Permalänk
Medlem

Koppla tv till ljudsystem

Hej!

Jag har gjort ett begagnat köp av en Digihome 32H161/2, min önskan är att koppla denna till mitt Logitech Z906 5,1 ljudsystem. Jag behöver alltså köpa en kabel för att koppla ihop dessa två för att (helst) få bra 5,1 ljud i systemet.

TVn (Digihome 32H161/2) har två ljudutgångar:
-SPDIF Coax out
-Tre Röd, Gul, Vit utgång (RCA?)

Högtalarsystemet (Logitech Z906) har flera inputs:
-Vit och Röd RCA (stereo) input
-Digital Optical
-Digital Optical
-Digital Coaxial

Frågor:
1. Vilken kabel kan jag köpa för att koppla samman dessa två så att ljudet helst är bra 5,1 ljud?
2. Eller behöver jag köpa en converter av något slag?

Tack i förväg!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

SPDIF Coax out till Digital Coaxial

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

SPDIF Coax out till Digital Coaxial

Behövs en converter av något slag då eller finns det sådana färdiga kablar? tack för så snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Behövs en converter av något slag då eller finns det sådana färdiga kablar? tack för så snabbt svar

Coax är vanlig RCA kabel.
Spdif kan du också köra, men då behöver du en optisk kabel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Coax är vanlig RCA kabel.
Spdif kan du också köra, men då behöver du en optisk kabel.

/Lifooz

Förlåt men jag är så okunnig i detta. När du säger att Coax är "vanlig RCA kabel" hur menar du då? Hur ser den ut? Coax var ju under samma output som SPDIF, hur menar du att skillnaden är? Kan du typ skicka länk? Förlåt för alla frågorna, men jag uppskattar hjälpen

Permalänk
Medlem

Kör optisk kabel mellan samma ljudsystem och en Samsung Q60 75-tummare. Fungerar bra och ger Dolby Digital.

Provade att köpa en soundbar, men den tappa ljudet med jämna mellanrum. Var en Samsung ljudlimpa för 7500 och ja, den var uppdaterad. Lämna igen den och återgick till Logitech systemet, då det fungerar som det ska!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Kör optisk kabel mellan samma ljudsystem och en Samsung Q60 75-tummare. Fungerar bra och ger Dolby Digital.

Provade att köpa en soundbar, men den tappa ljudet med jämna mellanrum. Var en Samsung ljudlimpa för 7500 och ja, den var uppdaterad. Lämna igen den och återgick till Logitech systemet, då det fungerar som det ska!

Så du kör en optidk kabel direkt mellan de två? I vilken port kopplas den optiska kabeln in i TVn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Behövs en converter av något slag då eller finns det sådana färdiga kablar? tack för så snabbt svar

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/bild--...

Bara köpa billigaste kabeln i lämplig längd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappy:

Så du kör en optidk kabel direkt mellan de två? I vilken port kopplas den optiska kabeln in i TVn?

http://digihome.se/produkt/32h161/
Kolla manualen under dokument sida 6 för SPDIF/koax ut nu är ju inte du ute efter detta idag men för framtiden SPDIF har inte bandbredd/stöd för lossless audio https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

http://digihome.se/produkt/32h161/
Kolla manualen under dokument sida 6 för SPDIF/koax ut nu är ju inte du ute efter detta idag men för framtiden SPDIF har inte bandbredd/stöd för lossless audio https://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Så den optiska kabeln kan kopplas in i SPDIF Coax out om jag förstått rätt? Tack igen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gappy:

Så den optiska kabeln kan kopplas in i SPDIF Coax out om jag förstått rätt? Tack igen!

Coax indikerar att det inte är en optisk signal, så då bör du snarare koppla mellan den och Digital Coaxial på högtalarna. Det funkar med vilket lakritssnöre som helst med RCA-kontakter. Blir det bra så köp en lite bättre kabel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Coax indikerar att det inte är en optisk signal, så då bör du snarare koppla mellan den och Digital Coaxial på högtalarna. Det funkar med vilket lakritssnöre som helst med RCA-kontakter. Blir det bra så köp en lite bättre kabel.

En följdfråga då... Vad innebär RCA kontakter? Och kommer denna kabel då möjliggöra 5,1 ljud? Mvh Elias

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gappy:

En följdfråga då... Vad innebär RCA kontakter? Och kommer denna kabel då möjliggöra 5,1 ljud? Mvh Elias

Du skriver ju själv RCA i din fråga. Det är en rund kontakt med en pinne i mitten.
Som jag tolkar det ska du få 5.1 ljud. Men du har inte så mycket annat val, TV'n har bara den coax-utgången som åtminstone i teorin kan ge 5.1, de andra kontakterna kan inte ge 5.1-ljud.

Var kommer ljudet ifrån från början?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ser att du inte har optisk ut på denna tv. Använd coax istället, ser ut som rca, fast med bara en kontakt i varje ände. Vad jag fattat ger coax och optistisk 5.1 ljud (DD och DTS). RCA ger bara stereo. Lycka till!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Ser att du inte har optisk ut på denna tv. Använd coax istället, ser ut som rca, fast med bara en kontakt i varje ände. Vad jag fattat ger coax och optistisk 5.1 ljud (DD och DTS). RCA ger bara stereo. Lycka till!

Så vänta, jag ska använda coax, med RCA kontakter. Coax ger 5,1 ljud men inte RCA. Så kommer jag då kunna ha 5,1 ljud? Förlåt för alla frågor men jag är så hemskt Nybörjare på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du skriver ju själv RCA i din fråga. Det är en rund kontakt med en pinne i mitten.
Som jag tolkar det ska du få 5.1 ljud. Men du har inte så mycket annat val, TV'n har bara den coax-utgången som åtminstone i teorin kan ge 5.1, de andra kontakterna kan inte ge 5.1-ljud.

Var kommer ljudet ifrån från början?

Från början är det bara tv högtalarna! Så man kan ha en Coax kabel med RCA kontakter?

Permalänk
Medlem

Så som jag förstått det av tråden (lite rörigt) så söker du en sådan här kabel
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Du kan givetvis köpa en sådan av bättre kvalitet än den jag länkade.

Och ja den kabeln kan ge 5.1 ljud om nu utgången på tv stödjer det och materialet är i 5.1 format etc

Tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gappy:

Från början är det bara tv högtalarna! Så man kan ha en Coax kabel med RCA kontakter?

Du missuppfattar mig. Du fokuserar på att ljudet ska vara 5.1 från TV'n, men vad är källan till ljudet? DVD, TV-Box osv? Genom att koppla genom TV'n gör du bara det hela mer komplicerat.

Men prova gärna så som jag skrev. Funkar det så är det ju bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Spdif är ett signalprotokoll och det kan överföras via flera olika interface, både optiskt och elektriskt.
Toslink syftar däremot ett optiskt interface medan coax syftar på en koaxialkabel för elektrisk signalöverföring.

RCA syftar idag oftast på en kontakttyp men är ursprungligen ett företagsnamn, Radio Corporation of America, de bildade också ett skivbolag som har haft en del mer eller mindre kända artister likt Elvis och Brittney Spears men de uppfann alltså även en kontakt som blivit en de facto standard.

En RCA kabel för att överföra SPDIF signal bör egentligen har 75 Ohms impedans för att vara optimal då det handlar om högfrekventa signaler och inte ljud men en vanlig ljudkabel fungerar bara den inte blir allt för lång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spdif är ett signalprotokoll och det kan överföras via flera olika interface, både optiskt och elektriskt.
Toslink syftar däremot ett optiskt interface medan coax syftar på en koaxialkabel för elektrisk signalöverföring.

RCA syftar idag oftast på en kontakttyp men är ursprungligen ett företagsnamn, Radio Corporation of America, de bildade också ett skivbolag som har haft en del mer eller mindre kända artister likt Elvis och Brittney Spears men de uppfann alltså även en kontakt som blivit en de facto standard.

En RCA kabel för att överföra SPDIF signal bör egentligen har 75 Ohms impedans för att vara optimal då det handlar om högfrekventa signaler och inte ljud men en vanlig ljudkabel fungerar bara den inte blir allt för lång.

Men gud tack så hemskt mycket! Bra förtydligat ) Du skulle inte kunna skicka en länk på ett exempel på en kabel med koaxial sändning med RCA kontakter? Skulle vara otroligt hjälpsamt! Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du missuppfattar mig. Du fokuserar på att ljudet ska vara 5.1 från TV'n, men vad är källan till ljudet? DVD, TV-Box osv? Genom att koppla genom TV'n gör du bara det hela mer komplicerat.

Men prova gärna så som jag skrev. Funkar det så är det ju bra.

Jahaaa ja! Jo jag har en chromecast till TVn, därför är TV den enda devicen jag kan plugga in i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Så som jag förstått det av tråden (lite rörigt) så söker du en sådan här kabel
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Du kan givetvis köpa en sådan av bättre kvalitet än den jag länkade.

Och ja den kabeln kan ge 5.1 ljud om nu utgången på tv stödjer det och materialet är i 5.1 format etc

Tack! Exakt det jag letade efter

Permalänk
Medlem

Denna kabel är rätt kabel: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/... Står tom att den har stöd för 5.1 ljud. RCA kablar är inte samma sak!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Denna kabel är rätt kabel: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/... Står tom att den har stöd för 5.1 ljud. RCA kablar är inte samma sak!

Som jag förstått det så är RCA kontakten i fråga. Sedan så har det också blivit "namnet" på den kabel som rypiskt består av 2 RCA kontakter i var ände där en är röd och en är vit dom skickar lågnivåstereoljid mellan olika ljudprylar. Även coaxial använder en RCA kontakt i var ändå på kabeln men här är signalen istället digital och kan då skicka flera kanaler ljud i samma kabel (5.1 etc).

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hölmiz:

Som jag förstått det så är RCA kontakten i fråga. Sedan så har det också blivit "namnet" på den kabel som rypiskt består av 2 RCA kontakter i var ände där en är röd och en är vit dom skickar lågnivåstereoljid mellan olika ljudprylar. Även coaxial använder en RCA kontakt i var ändå på kabeln men här är signalen istället digital och kan då skicka flera kanaler ljud i samma kabel (5.1 etc).

Den första kabeln du beskriver är 2 koaxialkablar som sitter ihop, det finns inga vanligt förekommande färdiga kablar med RCA kontakter i ändarna som inte är koaxiala, kontaktens mekaniska design är uttänkt för att passa på koaxiala kablar och det som skiljer en ljudkabel från en digitalkabel är att ljudkabeln oftast har en odefinierad impedans och i många fall är skärmen inte tät eller definierad på den heller.
Den analoga ljudkabeln hanterar mycket lägre frekvenser så impedansanpassning och skärm är inte alls lika viktigt för att de ska fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.