Permalänk
Medlem

Är min TV/Panel sönder?

Köpte en Samsung QE49Q7FAMTXXC Tv 2017 och har varit mycket nöjd fram tills nyligen då det uppstått en ljuskägla som går från botten till toppen ca 15 cm in på panelen från höger. Är detta en känt problem eller rent av en inställning som jag kan stänga av? Syns särskilt mycket på svart bakgrund och idag tyckte jag även att det flimrade bitvis när jag kollade på film.

Jag gissar att Samsung inte lämnar 4 års garanti på sina Tv-apparater?

Permalänk
Medlem

Tror en bild på problemet skulle hjälpa dig att få svar.
Stor risk att folk med kunskap bara klickar bort tråden.

Guide:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Permalänk
Medlem

@laxpudding har garanterat mer info och tips när det kommer till sånt här.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det möjligtvis det som kallas vertical banding?

Länkade in bilden /mod
Permalänk
Inaktiv

Du har garanterat banding på din TV det har de flesta men det där ser inte ut som någon form av banding för mig (din ljuskägla).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

https://imgur.com/a/iCySJiy

Är det möjligtvis det som kallas vertical banding?

Vertical banding handlar om ojämnheter i panel och filter som är som en hinna eller struktur över bilden som ofta syns när bilden är i rörelse medan strukturen är fast.

Bilden ser ut som att en av lysdioderna alltid är på och lyser på max. Vilket kanske försvinner med en vaktmästaråterställning (låt TV:n stå strömlös ett tag) men kan vara ett tecken på att något är trasigt med TV:n och lysdioderna. Finns i sådana fall ingen lösning i sig själv annat än reparation vilket i princip inte är värt kostnaden jämfört med att köpa nytt. Såvida inte TV:n är köpt inom senaste 3 åren då du har reklamationsrätten på din sida.

Du bör kunna dölja problemet om inte annat genom att stänga av local dimming (torde heta "lokal nedtoning") så att lysdioderna inte försöker släcka ned och därmed lever i sympati med sin funktionellt utmanade granne. Vilket ger sämre kontrast men kanske inte uppfattas som lika störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vertical banding handlar om ojämnheter i panel och filter som är som en hinna eller struktur över bilden som ofta syns när bilden är i rörelse medan strukturen är fast.

Bilden ser ut som att en av lysdioderna alltid är på och lyser på max. Vilket kanske försvinner med en vaktmästaråterställning (låt TV:n stå strömlös ett tag) men kan vara ett tecken på att något är trasigt med TV:n och lysdioderna. Finns i sådana fall ingen lösning i sig själv annat än reparation vilket i princip inte är värt kostnaden jämfört med att köpa nytt. Såvida inte TV:n är köpt inom senaste 3 åren då du har reklamationsrätten på din sida.

Du bör kunna dölja problemet om inte annat genom att stänga av local dimming (torde heta "lokal nedtoning") så att lysdioderna inte försöker släcka ned och därmed lever i sympati med sin funktionellt utmanade granne. Vilket ger sämre kontrast men kanske inte uppfattas som lika störande.

Tack för analysen och tipset. Hittar ingen möjlighet att helt slå av lokal nedtoning men kunde ställa ner den till Låg i varje fall. Och nu känns det som att problemet är klart mindre. Dock är det osäkert om det beror på den ändringen då när jag ställer den till Hög så ser det nu också okej ut.

Känslan är att ljuskäglan har kommit och gått en del under senaste 3 månaderna. Är det rimligt att ett sådant problem kan komma och försvinna under en period?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

Känslan är att ljuskäglan har kommit och gått en del under senaste 3 månaderna. Är det rimligt att ett sådant problem kan komma och försvinna under en period?

Det vanliga är det omvända med en mörkare strimma som följd av att lysdioden är trasig eller lyser svagare. Annars är det med att komma och gå ofta mer en fråga hur uppmärksam man är och vilka situationer som gör det tydligare gång för gång.