Permalänk
Medlem

Vad händer om du tex laddar ner Ubuntu och lägger på ett usbminne och bootar det? Funkar det heller inte.
Har du provat utan hd/sd erna ikopplade?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad händer om du tex laddar ner Ubuntu och lägger på ett usbminne och bootar det? Funkar det heller inte.
Har du provat utan hd/sd erna ikopplade?

Har ej testat detta kan återkomma när jag testat. Råkar ha en mint version på usb minne färdigt.

Edit: Fick Linux att boota med Bios inställd på hhd boot inte removable som jag hade på förut. Såg att usbminnet kom upp under hdd devices i bios. Med denna inställning fick jag också igång Unraid.
Uppdaterade också bios så kan ej svara på vilket som löste Unraid problemet. Fick nu tillägg i bios för AMD virtualisering det är ju bra om man vill testa.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa några diskar (https://cdon.se/hemelektronik/toshiba-n300-bulk-8tb-p54861301) och börja köra unraid

har installerat unraid på en i7-3770/32gb och några gamla "skräp" diskar på 500/320/200gb

Jag får så sjuukt dålig hastighet efter några min av kopierande
det börjar bra på ca 1Gbps sedan går det raskt ner till ~300 för att sedan stanna en stund, gå upp till ~300 igen

får lite väl mycke load average kan jag tycka
"top - 09:13:07 up 40 min, 1 user, load average: 13.81, 11.89, 8.08"
top - 09:16:46 up 43 min, 1 user, load average: 19.46, 15.00, 10.07 (trots att den stannar emellanåt)

just nu kör jag xfs krypterat men jag har provat dom flesta alternativen även okrypterat och det kanske går lite bättre men väldigt marginellt

så frågan är eg, kan det vara dom gamla diskarna som inte räcker till eller har det nått med cpu att göra, surt att köpa disk om jag ändå inte kommer kunna köra på burken jag har liggandes

/f

top
Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en SSD som cache-disk för snabbare och jämnare överföring. Att det går i 1Gbps i början är antaligen för det du skickar över SMB lagras i RAM tills hårddiskarna och paritet-disken hinner skriva datan. Jag har en 480GB SSD som chache-disk och skriver dit med den hastighet disken klarar av samt att jag satte 1% gräns för RAM-skrivning så bara 1% av mina 128GB RAM används vid filkopiering.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Skulle rekommendera en SSD som cache-disk för snabbare och jämnare överföring. Att det går i 1Gbps i början är antaligen för det du skickar över SMB lagras i RAM tills hårddiskarna och paritet-disken hinner skriva datan. Jag har en 480GB SSD som chache-disk och skriver dit med den hastighet disken klarar av samt att jag satte 1% gräns för RAM-skrivning så bara 1% av mina 128GB RAM används vid filkopiering.

jag kör en gammal synology med wd red diskar, dit fyller jag 1gb oavsett hur mycket data jag skickar över, det med en Intel(R) Atom(TM) CPU D2701 @ 2.13GHz

visst snabbar cache disk upp det men klarar min synology utan cashdisk det så borde ju i7´an klara det, om det nu då inte orsaken ligger i mina gamla diskar som sitter i för tillfället

avg-cpu: %user %nice %system %iowait %steal %idle
0.62 0.00 2.18 13.85 0.00 83.35

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Vad har Synology för raid-typ? unRaid är lite annorlunda och vill du ha max hastighet kanske det är en "traditionell" raid-lösning du ska använda isåfall. Men ja, dina hastigheter är ändå något låga och kan mycket väl vara dina gamla diskar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vad har Synology för raid-typ? unRaid är lite annorlunda och vill du ha max hastighet kanske det är en "traditionell" raid-lösning du ska använda isåfall. Men ja, dina hastigheter är ändå något låga och kan mycket väl vara dina gamla diskar.

Synology disken var o raidad och o speglad.

jag har beställt några 8tb diskar + en cache disk, får se vad det blir av det

/f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Lång leveranstid på diskarna jag hade beställt https://cdon.se/hemelektronik/toshiba-n300-bulk-8tb-p54861301

förslag på andra bra diskar (8tb - 2k styck) + cache (1tb -~1000:-)

EDIT: går förstås bra med 3st diskar om dom är lite större istället

mvh /f

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Tja! Har haft problem med att få unifi-controller att fungera i docker. Suttit fast i en adopting-provisioning-loop för alla enheter. Efter en hel del googlande fick jag det att fungera genom att ändra dockerns networking till host istället för bridge.

Är inte helt hemma på docker, så jag frågar därför här: är det dåligt att köra host istället för bridge? Vore ju skönt att slippa ge mer access än nödvändig, men hur kritiskt är det?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Tja! Har haft problem med att få unifi-controller att fungera i docker. Suttit fast i en adopting-provisioning-loop för alla enheter. Efter en hel del googlande fick jag det att fungera genom att ändra dockerns networking till host istället för bridge.

Är inte helt hemma på docker, så jag frågar därför här: är det dåligt att köra host istället för bridge? Vore ju skönt att slippa ge mer access än nödvändig, men hur kritiskt är det?

Tror det är ett måste at köra controllern i host för att dina accesspunkter ska kunna kommunicera med den. Om du kör den i bridge så kommer controllern ligga i ett privat nät och enheter i ditt "vanliga" nätverk kan då inte prata med den för att ex rapportera status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Tror det är ett måste at köra controllern i host för att dina accesspunkter ska kunna kommunicera med den. Om du kör den i bridge så kommer controllern ligga i ett privat nät och enheter i ditt "vanliga" nätverk kan då inte prata med den för att ex rapportera status.

Tack för svar! Kör vidare på det då helt enkelt

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

För er som har koll. Om det enda syftet med unraid är att ha 2 klienter för spel, skulle det gå att använda 1 grafikkort med 16-20gb vram och en 12-kärnig processor och helt enkelt dela på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

För er som har koll. Om det enda syftet med unraid är att ha 2 klienter för spel, skulle det gå att använda 1 grafikkort med 16-20gb vram och en 12-kärnig processor och helt enkelt dela på det?

CPUn kan du dela på men inte grafikkortet, du kör passthough på grafikortet för att få ut full prestanda från det på den virtualiserade speldatorn och det kan du inte göra till två maskiner samtidigt (en i taget fungerar).

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar. Finns det nåt krav på att det är samma grafikkort/SLI eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Okej tack för svar. Finns det nåt krav på att det är samma grafikkort/SLI eller hur funkar det?

Du kan ha två helt olika kort om du vill, sli ska du inte använda det är till för att få två kort att arbeta tillsamans och det är inte vad du är ute efter.

Jag har inte testat detta själv så skulle rekomendera dig att läsa runt lite på det officiella forument först och kanske kika på lite videos från tex spaceinvader one som har många tutorials angående unraid, kanske linus tech tips också som har endel videos med unraid och gaming på vms.

https://forums.unraid.net/
https://www.youtube.com/c/SpaceinvaderOne/videos

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

För er som har koll. Om det enda syftet med unraid är att ha 2 klienter för spel, skulle det gå att använda 1 grafikkort med 16-20gb vram och en 12-kärnig processor och helt enkelt dela på det?

Om det är det enda syftet dvs att inte använda sig av unraid till data/annat än spel maskiner så finns det troligen bättre virtualiserings möjligheter.
Har ingen koll på vad dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om nån här som vet om man kan köra synology dsm på unraid?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Jag vet ej om Synology DSM går och köra på unraid.
Men gissar på att det troligen skulle fungera som virtuell maskin, heller om det finns som docker (misstänker nej dock).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tjena! Funderar på att uppgradera lite hos mig, sitter nu med ett ASUS B150I PRO GAMING/AURA moderkort som bara har 4 sata portar och tänkte slänga in lite mer hårddiskar (har 2st wd red 4tb 1 st wd red 4tb som parity och 1 ssd som cache).

Tänkte nu slänga in en ytterliggare 4tb. Dels undrar jag om det fortfarande fungerar bra med bara en parity drive och någon som har tips på något pci kort jag kan använda för att får mer sata portar (som inte kostar skjortan). Har kollat runt lite på amazon men vet inte vad som fungerar bra/dåligt

https://www.amazon.se/Ziyituod-SATA-kontroll-uttryckskort-l%C...

Mvh

Permalänk
Medlem

Har själv 14st hd, en parity, en cache.
Funkar bra.

Ang raidkort så sök igenom tråden finns ett par tips i den om dessa.
Kanske gå till https://forums.unraid.net/ och sök/fråga där om just detta kort.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så är HBA:er från LSI bra grejer i unraid-världen, t.ex 9210-8i eller 9211-8i. Med 2 st SFF-8643-kablar så får du ut 8st SATA-kontakter

Förvisso så det kostar lite mer än kortet du länkade på Amazon.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Mig veterligen så är HBA:er från LSI bra grejer i unraid-världen, t.ex 9210-8i eller 9211-8i. Med 2 st SFF-8643-kablar så får du ut 8st SATA-kontakter

Förvisso så det kostar lite mer än kortet du länkade på Amazon.

Det där är ju lite äldre kort, så det lär ju vara SFF-8087-kontakter (SAS2) på dem, SFF-8643 som du nämner är väl motsvarande men för SAS3.
Själva poängen kvarstår dock, även om det inte är exakt samma kontakt som du nämnde.

Den som köper något slags kontrollerkort kollar ju lämpligtvis bara upp vad det är för kontakter på kortet och skaffar passande kablage.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där är ju lite äldre kort, så det lär ju vara SFF-8087-kontakter (SAS2) på dem, SFF-8643 som du nämner är väl motsvarande men för SAS3.
Själva poängen kvarstår dock, även om det inte är exakt samma kontakt som du nämnde.

Den som köper något slags kontrollerkort kollar ju lämpligtvis bara upp vad det är för kontakter på kortet och skaffar passande kablage.

Oj, tack för korrigeringen...gick visst lite för snabbt när jag skulle googla fram vad kablarna hette

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Har nyligen byggt en enkel server med Unraid och vill lägga till en UPS. Finns det några som rekommenderas? Jag är ute efter en som är prisvärd och som vid ett strömavbrott kan skicka en signal till servern om att den ska påbörja en nedstängning. Den behöver alltså vara kompatibel med Unraids inbyggda stöd för UPS.

Mitt nuvarande bygge drar inte jättemycket el. Den består endast av en i3-processor, minnen, en SSD och fyra hårddiskar. Jag kommer dock att bygga ut antalet hårddiskar i framtiden.

Jag har kollat på följande:
APC Back-Ups BX700UI
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3001285

APC Back-Ups BX500CI
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2539609

Har även tittat på:

Eaton Powerware 3S 550 DIN
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=850075

Jag är osäker på skillnaden på de två första och den sista är.

Har även tittat på Powerwalker/Bluewalker som komplett säger:

https://www.komplett.se/search?q=Powerwalker&hits=48

Är dessa bra? Kommer de att fungera med Unraids?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fring:

Funderar på att köpa några diskar (https://cdon.se/hemelektronik/toshiba-n300-bulk-8tb-p54861301) och börja köra unraid

har installerat unraid på en i7-3770/32gb och några gamla "skräp" diskar på 500/320/200gb

Jag får så sjuukt dålig hastighet efter några min av kopierande
det börjar bra på ca 1Gbps sedan går det raskt ner till ~300 för att sedan stanna en stund, gå upp till ~300 igen

får lite väl mycke load average kan jag tycka
"top - 09:13:07 up 40 min, 1 user, load average: 13.81, 11.89, 8.08"
top - 09:16:46 up 43 min, 1 user, load average: 19.46, 15.00, 10.07 (trots att den stannar emellanåt)

just nu kör jag xfs krypterat men jag har provat dom flesta alternativen även okrypterat och det kanske går lite bättre men väldigt marginellt

så frågan är eg, kan det vara dom gamla diskarna som inte räcker till eller har det nått med cpu att göra, surt att köpa disk om jag ändå inte kommer kunna köra på burken jag har liggandes

/f

Skulle inte rekommendera N300 8TB
Har köpt ett tiotal i år och returnerat alla pga tillverkningsfel som gör att disken har svårt att läsa vissa områden
av skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Skulle inte rekommendera N300 8TB
Har köpt ett tiotal i år och returnerat alla pga tillverkningsfel som gör att disken har svårt att läsa vissa områden
av skiva.

vid test när de ankommer eller något som dyker upp senare ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

vid test när de ankommer eller något som dyker upp senare ??

Det har varit både och.
Vissa har klarat av test direkt i början men sen börjat klicka efter 1 vecka eller så.
Klickandet beror på att läsarmen inte hittar det den ska och parkerar sen gör återförsök.
Vilket visar sig tydligt i Seek Error Rate som växer så det knakar.
Kan gå från 100 till 1 på ett par timmar om disken används flitigt.
och tröskelvärdet är 50.
Finns en fin youtube video som visar exakt detta problem.
Toshiba har tydligen också sagt till flera att dem inte känner till problemet.

Edit: Med test menar jag smart test (kort och lång) med antingen SeaTools eller WD Diagnostics då
Toshiba inte har egna officiella verktyg vad jag känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Har nyligen byggt en enkel server med Unraid och vill lägga till en UPS. Finns det några som rekommenderas? Jag är ute efter en som är prisvärd och som vid ett strömavbrott kan skicka en signal till servern om att den ska påbörja en nedstängning. Den behöver alltså vara kompatibel med Unraids inbyggda stöd för UPS.

Mitt nuvarande bygge drar inte jättemycket el. Den består endast av en i3-processor, minnen, en SSD och fyra hårddiskar. Jag kommer dock att bygga ut antalet hårddiskar i framtiden.

Jag har kollat på följande:
APC Back-Ups BX700UI
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3001285

APC Back-Ups BX500CI
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2539609

Har även tittat på:

Eaton Powerware 3S 550 DIN
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=850075

Jag är osäker på skillnaden på de två första och den sista är.

Har även tittat på Powerwalker/Bluewalker som komplett säger:

https://www.komplett.se/search?q=Powerwalker&hits=48

Är dessa bra? Kommer de att fungera med Unraids?

Jag kör APC med deras network managment card 2, funkar kalas med Unraid.
Jag vet att APC har börjat integrera tcp management i själva UPSen på deras senare modeller, jag vet dock inte hur stödet för detta i unraid är men jag misstänker att det inte är några problem.

För att bara driva en mindre "hemma server" tillräckligt länge för att kunna göra en "clean shutdown" krävs inte speciellt mycket kraft i UPSen, räcker säkert med en 300w med tillhörande batteri. APC har en schysst uträknare som du kan ta hjälp av.

Om du vill ha en värsting UPS så får du räkna med att dem väger som en V70 och behöver nya batteri var 5 år, ska du ha original batteri så är det typ 50% av UPSens värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Har nyligen byggt en enkel server med Unraid och vill lägga till en UPS. Finns det några som rekommenderas? Jag är ute efter en som är prisvärd och som vid ett strömavbrott kan skicka en signal till servern om att den ska påbörja en nedstängning. Den behöver alltså vara kompatibel med Unraids inbyggda stöd för UPS.

Mitt nuvarande bygge drar inte jättemycket el. Den består endast av en i3-processor, minnen, en SSD och fyra hårddiskar. Jag kommer dock att bygga ut antalet hårddiskar i framtiden.

Jag har kollat på följande:
APC Back-Ups BX700UI
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=3001285

APC Back-Ups BX500CI
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2539609

Har även tittat på:

Eaton Powerware 3S 550 DIN
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=850075

Jag är osäker på skillnaden på de två första och den sista är.

Har även tittat på Powerwalker/Bluewalker som komplett säger:

https://www.komplett.se/search?q=Powerwalker&hits=48

Är dessa bra? Kommer de att fungera med Unraids?

Jag använder själv APC Back-UPS BX1400UI vilket är ett större syskon till de som du länkar till, som är kopplad till min Unraid-NAS, och den driver även en server som köp Proxmox samt en Backup-NAS som kör Openmediavault.
Förbrukningen ligger på omking 150W och enligt Unraid är drifttiden vid strömavbrott sådär mellan 25-30min vilken man nog ska ta med en nypa salt, men jag har iallafall haft ett par strömavbrott där UPS:en har stängt av allting snyggt och prydligt.

Värt att tänka på när det gäller UPS:erna som du länkar till är att APC Back-Ups BX500CI inte har något USB-gränsnitt vilket innebär att den inte kan styra nerstängningen av din Unraid.