För och nackdelar med dockad laptop för gaming?

Permalänk

För och nackdelar med dockad laptop för gaming?

Hej!

Jag är lite inne på att byta ut min stationära dator mot en laptop. Då jag har nytta av en laptop med bra prestanda för mina studier så funderar jag på att köpa en laptop som även kan hantera dom spelen jag spelar. Jag har när jag är hemma tänkt docka datorn till skärm och tangentbord så den då agerar som min nuvarande stationära dator. Målet är såklart att dockningen endast innebär att plugga in en kabel, eller maximalt 2 om laddaren behöver vara separat.

De nackdelar jag kan komma på med att använda en laptop som stationär gamingdator är:
- Ljudnivå när datorn är belastad. Någon som har erfarenheter kring detta? Jag själv kan va lite känslig mot höga fläktljud.
- Begränsad/ingen uppgraderbarhet
- Slitage på batteri när den ofta sitter på laddning?
(- Dålig trackpad jämfört med min nuvarande Macbook 12" beroende på vilken modell som inhandlas såklart. Detta gäller ju såklart vid bärbar användning. Även vikten kommer öka)

Annars ser jag många fördelar som att ha samma prestanda när man tar med sig datorn, alla program och filer tällgängliga hemma såväl som borta. I dagsläget känns det som man får mycket bärbar prestanda för pengarna när man spenderar runt 11-13k kr.

Min fråga är helt enkelt: Är det någon av er som haft en liknande lösning eller gjort samma byte, och kan dela med sig av erfarenheter? Kan ni komma på några andra nackdelar med att ersätta en stationär dator med en laptop?

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som att en perfekt lösning för dig skulle vara en extern GPU.

Den externa GPU:n kan då fungera som dockningsstation och ger dig grafikprestanda i klass med en desktop-PC även när du är hemma, och du slipper släpa med dig på en ineffektiv GPU när du använder datorn som laptop. (Detta under förutsättning att det inte är specifikt GPU du behöver för dina studier.) Kylningen blir också mer effektiv eftersom GPU:ns värme produceras i det externa GPU-chassit, inte i laptopen.

Dock har jag ingen praktisk efterenhet med extern GPU / eGPU.

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen är väl att du får 1/4 av prestandan för priset. Om du spelar spel som inte är krävande kan det nog fungera, men överväg också att istället ha en bärbar enbart för studier och en stationär som du både spelar och skickar renderingar till etc. Om du vill ha lätt tillgång till alla dokument från både bärbar och stationär kan du använda någon molntjänst, t.ex. onedrive som du antagligen får via skolan.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det känns som att en perfekt lösning för dig skulle vara en extern GPU.

Den externa GPU:n kan då fungera som dockningsstation och ger dig grafikprestanda i klass med en desktop-PC även när du är hemma, och du slipper släpa med dig på en ineffektiv GPU när du använder datorn som laptop. (Detta under förutsättning att det inte är specifikt GPU du behöver för dina studier.) Kylningen blir också mer effektiv eftersom GPU:ns värme produceras i det externa GPU-chassit, inte i laptopen.

Dock har jag ingen praktisk efterenhet med extern GPU / eGPU.

Smart idé, men detta är inte ett alternativ då jag gärna har gamingprestandan bärbar också. Är även ofta hemma hos föräldrarna där jag och brorsan brukar spela lite tillsammans, och då slipper jag gärna konka runt på en extern GPU.

Skrivet av Saddl3r:

Den största nackdelen är väl att du får 1/4 av prestandan för priset. Om du spelar spel som inte är krävande kan det nog fungera, men överväg också att istället ha en bärbar enbart för studier och en stationär som du både spelar och skickar renderingar till etc. Om du vill ha lätt tillgång till alla dokument från både bärbar och stationär kan du använda någon molntjänst, t.ex. onedrive som du antagligen får via skolan.

Jag tycker det låter som 1/4 av prestandan är att ta i rätt rejält, kanske framförallt nu med förhållandevis ostabila priser på datorkomponenter. Jag har kört nu med 2 separata datorer, men i många program i skolan (CAD bl.a.) så är det inte supersmidigt att molnsynka filer och i vissa fall inte möjligt alls per automatik. Ett mål är att slippa ladda upp och ladda ner filer fram och tillbaka mellan olika datorer, när filer måste lagras lokalt vid användning.

Permalänk
Hedersmedlem

OK, om eGPU inte är ett alternativ så kan jag direkt säga, att av min egen erfarenhet så kommer en gaminglaptop absolut att ha högt fläktljud i drift, särskilt om den är högpresterande. Svårt att gå förbi det.

Du säger dock att du har en kraftfull dator hemma, och vill kunna komma åt samma kraft på distans, har du funderat på att använda ett fjärrstyrningsverktyg för att fjärrstyra din dator hemma? Använder du t.ex. Parsec Gaming för detta så har t.o.m. fjärrstyrningen tillräckligt bra prestanda att streama spel med. Stor fördel med detta är att du får nästan allt du är ute efter och inte behöver betala något för det alls, men det bygger på att du har bra nät överallt där du tänker köra från.

Permalänk
Medlem

Vad är det du gör i studierna som behöver en kraftfull laptop då?

Måste fråga för jag ser ofta liknande frågor och har fått intrycket att många som studerar inbillar sig att de behöver ngt superkraftfullt och så är det typ officeprogram och på sin höjd lite CAD som står på menyn tex. Och då behövs ingen större portabel prestanda inom ramen för utbildningen vet jag av erfarenhet.

Även om det handlar om programmering eller rendering tvivlar jag starkt på att man ska syssla med så extrema grejer hemma att man behöver en laptop med så mycket pulver.

De gånger man behöver ordentlig umpf har ju skolorna generellt workstations i datorsalar som bättre lämpar sig för simuleringar och andra tunga grejer osv tänker jag.

Så min spontana tanke är att med en gaminglaptop väger nackdelarna att ha den som dedikerad spelmaskin hemma klart tyngre än de fördelar den eventuellt kan ge när den släpas med till skolan.

Bara en tanke/fundering innan du spenderar svinmycket stålar på en laptop och så visar det sig att ett billigt as för 3-4k klarar jobbet utmärkt i praktiken.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Okej, så för att klargöra så är inte huvudmålet med utbytet att få dunderprestanda för studierna. Jämfört med min nuvarande Macbook 12" så skulle nästan vilken bärbar Windows-maskin ha mer prestanda och kompabilitet med program, men den datorn vill jag ändå behålla pga att jag använder Mainstage (som ej kan köras på Windows). Huvudmålet är alltså att ha en hyfsad speldator som jag kan använda hemma som borta, och bonus att jag kan ta med denna dator för användning i plugget när jag behöver kunna köra vissa program. Jag gamear inte seriöst, inte flera timmar varje dag och sällan några tunga titlar

Jag ber er alltså inte lösa ett problem åt mig utan jag vill endast veta vilka nackdelar ni tror att jag kommer behöva handskas med. Alternativet är att bara behålla min stationära dator och inte göra några inköp alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Jag ber er alltså inte lösa ett problem åt mig utan jag vill endast veta vilka nackdelar ni tror att jag kommer behöva handskas med. Alternativet är att bara behålla min stationära dator och inte göra några inköp alls.

Okej men för att vara lite konstruktiv då så tror jag inte att det kommer vara några större problem. Jag har inte haft någon dockningsstation privat, men på jobbet fungerar det utmärkt. Se till att köpa en dator med Thunderbolt (eller vad som gäller nu) så kan du docka helt med endast en sladd. Det finns ju även skärmar som kan ladda datorn och har inbyggd USB-hubb, då kanske man slipper en dedikerad dockningsstation.

Jag tror faktiskt det kommer fungera bra, förutsatt att du är beredd på den lite sämre prestandan