AMD:s marknadsandelar högsta på 14 år

Permalänk
Melding Plague

AMD:s marknadsandelar högsta på 14 år

Resultatet tillskrivs ökat fokus på processorer för bärbara datorer, servrar och spelkonsoler. AMD tappar inom stationära datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De måste väl tappa på grafikkort också?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt AMD skulle växa mycket snabbare på den stationära marknaden efter zen3 lanseringen när de för första gången har en produkt som har några år som bas på marknaden och med prestanda som i de flesta scenarion är bättre än konkurrentens.
Misstänker att deras aggressivare prissättning som försvunnit är orsaken och att cuperna idag för de flesta användare är tillräckligt bra vad man mer eller mindre väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Trodde faktiskt AMD skulle växa mycket snabbare på den stationära marknaden efter zen3 lanseringen när de för första gången har en produkt som har några år som bas på marknaden och med prestanda som i de flesta scenarion är bättre än konkurrentens.
Misstänker att deras aggressivare prissättning som försvunnit är orsaken och att cuperna idag för de flesta användare är tillräckligt bra vad man mer eller mindre väljer.

De flesta datorer är OEM-produkter, där folk inte har så bra koll på CPU:er som vi här har.

Servermarknaden är seg eftersom de gärna kör "beprövat" framför något helt nytt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Triton242:

Trodde faktiskt AMD skulle växa mycket snabbare på den stationära marknaden efter zen3 lanseringen när de för första gången har en produkt som har några år som bas på marknaden och med prestanda som i de flesta scenarion är bättre än konkurrentens.
Misstänker att deras aggressivare prissättning som försvunnit är orsaken och att cuperna idag för de flesta användare är tillräckligt bra vad man mer eller mindre väljer.

Kollar man lösförsäljning så har de garanterat tagit stora kliv. Men på helheten är lösförsäljningen en väldigt liten del av kakan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Trodde faktiskt AMD skulle växa mycket snabbare på den stationära marknaden efter zen3 lanseringen när de för första gången har en produkt som har några år som bas på marknaden och med prestanda som i de flesta scenarion är bättre än konkurrentens.
Misstänker att deras aggressivare prissättning som försvunnit är orsaken och att cuperna idag för de flesta användare är tillräckligt bra vad man mer eller mindre väljer.

Står ju i artikeln att det inte är efterfrågan utan tillgång som är orsaken eftersom AMD prioriterar deras produktion på de produkter med högre marginal.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

För stationära CPU har AMD ett stadigt grepp om toppsegmentet. Ryzen 9 säljer bra men tillgången mättar inte riktigt efterfrågan.
I mellansegmentet (Ryzen 5/7) ger Intels alternativ en god match.
I budgetsegmentet (som är det största) har AMD mycket prisvärda alternativ, men OEM satsar av tradition på Intel ändå.

Permalänk
Avstängd

Kan ni tänka er att lite lim så har dom gjort en stor framsteg inom AMD, men alltid skoj med nya framsteg blir skoj när Intel kommer igång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

För stationära CPU har AMD ett stadigt grepp om toppsegmentet. Ryzen 9 säljer bra men tillgången mättar inte riktigt efterfrågan.
I mellansegmentet (Ryzen 5/7) ger Intels alternativ en god match.
I budgetsegmentet (som är det största) har AMD mycket prisvärda alternativ, men OEM satsar av tradition på Intel ändå.

En annan sak som är värd att nämna är att OEM-tillverkarna förmodligen har helt andra priser. Ur deras perspektiv kanske Intel är mer prisvärda. Kanske att Intel har högre marginaler och därför kan prisdumpa i större utsträckning än vad AMD kan. Dessutom är AMD beroende av TSMC, både när det kommer till utbud och pris. Det kan också vara så att AMD redan innan Corona hade ett begränsat utbud av kretsar, och som därför valde att prioritera annat än OEM.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

För stationära CPU har AMD ett stadigt grepp om toppsegmentet. Ryzen 9 säljer bra men tillgången mättar inte riktigt efterfrågan.
I mellansegmentet (Ryzen 5/7) ger Intels alternativ en god match.
I budgetsegmentet (som är det största) har AMD mycket prisvärda alternativ, men OEM satsar av tradition på Intel ändå.

Stämmer det? Artikeln/rapporten säger väl ändå att Intel tar tillbaka andelar (i antal levererade CPUer) p.g.a. att AMD lämnat "öppet mål" för de billigare modellerna. Intel har ju pressat priset rätt ordentligt på 11000 serien, t.ex. ligger 11700K nästan 500 kr lägre i pris jämfört med 5800X.

Hela 5000-serien var ju hopplös att få tag under Q1 i år (väntade nästan 3 månader på min 5950X), men nu verkar man kommit i kapp då 5600X, 5800X, 5900X och 5950X alla finns i lager.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En annan sak som är värd att nämna är att OEM-tillverkarna förmodligen har helt andra priser. Ur deras perspektiv kanske Intel är mer prisvärda. Kanske att Intel har högre marginaler och därför kan prisdumpa i större utsträckning än vad AMD kan. Dessutom är AMD beroende av TSMC, både när det kommer till utbud och pris. Det kan också vara så att AMD som förmodligen innan Corona hade ett begränsat utbud av kretsar valde att prioritera annat än OEM.

Skulle tänka mig att OEM har nästan samma pris oavsett om det sitter en 3600 eller 10400 / 11400F i datorn?

Och med tanke på att AMD inte har något att matcha 10400 eller 11400 med i pris och prestanda så får ju OEM bättre marginaler, och kunden får en snabbare dator.
Så här har AMD lämnat öppen dörr till Intel kan jag tycka.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Antar att det är kretsbristen som gör att de har svårt att växa snabbare? Känns iaf. som att de skulle behöva minst 30 procent av marknaden för att kunna utmana på sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Skulle tänka mig att OEM har nästan samma pris oavsett om det sitter en 3600 eller 10400 / 11400F i datorn?

Och med tanke på att AMD inte har något att matcha 10400 eller 11400 med i pris och prestanda så får ju OEM bättre marginaler, och kunden får en snabbare dator.
Så här har AMD lämnat öppen dörr till Intel kan jag tycka.

Jag är tveksam till om det. Jag tror att Intel har större möjligheter att ge OEM-tillverkarna större mängdrabatter och stam/exklusivitetsrabatter än vad AMD har.

Enda anledningen till att AMD valt att lämna öppen dörr beror förmodligen på att AMD inte har samma tillgång till kretsar som Intel har, som ju producerar egna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag är tveksam till om det. Jag tror att Intel har större möjligheter att ge OEM-tillverkarna större mängdrabatter och stam/exklusivitetsrabatter än vad AMD har.

Enda anledningen till att AMD valt att lämna öppen dörr beror förmodligen på att AMD inte har samma tillgång till kretsar som Intel har, som ju producerar egna.

I mitt bakhuvud så har jag hela tiden den här "AMD vill bli premiumföretag" som MSIs chef berättade för 2 år sedan?
Och vill man bli ett premiumföretag vill man inte vara i budgetsegmentet och sälja saker.

Fast AMDs processorer finns ju i lager överallt. Så de har väl god tillgång även om de inte producerar själva?
Men ja, Intel om de tillverkar chipsen själva har ju större marginal säkerligen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

I mitt bakhuvud så har jag hela tiden den här "AMD vill bli premiumföretag" som MSIs chef berättade för 2 år sedan?
Och vill man bli ett premiumföretag vill man inte vara i budgetsegmentet och sälja saker.

Fast AMDs processorer finns ju i lager överallt. Så de har väl god tillgång även om de inte producerar själva?
Men ja, Intel om de tillverkar chipsen själva har ju större marginal säkerligen.

Skulle säga att det är tack vare att AMD väljer att inte satsa på OEM-marknaden eller budgetmarknaden och samtidigt har relativt höga priser på sina processorer som de faktiskt finns i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Undrar hur dom tänker med stationära marknaden? En strategi kan ju vara att sälja så löjligt dyra kort att folk istället köper konsol, varpå dom börjar konkurrera på grafikkortsmarknaden när de försäkrat sig om att alla köpt sin konsol. Bästa sättet att lura PC-spelare att gå över till konsol lär ju vara just denna strategi. Så blir det dubbelförsäljning? (Y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Undrar hur dom tänker med stationära marknaden? En strategi kan ju vara att sälja så löjligt dyra kort att folk istället köper konsol, varpå dom börjar konkurrera på grafikkortsmarknaden när de försäkrat sig om att alla köpt sin konsol. Bästa sättet att lura PC-spelare att gå över till konsol lär ju vara just denna strategi. Så blir det dubbelförsäljning? (Y)

Nu handlade väl artikeln om x86 processorer och inte grafikkort?

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Trodde faktiskt AMD skulle växa mycket snabbare på den stationära marknaden efter zen3 lanseringen när de för första gången har en produkt som har några år som bas på marknaden och med prestanda som i de flesta scenarion är bättre än konkurrentens.
Misstänker att deras aggressivare prissättning som försvunnit är orsaken och att cuperna idag för de flesta användare är tillräckligt bra vad man mer eller mindre väljer.

Det snarare tvärtom att de inte haft en aggressiv prissättning som gjort att de fått in extra mycket pengar. Hade kört som de gjorde 2013 hade det varit sämre ställt med dem idag.

Skrivet av Fikabulle:

Antar att det är kretsbristen som gör att de har svårt att växa snabbare? Känns iaf. som att de skulle behöva minst 30 procent av marknaden för att kunna utmana på sikt.

Första prio för dem är server cpu:er därefter kommer konsument cpu:er. Nu skulle jag inte kalla det en brist när det kommer till senaste generation Ryzen det finns gott om dem nu. Om de bara nu kunde få igång lagren på grafikkorten så skulle det vara trevligt.

Permalänk
Medlem

Finns nog en anledning till att Intel köper upp allt de kommer över hos TSMC som är under 7nm samtidigt som Intel säljer ut till andra aktörer på deras 14nm och uppåt

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Servermarknaden är seg eftersom de gärna kör "beprövat" framför något helt nytt.

En stor orsak är också kompatibiliteten när man kör med virtualisering; det går inte att blanda Intel och AMD i samma kluster, eller migrera en virtuell resurs live mellan arkitekturerna. Hade detta problemet lösts hade nog Intel tappat enormt på serversidan, åtminstone på enterprisesegmentet.

Dock, AMD har väldiga leveransproblem på Epyc-serien också, när vi köpte burkar till jobbet i somras hade vi 90 extra arbetsdagar från leverantörer om vi ville ha AMD istället för Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stämmer det? Artikeln/rapporten säger väl ändå att Intel tar tillbaka andelar (i antal levererade CPUer) p.g.a. att AMD lämnat "öppet mål" för de billigare modellerna. ...

Är väl i princip det jag skriver, med en korrigering/tilägg:
Det jag skrev syftade mest på försäljning till dem som bygger själva.
Intels processorer dominerar hela OEM-sidan (Apple borträknat). En sökning på Prisjakt visar att andelen stationära färdigbyggda datormodeller som finns med CPU från Intel:AMD är mellan 5:1 och 4:1, beroende på prisklass, men det är uppenbart att AMD sedan 2017 fått en stadigt ökande närvaro i de övre prisklasserna. Tidigare (runt 2016) var det svårt att hitta en färdigbyggd dator med kraftfullare AMD-CPU än Athlon.

Skrivet av CubaCola:

Skulle tänka mig att OEM har nästan samma pris oavsett om det sitter en 3600 eller 10400 / 11400F i datorn?

Skrivet av Cenorida:

Jag är tveksam till om det. Jag tror att Intel har större möjligheter att ge OEM-tillverkarna större mängdrabatter och stam/exklusivitetsrabatter än vad AMD har.

Enda anledningen till att AMD valt att lämna öppen dörr beror förmodligen på att AMD inte har samma tillgång till kretsar som Intel har, som ju producerar egna.

Jag håller med Cenorida. Intel är (ö)kända för att i princip muta de större datorbyggarna, förutsatt att de inte också bygger (en signifikant andel) AMD-baserade datorer.
AMD varken kan eller bör försöka ta till samma medel.

AMD har också begränsad tillverkningskapacitet och väljer att ta marknadsandelar i de lönsammaste segmenten i stället för att sälja budgetprocessorer med (relativ) förlust.