Bärbar till förskoleprogrammet

Permalänk
Medlem

Bärbar till förskoleprogrammet

Hej,
Sambon börjar på förskoleprogrammet och behöver en bärbar till studierna.
Kommer väl mestadels användas till Officepaketet och kanske kolla lite netflix och liknande.
Budget är 5000kr.

Är någon av dessa något att satsa på?

Acer Elgiganten

Lenovo NetonNet

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Båda duger för syftet...

Permalänk
Inaktiv

Chromebook är nog mer prisvärt

Permalänk
Hedersmedlem

Försök hitta en dator med IPS-skärm. Mycket behagligare att titta på om man ska använda datorn mycket.

Har ni bråttom att slå till? Annars finns ju denna:
https://www.komplett.se/product/1177347/dator-surfplatta/dato...

En annan variant som dock har lite klenare CPU.
https://www.komplett.se/product/1173715/dator-surfplatta/dato...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Chromebook är nog mer prisvärt

Tror hon känner sig mer hemma i windowsmiljön tyvärr

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Båda duger för syftet...

Någon som är bättre än den andra?

Skrivet av giplet:

Försök hitta en dator med IPS-skärm. Mycket behagligare att titta på om man ska använda datorn mycket.

Har ni bråttom att slå till? Annars finns ju denna:
https://www.komplett.se/product/1177347/dator-surfplatta/dato...

En annan variant som dock har lite klenare CPU.
https://www.komplett.se/product/1173715/dator-surfplatta/dato...

Vilken rekommenderar du av dessa?
Och vad är skillnaden mellan "asus-laptop-f415ja" och den Acer jag hade?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellen:

Någon som är bättre än den andra?

Vilken rekommenderar du av dessa?
Och vad är skillnaden mellan "asus-laptop-f415ja" och den asus jag hade?

Du länkade en Acer Asipre 3 och inte en ASUS skillnaden är att ASUS är 14 tum laptop med något bättre skärm och mindre SSD skulle också säga att tangentbordet lämpar sig något bättre för skriva då det är centrerat och saknar en numpad.

Skulle säga att Acer Aspire 5 som länkades tidigare förmodligen är det vettigaste alternativet även om skärmen inte är den bästa för att den kommer med störst batteri 48 Wh de andra modellerna som har länkats har runt 36 Wh.

Då din sambo ska studera så batteri tiden viktigt och gör kanske att hen slipper att släppa med sig laddaren

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Blev acern från Elgiganten.
Hann beställa innan PM kom

Citat borttaget /Mod
Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Skrivet av Cellen:

Blev acern från Elgiganten.
Hann beställa innan PM kom

Ok, ingen fara.

Vad är det för specs på datorn du köpte? Modell? Pris?

Permalänk

Ofta på skolan är det inget akut behov att ha laptop från dag ett. Och mitt allmäna råd är avvakta och se vad ens kamrater har.
Jag skulle gissa att andelen Appledatorer är hög på förskoleprogrammet, detta trots att en dator för långt under halva priset hade räckt. Nå hamnar hon i en grupp i klassen där alla har en Apple, så gissa vilken dator hon troligen skulle vilja ha?

Mitt råd är skaffa något billigt, skaffa sedan en billig skärm och externt tangentbord till den att jobba med hemma. Vissa säger att deras laptop i 13" har så otroligt bra skärm tangentbord etc. När en gammal billig extern 24" skärm och externt tangentbord på en billig laptop för de flesta hade varit betydligt skönare att skriva långa dokument med etc.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta på skolan är det inget akut behov att ha laptop från dag ett. Och mitt almäna råd är avvakta och se vad ens kamrater har.
Jag skulle gissa att andelen Appledatorer är hög på förskoleprogrammet, detta trots att en dator för långt under halva priset hade räckt.

Mitt råd är skaffa något billigt, skaffa sedan en billig skärm och externt tangentbord till den att jobba med hemma. Vissa säger att deras laptop i 13" har så otroligt bra skärm tangentbord etc. När en gammal billig extern 24" skärm och externt tangentbord på en billig laptop för de flesta hade varit betydligt skönare att skriva långa dokument med etc.

För sent. TS har redan köpt en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

För sent. TS har redan köpt en dator.

Nej, det är inte för sent för att köpa en separat skärm och ett separat tangentbord. Åtminstone en passande tangentbord är nästan ett måste och de kostar ju inte mycket. 100 kr:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/tangentbord-gaming/1...

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Nej, det är inte för sent för att köpa en separat skärm och ett separat tangentbord. Åtminstone en passande tangentbord är nästan ett måste och de kostar ju inte mycket. 100 kr:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/tangentbord-gaming/1...

Var i TS inlägg står det att hen behöver en separat skärm och tangentbord?

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för en billig skärm och externt tangentbord/mus. Guld värt! När jag blev ihop med min fru under våra studier var en riktigt tidig ändring jag gjorde i hennes datorpark att ge henne en extraskärm jag hade stående, gigantisk skillnad i ergonomi.

Gjorde samma sak med min lillasyster för ett halvår sedan, t.o.m. samma skärm då den vid det här laget hade uppgraderats ifrån. Hon studerar nu och vägrade länge tänka tanken på att extern skärm skulle vara något att ha men uj vad det ändrades fort när hon väl fick en.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

För sent. TS har redan köpt en dator.

Jag tänkte flera är i samma sits. Och extern mus, tangentbord, skärm går ofta fint att ta något gammalt billigt. Kanske en skärm man har liggande i förrådet efter man har bytt.

Min poäng är vissa köper svindyra små laptops och enbart jobbar med dessa, utan att förstå att man oftast hemma jobbar bäst med riktigt enkla externa saker i mer "rimlig arbetsstorlek" för att kanske sitta 10h i sträck med ett dokument..

Permalänk
Skrivet av Cellen:

Varför? 5k är inte ens en budgettelefon. Skall personen jobba på maskinen, sluta snåla för hilvide.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Som andra nämnde i tråden så finns det en marknad och där skall handel ske, annonsering tas inte i forumet!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Var i TS inlägg står det att hen behöver en separat skärm och tangentbord?

Du svarade på ett inlägg om just det genom att skriva det var för sent då trådstartaren redan köpt en ny dator. Detta förklarade jag för dig inte alls var för sent då alternativet fortfarande fanns.

Givetvis kan man presentera olika lösningar. En bärbar dator är förslaget men att det skulle kunna kompletteras (optimeras) för en bättre utgång.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Du svarade på ett inlägg om just det genom att skriva det var för sent då trådstartaren redan köpt en ny dator. Detta förklarade jag för dig inte alls var för sent då alternativet fortfarande fanns.

Givetvis kan man presentera olika lösningar. En bärbar dator är förslaget men att det skulle kunna kompletteras (optimeras) för en bättre utgång.

TS frågade efter köpråd angående 2 st bärbara datorer.
Stod inget om tillbehör som skärm eller tangentbord.
Rätt säker på om TS hade varit intresserad av det, så hade denne efterfrågat detta i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

TS frågade efter köpråd angående 2 st bärbara datorer.
Stod inget om tillbehör som skärm eller tangentbord.
Rätt säker på om TS hade varit intresserad av det, så hade denne efterfrågat detta i tråden.

Aha ok, så det var bara kommentarer kring just de två datorerna som var okej. Intressant att du själv då tipsade om en annan dator då.

Knappast för ibland missar man en aspekt. På samma sätt hade en annan bärbar dator än de två kunnat vara relevanta. Det var tips utgivna i all välmening - från personer som inte har ett intresse av att sälja sina egna datorer...

Permalänk
Medlem

Jag tänker ge några tips på vad man ska söka efter på en laptop som student, eller snarare krav för vanliga människor, under 5000kr:
- Batteritid vill man ha hög, men priset begränsar. Så man tar vad man får.
- Vikt: under 1.5kg, gäller alltid som student.
- Skärm: 13-14tum för att hålla låg vikt och fortfarande vara bra för studier.
- Ram: Om möjligt, 8gb eller uppgraderingsbart. Begränsas hårt av budget och det jag hade valt sist.
- Tangentbord + touchpad: Måste vara sköna att skriva på. Som student så skulle jag ALDRIG köpa en laptop som jag inte testat att skriva på innan. Det är som natt och dag. För mig så är skillnaden enorm, vissa tangentbord kräver att jag tittar på vad jag trycker. Med andra tangentbord kan jag skriva en längre text utan att ens titta på skärmen. Tro det eller ej, men det mesta man gör som student är att läsa eller att skriva texter, iaf inom de flesta områden.

Mitt förslag, utan att lagt någon djupare tanke på det, och bara kollat på netonnets alternativ: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Det går absolut att hitta bättre i samma prisklass, men jag hade sökt något liknande.

Permalänk
Medlem

Efter att ha levt med en Carbon under fem års studier skulle jag rekommendera följande:
https://www.sweclockers.com/marknad/202634-lenovo-x1-carbon-6...

Min gen3 fyller 7 år nu snart och rulllar på hur bra som helst (efter ett byte av kylpasta i fjol ska erkännas samt att batteriet bara klarar fyra-fem timmar).

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Aha ok, så det var bara kommentarer kring just de två datorerna som var okej. Intressant att du själv då tipsade om en annan dator då.

Knappast för ibland missar man en aspekt. På samma sätt hade en annan bärbar dator än de två kunnat vara relevanta. Det var tips utgivna i all välmening - från personer som inte har ett intresse av att sälja sina egna datorer...

Vi lägger ner detta eftersom du missar målet med flera meter tyvärr.