Permalänk
Skrivet av cosmo_k:
Skrivet av No_Jah:

Tack, jag har tittat vidare och jag är redo att beställa denna.

Vad tycker ni om den? Vill bara dubbelkolla att elkontakterna för både ingångar och utgångar stämmer och att den går att stänga via USB. Den borde väl fungera?

Jag kollade med elmätare och min Unraid server drar endast 40 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Tack, jag har tittat vidare och jag är redo att beställa denna.

Vad tycker ni om den? Vill bara dubbelkolla att elkontakterna för både ingångar och utgångar stämmer och att den går att stänga via USB. Den borde väl fungera?

Jag kollade med elmätare och min Unraid server drar endast 40 W.

Den funkar säkert bra genom att använda NUT, fördelen med APC är ju annars att apcupsd är inbyggt i i Unraid, så alla UPS:er från APC med USB-gränssnitt "bara fungerar".

Permalänk
Medlem

Tjena!

Bygger en unRaid server med denna hårdvara:
MSI B450 Tomahawk MAX
Ryzen 5 2600
32GB ram
GTX1070
2xSSD Cache RAID1
1xSSD/M2 Windows VM
1x3TB Parity
3-4x2TB Storage

Fråga 1: Kommer köra en VM med Windows och GPU passthrough så jag kan spela på samma enhet, men grafikkortet kommer köras i PCIe x8, påverkar det något? När jag googlat så diffar det typ 1FPS mellan x8 och x16 i 4k spel. Jag spelar på normal grafik och typ CSGO, Dying light, Valheim så inget avancerat. Borde ju gå fint?

Fråga 2: Har "bara" 6st SATA portar och en M2, använder jag M2 så försvinner 2st SATA portar så är osäker på det med M2 för min del, men oavsett. Vad för kort ska man använda för att få fler SATA portar? Är ett HBA kort som är IT flashat bäst?

Fråga 3: Om jag får för mig att vilja ha tillgång till transcoding i Plex så måste jag ha ett till grafikkort för detta, vilket inte är ett problem i sig utöver att båda kommer köras i x8. Men kan man då sätta HBA kortet i en PCIe x1 port med sådan konverteringskabel? Förstår att de blir sämre hastighet till hårddiskarna men är det märkbart när diskarna bara används till diverse lagring? Läste nånstans att upp till 3 diskar skulle va ok.

Hoppas jag förklarat frågorna så man förstår.

Permalänk
Medlem

2, Beror ju på hur många fler sata portar du behöver/vill ha samt prestanda på dessa.
Finns ju en del tips i tråden om detta, sen om dessa tips går att få tag i nu vet jag ej.

3, Det går väl att köra transcoding på cpu med?
Dvs gpu är troligen inte ett krav, det är troligen dock ett mer energi effektivt alternativ än cpu transcoding.
Kör inget transcoding själv så är inte helt säker.
Finns väl även pcie x1 grafikkort frågan är då om dom skulle räcka till?

Permalänk
Medlem

Edit: var precis så enkelt att avsaknaden av ett / var felet. Låter inlägget stå kvar ifall någon annan lyckad med samma fel

Hallå! Har lite problem med deluge-docker och paths. När en torrent är klar så flyttas den till /finished vilket resulterar i väldigt hög läs/skriv. Antar att jag gjort pathsen fel, men kan inte se vad.

Download to: data/downloads/unfinished
Move conpleted to: /data/downloads/finished

Ser nu när jag skriver att jag saknar ett / framför data i första. Kan det verkligen vara det? Tycker den borde fatta att det är samma filsystem och kunna göra flytten utan massa skrivningar

Nån som har bättre koll än jag?

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på detta.

Tänkte skrota desktop och unraid-servern och slå dom samman, köra unraid med en windows VM, gaming etc.
Givetvis har jag gjort det svårt för mig genom att envisas med att ta mATX vägen.

Om det nu spelar någon större roll. 3900x, nvidia-GPU, >64GB ram, 2xNVME, 6 SATA.

Det står iaf mellan;
ASRock Rack X570D4U eller ASRock X570m Pro4.

Någon som har erfarenhet av dessa?