Ny Burk, den gamla har tagit permanent semester

Permalänk
Medlem

Ny Burk, den gamla har tagit permanent semester

Då sambons dator dog, så är vi behov av en ny. Brukar vara ganska lätt och skoj att köpa nya grejor
men nu när grafikorts priser är som dom e och vi bara spelar Path of exile, vilket fungerade utmärkt på
dator som gick i graven, i7 5820K,16gb ram,980 ti.

så är jag väldigt klyven om hur jag skall gå till väga nu

Med hjälp med felsökning här på forumet så tror vi att det var cpu,mb,psu som dog och kanske ram.

Så har ju Grafikort 980 ti, 2 ssd och en Noctua nh d15 samt chassi som borde gå att använda igen.

Funderar kring om jag ska köpa ny cpu,mb,ram och nättagg och köra med mitt 980ti tills det inte orkar med och köpa nytt grafikort vid ett senare tillfälle.
Tänkte ifall någon kan hjälpa mig slänga ihop ett paket med en i5 eller i7cpu,mb,ram,psu? (vilket som är vettigast )

Eller om jag skall köpa helt nytt, såg att inet hade en Lenovo Legion T5 som verkar väldigt prisvärd? även om man är allergisk mot prebuilds Inet Lenovo

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Då sambons dator dog, så är vi behov av en ny. Brukar vara ganska lätt och skoj att köpa nya grejor
men nu när grafikorts priser är som dom e och vi bara spelar Path of exile, vilket fungerade utmärkt på
dator som gick i graven, i7 5820K,16gb ram,980 ti.

så är jag väldigt klyven om hur jag skall gå till väga nu

Med hjälp med felsökning här på forumet så tror vi att det var cpu,mb,psu som dog och kanske ram.

Så har ju Grafikort 980 ti, 2 ssd och en Noctua nh d15 samt chassi som borde gå att använda igen.

Funderar kring om jag ska köpa ny cpu,mb,ram och nättagg och köra med mitt 980ti tills det inte orkar med och köpa nytt grafikort vid ett senare tillfälle.
Tänkte ifall någon kan hjälpa mig slänga ihop ett paket med en i5 eller i7cpu,mb,ram,psu? (vilket som är vettigast )

Eller om jag skall köpa helt nytt, såg att inet hade en Lenovo Legion T5 som verkar väldigt prisvärd? även om man är allergisk mot prebuilds Inet Lenovo

Har inte du redan 16gb ddr4 från de gamla bygget? 😁

Nedan har du ett bra budgetval annars b560 kan köra xmp

Edit såg att du har gamla minnen bör kunna testa dem och inte köpa nya 😁 och genom att köra Intel slipper du byta sockel för noctua kylaren.

Har du testat nätaggregatet?

Förslag utan nya minnen.

Läste vidare i tråden du har ju fan ett ax850 titanium har inte de 10 års garanti 😁 svårt att tro att de är något fel med ditt nätaggregat.

Förslag utan nätaggregat

Om du inte har extrem bråttom kan du ju beställa ett x99 kort från Aliexpress, moms ingår nu för tiden med för info dock lite dyrare en tidigare kostar cirka 1000 lappen och de verkar även skicka från Frankrike

Nu är de kanske fel tråd haha men felsöknings människan i mig undrar uppdaterade du bios till senaste? Alternativ flashat om bios och se om de fungerar??

Ganska säker på att ditt moderkort är de felaktiga har läst på lite mer och 00 är antingen CPU, MB, PSU och om du testat med annat psu och får samma resultat så är de garanterat inte PSU, har du testat med annan CPU? Normalt sett brukar CPU aldrig krångla då stiften sitter på moderkortet. Så spontant behöver du bara en ny x99 bräda

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Edit såg att du har gamla minnen bör kunna testa dem och inte köpa nya 😁 och genom att köra Intel slipper du byta sockel för noctua kylaren.

Jo det låter ju faktiskt vettigt hjärnan är i reptil läge, lilla grabben är inte mycket för å sova
Hann med 1 mening innan han vakna, tror jag ska införskaffa mig ett tangentbord i silikon

Skrivet av sifri:

Läste vidare i tråden du har ju fan ett ax850 titanium har inte de 10 års garanti 😁 svårt att tro att de är något fel med ditt nätaggregat.

Bra fråga, inte blekaste när det är köpt får se om jag kan luska fram något kvitto Ända testet jag gjorde med det var ju när det satt i datorn, men alla fläktar och lysande saker fungerade ju

Skrivet av sifri:

Nu är de kanske fel tråd haha men felsöknings människan i mig undrar uppdaterade du bios till senaste? Alternativ flashat om bios och se om de fungerar??

Det var nog några år sedan, när jag skall uppdatera bios är det ungefär som i filmer när dom funderar på om dom skall klippa den blå eller röda kabeln^^
kan man flasha om bios när den är avstängd?

Skrivet av sifri:

Ganska säker på att ditt moderkort är de felaktiga har läst på lite mer och 00 är antingen CPU, MB, PSU och om du testat med annat psu och får samma resultat så är de garanterat inte PSU, har du testat med annan CPU? Normalt sett brukar CPU aldrig krångla då stiften sitter på moderkortet. Så spontant behöver du bara en ny x99 bräda

Inte provat med någon annan cpu då jag ej har någon.
Men i5-11400F och GIGABYTE B560M DS3H Hovedkort som du länkade såg trevligt ut läste på inet i5-11400F "För maximal prestanda är det viktigt att moderkortets BIOS är uppdaterat till senaste version" kan man kolla innan köp att moderkortet har senaste bios version? så kan jag bespara mina nerver ett litet tag

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatten:

Jo det låter ju faktiskt vettigt hjärnan är i reptil läge, lilla grabben är inte mycket för å sova
Hann med 1 mening innan han vakna, tror jag ska införskaffa mig ett tangentbord i silikon

Bra fråga, inte blekaste när det är köpt får se om jag kan luska fram något kvitto Ända testet jag gjorde med det var ju när det satt i datorn, men alla fläktar och lysande saker fungerade ju

Det var nog några år sedan, när jag skall uppdatera bios är det ungefär som i filmer när dom funderar på om dom skall klippa den blå eller röda kabeln^^
kan man flasha om bios när den är avstängd?

Inte provat med någon annan cpu då jag ej har någon.
Men i5-11400F och GIGABYTE B560M DS3H Hovedkort som du länkade såg trevligt ut läste på inet i5-11400F "För maximal prestanda är det viktigt att moderkortets BIOS är uppdaterat till senaste version" kan man kolla innan köp att moderkortet har senaste bios version? så kan jag bespara mina nerver ett litet tag

Nu kom de många frågor samtidigt haha ska försöka svara.

Nätaggregat ganska säker att det inte felar 😁

Moderkort: Får du igång datorn så du kommer in i bios? Isåfall flashat senaste varianten om de går 😊 kan hjälpa dig om du vill. Annars tror jag du har en bios Flashback funktion på ditt moderkort. Men gissningsvis har du aldrig uppdaterat ditt kort?

CPU: prova förslag ovan.

Nytt paket: haha att uppdatera bios är inte jättefarligt, men de är omöjligt att veta om de moderkort du köpt har de senaste bios versionen, sen så skulle jag inte tro det är extremt skillnad i att köra nyare bios kanske någon procent men bör inte va större skillnad haha. För att få maximal prestanda för 11400f behöver man ta bort tidsgränsen för boost samt ström begränsningar du bör klara de om du kör din noctua kylaren, kan inte detta detaljerat men så har jag förstått de😁

Återkom om du behöver mer stöd.

Permalänk
Medlem

Om allt lyser upp är problemet troligen RAM som inte sitter i ordentligt, annars är rensa CMOS en god idé (ställer BIOS till default).
Annars har du fått bra förslag på paket.
Prova 980Ti -kortet i din dator för att se om det funkar, annars kanske det vore värt att överväga AMD's 5600G eller 5700G med inbyggd grafik.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om allt lyser upp är problemet troligen RAM som inte sitter i ordentligt, annars är rensa CMOS en god idé (ställer BIOS till default).
Annars har du fått bra förslag på paket.
Prova 980Ti -kortet i din dator för att se om det funkar, annars kanske det vore värt att överväga AMD's 5600G eller 5700G med inbyggd grafik.

Han har en annan tråd han har rensat cmos etc men får samma resultat efter ett tag. Därför jag tänkte att han bör försöka uppdatera/flasha bios om något skit inte vill försvinna med clear cmos. Har löst saker för mig tidigare i vissa byggen 😊

länk