Permalänk
Medlem

Gaskyld dator?

Den här idén fick jag idag. Luft är som vi alla känner till ett väldigt dåligt kylmedium. Finns det några gaser som kyler bättre än så? Enligt farsan (som jobbar på kärnkraftverk) skulle väte vara bra, men det är lite jobbigt, så han föreslog istället koldioxid.

Iden går alltså ut på att, utan att göra några andra modifikationer än att täta lådan, kyla ner datorn genom att hälla i gasformig koldioxid. Kylflänsarna och fläktarna skulle ju jobba lika effektivt men med högre värmeövergångstal. Själva lådan kan man sedan hålla kall på valfritt sätt. Koldioxid är billigt, ofarligt och kan köpas var som helst.

Vad tror ni? Kan man göra på det här viset? Finns det några problem med det hela? Skulle man vinna något på det?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

det största problemet skulle jag tro är att få datorn tät.... tror helt klart det är lättare att helt enkelt köra på en kompressorkylning (vilket i princip oxå är en form av gaskylning)

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

täta lådan o fyll den me olja!!!!
täta lådan tryck i en fet pump som pumpar runt oljan ut i en stor radiator (typ bilkylare) lr dyl. kyler allt i lådan precis som koldioxiden fast bättre mycke.... dock blir d geggit o byta grejer menmen...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd

skulle ha satsat på att göra ett större av plexi isf, men keep on keeping it on!

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

eller dra in burken i en plexiförslutning...men kablar ut till ström osv...

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
täta lådan o fyll den me olja!!!!
täta lådan tryck i en fet pump som pumpar runt oljan ut i en stor radiator (typ bilkylare) lr dyl. kyler allt i lådan precis som koldioxiden fast bättre mycke.... dock blir d geggit o byta grejer menmen...

Det går tyvärr inte, för jag är lat.

Själva grejen var att jag ville ha maximal kylning med minimalt arbete och till minimalt pris. Plus att göra något som ingen annan har.

Själva lådan skulle man nog kunna täta med lite vad som helst. Det blir nog jobbigt när man ska byta saker iofs, men koldioxid är ju tyngre än luft och har stora, fina molekyler som fastnar överallt. Klä in lådan med gummi kanske?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Re: Gaskyld dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Den här idén fick jag idag. Luft är som vi alla känner till ett väldigt dåligt kylmedium. Finns det några gaser som kyler bättre än så? Enligt farsan (som jobbar på kärnkraftverk) skulle väte vara bra, men det är lite jobbigt, så han föreslog istället koldioxid.

Iden går alltså ut på att, utan att göra några andra modifikationer än att täta lådan, kyla ner datorn genom att hälla i gasformig koldioxid. Kylflänsarna och fläktarna skulle ju jobba lika effektivt men med högre värmeövergångstal. Själva lådan kan man sedan hålla kall på valfritt sätt. Koldioxid är billigt, ofarligt och kan köpas var som helst.

Vad tror ni? Kan man göra på det här viset? Finns det några problem med det hela? Skulle man vinna något på det?

Det finns 78% koldioxid i luft, så det är nog ingen större nytta med att öka det till 100%..
Det är väl inget fel på vatten eller?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Gaskyld dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
Det finns 78% koldioxid i luft, så det är nog ingen större nytta med att öka det till 100%..
Det är väl inget fel på vatten eller?

Fel. Luften består av 78,1 % kväve, 20,9 % syre, 0,9 % argon och 0,1 % andra gaser.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Gaskyld dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
Det finns 78% koldioxid i luft, så det är nog ingen större nytta med att öka det till 100%..
Det är väl inget fel på vatten eller?

OffT: Haha, det hade varit skønt att andas då!

OnT: Antagligen har nån tänkt på detta innan och kommit fram till att det är för svårt och avfärdat hela idén

Permalänk
Medlem

Eller så har dom bara varit för lata...
Jag säger kör hårt!

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem

Menar du att koldioxid tar upp/leder värme bättre än luft?
Asså ska du fylla hela lådan med koldioxid, samt göra lådan lufttät?
Då måste du göra om hela datorskalet till en stor kylfläns ju, och jag tror det endå kommer bli ruskigt varmt i lådan oavsett hur bra koldioxid leder värme.

En idé jag har funtat på är att sänka ner datorn i ett "akvarium" med avjoniserat vatten. Man får ha eventuella cdromer och hårddiskar utanför, men allt annat borde funka perfekt.

Permalänk
Medlem

Sluten låda med en ennan gas en luft går ju inte, du måste flytta all värme någonstans därför är det enklare med kompressorkylning.

btw bong är väl något vissa kärnkraftreaktorer använder.

Permalänk

mjaha ja.. blandade kanske ihop lite saker där.. börjar på "k" bägge två, så länge var jag vaken..

Permalänk
Medlem

hmm... lär ju va minst lika jobbigt o fixa koldioxid som olje kyld dator!
va då kyla lådan passivt lär ju inte funka fint! lr?

kom på att om man nu skulle kyla datorn me olja skulle d ju finnas en viss risk för brand....
d blir helt enkelt o ta me sej brandsläckare på lan!

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Problemet är ju som sagt att du inte kan ta in ny sval luft i lådan. Därför måste du kyla ned HELA chassit, vilket är slöseri. Det är bara vissa komponenter som man märker någon skillnad på att de är exceptionellt kylda. Däribland processor, nord/sydbrygga, mosfets och grafikkort. Normalt sett är det bättre att koncentrera kylningen till dessa punkter.

Tycker dock att det var en ball idé, men tänk på att datorn säkert alstrar minst 300W värme (om du inte räknar bort värmen från nätagget). För att kyla ned hela chassit effektivt då så måste du ha en sjujävla massa peltar. Och sen måste du fortfarande ha kvar alla fläktar i datorn.

För att göra detta till en lämplig lösning så behöver du ha kvar alla fläktar, och en hel massa peltar. Det blir inte direkt billigt, och knappast tyst heller Och hur ska du kyla peltarna sen? Vattenkylning? Släng på en pelt direkt på processorn istället då

Som sagt, jag vill inte vara neggig, men det är helt enkelt inte värt det.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Visserligen sant det där med att jag måste flytta värmen någonstans. Men en stor låda borde vara hyfsat enkel att kyla. Man kan exempelvis göra väggarna av metall. Usch, nu blev det jobbigt igen. Men å andra sidan skulle det vara stencoolt att ha en svart låda med stora kylflänsar på utsidan!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Då är det ju ändå "vanlig" luft som kyler den i slutändan. Det ända som förändras när man skulle kyla med en låda full med koldioxid är ju att värmen fortare transporteras mellan system och chassi.

En annan grej att lägga på minnet är ju att alla ämnen expanderar när de blir varmare... i ditt fall kanske det inte expanderar så mycket men efter ett tag av långkörande av datorn kommer koldioxiden bli varmare och då kanske plåten böjer sig/bucklar ut sig... är inte så trevligt om lådan ser ut som en ballong efter ett dygn.

Visa signatur

XP 2500+@11*219Mhz/2409Mhz| ABIT NF7-Sv2.0 | Leadtek GeForceFX 5900Ultra 256MB | 2*Twinmos-Winbond PC3200 256Mb 2-3-3-7 timings | WD 40GB + IBM 20GB + Hitachi 160GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Sluten låda med en ennan gas en luft går ju inte, du måste flytta all värme någonstans därför är det enklare med kompressorkylning.

btw bong är väl något vissa kärnkraftreaktorer använder.

Kyltorn används på de flesta ställen där större volymer av vatten skall kylas eftersom dom har en bra verkningsgrad, en bong är i princip ett miniatyr kyltorn.
Går även att kombinera tornet med någon form av värmeväxlare för att ta vara på en del av energin i vattnet samt göra kylning enklare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Re: Gaskyld dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Enligt farsan (som jobbar på kärnkraftverk) skulle väte vara bra, men det är lite jobbigt, så han föreslog istället koldioxid.
...
Kylflänsarna och fläktarna skulle ju jobba lika effektivt men med högre värmeövergångstal.

Enligt denna tabell har koldioxid lägre värmekonduktivitet och värmekapacitet än luft, så jag tror att luft fungerar bättre än koldioxid.

Permalänk
Medlem

När man släpper ut flytande co2 i luften så tar det upp energi och bildar gas och då blir det kallt men jag tror inte att det kyler speciellt bra bara som en gas

Visa signatur

- AMD 2500+ @2,41Ghz - ABIT Nf7-s - Leadtek GeForce 6800GT 256mb - 2x TwinMOS 512mb - 2x IBM 120gb + 1x Seagate 200gb hdd - Hyundai L90D+ 19" TFT

Permalänk
Medlem

När ska folk förstå att det inte är någon vidare ide att sänka ner datorn i vatten... oavsett om det är avjonat, destillerat eller vad man nu gjort med det. VATTEN LEDER STRÖM. Man kan inte avjona vatten. Man kan avlägsna andra joner men inte de som hela tiden bildas vid vattnets autoprotolys.

Visa signatur

Abit IC7-G, p4 2,6C ghz @ ~ 3,2ghz. Geforce TI4200 128 mb @ 310/550), 2*512 Twinmos Orginal PC3200, SB Audigy Live, 17" TFT*2.
"Love is the delusion that one woman differs from another."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Gaskyld dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capitátus
Enligt denna tabell har koldioxid lägre värmekonduktivitet och värmekapacitet än luft, så jag tror att luft fungerar bättre än koldioxid.

Argh! Var var den sidan när jag skapade tråden?

Nu har jag i alla fall hittat lite fler siffror. Helst väte eller möjligtvis helium ska det vara. Enligt tabellen här ska båda gaserna ha över fem gånger så hög värmekonduktivitet som luft. Det måste väl kunna utnyttjas på ett eller annat sätt? Kan man hålla helium instängt i en ballong borde man väl kunna göra det i en datorlåda?

Därmed inte sagt att det skulle vara vare sig enklare, billigare eller effektivare än vattenkylning.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Silikon olja kan man använda. Finns väldigt lättflytande. Leder (för alla praktiska syften) inte ström, "fräter" inte på komponenter och (en del) leder värme mycket bra. Klarar desutom temperaturer mellan -150 och +250 och behåller sin flytandeform vid dessa temperaturer. Inte så lätt att hitta var man ska köpa dock, har letat som fan efter ett ställe som har massa olika (så man kan få med optimal viskositet, värmekonduktivitet osv.) men inte hittat något än. Om någon vet var man kan köpa så säg gärna till, har lite gammla prylar som jag tänkte exprimentera med.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte vara i närheten när du sätter på din dator full med väte... om det nu inte blir några gnistor så blir det ändå inte kul när värmen på processorn stiger till 80*C Du lär ju inte få det helt fritt från syrgas.

Nä satsa på min akvariekylning om du vill göra nåt originellt... jag har insett att mina finanser inte räcker till eftersom jag har 3 resor planerade inom en snar framtid...

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.