Intel Arc "Alchemist" första grafikkorten från Intel – demas i flera speltitlar

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar tills femte generationen; Tauren Gigolo.

🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Okej, men när går de att faktiskt köpa? 2023?

Svaret finns i artikeln

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av dlq84:

Svaret finns i artikeln

Tror skämtet gick över huvudet där

Nej, det står bara när produkten lanseras i artikeln.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Sjukt aggressivt rabatterat prissatt mot OEMs/SI

Givetvis endast om vissa shady klausuler upprätthålls, så som att det endast gäller de OEM som bygger exklusivt med Intels komponenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Så... Seriöst... INGEN på Intel tyckte det kändes tärt att döpa sin nya fina tekniska pryl till samma som en fil-extension som varenda utvecklare värd namnet stött på de senaste 35 åren? Ja, jösses...

Framför allt så har de ju snott namnet av sig själva, klantskallarna. Vad får man träff på om man googlar ”intel arc”? ”intel ark” naturligtvis, deras webb för produktspecifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För egen del ser jag mest fram emot GPGPU-tester på dessa kort. Nvidias CUDA behöver en relevant konkurrent, enda som ligger på liknande teknisk nivå är Apples Metal compute men dels har inte Apple (än så länge, ryktas om att det kommer ändras under 2022) några high-end GPUer och dels är Metal APIet låst till MacOS/iOS.

Intel har jobbat på rejält med sitt OneAPI. GPGPU-delen i OneAPI bygger på Khronos SYCL, som till skillnad från OpenCL, faktiskt kan konkurrera med CUDA kraftfullhet och enkelhet för programmeraren. Designen i SYCL möjliggör faktiskt automatisk optimering (i.e. kan göras av "runtime") av saker som man måste hand-jaga i CUDA (och även i OpenCL och Metal compute).

Intel verkar också fatta att om man ska få igång användningen räcker det inte med att sätta en "öppen källkod" stämpel på det hela och tro att problemet löser sig själv. Intel har lagt rätt stora resurser på att lägga in OpenAPI-baserad acceleration i en lång rad program och ramverk, Nvidia insåg tidigt hur viktigt detta är och CUDAs dominas idag beror mycket på att att Nvidia lägger så mycket resurser på CUDA-stöd i grundläggande ramverk.

Även om OneAPI också fungerar på Xe som finns i Tiger Lake plattformen och att det ger ett bra tillskott om man måste jobba på en bärbar dator, räcker inte det för mer komplexa problem och det visar inte heller huruvida HW och OneAPI går att skala upp till high-end!

Trist att det nu går in i 2022 innan man kan få lite av denna data

Antar du menar Ethereum, eller?

256-bitars minnesbuss med GDDR6 där överföringshastigheten ligger mellan 14-18 Gbit/s per pinne ger en teoretisk prestanda på 56-72 MH/s. Kollar man på Ampere och RDNA2 ligger faktiskt prestanda rätt nära teoretisk prestanda, samma bör rimligen gälla här.

Ja det var Ethereum jag tänkte på.
Tack för teoretiskt exempel.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Givetvis endast om vissa shady klausuler upprätthålls, så som att det endast gäller de OEM som bygger exklusivt med Intels komponenter.

Inte omöjligt, jag tror dock att de kommer att satsa på bred etablering. Fast ja. Jag skulle bli förvånad om de inte krävde att systemet ifråga hade en Intel processor.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

ARC är inte helt nytt inom grafik heller, det kom väl iom HDMI 1.4, så typ dussinet år sedan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att Intels lösning för DLSS är öppen för alla kort. Känns inte som en jättebra idé att komma in med lägst andel diskreta GPU:er och sedan anta att alla ska implementera det och ignorera DLSS och FSR.

Permalänk
Medlem

Bra att det äntligen händer något (omän jag personligen knappast kommer köpa nägot förrän de når upp till absolut toppnivå prestandamässigt jämfört med konkurrenterna, och både kort och drivare är bevisat stabila.)

Har dåliga erfarenheter av Intels grafikdrivrutiner till deras integrerade gpu:er (åtminstone för Windows) sedan alltid, men de kan ju bättra sig, jag hoppas på det bästa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

ARC är inte helt nytt inom grafik heller, det kom väl iom HDMI 1.4, så typ dussinet år sedan.

Med tanke på att det väl står får Audio Return Channel (?) och inte har något med grafik att göra så kan jag nog ursäkta dem för det.

Hellre Arc än "Xe-HPG" eller Intels vanliga namnsättning i stil med "Intel (R) Advanced Graphics (TM) Technical Technology (R) Technification Technicality (TM)". Jag skrattgråter en skvätt varje gång jag är och läser i ARK.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med tanke på att det väl står får Audio Return Channel (?) och inte har något med grafik att göra så kan jag nog ursäkta dem för det.

Annat än att det är implementerat i HDMI-standarden.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Med tanke på Intels modus operandi så spekulerar jag följande:
1. Sjukt aggressivt rabatterat prissatt mot OEMs/SI
2. Dyrt i pris till prestandaindex för egen byggande entusiaster.

Jag är inte så säker. Intel har ju faktiskt varit väldigt aggressiva gällande prissättningen på 10th och 11th gen. Visst hade då skyhöga priser relaterat till prestanda, men de har ju visat att de förstår sig på prisättning när det behövs.

De kommer inte kunna konkurrera med Nvidia och AMD gällande prestanda, stabilitet, features eller rykte, så bra pris/prestanda är det enda de har, åtminstone första generationen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

En dum fråga, kommer det versioner med kylning från MSI,Asus,Zotac,Gainward osv. tro?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

En dum fråga, kommer det versioner med kylning från MSI,Asus,Zotac,Gainward osv. tro?

Troligtvis, Intel använder i alla fall Asus och Colorful som partnertillverkare för DG1-korten som används i färdiga datorer (se denna nyhet).

Permalänk
Medlem

Det enda positiva jag ser med den här lanseringen är att vi på sikt kanske kan få se lite bättre grafikprestanda på billiga laptops med inbyggd grafik. Har svårt att se att hardcore gamers kommer kasta sig över Intels kort, men visst är det kul med lite konkurrens. Lite märkligt ändå att av alla stora utvecklare av grafikchip så är samtliga amerikanska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Japp men hade varit kul om de släpptes i år, men verkar som att Arc? mjukvaran och drivrutiner inte är redo

Presis för som det heter: den som väntar på något gott - väntar Alltid för länge
Nåja vi får se hur det blir när det kommer ut. Verkligen spännande trots allt!

Permalänk
Medlem

För en gångs skull är jag hypad, å jag kommer att köpa detta kort bara för att oavsett prestandan(om priset inte e för högt så klart), bara för att stilla min nyfikenhet.

Fast, en sak e helt katastrofal med intel, å det e deras drivrutiner. På min andra dator installerade jag deras igpu drivisar å allt funkar som det ska, på min huvuddator med 11gen intel så kan jag inte ens få fram inställnings menyn för integrerade graffet. Lixom wth, hur gör man med intel, ska man hoppas på turen att allt installeras som det ska? knepigt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ska bli intressant att se vad korten hamnar på för hash rate.

Då antagligen ETH är i 2.0 när korten kommer så blir nog inte korten lika attractiva för mining får man hoppas.

Permalänk
Medlem

Kul att de demade Crysis, säkert för att slippa den ständigt återkommande frågan.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Då antagligen ETH är i 2.0 när korten kommer så blir nog inte korten lika attractiva för mining får man hoppas.

Blir bara annan cryptovaluta som blir kungen av det som mineas istället, och är nog näst intill omöjligt att låsa ner korten mot absolut all sorts mining.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

NVIDIA GeForce RTX 4000
AMD Radeon RX 7000
och Intel Arc.

AMD Ryzen 6000 och möjligen Threadripper HEDT?
Intel 13thgen? och möjligen Intel HEDT?

2022 SER SÅ GRYMT UT!!

Känns mer som att slaget är mellan RX 7000 och Arc och den lilla procent marknadsandelar som AMD har. Lär krävas något kopiöst för att få nVidia på knäna och man kan ju gissa att nVidia redan är klara med nästa generation men bara finslipar i väntan på vad de andra lagen ska komma med.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har aldrig hört talas om arc. Är det något för så kallade "gamla rävar"?

Japp!
Tror senaste gången jag såg en .arc fil så kom den på diskett

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Intel använder väl gallium för OpenGL nu mer så deras implementation bör vara i nivå med amdgpu eller har jag missat något?

TL;DR är att Gallum lär göra saker bättre, men är SPIR-V/DXIL som lär plocka bort majoriteten av de problem vi historiskt sett i form av inkompatibilitet mellan GPUer.

Längre variant...

Gallium borde rimligen minska skillnaderna mellan olika GPU-tillverkare, för tanken med det projektet är att en rad saker är egentligen generellt i ramverk som OpenCL, OpenGL, Vulkan etc och det vore riktigt trevligt att man bara har en sådan implementation.

Men det finns fortfarande en lager som måste implementeras för varje GPU-arkitektur

Klicka för mer information
Visa mer

Dock en klar förbättring jämfört med tidigare när väldigt mycket av OpenGL/OpenCL duplicerades i varje drivare

Klicka för mer information
Visa mer

Men är inte i implementationer av API:erna mot applikationer, d.v.s. biblioteken för Vulkan, OpenGL och OpenCL jag upplevt de flesta buggarna utan de har främst dykt upp i kod för kernel/shader.

Exempel på problem är att koden för en "OpenCL kernel", <namn>.cl, innehållit buggar i form av avsteg från specifikationen men att detta ändå accepterats av det man testat med (typiskt AMDs drivare, då CUDA används långt mer och presterar typiskt bättre för Nvidia jämfört med OpenCL). Enligt specifikationen är programmet inkorrekt och det är egentligen odefinierat vad programmet egentligen gör. När detta körs på Intels drivare ser det ut som en bug, programmet startat inte då deras drivare vägrar kompilera kernel då den inte är korrekt.

Just den typen av problem är så vanliga både i shaders och compute-kernels att man insåg att det hela var "broken by design". Det har fixats i DX12, Vulkan och OpenCL >=2.2

Problemet med OpenCL 2.x visade sig (specifikt Nvidia bevisade detta) att OpenCL 2.x innehåller delar som gör det i stort sätt omöjligt att implementera den specifikationen både korrekt och effektivt om man kör på dGPU.

Vid det här läget tror jag de flesta gett upp på OpenCL som API för "vanliga" applikationer, men det har ändå ett värde som "low-level driver" för andra ramverk så man skapade OpenCL 3.x, det är i praktiken OpenCL 1.2 fast med den nya (korrekta) designen för hur kernels kompileras till specifika GPUer (via något som kallas SPIR-V).

Gallium+SPIR-V borde göra det långt enklare att i framtiden skriva program som faktiskt fungerar korrekt på de flesta GPUer

SPIR-V används också av Vulkan. DX12 använder något som kallas DXIL, allt fler Vulkan drivers kan även använda DXIL för shaders utöver SPIR-V.

Fördelen med ett format som SPIR-V och DXIL (båda är kan ses som en generell GPU-assembler) över att direkt översätta kod till faktiskt GPU-maskinkod är att kod lämnar långt mer öppet för tolkning -> olika personer tolkar saker olika -> detta är orsaken till majoriteten av alla buggar som gör att något fungerar på vissa GPUer men inte andra. Nu finns en implementation som översätter från kod till SPIR-V (tillverkas via Khronos) och DXIL (tillverkas av Microsoft).

Gallium3D gör som sagt motsvarande för runtime biblioteket för Vulkan, OpenCL och OpenGL (och implicit för SYCL då de flesta implementation använder OpenCL som "driver", men är inget krav och SYCL implementeras ovanpå CUDA för Nvidia).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En kommentar från "JayzTwoCents" var att Intel ARC riskerar förväxling med Intel ARK, men jag tror inte det.
Intel föredrar säkert att C-et uttalas som S för att undvika det problemet...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

En kommentar från "JayzTwoCents" var att Intel ARC riskerar förväxling med Intel ARK, men jag tror inte det.
Intel föredrar säkert att C-et uttalas som S för att undvika det problemet...

Intel Ars Technica?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TL;DR är att Gallum lär göra saker bättre, men är SPIR-V/DXIL som lär plocka bort majoriteten av de problem vi historiskt sett i form av inkompatibilitet mellan GPUer.

Längre variant...

Gallium borde rimligen minska skillnaderna mellan olika GPU-tillverkare, för tanken med det projektet är att en rad saker är egentligen generellt i ramverk som OpenCL, OpenGL, Vulkan etc och det vore riktigt trevligt att man bara har en sådan implementation.

Men det finns fortfarande en lager som måste implementeras för varje GPU-arkitektur

Dock en klar förbättring jämfört med tidigare när väldigt mycket av OpenGL/OpenCL duplicerades i varje drivare

Men är inte i implementationer av API:erna mot applikationer, d.v.s. biblioteken för Vulkan, OpenGL och OpenCL jag upplevt de flesta buggarna utan de har främst dykt upp i kod för kernel/shader.

Exempel på problem är att koden för en "OpenCL kernel", <namn>.cl, innehållit buggar i form av avsteg från specifikationen men att detta ändå accepterats av det man testat med (typiskt AMDs drivare, då CUDA används långt mer och presterar typiskt bättre för Nvidia jämfört med OpenCL). Enligt specifikationen är programmet inkorrekt och det är egentligen odefinierat vad programmet egentligen gör. När detta körs på Intels drivare ser det ut som en bug, programmet startat inte då deras drivare vägrar kompilera kernel då den inte är korrekt.

Just den typen av problem är så vanliga både i shaders och compute-kernels att man insåg att det hela var "broken by design". Det har fixats i DX12, Vulkan och OpenCL >=2.2

Problemet med OpenCL 2.x visade sig (specifikt Nvidia bevisade detta) att OpenCL 2.x innehåller delar som gör det i stort sätt omöjligt att implementera den specifikationen både korrekt och effektivt om man kör på dGPU.

Vid det här läget tror jag de flesta gett upp på OpenCL som API för "vanliga" applikationer, men det har ändå ett värde som "low-level driver" för andra ramverk så man skapade OpenCL 3.x, det är i praktiken OpenCL 1.2 fast med den nya (korrekta) designen för hur kernels kompileras till specifika GPUer (via något som kallas SPIR-V).

Gallium+SPIR-V borde göra det långt enklare att i framtiden skriva program som faktiskt fungerar korrekt på de flesta GPUer

SPIR-V används också av Vulkan. DX12 använder något som kallas DXIL, allt fler Vulkan drivers kan även använda DXIL för shaders utöver SPIR-V.

Fördelen med ett format som SPIR-V och DXIL (båda är kan ses som en generell GPU-assembler) över att direkt översätta kod till faktiskt GPU-maskinkod är att kod lämnar långt mer öppet för tolkning -> olika personer tolkar saker olika -> detta är orsaken till majoriteten av alla buggar som gör att något fungerar på vissa GPUer men inte andra. Nu finns en implementation som översätter från kod till SPIR-V (tillverkas via Khronos) och DXIL (tillverkas av Microsoft).

Gallium3D gör som sagt motsvarande för runtime biblioteket för Vulkan, OpenCL och OpenGL (och implicit för SYCL då de flesta implementation använder OpenCL som "driver", men är inget krav och SYCL implementeras ovanpå CUDA för Nvidia).

Jag anmärkte endast på OpenGL angående Intel och sedan Iris drivrutinen så har det ändrats lite mot bilden från 2013.
Angående de andra API:erna så har jag inga invändningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hur ligger dom till med drivrutiner och stöd för olika spel? Är nog för tidigt att säga men det är nog inget man bara svänger ihop hmm

På DG1an såg det ut som att de inte hade så mycket optimeringar als. Snarare så att de hade ett generelt stöd och försökte följa standareden. Om det blir så med DG2 återstår nog att se. Jag hoppas på båda så det blir bra API stöd utan en massa buggar sedan optimeringar med tiden. Historiskt sätt så har ju Intel inte varigt så duktiga på det, även om deras mjukvara för att emulera dx hårdvara var lite häftig för 10-14år sedan. Vad de lyckades åstadkomma då inte prestandan.

Larabee var det mycket snack om. Jag tror, har inget belägg för det men om man kollar på vads de visat på mässor då och då samt då de gjorde om kortet till ett beräkningskort. (en massa gamla pentium reviderade av Intel och försvaret och lämnade tillbaks till intel)

Skulle inte förvåna mig om XE är en vidareutveckling och därav att drivrutiner varigt skrivna och omskrivna sedan de visade upp det kortet 2008.

Jag skulle gärna se en intervju med Intel om Larrabee gentemot XE arkitekturen, likheter olikheter..

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Intel Ars Technica?

Nja, det räcker med Intel's ARC.
Grafikkortets kontakt för monitorkabeln blir ett ARC-hole...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Olle P:

En kommentar från "JayzTwoCents" var att Intel ARC riskerar förväxling med Intel ARK, men jag tror inte det.
Intel föredrar säkert att C-et uttalas som S för att undvika det problemet...

Jag har väldigt svårt att tro att de vill uttala C som S där...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.