Helgsnack: Vilka är SweClockers favoritstreamare?

Permalänk
Medlem

Streamade förr, men efter hur twitch har blivit senaste året har jag lagt av, men är inne ibland och tittar på någon fortnite eller call of duty streamer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Inga alls. Vem har tid?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Är fotbollsklubbar aktiva dygnet runt, året om?

I think not.

Kan nog mer jämföras med att kolla på när grannarna spelar fotboll i sin trädgård samtidigt som man sitter på sin egen gräsmatta med fotbollen i hand istället för att spela själv med kompisarna som står brevid.

En lagsport är 100x krångligare att organisera. Jämfört med att klicka på 3 knappar och pilla sig i naveln.

Det här har inget o göra med när saker är aktiva eller inte. Det handlar om ett underhållningsvärde. Och det kan definitivt jämföras med att titta på fotboll. Och då håller inte argumentet att man ska göra det själv. T ex spela spelet eller som jag sa spela fotboll själv.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

De som inte är mina favoriter kan jag dela upp i två kategorier.

Ett: de med yta men inget innehåll. Dvs snyggt yttre men inget annat.
Två: de som skriker extremt mycket och är super uppspelta. Nu kan det vara underhållande med lite energi om det är befogat, men de som går in i en roll när de streamar och ska aktivt spela över för att få reaktioner har jag väldigt svårt för.

Ja men precis, det också

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Brukar ofta ha en twitch-stream igång på andra skärmen när jag sitter vid datorn, behagligt bakgrundsljud. Smaken varierar men några jag brukar återkomma till:

Asmongold/Preach/Sco är underhållande ibland, quin69 tidigare när han spelade lite annat än PoE, ShivFPS. Sweetdreams, eller FunFPS för Apex, CohhCarnage är given så fort någon nytt RPG kommer ut. Kollar ibland på turneringar i alla möjliga spel, Shroud om jag är vaken samtidigt eller Zisteau när han spelar The Long Dark.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 - Gigabyte Z390 AORUS MASTER - Intel 9900K - EVGA GeForce RTX 2080 Ti - Corsair 4x8GB 3200 MHz CL16

Permalänk
Lego Master

Kollar sällan på streams längre faktiskt. Jag vill ha lite mer kondenserat, kurerat innehåll. Inte tre timmar blaj.
Enda undantaget är väl där jag är involverad i communityn och man faktiskt kan förvänta sig lite feedback från sina chattinlägg. Så där går ju alla 1000+ view-streamers bort direkt. Ser inte att det finns nån anledning att titta på live-spel om jag inte kan interagera med den. Annars kan jag lika gärna titta på ett kortare sammandrag senare.

Med det sagt, så har det ju hänt att jag själv hivat igång OBS när jag suttit och spelat Cities Skylines nån kväll. Inte för jag väntar mig några tittare, men man övar sig att prata inför folk åtminstone.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Cohhcarnage, som nämnts tidigare, och det gänget (ItMeJP, Ezekiel_II, Jesse Cox etc). Softa medelålders gubbar som tar det lugnt och spelar...som mig själv ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Det här har inget o göra med när saker är aktiva eller inte. Det handlar om ett underhållningsvärde. Och det kan definitivt jämföras med att titta på fotboll. Och då håller inte argumentet att man ska göra det själv. T ex spela spelet eller som jag sa spela fotboll själv.

Tycker det i allra högsta grad har det när du säger att man kan göra det själv istället.

Klockan 03:20 en decembersöndag så kan du definitivt INTE göra det hur mycket du än vill. Så därför går det inte att jämföra med något som du helt själv kan dra igång på under 30 sekunder.

Agree to disagree i guess.

Vi drar igång en spelsession om 4 timmar då, du går ut och latchar boll och jag sitter kvar inne och myser vid datorn

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag börjat bli gammal, eller om Twitch har blivit sämre med tiden?

Tittade mycket förr, numera mer sällan.

Men några favoriter är tex

< SiQviQ, Victor Linnèr från Sveriges Radio
< Speljuntan, fd P3 spel
< TheLegendOfDanne
< Polski

Anledningen till varför jag föredrar mindre kända streamers är just för att det känns mer personligt.
Det blir mycket fokus på chatten och en helt annan typ av gemenskap!

Samt att de personer jag nämnt ovan varierar väldigt mycket i genrer.
Allt från Retro till dagsfärska spel... hade aldrig kunnat sitta flera timmar och stirra
på någon som jagar K/D i tex Fortnite

Permalänk
Medlem

Den enda streamaren jag brukar kolla på är Robbaz

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnowgubbeN:

Vet inte om jag börjat bli gammal, eller om Twitch har blivit sämre med tiden?

Tittade mycket förr, numera mer sällan.

Men några favoriter är tex

< SiQviQ, Victor Linnèr från Sveriges Radio
< Speljuntan, fd P3 spel
< TheLegendOfDanne
< Polski

Anledningen till varför jag föredrar mindre kända streamers är just för att det känns mer personligt.
Det blir mycket fokus på chatten och en helt annan typ av gemenskap!

Samt att de personer jag nämnt ovan varierar väldigt mycket i genrer.
Allt från Retro till dagsfärska spel... hade aldrig kunnat sitta flera timmar och stirra
på någon som jagar K/D i tex Fortnite

Speljuntan-podden gillas skarpt!

Skrivet av yonaz333:

Den enda streamaren jag brukar kolla på är Robbaz

Robbaz som i gamla Sweclockers Robbaz? Inte ett nick jag hörde igår direkt.
Kanske blandar ihop med någon annan iofs.

Permalänk
Medlem

FerretBomb är klar favorit. Har också kollat rätt mycket GTA V RP (För många för att skriva alla, men favorit där är Nakkida) men inte så mycket på senaste tiden. Annars typ GamesDoneQuick och enskilda speed runners som Ecdysis.

Men kan säga att det blivit väldigt mycket mindre nu när man fått ett jobb. Om någonting är igång nu så är det mest för bakgrundsljud och inte att jag faktiskt kollar på det.

Permalänk
Medlem

Följer lite olika men trevligt med lite häng. Slop3 är det väl en del som känner igen.

https://www.twitch.tv/slop3

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Jadå, jag streamar, fast i kommersiella sammanhang, såsom konferenser och enstaka konserter.
Mycket roligt att bygga en tung dator igen för ändamålet!
Det är nästan 20 år sedan senaste maskinen med vattenkyld Athlon Thunderbird 1800+ som nådde 2400+ innan den processorn var släppt. Då var vattenkylning så ovanligt att lokala datorbutiken skrattade åt mig och sade att ingen använder sånt och jag kommer få problem med kondens. Inga bekymmer. Ledande silverfärg och superlim + löda motstånd på nåt strömchip så låste man upp och överklockade tidiga Athlon å det grövsta. Det var skoj.
Nu streamas det i 4k60 NVENC med ett 3080ti. Framförallt är nyttan med detta köttiga grafikkort att frame stops / stutter är 0% då både minnesbuss och frekvens på GPU/minne har lite headroom att koda såpass tungt.
Sönerna på 7 och 10 år har fått provat pappas videorigg till att streama lite Fortnite och andra Switch-spel. Jätteroligt. 😊🎶🎥✌️

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Du vet att det finns fotbollsklubbar?

Absolut gör det det men fortfarande mer komplicerat än att trycka på start på datorn. 😉

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Jag streamar två gånger i veckan (ons & sön, 19:00) och det blir mest retrospel men ibland också lite indie-relaterade titlar.

Är någon nyfiken är ni välkomna förbi via länken: https://twitch.tv/teedyan (obs: engelska streams)

Visa signatur

Spana in vår spelrelaterade Podcast (Crispy Gaming Podcast):
https://www.crispygaming.com/

Haka på mina streams på Twitch (engelska):
https://twitch.tv/teedyan

Permalänk
Medlem

Har bara en skärm så använder den för att spela. Annars kollar jag bara på YT när jag går och lägger mig. Det händer dock att jag kollar på klipp från twitch då från asmongold, modest pelican och lets game it out.

Skrivet av walkiii:

Det här har inget o göra med när saker är aktiva eller inte. Det handlar om ett underhållningsvärde. Och det kan definitivt jämföras med att titta på fotboll. Och då håller inte argumentet att man ska göra det själv. T ex spela spelet eller som jag sa spela fotboll själv.

Sluta jämföra att titta på fotboll och stream. Enda gången det är jämförbart är tex om man tittar på en officiell match mellan proffs så som ESL Pro League i csgo. Att titta på nisse när han sitter och spelar matchmaking med sina vänner är inte samma sak som att kolla på Arsenal - City.

Permalänk
Medlem

Streaming påminner om när jag var ett vårtsvinsbarn och på besök hos en kompis. Han satt djupt försjunken i nåt spel medan jag satt och blev allt mer uttråkad. När väl är nära att dö av tristess kläcker han ur sig att: "Fördelen med det här spelet är att det är så roligt att titta på".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Har bara en skärm så använder den för att spela. Annars kollar jag bara på YT när jag går och lägger mig. Det händer dock att jag kollar på klipp från twitch då från asmongold, modest pelican och lets game it out.

Sluta jämföra att titta på fotboll och stream. Enda gången det är jämförbart är tex om man tittar på en officiell match mellan proffs så som ESL Pro League i csgo. Att titta på nisse när han sitter och spelar matchmaking med sina vänner är inte samma sak som att kolla på Arsenal - City.

Det spelar väl ingen roll vilken klass/liga det är, så länge man finner underhållning i det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Försöker undvika twitch. Men om jag tittar på så brukar det vara AGDQ eller ESMarathon. Ibland tittar jag på Drdisrespect men på youtube.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Kollar aldrig på streams, irriterande när det ska hållas på och fjantas med chatten samt massor med annat irrelevant. Kan ibland klicka in på highlights från strömmar på tuben, då är det paymoneywubby, Count Dankula, Donut Operator och Critical Drinker som intresserar.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Har följt break i åtta år. Kollar några dagar i veckan medan jag arbetar. Skönt med en streamer som är jordnära och ödmjuk och en trevlig community.

Trist att en del fortfarande ser ner på folk som ser på streamers. Känns lite trotsåldersbarnslighet att fortfarande hålla fast i det.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Det spelar väl ingen roll vilken klass/liga det är, så länge man finner underhållning i det.

Det är ingen som säger att det inte räknas som underhållning? Men du kan fortfarande inte jämföra dessa två. Då kan jag ju räkna in vad som helst så länge jag finner det underhållande?
Från början var ju diskussionen att någon tyckte det var konstigt att man kollade på när någon spelade eftersom man har samma förutsättningar att spela det spelet. Men då var det en annan som jämförde det med att kolla på fotboll. Vilket jag hävdar att det inte är samma sak. Eftersom det är svårare att få ihop 22 personer när som helst på dygnet, året runt. Vilket inte är fallet med spel. Att gå ut själv och spela fotboll är som att du skulle spela en match i csgo utan varken bottar eller motståndare.

Permalänk
Medlem

Jag har i stort sett alltid en stream på i bakgrunden förutom när jag spelar själv. Det är lite som att lyssna på radio och när man blir uttråkad på att surfa eller vad man nu gör, så trycker man upp streamen och kollar lite. En favorit är nog Kitboga som busringer till scammers men annars brukar jag föredra mindre streamers med ett par hundra viewers på sin höjd även om jag följer en del större också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nej jag streamar ej.
Streama när man arbetar med datorn, vare sig det är programmering, bildredigering eller liknande och ha många tittare, ja då är man kung.

Sedan är det inte dåligt att streama när man spelar. Jag tycker dock trenden går emot att vara först är viktigare än att göra det bra. Min känsla av många som gör speltutorials visar när de spelar spelet första gången och typ streamar detta. Skitroligt att kolla på någon som inte vet vad man ska göra och upptar ens tid.

Tar vi förr så var de som var duktiga på ett spel som gjorde tutorial, likaså klippte de och gjorde om uppdrag om det gick dåligt.

Jag har kollat på streaming av olika utvecklare, det kommer iblant såna erbjudande på linkedin. Otroligt ballt, även se vilka andra som jobbar med samma sak.

Många av de mer kända som streamar är kända eftersom de är underhållande, inte för att de nödvändigtvis är best of the best.

Permalänk
Medlem

Väldigt blandat, allt från gamla kompisar som streamar till de man ser som är live med något nysläppt spel.
Gillar att ha det på i bakgrunden när man slösurfar om det inte är nysläppt storyspel, då kan det vara skoj och spekulara i chatten ungefär som om man skulle sitta i samma soffa och predicta vad som händer, eller hur mekaniker fungerar.

Riktigt nice för att bredda min kunskap om spel jag annars inte hade lirat (klarar inte av vissa genrer då de känns för långsamma tex men kan bli intressanta med diskussion kring dem).
Varierar dock ganska kraftigt hur engagerat man kollar, kan ibland bara ha på de i lurarna när man tex lagar mat.

Permalänk
Medlem

Kollar på BarbarousKing mest. Tycker han är rolig. De mesta jag väl hör om honom är dock att han ska vara en skitstövel. Jo det är han ibland men det är ju med glimten i ögat. Gillar ju att kolla på Mario och lite varierat också så då blir det ju bra för mig.

Streamar inte själv men tycker att EpocCam som finns som app till iPhone fungerar hur bra som helst för att använda telefonen som webbkamera i olika windowsappar.

Permalänk
Medlem

Halifax blir det mest jag kikar på. Skönt avslappnande PUBG lir. Gillar hans lugna atmosfär/humör. Han har börjat utvidga nu då man helt klart ser att PUBG börjar "försvinna".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Hade svårt att förstå charmen med streaming länge men har på senare tid börjat kika en hel del och jag har en handfull som jag återkommer till rätt ofta.
Bäst: https://www.twitch.tv/generalsam123
Sjukt rolig snubbe, streamar tyvärr inte så ofta. Men är desto mer aktiv på youtube, 3-4 videos i månaden ungefär.

Mysigast: https://www.twitch.tv/chillbobagginz
Streamar ofta, har en lugn och skön röst att lyssna på när man sitter och slösurfar/har tråkigt.

Och sist men inte minst Bob Ross, inte en regelrätt streamer så klart, men The Joy Of Painting borde alla kika på någon gång ibland

I övrigt så brukar jag hoppa in och kika på random kanaler ibland när något nytt intressant spel har släppts.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Innan pandemin så var jag ingen person som kollade streams men då vi började jobba hemifrån så behövde jag ha något i bakgrunden när jag jobbade för att inte bli knäpp och då jag är en escape from Tarkov knarkare så började jag söka mig till tarkov sektionen på twitch vilket ledde mig till en aussie FPS streamer med flera strängar på sin lyra bland annat video editing o musik.

jag nu har varit subbed till hans kanal i 16 månader, han & hans community har varit guldvärt under pandemin.

https://www.twitch.tv/mrdrakezilla
https://www.youtube.com/user/MrDrakezilla

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241