Fractal Design lanserar Torrent – chassi med luftflöde i fokus

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design lanserar Torrent – chassi med luftflöde i fokus

Med ett stort galler, stora fläktar och ett stort innanmäte går Fractal Design all-in med fokus på luftflöde i nya Torrent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Personligen tycker jag det verkar vara ett mycket bra chassi, ja. Gamers Nexus tycker i alla fall det. Men det verkar väldigt dyrt. Kostar 1000 mer (vilket är ett helt budgetchassi) än Define 7 som är lite som en transformer. Vad du än tänker göra i framtiden lär det gå. Detta är mycket dyrare men mer begränsat. Ser inget speciellt eller unikt i Torrent som skulle locka för den prislappen ärligt talat. Sen vet jag inte hur priserna ser ut över tid. Vad kostade Define 7 vid release t.ex.?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MisterAndyPandy:

Vad kostade Define 7 vid release t.ex.?

Pris vid publicering: 1 849 kronor (stålpanel), 1 949 kronor (härdat glas)
Källa: Sweclockers test av Fractal Design Define 7, 2020-02-20

Har inte gått ner nämnvärt sedan dess. (Källa: Sökning på Prisjakt.)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar inte att Fractal känt att de behövt sätta en produktlogotyp på detta chassi. Har alltid gillat att deras chassin varit anonyma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag gillar inte att Fractal känt att de behövt sätta en produktlogotyp på detta chassi. Har alltid gillat att deras chassin varit anonyma.

Håller med!
Skulle vara snyggt i ett mini-format utan logga.

Permalänk
Medlem

Hoppas att fronten omkring grillen inte är av plast. Tycker det ser hur fult ut som helst när chassit är i stål / aluminium och sedan är plast i fronten som försöker förlänga kroppen som om det vore samma material. Helt otroligt fult och det syns direkt. Lite därför jag alltid tyckt att Phanteks gjort de bästa chassina på marknaden.

Permalänk
Medlem

Och nu har Telia blockerat trafik till alla återförsäljares webbsidor. Kan inte tillåta torrents trots allt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Finns en tråd om nyheten redan
#19211291

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag gillar utseendet på det här chassit.
Det jag vill inte gillar är logotypen i fronten och de medföljande 180mm-fläktarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Gör en ny och bra ITX så har ni mina pengar! Typ Define 7 Compact ITX.

Permalänk
Medlem

Snyggt och intressant chassi men alldeles för dyrt tycker jag.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Intressant med nätagget i toppen och talibaner i Kabul, hade jag varit med i Spanarna hade jag bara behövt en sak till för att säga att 90-talet lever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Intressant med nätagget i toppen och talibaner i Kabul, hade jag varit med i Spanarna hade jag bara behövt en sak till för att säga att 90-talet lever.

Sitter också och funderar över detta med nätdelen i toppen. Är det så att man endast kan ha insug från insidan av chassit eller kan man vända på nätdelen så att den suger från taket. Lite svårt att se men det känns ju som föråldrat att ha det på det sättet. Dessutom blir det både varmare (värme stiger uppåt) och dammigare i nätdelen om den skall jobba som utsug även om det är mycket perforation i baksidan på chassit.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Jag gillar utseendet på det här chassit.
Det jag vill inte gillar är logotypen i fronten och de medföljande 180mm-fläktarna.

Du måste ju inte använda 180 fläktarna men det är klart du betalar ju för dem. Utöver att 180mm är ett lite ovaligt mått när det gäller fläktar finns det något annat som väcker denna aversion?

Skulle själv kunna tänka mig låta min dator flytta in i det här chassit, välventilerat och tyst (i mitt och min dators tycke stiligare än Meshify), tror hen skulle trivas utmärkt!

Permalänk
Medlem

Tyker det ser rätt coolt ut, även om jag är för snål för att köpa ett.

Permalänk
Medlem

Säkert ett väldigt bra chassi men utseendet föll inte mig i smaken. Fronten såg väl lite cool ut men jag gillar inte de rundade kanterna.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man ska sätta en ful reklamlogga på framsidan. Det stör mig oerhört. Det är (nästan) bara jag som kommer se lådan och jag vet vilket närke det är. Nä det blir auto-pass på den för en sån liten skitsak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Sitter också och funderar över detta med nätdelen i toppen. Är det så att man endast kan ha insug från insidan av chassit eller kan man vända på nätdelen så att den suger från taket. Lite svårt att se men det känns ju som föråldrat att ha det på det sättet. Dessutom blir det både varmare (värme stiger uppåt) och dammigare i nätdelen om den skall jobba som utsug även om det är mycket perforation i baksidan på chassit.

Jag tror många kommer att få en (kanske otrevlig) överraskning när det gäller hur semipassiva och tysta deras nätagg egentligen är. De flesta sitter ju idag med intaget vid golvet och får alltid sval luft, och även om de vänt på nätagget så är det chassits svalaste luft som är i botten och kommer i kontakt med nätagget.

Med en antik nätagget-i-toppen-lösning blir det ju istället den varmaste luften som går genom nätagget. Nu är väl Swecs test säkert redan gjort, men det hade varit intressant att se hur lite billigare nätagg hade betett sig under de omständigheterna,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorjin:

Jag förstår inte varför man ska sätta en ful reklamlogga på framsidan. Det stör mig oerhört. Det är (nästan) bara jag som kommer se lådan och jag vet vilket närke det är. Nä det blir auto-pass på den för en sån liten skitsak.

Kan tänka mig en rätt hetlevrad diskussion mellan en designer och en mellanchef där mellanchefen tyvärr vann den här gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Du måste ju inte använda 180 fläktarna men det är klart du betalar ju för dem. Utöver att 180mm är ett lite ovaligt mått när det gäller fläktar finns det något annat som väcker denna aversion?

Skulle själv kunna tänka mig låta min dator flytta in i det här chassit, välventilerat och tyst (i mitt och min dators tycke stiligare än Meshify), tror hen skulle trivas utmärkt!

Det är helt rätt, det är väl lite att om jag har köpt ett chassi i denna prisklass så hade jag inte varit så sugen på att punga ut med mer pengar för att byta fläktar.

Orsaken till att jag inte gillar 180mm-fläktar är dels den lite udda storleken, men mest på grund av att dom är betydligt mer lättpåverkade av dammuppbyggnad. Obalansen kommer ganska snabbt med relativt lite damm.
Där tycker jag att 140mm är lite av en sweetspot.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över namnet - Torrent..., tillsammans med beskrivningen "chassi med luftflöde i fokus".

Lutar lite åt ett chassi för fildelare med många hårddiskar...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Varför har ni inte en video på chassit som alla andra på YouTube? Jag kan inte köpa chassi utan review på SweClockers!

Permalänk
Medlem

Full cirkel, nätagget tillbaka i toppen av chassit. Hade varit mycket snyggare IMO om nätagget varit på sniskan bakom moderkortplåten. Aningen bredare chassi, men mer möjligheter för vattenkylning osv. Det här chassit är funktionellt men kräver nästan sidoplåt istället för fönster, inte speciellt snyggt invändigt.

Permalänk
Snusfri

Skulle vilja att Fractal sålde detta chassi även helt utan fläktar, vill köra med 6x140 Noctua.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus lovprisar ju chassit på många punkter och det är stort skulle jag säga med tanke på hur tuffa de är i sina recensioner. Tycker personligen att chassit verkar grymt men...

Skrivet av pv2b:

Pris vid publicering: 1 849 kronor (stålpanel), 1 949 kronor (härdat glas)
Källa: Sweclockers test av Fractal Design Define 7, 2020-02-20

Har inte gått ner nämnvärt sedan dess. (Källa: Sökning på Prisjakt.)

Och nu tar Inet 2300 för den med stålpanel. Sjukt dyrt tycker jag, 1800-1900kr hade varit långt mer attraktivt.

Skrivet av pv2b:

Jag gillar inte att Fractal känt att de behövt sätta en produktlogotyp på detta chassi. Har alltid gillat att deras chassin varit anonyma.

Håller verkligen med dig där.

Skrivet av S2:

Jag är lite förvånad över namnet - Torrent..., tillsammans med beskrivningen "chassi med luftflöde i fokus".

Lutar lite åt ett chassi för fildelare med många hårddiskar...

Jag tänkte på "torrential rain" men det har ju heller inte så mycket med luftflöde att göra

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Jag är lite förvånad över namnet - Torrent..., tillsammans med beskrivningen "chassi med luftflöde i fokus".

Lutar lite åt ett chassi för fildelare med många hårddiskar...

Nu syftar väl torrent på det engelska ordet för "flöde" och syftar då på högt luftflöde

Men håller med, min första tanke går också till fildelning

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Sitter också och funderar över detta med nätdelen i toppen. Är det så att man endast kan ha insug från insidan av chassit eller kan man vända på nätdelen så att den suger från taket. Lite svårt att se men det känns ju som föråldrat att ha det på det sättet. Dessutom blir det både varmare (värme stiger uppåt) och dammigare i nätdelen om den skall jobba som utsug även om det är mycket perforation i baksidan på chassit.

Går inte att vända nätagget, toppen är slät och har ingen möjlighet att ta in luft

Skrivet av Aloysius:

Jag tror många kommer att få en (kanske otrevlig) överraskning när det gäller hur semipassiva och tysta deras nätagg egentligen är. De flesta sitter ju idag med intaget vid golvet och får alltid sval luft, och även om de vänt på nätagget så är det chassits svalaste luft som är i botten och kommer i kontakt med nätagget.

Med en antik nätagget-i-toppen-lösning blir det ju istället den varmaste luften som går genom nätagget. Nu är väl Swecs test säkert redan gjort, men det hade varit intressant att se hur lite billigare nätagg hade betett sig under de omständigheterna,

Lufttemperaturen i ett sånt här chassi med maximalt luftflöde är som högst några grader över rummet det är i, och med så mycket övertryck (alla fläktarna suger in luft) så kommer detta i sig att trycka luft genom nätagget av sig själv. Jag skulle verkligen inte vara orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag tror många kommer att få en (kanske otrevlig) överraskning när det gäller hur semipassiva och tysta deras nätagg egentligen är. De flesta sitter ju idag med intaget vid golvet och får alltid sval luft, och även om de vänt på nätagget så är det chassits svalaste luft som är i botten och kommer i kontakt med nätagget.

Med en antik nätagget-i-toppen-lösning blir det ju istället den varmaste luften som går genom nätagget. Nu är väl Swecs test säkert redan gjort, men det hade varit intressant att se hur lite billigare nätagg hade betett sig under de omständigheterna,

Den tanken slog mig också efter att jag skrivit mitt inlägg. Har precis köpt ett semi-passivt nätaggregat och som har fläkten stilla upp till 50%. Innebär det då att den kommer att få jobba mycket mer med tanke på att värmen stiger upp? Hade varit intressant att se i testet. Vi får väl avvakta och se vad @JonasThörnqvist säger.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Den tanken slog mig också efter att jag skrivit mitt inlägg. Har precis köpt ett semi-passivt nätaggregat och som har fläkten stilla upp till 50%. Innebär det då att den kommer att få jobba mycket mer med tanke på att värmen stiger upp? Hade varit intressant att se i testet. Vi får väl avvakta och se vad @JonasThörnqvist säger.

Värmen stiger inte (hinner inte) i ett chassi med denna mängd luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nu syftar väl torrent på det engelska ordet för "flöde" och syftar då på högt luftflöde

Men håller med, min första tanke går också till fildelning

Får erkänna att jag aldrig tagit reda på vad Torrent betyder, utan alltid tänkt på fildelning...

Efter en liten Google Translate, så fick jag fram detta:

substantiv

ström - Current, stream, flow, river, flood, torrent
störtflod - torrent, deluge
fors - rapids, waterfall, white water, cataract, stream, torrent
störtregn - downpour, pelting rain, torrent
flöde - flow, flux, stream, flood, torrent
flod - river, flood, torrent, flow, flux, tide

Då har man lärt sig något nytt idag! Alltid trevlig att lära sig nya saker.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |