Permalänk
Skrivet av cosmo_k:
Skrivet av No_Jah:

Tack, jag har tittat vidare och jag är redo att beställa denna.

Vad tycker ni om den? Vill bara dubbelkolla att elkontakterna för både ingångar och utgångar stämmer och att den går att stänga via USB. Den borde väl fungera?

Jag kollade med elmätare och min Unraid server drar endast 40 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Tack, jag har tittat vidare och jag är redo att beställa denna.

Vad tycker ni om den? Vill bara dubbelkolla att elkontakterna för både ingångar och utgångar stämmer och att den går att stänga via USB. Den borde väl fungera?

Jag kollade med elmätare och min Unraid server drar endast 40 W.

Den funkar säkert bra genom att använda NUT, fördelen med APC är ju annars att apcupsd är inbyggt i i Unraid, så alla UPS:er från APC med USB-gränssnitt "bara fungerar".

Permalänk

Tjena!

Bygger en unRaid server med denna hårdvara:
MSI B450 Tomahawk MAX
Ryzen 5 2600
32GB ram
GTX1070
2xSSD Cache RAID1
1xSSD/M2 Windows VM
1x3TB Parity
3-4x2TB Storage

Fråga 1: Kommer köra en VM med Windows och GPU passthrough så jag kan spela på samma enhet, men grafikkortet kommer köras i PCIe x8, påverkar det något? När jag googlat så diffar det typ 1FPS mellan x8 och x16 i 4k spel. Jag spelar på normal grafik och typ CSGO, Dying light, Valheim så inget avancerat. Borde ju gå fint?

Fråga 2: Har "bara" 6st SATA portar och en M2, använder jag M2 så försvinner 2st SATA portar så är osäker på det med M2 för min del, men oavsett. Vad för kort ska man använda för att få fler SATA portar? Är ett HBA kort som är IT flashat bäst?

Fråga 3: Om jag får för mig att vilja ha tillgång till transcoding i Plex så måste jag ha ett till grafikkort för detta, vilket inte är ett problem i sig utöver att båda kommer köras i x8. Men kan man då sätta HBA kortet i en PCIe x1 port med sådan konverteringskabel? Förstår att de blir sämre hastighet till hårddiskarna men är det märkbart när diskarna bara används till diverse lagring? Läste nånstans att upp till 3 diskar skulle va ok.

Hoppas jag förklarat frågorna så man förstår.

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 38Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x
MISC PVE Cluster 3x i5-4570T 16GB@2133MHz 256Gb

Permalänk
Medlem

2, Beror ju på hur många fler sata portar du behöver/vill ha samt prestanda på dessa.
Finns ju en del tips i tråden om detta, sen om dessa tips går att få tag i nu vet jag ej.

3, Det går väl att köra transcoding på cpu med?
Dvs gpu är troligen inte ett krav, det är troligen dock ett mer energi effektivt alternativ än cpu transcoding.
Kör inget transcoding själv så är inte helt säker.
Finns väl även pcie x1 grafikkort frågan är då om dom skulle räcka till?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Edit: var precis så enkelt att avsaknaden av ett / var felet. Låter inlägget stå kvar ifall någon annan lyckad med samma fel

Hallå! Har lite problem med deluge-docker och paths. När en torrent är klar så flyttas den till /finished vilket resulterar i väldigt hög läs/skriv. Antar att jag gjort pathsen fel, men kan inte se vad.

Download to: data/downloads/unfinished
Move conpleted to: /data/downloads/finished

Ser nu när jag skriver att jag saknar ett / framför data i första. Kan det verkligen vara det? Tycker den borde fatta att det är samma filsystem och kunna göra flytten utan massa skrivningar

Nån som har bättre koll än jag?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på detta.

Tänkte skrota desktop och unraid-servern och slå dom samman, köra unraid med en windows VM, gaming etc.
Givetvis har jag gjort det svårt för mig genom att envisas med att ta mATX vägen.

Om det nu spelar någon större roll. 3900x, nvidia-GPU, >64GB ram, 2xNVME, 6 SATA.

Det står iaf mellan;
ASRock Rack X570D4U eller ASRock X570m Pro4.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Fjärrstyra VM med GPU

Tja,

Jag har satt ihop ett UNRAID system sedan en tid tillbaka och det funkar hyfsat bra dock vill jag mer av servern!

Installerat ett MacOS BigSur VM med GPU/ljud passthrough och ett DP dummy plug men jag vet inte hur man få bild från VM:et ingen bild så att säga förutom VNC såklart då!

Vet någon här hur man kan komma åt VM med GPU med dummy plug? Eller komma åt server med NoMachine med GPU osv….

Hälsningar,

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem

Inte säker på vad du vill göra heller vad du gör nu men några frågor/tips.
Vad är det du inte får nån bild på? Macos wm? Nåt annat?
Vilket WM är det du vill komma åt?

Heller är det unarid självt du vill se över vnc/nomachine?
I så fall så gör man det genom webläsare och unraids ip nummer heller tower (om du ej ändrat namn).

För har du GPU passtrough på macos wm så bör du väl ha bild där???
Har du ingen bild så har du ju ej en fungerande passtrough!
Passtrough av gpu/usb/osv beror ju mycket på vilket moderkort/gpu/och viken bios moderkortet har (särskilt på ryzen).

Nomachine är väl bara att installera i macos (eller är det nåt annat du vill komma åt med nomachine?) starta?
Det enda kan vara att OS (mac/linux/etc) behöver ha en fungerande "bildskärm" redan för att nomachine ska fungera (inte säker dock).
Jag bråkade en del med det för ett par år sedan då jag provade en massa (och menar då jävligt många prg) fjärrstyrningsprg i linux wm på unraid.
En del funkade utan att linux hade en "bildskärm" redan, andra funkade inte kommer dock ej ihåg vad nomachine krävde/inte krävde.
Och då jag inte använde heller någon som helst nytta av en separat gpu till linux så hade jag ju ingen möjlighet till en bildskärm förutom unraids vnc som tydligen inte räknades.
Det gick dock att få igång nån x11 virtual screen i terminal (kanske krävde installation av nåt först!) som sen dessa prg som krävde det kunde använda, kommer ej ihåg mer dock.
Googla tex macos big sur virtual screen heller macos big sur x11 virtual screen (såg att x11 fanns till macos men om det hjälper heller inte vet jag inte) för mer info om virtuel screen.

Vad jag kommer ihåg dock är att jag tillslut använde mig av x2go som var det som funkade snabbast och enklast för mig.
Om jag minns rätt så använder sig x2go av nomachines "system" fast en/några versioner äldre och saknade några funktioner (som slöade ner allt mer än var till nån nytta om jag minns rätt!).

Hur som helst om det är macos och passtrough som du vill ha "bild på" se till att det först och främst funkar med en bildskärm ikopplad i grafikkortet, först efter att du fått det att fungera så kan du gå över till vnc/nomachine/etc.
MEN om du ej använder en skärm kopplad i grafikkortet så förlorar du en hel del enligt mig då fjärrstyrnings program är väldigt segt jämfört med en direkt kopplad skärm.
Den nytta man kan ha från ett grafikkort som tex bättre grafiska möjligheter i ett OS och gpu beräkningskraft/kraft för grafik i spel så visst dom finns ju men tex spela över vnc/nomachine är bara att glömma så länge du inte håller dig till schack.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Tja,

Jag har satt ihop ett UNRAID system sedan en tid tillbaka och det funkar hyfsat bra dock vill jag mer av servern!

Installerat ett MacOS BigSur VM med GPU/ljud passthrough och ett DP dummy plug men jag vet inte hur man få bild från VM:et ingen bild så att säga förutom VNC såklart då!

Vet någon här hur man kan komma åt VM med GPU med dummy plug? Eller komma åt server med NoMachine med GPU osv….

Hälsningar,

Du får ju koppla in en skärm istället för en dummyplug.. Bilden kommer ju ut på vanliga bildakärmautgången om du kör gpu passthrough. Vi behöver lite mer info här, vad för gpu har du skickat vidare? Vad kör du för system? Intel? Vad för gpu?
Vill du komma åt datorn remote så behöver du installera någon mjukvara för det, typ NoMachine.

Räkna inte med att MacOS går helt felfritt som på en mac heller. Det är alltid lite mer meck i en vm än på apple-hårdvara..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Inte säker på vad du vill göra heller vad du gör nu men några frågor/tips.
Vad är det du inte får nån bild på? Macos wm? Nåt annat?
Vilket WM är det du vill komma åt?

Heller är det unarid självt du vill se över vnc/nomachine?
I så fall så gör man det genom webläsare och unraids ip nummer heller tower (om du ej ändrat namn).

För har du GPU passtrough på macos wm så bör du väl ha bild där???
Har du ingen bild så har du ju ej en fungerande passtrough!
Passtrough av gpu/usb/osv beror ju mycket på vilket moderkort/gpu/och viken bios moderkortet har (särskilt på ryzen).

Nomachine är väl bara att installera i macos (eller är det nåt annat du vill komma åt med nomachine?) starta?
Det enda kan vara att OS (mac/linux/etc) behöver ha en fungerande "bildskärm" redan för att nomachine ska fungera (inte säker dock).
Jag bråkade en del med det för ett par år sedan då jag provade en massa (och menar då jävligt många prg) fjärrstyrningsprg i linux wm på unraid.
En del funkade utan att linux hade en "bildskärm" redan, andra funkade inte kommer dock ej ihåg vad nomachine krävde/inte krävde.
Och då jag inte använde heller någon som helst nytta av en separat gpu till linux så hade jag ju ingen möjlighet till en bildskärm förutom unraids vnc som tydligen inte räknades.
Det gick dock att få igång nån x11 virtual screen i terminal (kanske krävde installation av nåt först!) som sen dessa prg som krävde det kunde använda, kommer ej ihåg mer dock.
Googla tex macos big sur virtual screen heller macos big sur x11 virtual screen (såg att x11 fanns till macos men om det hjälper heller inte vet jag inte) för mer info om virtuel screen.

Vad jag kommer ihåg dock är att jag tillslut använde mig av x2go som var det som funkade snabbast och enklast för mig.
Om jag minns rätt så använder sig x2go av nomachines "system" fast en/några versioner äldre och saknade några funktioner (som slöade ner allt mer än var till nån nytta om jag minns rätt!).

Hur som helst om det är macos och passtrough som du vill ha "bild på" se till att det först och främst funkar med en bildskärm ikopplad i grafikkortet, först efter att du fått det att fungera så kan du gå över till vnc/nomachine/etc.
MEN om du ej använder en skärm kopplad i grafikkortet så förlorar du en hel del enligt mig då fjärrstyrnings program är väldigt segt jämfört med en direkt kopplad skärm.
Den nytta man kan ha från ett grafikkort som tex bättre grafiska möjligheter i ett OS och gpu beräkningskraft/kraft för grafik i spel så visst dom finns ju men tex spela över vnc/nomachine är bara att glömma så länge du inte håller dig till schack.

Hej,

Först vill jag tacka för all bra info & följdfrågor!

Jag har lyckats att sätta upp ett Windows 11 VM med GPU passthrough och får bild via extern så det fungerar som det ska.
Denna Win11 kan jag styra utanför nätverket med gpu passthrough via Parsec och det funkar galant. Men jag har svårt att upprepa samma procedur med MacOS VM då Parsec stöds inte i deras ekosystem. Därmed utifrån dina rekommendationer så har jag lyckats få igång båda VM:en via hdmi kabel till skärm men så fort jag har en DP Dummy Plug så får jag ingen bild i Win11 alls.

Så mina frågor & funderingar:

Hur kan jag styra MacOS VM (med GPU) extern dvs. utanför hemnätverket? Funkar NoMachine för detta ändamål? Om ja, hur?
Kan VM styras med DP Dummy Plug via UnRaid överhuvudtaget eller är det HDMI Dummy Plugg som gäller?

Mvh

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Du får ju koppla in en skärm istället för en dummyplug.. Bilden kommer ju ut på vanliga bildakärmautgången om du kör gpu passthrough. Vi behöver lite mer info här, vad för gpu har du skickat vidare? Vad kör du för system? Intel? Vad för gpu?
Vill du komma åt datorn remote så behöver du installera någon mjukvara för det, typ NoMachine.

Räkna inte med att MacOS går helt felfritt som på en mac heller. Det är alltid lite mer meck i en vm än på apple-hårdvara..

Med skärm funkar samtliga VM:n OK men inte via DP Dummy Plug oavsett VM.
Har dessa komponenter:
Ryzen 3900X
Asrock X570 Taichi
16GB RAM
RX 480 4GB som jag kör med, funkar bra med båda MacOS och Win11 (Se resterande svar ovan posten).

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara att macos letar efter en skärm på hdmi efter att du haft bild med hdmi kabel, men ej hittar nån och därmed tror att det ej finns nån bildskräm?
Haft problem med att jag ej fick ut bild på nån anslutning efter att jag hade satt upp burken, kommer ej ihåg vilka anslutningar det handlade om dock.
Men tex så här, satte upp burken med en monitor och hdmi, flyttade den sedan till annan plats och annan monitor med bara vga fick ej bild.
Men löste det med att koppla i en hdmi skärm och ändra första bildskärm till vga istället för hdmi sedan funkade det.

Ang passtrough så är det nåt jag knappt har pillat nåt alls med och dummyplug har jag aldrig använt alls!
Så vet inte mycket.
Men så vitt jag vet så har passtrough inget alls med parsec/nomachine/vnc/etc att göra alls.
Utan fungerar passtrough på det aktuella vm operativsystemet så kommer passtrough att köras oavsett om du använder parsec/nomachine/vnc/etc.
Passtrough funkar som så att antingen har du det hela tiden heller inte alls, dvs du fölorar ju inte gpu beräkningskraften bara för att du stänger av skärmen och parsec/nomachine/etc är just det en (virtuel) skärm bara det att bilden visas på en annan maskin.

Dvs du kommer att få gpu beräkningskraften/kraften för spel/osv MEN beroende på vad du sen kör parsec/etc så kommer du få nackdelarna med det aktuella programmet.
Tex vnc/nomachine/teamviewer så kommer du att märka av en ganska stor inputlag dvs muspekaren kommer släpa efter klart märkbart knapptryck kommer hända en märkbar tid efter själva trycket.
Bild kvalitén kommer vara lägre då bilden komprimeras för att skickas över, ibland är det knappt märkbart ibland klart märkbart.

Parsec ska ju vara gjort från början för att spela över så har nog bästa inputlag av alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Med skärm funkar samtliga VM:n OK men inte via DP Dummy Plug oavsett VM.
Har dessa komponenter:
Ryzen 3900X
Asrock X570 Taichi
16GB RAM
RX 480 4GB som jag kör med, funkar bra med båda MacOS och Win11 (Se resterande svar ovan posten).

Mvh

Men vad är det som inte funkar med dummyplug? Var vill du ha ut en signal när du kör en dummyplug? Kör du dummyplug måste du ju använda någon fjärrstyrningsprogramvara istället. Så utveckla gärna vad det är som inte fungerar för dig och vad du vill uppnå.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Jag köpte för ett tag sen en styck Adaptec ASR-71605 men upplever lite problem med denna.
När har den i min unraid-burk så får jag läs-/skrivhastigheter på omkring 7 MBps, oavsett om jag läser/skriver från en disk eller flera samtidigt.

Testade att stoppa kortet i en dator med en i7 3770k och ett z77 moderkort (#2 i sign) och anslöt några hårddiskar som jag hade liggandes, körde in en trial av unraid och testade lite. Inga problem och fick normala hastigheter.

Har testat nästan alla möjliga kombinationer av inställningar på kortet utan framgång.

Är det moderkortet i min server som inte riktigt tycker om detta kort? Är det någon inställning på moderkortet som jag måste göra? Mina LSI M1015 kort har ju alltid fungerat bra. Kan tilläggas att Adaptec kortet har aktivt kylts och kortet har varit svalt nog (piper fruktansvärt när det blir för varmt).

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

I den unraid burk där det går sakta kör du då med M1015 korten samtidigt och låter som det är två heller fler?
Vad skulle hända om du plockade ur M1015 korten och provade unraid trail?
Kanske prova alla kort på Z77 kortet? Fast då behövs ju mer än unraid trail!
Kanske flytta runt M1015 och adaptec kortet i olika pcie platser kan göra nåt.

Kan det vara att en/flera olika pcie platser går ned i hastighet om nån annan pcie plats/sata/m2/etc används?
Har för mig att jag sett att detta kan hända men inte 100% på det dock!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Kan det vara att macos letar efter en skärm på hdmi efter att du haft bild med hdmi kabel, men ej hittar nån och därmed tror att det ej finns nån bildskräm?
Haft problem med att jag ej fick ut bild på nån anslutning efter att jag hade satt upp burken, kommer ej ihåg vilka anslutningar det handlade om dock.
Men tex så här, satte upp burken med en monitor och hdmi, flyttade den sedan till annan plats och annan monitor med bara vga fick ej bild.
Men löste det med att koppla i en hdmi skärm och ändra första bildskärm till vga istället för hdmi sedan funkade det.

Ang passtrough så är det nåt jag knappt har pillat nåt alls med och dummyplug har jag aldrig använt alls!
Så vet inte mycket.
Men så vitt jag vet så har passtrough inget alls med parsec/nomachine/vnc/etc att göra alls.
Utan fungerar passtrough på det aktuella vm operativsystemet så kommer passtrough att köras oavsett om du använder parsec/nomachine/vnc/etc.
Passtrough funkar som så att antingen har du det hela tiden heller inte alls, dvs du fölorar ju inte gpu beräkningskraften bara för att du stänger av skärmen och parsec/nomachine/etc är just det en (virtuel) skärm bara det att bilden visas på en annan maskin.

Dvs du kommer att få gpu beräkningskraften/kraften för spel/osv MEN beroende på vad du sen kör parsec/etc så kommer du få nackdelarna med det aktuella programmet.
Tex vnc/nomachine/teamviewer så kommer du att märka av en ganska stor inputlag dvs muspekaren kommer släpa efter klart märkbart knapptryck kommer hända en märkbar tid efter själva trycket.
Bild kvalitén kommer vara lägre då bilden komprimeras för att skickas över, ibland är det knappt märkbart ibland klart märkbart.

Parsec ska ju vara gjort från början för att spela över så har nog bästa inputlag av alla.

Skrivet av SanTeoX:

Men vad är det som inte funkar med dummyplug? Var vill du ha ut en signal när du kör en dummyplug? Kör du dummyplug måste du ju använda någon fjärrstyrningsprogramvara istället. Så utveckla gärna vad det är som inte fungerar för dig och vad du vill uppnå.

Återigen tack för grymt bra input!

Har löst problemet nu. Bytte ut DP Dummy till HDMI!
Precis som @grizzly666 nämner, MacOS VM letar efter HDMI och inte DP. Nu med HMDI Dummy Plug bootar VM:et precis som vanligt och NoMachine på Client hittar direkt!

@SanTeox, VM:et startades men inte hela vägen tydligen enligt men som sagt det löstes genom dummy bytet.

Nästa utmaning, styra VM:et utanför hemma/lan nätverket dvs. över VPN eller annat! (WIN11 kör jag redan via Parsec).

Hälsningar,
Omed

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Precis som @grizzly666 nämner, MacOS VM letar efter HDMI och inte DP. Nu med HMDI Dummy Plug bootar VM:et precis som vanligt och NoMachine på Client hittar direkt!

@SanTeox, VM:et startades men inte hela vägen tydligen enligt men som sagt det löstes genom dummy bytet.

Nästa utmaning, styra VM:et utanför hemma/lan nätverket dvs. över VPN eller annat! (WIN11 kör jag redan via Parsec).

Hälsningar,
Omed

Om du ändå kör Unraid, kika på docker'n "ApacheGuacamole" för fjärrstyrning, lite sämre säkerhet än VPN men MYCKET smidig när allt är konfat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

I den unraid burk där det går sakta kör du då med M1015 korten samtidigt och låter som det är två heller fler?
Vad skulle hända om du plockade ur M1015 korten och provade unraid trail?
Kanske prova alla kort på Z77 kortet? Fast då behövs ju mer än unraid trail!
Kanske flytta runt M1015 och adaptec kortet i olika pcie platser kan göra nåt.

Kan det vara att en/flera olika pcie platser går ned i hastighet om nån annan pcie plats/sata/m2/etc används?
Har för mig att jag sett att detta kan hända men inte 100% på det dock!

Ja jag kör med 2 st M1015 för totalt 16 portar. Ville byta mot adaptec kortet för att ha ett kort med 16 portar. Har testat det som den enda pcie enheten, men även tillsammans med ett M1015 kort för att testa med lite färre diskar på adaptec kortet. Gick inge vidare.

Totalt har jag 13 diskar och 4 ssder där ssderna och 9 av diskarna är kopplade på sata korten. Resten på moderkortet.

Vid en paritetskontroll med adaptec kortet läste dessa 9 diskar ~7 MBps. Dvs totalt gick inte ens 100MBps genom den pcie porten..

Ett av M1015 korten med en expander klarar lätt totalt 2.4 GBps... :/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Om du ändå kör Unraid, kika på docker'n "ApacheGuacamole" för fjärrstyrning, lite sämre säkerhet än VPN men MYCKET smidig när allt är konfat.

Att smälla upp Wireguard-vpn i unraid är ju annars enkelt med wireguard-pluginet

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Att smälla upp Wireguard-vpn i unraid är ju annars enkelt med wireguard-pluginet

För all del, men du kommer aldrig i närheten av smidigheten med ApacheGuacamole.

Jag kör både ApacheGuacamole och VPN för att ha två "entrypoints" kraschar det ena så funkar det andra....
Sen jag satte upp ApacheGuacamole har jag inte en enda gång loggat in med VPN.

Styrkan med ApacheGuacamole är ju att enheten du skall fjärrstyra ifrån behöver ju inte ha något annat en en modern webb-läsare installerad, spelar ingen roll om den som skall fjärrstyras kör SSH, VNC eller RDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Hälsningar,
Omed

Ok, vad bra att det löst sig 👍🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen all out på min stationära hemma då litet barn hemma bland annat har gjort så att jag typ aldrig spelar längre och installerade Unraid på den istället och flyttade över allt jag hade från min gamla NAS som jag byggde för 10 år sedan.

Tanken var att köpa en helt ny server egentligen men det duger ganska bra att köra min speldator till detta istället.

i9 10900k
32GB DDR4
LSI MEGARAID 9271-8I
Samsung 980 Pro 1TB NVMe
2x Samsung 850 EVO 1TB SSD (extra disk + parity)
8 x WD Red NAS 6 TB
GTX 1080
GTX 3080 (När som helst....)

Dockers:
Plex med 1080 på passthrough för Transcoding
Sonarr
Radarr
Sabnzbd
qflood-vpn
requestrr
Tautulli
Overseerr
Organizrv2
Jackett
Bazarr
Nginx Proxy Manager
Authelia
Photoview

VMs:
Windows server 2019 som agerar DC och lite annat för autentisering via Authelia
Windows 10 med 1080 på passthrough när jag vill spela lite. (3080 när man lyckas få tag i en med vattenblock)

Permalänk
Medlem

Jag sitter och finular lite med min server, och skulle behöva lite input från er mer kunniga.

Jag har kört med jackett ett bra tag, men vill gå över till prowlarr för enklare integrering med övriga *arrs.

Jag kör jackettvpn-dockern för att slippa ev blockerade domän från min isp och liknande, vilket leder till att jag med prowlarr behöver hitta en lösning för att gå genom min vpn, men samtidigt vara nåbar av övriga *arrs.

Jag har framgångsrikt routat prowlarr genom min delugevpn-container. Däremot får jag inte ihop det att prowlarr då kan kommunicera med övriga *arrs.. Är det en hård begränsning iom att prowlarr kör på nätverket container:binhex-delugevpn och *arrs ligger på nätverk bridge? Eller kan man konfigurera en länk däremellan som jag inte har koll på?

Jag skulle självklart kunna routa övriga *arrs genom delugevpn också, men då känns det som jag bara skjuter problemet till att tex Ombi inte kommer kunna kommuniera med dom. Och iom att ombi behöver vara nåbar extern blir det ju väldigt invecklat att lägga den bakom en vpn...)

Tacksam för era insikter, eller ev hånskratt för att jag är ute och seglar

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Orkar någon ge lite pointers vilken av dessa lösningar ni tycker är bäst?

Alt.1 Cachepool 2x 1TB NVMe (mirrored mode) för appdata, VMs, dockers etc + downloads
Alt.2 2st Cachepools 2x 500GB NVMe (mirrored mode) för appdata, VMs, dockers etc + 1x 500GB S-ATA SSD för nedladdning

SATA SSD är väl inte flaskhals med 1 GigE tänker jag?

Tänker köra mover cache -> array varje natt

En av de största anledningarna till att jag migrerar till unraid är att undvika uppspelningsproblem från plex-servern vid filkopiering / flytt då I/O saturerar snurrdiskarna...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Alt.2 2st Cachepools 2x 500GB NVMe (mirrored mode) för appdata, VMs, dockers etc + 1x 500GB S-ATA SSD för nedladdning

Helt klart alt 2. Jag skulle vilja minska skrivdatan till nvme:erna där kritisk appdata osv ligger. Inte bara för prestanda (jag har förstått det som att databaser är känsliga för sånt), men för uthålligheten. Konstant torrentande sliter mycket på livslängden. Mer värt att slösa den på billigare/sämre diskar IMO.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Helt klart alt 2. Jag skulle vilja minska skrivdatan till nvme:erna där kritisk appdata osv ligger. Inte bara för prestanda (jag har förstått det som att databaser är känsliga för sånt), men för uthålligheten. Konstant torrentande sliter mycket på livslängden. Mer värt att slösa den på billigare/sämre diskar IMO.

Köper det du säger! Min cache + systemdisk har dock idag bara ~90TBW efter 3.5 år så det är nog inte uthålligheten jag är orolig över, det är mer prestandan.

Till råga på allt kostar S-ATA SSDs lika mycket som billigare NVMe-ditton.. 😅

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

SATA SSD är väl inte flaskhals med 1 GigE tänker jag?

Har hänt ett par gånger att cache blir knökfull och docker crashar så till den grad att jag behövt ta bort img filen för att sedan installera om samtliga. Det är visserligen lätt gjort men drygt när det händer.

Tycker dock 500 är litet men det kan bara du själv svara på.

1 Gb/s, ~120MB/s. Så det är i teorin lungt så länge du inte köper en sketen SSD som du misshandlar cachen med stora mängder data under kort tid.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Köper det du säger! Min cache + systemdisk har dock idag bara ~90TBW efter 3.5 år så det är nog inte uthålligheten jag är orolig över, det är mer prestandan.

Till råga på allt kostar S-ATA SSDs lika mycket som billigare NVMe-ditton.. 😅

Hmm.. Min 970evo med snart 322 dagar power on har 81,5 tbw.. Använt enligt ditt alternativ 1 under 75% av den tiden kanske, tills jag skaffade en dedikerat torrentdisk.

Låter som ditt användande är lite lättare än mitt

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Har hänt ett par gånger att cache blir knökfull och docker crashar så till den grad att jag behövt ta bort img filen för att sedan installera om samtliga. Det är visserligen lätt gjort men drygt när det händer.

Här är en bra poäng btw. Torrents är dåliga på att respektera max procent utilization i min erfarenhet. Innan jag skaffade dedikerad torrentdisk har det hänt rel ofta att cachen blivit full av stora nedladdningar, och det blir kaos med de program jag kör som helt plötsligt inte kan skriva någon applikationsdata :S

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Tycker dock 500 är litet men det kan bara du själv svara på.

1 Gb/s, ~120MB/s. Så det är i teorin lungt så länge du inte köper en sketen SSD som du misshandlar cachen med stora mängder data under kort tid.

Bra poäng, 500 har jag idag och det är nog på gränsen som du säger.

Skrivet av zojjz:

Hmm.. Min 970evo med snart 322 dagar power on har 81,5 tbw.. Använt enligt ditt alternativ 1 under 75% av den tiden kanske, tills jag skaffade en dedikerat torrentdisk.

Låter som ditt användande är lite lättare än mitt

Det tror jag med 😅 Jagar inte ratio längre och nedladdning sker bara via radarr/sonarr kopplade mot IMDB watchlist, jag är rätt picky med vad som tas hem

Skrivet av zojjz:

Här är en bra poäng btw. Torrents är dåliga på att respektera max procent utilization i min erfarenhet. Innan jag skaffade dedikerad torrentdisk har det hänt rel ofta att cachen blivit full av stora nedladdningar, och det blir kaos med de program jag kör som helt plötsligt inte kan skriva någon applikationsdata :S

Hm, kanske 2x500GB NVMe för appdata och 1TB SATA SSD för nedladdning är en vettig kompromiss

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra