Uppkopplad kyl och frys från Samsung

Permalänk
Medlem

Svensk konsensuskultur när den är som värst. Man ska racka ner på produkten och deklarera dess värdelöshet.

Jag har en samsung Kylfrys med display och interna kameror, fjärrstyrning etc. Nej jag använder det inte särskilt mycket men produkten är trots detta betydligt mer energieffektiv än i princip allt som finns i hushållen idag. Bättre kompressor, bättre isolering. De som har 40 år gamla kylfrysar betalar med elräkningen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svensk konsensuskultur när den är som värst. Man ska racka ner på produkten och deklarera dess värdelöshet.

Jag har en samsung Kylfrys med display och interna kameror, fjärrstyrning etc. Nej jag använder det inte särskilt mycket men produkten är trots detta betydligt mer energieffektiv än i princip allt som finns i hushållen idag. Bättre kompressor, bättre isolering. De som har 40 år gamla kylfrysar betalar med elräkningen istället.

Så du menar att det är befogat att stoppa in extra funktioner som inte nödvändigtvis används bara den är mer energieffektiv?
En 40årig frys kanske drar mer idag men den totala kostanden för att framställa alla skärmar och mojänger i de nya är nog dyrare än den extra elen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Smarta hemmet känns mer som något som är kul, än användbart på riktigt. Fast just denna verkar ju inte ens vara kul, bara störig.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men Samsungs kyl/frys grejer är skit, deras luftvärmepumpar är skit. Det finns ingen "ny" cool teknik för att övervaka temp där. Alla grejer som spelar någon roll har funnits i över 10år. Inte fasen står det samsung på våra co2 anläggningar.
Det är inte säkert att en öppen dörr en kortare tid "stör" temp givaren.
Det är dock så att både kyl och frys säkert har avfrostning. Då gör skåpet så att det stänger av kompressorn i 15 minuter, fyra gånger per 12h. Även gamla kylskåp har denna funktion i sig. Att temperaturen går upp och ner i en privat kyl är inget konstigt.

Köp Miele eller Bosch istället. I en kyl/frys finns endast en enda aktiv komponent av större vikt, kompressorn.

Jepp, jag jobbar som kyltekniker.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svensk konsensuskultur när den är som värst. Man ska racka ner på produkten och deklarera dess värdelöshet.

Jag har en samsung Kylfrys med display och interna kameror, fjärrstyrning etc. Nej jag använder det inte särskilt mycket men produkten är trots detta betydligt mer energieffektiv än i princip allt som finns i hushållen idag. Bättre kompressor, bättre isolering. De som har 40 år gamla kylfrysar betalar med elräkningen istället.

Samsung är skit och leksaker. Det finns ingen ny revolutionerande teknik eller köldmedium etc. Om den drar mindre energi så kommer det paja snabbare eftersom godset är klenare. Har du något belägg för att dina nyaste grejer drar mindre ström och kyler lika bra som 20år gamla grejer gjorde?

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

En smart brödrost som kan avgöra när brödet är klart hade jag köpt på studs.

https://youtu.be/1OfxlSG6q5Y

Se på egen risk xD

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Trots att man är tekniknörd känns villha faktorn väldigt låg.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Hedersmedlem

Gränsen för vad man får kalla för "smart" behöver höjas en hel del när man ser detta.

Kommer säkert att lura några konsumenter ändå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag hade hellre betalat 1000kr för extra garanti eller något. Min nuvarande kyl och frys är 40 år gamla och fungerar fortfarande hur bra som helst. Tvivlar på att detta Samsung skåp håller mer än 10-20 år.

Min Samsung kyl & frys för 15 tusen paketpris höll ihop från 2010-2019 innan båda i princip gick sönder samtidigt, kylen kunde knappt hålla 8'c på full effekt och frysen höll bara -4'c när den var ställd på 22'c...

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/fryss... <-- dom här fast modell äldre var det.

så runt 10 år är vad de klarar av idag

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Var närapå 100% säker på vilken video det var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Svensk konsensuskultur när den är som värst. Man ska racka ner på produkten och deklarera dess värdelöshet.

Jag har en samsung Kylfrys med display och interna kameror, fjärrstyrning etc. Nej jag använder det inte särskilt mycket men produkten är trots detta betydligt mer energieffektiv än i princip allt som finns i hushållen idag. Bättre kompressor, bättre isolering. De som har 40 år gamla kylfrysar betalar med elräkningen istället.

Gör displayen, de interna kameror, fjärrstyrningen, etc den mer energieffektiv? Och i så fall hur då? Innebär dessa att kompressorn blev bättre? Att isoleringen blev bättre?

Eller så brände du en massa extra pengar på sådant som du inte använder... Du kunde lika väl ha köpt en "dum" ny kylfrys som varit lika energieffektiv som den du köpte. (Tror inte det är särskilt många med 40 år gamla kylfrysar, men vad vet jag...)

Permalänk
Medlem

En väldigt bra funktion hade varit att kunna snooza kompressorn på kvällen när man ska se på film och vet att man inte ska öppna dörren, bra för alla i små lägenheter eller öppna planlösningar.

Tyvärr tror jag inte det finns även om det räckt med en knapp och en timer så man får väl stå ut med bullret (det enda ex dom återstår av vår kompletta Electrolux installation allt annat fick bytas ut i förtid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gör displayen, de interna kameror, fjärrstyrningen, etc den mer energieffektiv? Och i så fall hur då? Innebär dessa att kompressorn blev bättre? Att isoleringen blev bättre?

Eller så brände du en massa extra pengar på sådant som du inte använder... Du kunde lika väl ha köpt en "dum" ny kylfrys som varit lika energieffektiv som den du köpte. (Tror inte det är särskilt många med 40 år gamla kylfrysar, men vad vet jag...)

Enligt råd & rön var det den bästa när jag köpte den, temperaturstabilitet utöver energieffektivitet och isolering var vinnande egenskaper.

Dvs en koreansk high-end är bättre än tyska dubbelt så dyra motsvarigheter. Då får man tekniken på köpet. Knappast merkostnad i förhållande till kompressorns pris.

EDIT, nu har dock Miele gått om, för att min modell har utgått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gör displayen, de interna kameror, fjärrstyrningen, etc den mer energieffektiv? Och i så fall hur då? Innebär dessa att kompressorn blev bättre? Att isoleringen blev bättre?

Jag har använt kamerorna kanske tre gånger, sparat in ett paket bregott och ett paket ägg. Inte mycket men inte heller inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Min Samsung kyl & frys för 15 tusen paketpris höll ihop från 2010-2019 innan båda i princip gick sönder samtidigt, kylen kunde knappt hålla 8'c på full effekt och frysen höll bara -4'c när den var ställd på 22'c...

https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-och-frys/fryss... <-- dom här fast modell äldre var det.

så runt 10 år är vad de klarar av idag

Visst att nya vitvaror drar mindre ström men behöver man köpa nya vart tionde år så vettifan om det går ihop sig både ekonomiskt och för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Visst att nya vitvaror drar mindre ström men behöver man köpa nya vart tionde år så vettifan om det går ihop sig både ekonomiskt och för miljön.

Det är inte tanken heller. Tanken är att sälja mer (kapitalism över allt annat), att det drar mindre energi för kunden är bara sälj argumentet, kunden har igen susning om hur mycket energi brytning av råvara, återvinning av råvara osv kostar.

Det har gjorts studier som visar att människor känner sig bättre med sig själva ju mer dom "källsorterar" tex, även om man inför fler kategorier bara för att snarare än att det behövs eller gör nytta.

Folk vill dock inte veta att 80% av all plast ni kör till återvinningen i Sverige i slutändan eldas upp i värmeverken, den ni sorterat, slösat varmvatten på att tvätta så den inte stinker ner kåken, sedan diesel och bensin på att få till tippen.
Finns igen man i dagsläget kan göra med majoriteten av plast, många plastsorter kan inte återanvändas alltså bli nya plastprodukter, andra sorter folk hej vilt blandar in med dessa kontaminerar bara så blir logistiskt helvete att sortera.

Permalänk

Någonstans tänker jag... blir hemmen smartare ellet vi dummare?
Ser bara Wall-E framför mig.
Eller idiocracy
Allting runt om sköter sig automagiskt så när saker skiter sig står vi handfallna.
Eller så är det förvisso för de flesta idag.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag vill bara rikta ett tack till alla som kommenterar. Jag tycker det är en härligt livad diskussion med många tankar och bra infallsvinklar på flera håll!

Skrivet av pa1983:

Så vad jag läste så får man för 1000Kr ett störningsmoment som tar upp ens tid ännu mer.

Hade troligen varit bättre om din gamla fyrs och kyl hade varit byggd med bättre kvalitet värt dom pengarna så kanske dom varat lägre.

Jag har lite svårt att förstå vad som är "SMART" med nåt så korkat som ett snävt larm som pingar en i tid och otid, och om man nu behöver det för att kyl och frys inte håller temperaturerna rätt, har sett detta på fenomen på kyl och frys utan uppenbar orsak så kanske man kan tycka att dom borde lägga energin på att får kompressorn att göra sitt jobb pålitligt istället.

Jag föredrar att saker bara fungerar istället så behövs det inte korkade smart funktioner man lägger pengar på istället.

Min gamla kyl och frys från Miele blev ändå 19år gamla. Med tanke på att de står inklämda i en box och får stå ut med innetemperatur på uppåt 28-30 grader inomhus varma sommardagar, så känner jag personligen att de har haft en bra livslängd. Tyvärr räknar jag inte att mina nya produkter jag köper idag håller ens i närheten av det livsspannet. Vi lever tyvärr i ett konsumtionssamhälle, där vi blivit vana vid att köpa nytt när det gamla går sönder. Det är väldigt få firmor idag som sysslar med reparation utanför garantin, om man jämför med hur det såg ut för 15-20år sedan. Det är klart tillverkarna gör business på det här. De får sälja mer produkter och göra ännu mer vinst. I slutändan kommer det blir en förödelse när allt råmaterial tar slut (förhoppningsvis så har mänskligheten kommit till insikt innan det sker).

Skrivet av dakke:

botnätet växer

Det är absolut en aspekt i "det smarta hemmet" och jag är helt säker på att den redan pågår bland alla uppkopplade "smarta" prylar folk installerar utan att ha en aning om det.

Skrivet av tomas1976:

Denna artikeln lockade ju inte direkt till köp.
Jag har det senaste året inhandlat uppkopplad tvättmaskin och torktumlare. Det är lite samma sak där. Ganska meningslöst och mest ett irritationsmoment.

Tyvärr blev det lite poängen med artikeln. Ibland behöver man visa baksidan på det som försöker framstå som smart.

Skrivet av MoNkeY-05:

Hade varit trevligt att kunna ha koll på vad man har hemma i kyl/frys när man står i affären. Den funktionen hade jag pyntat för.

Jag är helt inne på samma linje. Det finns ju produkter för det här, från exempelvis Smarter (https://smarter.am/sv/products/smarter-fridgecam).

De har rätt tänk, men jag skulle vilja se teknologin inbyggd i kylen. Jag hade dessutom då gärna sett direkt integration med Google, som gärna uppdaterar min inköpslista på Ica. Jag vill ju givetvis ha förslag på inköp också, om utgångsdatumet är på väg att gå ut. Jag förstår dock den tekniska utmaningen med det här så länge inte varje mjölkpaket skulle haft en unik qr-kod, eftersom det annars blir svårt att identifiera vilken vara som är på väg att gå ut, om du köpt fler av samma produkt med olika utgångsdatum. Många produkter är dessutom helt okej även efter utgångsdatum, så jag vet inte om det idag skulle spara hushållet några pengar. Smarter påstår ju att en undersökning visar att deras genomsnittskund sparar 8000kr per år genom att inte handla för mycket, vilket jag tror ovan nämnda system skulle kunna bidra till pga utgångsdatumet passerar = köp nytt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

alla saker ska vara "smarta idag" tycker det mest ökar stressen och massor av irriterande notifikationer som som jag ändå inte bryr mig om.
Köpt 2 nya värmepumpar och båda har wifi. har aldrig använt det på den gamla jag hade och har ingen tanke på att använda den på de nya heller.
Många saker verkar ha wifi bara för att.
Sen finns det vettiga saker såsom kameror, larm och vatten larm vid läckage mm.

Jag har byggt mina egna flöden kring min Värmepump med AC hemma. Tyvärr inte Wifi, men som styrs via IR. Med hjälp av en
Broadlink RM Pro får jag ett bra klimat inomhus. Med hjälp av temperatur och fuktighetssensorer kan få jag värmepumpen att byta läge från att värma, till att kyla eller avfukta, beroende på vilka villkor som uppfylls. Jag kan även automatiskt slå av värmepumpen automatiskt när TVn sätts igång, och slå på automatiskt igen när TVn stängs av. Värmepumpen sitter precis bredvid soffan och stör när frun tittar på TV, varpå hon aldrig vill ha den igång när hon sitter där.

Tyvärr är många tillverkares egna appar på tok för basic och blir egentligen en wifi-styrd fjärrkontroll som aldrig används. Det är ju med automationen som en uppkopplad värmepump får möjlighet att komma till användning.

Skrivet av Klarspråkarn:

Smarta hemmet känns mer som något som är kul, än användbart på riktigt. Fast just denna verkar ju inte ens vara kul, bara störig.

Det beror helt vart man lägger ribban och vilken ambition man har med sin hemautomatisering och automation. Dock är många produkter på marknaden lite för basic för att dem i min mening skulle få kallas smarta. Det har dock blivit en sälj-gimmick och folk fortsätter att köpa tekniken.

Det finns riktigt smarta hem, men tyvärr så blir det snabbt väldigt dyrt idag om man skall gå all-in.

Skrivet av Rumpel:

Inte för att vara sån men Samsungs kyl/frys grejer är skit, deras luftvärmepumpar är skit. Det finns ingen "ny" cool teknik för att övervaka temp där. Alla grejer som spelar någon roll har funnits i över 10år. Inte fasen står det samsung på våra co2 anläggningar.
Det är inte säkert att en öppen dörr en kortare tid "stör" temp givaren.
Det är dock så att både kyl och frys säkert har avfrostning. Då gör skåpet så att det stänger av kompressorn i 15 minuter, fyra gånger per 12h. Även gamla kylskåp har denna funktion i sig. Att temperaturen går upp och ner i en privat kyl är inget konstigt.

Köp Miele eller Bosch istället. I en kyl/frys finns endast en enda aktiv komponent av större vikt, kompressorn.

Jepp, jag jobbar som kyltekniker.

Som konsument i jakt på ny kyl och frys, så var märket det som spelade absolut minst roll idag. Det jag och min fru gick på var hur skåpet såg ut inuti. Man kan ju tänka sig att alla borde vara väldigt snarlika varandra idag, men så är inte fallet. Det skiljer väldigt mycket på hur man har designat skåpsutrymmena inuti. Många erbjuder bra förvaringen, men djupet på hyllorna skiljer sig från 38cm till 45,5cm. Det är 7,5cm skillnad i djup på ett hyllplan! Bredden skiljer sig mellan 48cm upp till 52cm. Mycket beror på energiklassningen. Mer isolering förstör utrymmet i ett skåp.

Vi är en familj på 2 vuxna och två unga barn. Det blir mycket mat, matlådor och andra förnödenheter som ska få plats. För att inte tala om när man ska ha kalas för 20 små individer eller kräftskiva med hela släkten!

Efter vi hittat 4st olika skåp där vi båda var överens om layouten, tittade vi på den tekniska specifikationen, utbudet och tillgänglighet av reservdelar samt garantin på kompressorn. Miele har sämst garanti på marknaden. Jag försöker inte se ner på varumärket... Tro mig, vi hade en Miele modell med i slutklämmen som vi valde mellan. Men jag är ytterst tveksam på att ett Miele kylskåp håller lika länge idag, som det gjorde för 20 år sedan. Någonstans blir dem konkurrensutsatta och de behöver tävla i samma prisnivåer som alla andra... det skalar också på kvalité när någonting behöver bli billigare. Man byter ut mot sämre komponenter för att kunna konkurrera.

Med det sagt så har jag inte den praktiska erfarenheten av det här, utan bara en magkänsla som konsument. Då faller Miele på när det bara erbjuder 1års garanti (det går att köpa ytterligare 9 år) och Samsung erbjuder 2års garanti på hela kylen samt 10års kompressorgaranti, för mindre pengar än vad Mieles motsvarande modell kostar.

Att sedan Samsungs modell råkat ha en flashig display (som man aldrig kommer peta på mer?) samt möjlighet till Wifi-uppkoppling var liksom ingen deal-breaker alls vid inköpet. Jag kunde flyttat över min hemautomatisering bestående av dörrsensorer och temperaturövervakning från mina gamla enheter. Men jag såg ett tillfälle att kunna testa något nytt och även dela min erfarenhet med andra.

Skrivet av OSkar000:

Gränsen för vad man får kalla för "smart" behöver höjas en hel del när man ser detta.

Kommer säkert att lura några konsumenter ändå.

Instämmer helt här. Det borde finns en kriterielista för vad som får kallas smart.

Skrivet av pacc:

En väldigt bra funktion hade varit att kunna snooza kompressorn på kvällen när man ska se på film och vet att man inte ska öppna dörren, bra för alla i små lägenheter eller öppna planlösningar.

Tyvärr tror jag inte det finns även om det räckt med en knapp och en timer så man får väl stå ut med bullret (det enda ex dom återstår av vår kompletta Electrolux installation allt annat fick bytas ut i förtid)

Det hade varit en bra funktion, som säkert hade missbrukats till alla kylvaror hade blivit förstörda! Dagens kyl och frys låder betydligt mer för att kompressorerna behöver jobba mer frekvent med sämre kylmedium än äldre skåp med Freon.

Fortsätt gärna bidra till en positiv diskussion kring ämnet!

Mvh
Richard

Permalänk
Medlem

Om du missar att stäng frysen en varm och fuktig dag så slutar skåpet att funka. För att få igång skåpet så måste skåpet Tina i några timmar. Så för er som endast har en frys KÖP INTE DENNA MODELLEN. Många klagar på ljud men vår kyl och frys är tysta. (Jag lämnade tillbaka mina stickor då nyttan kändes minimal)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rumpel:

Samsung är skit och leksaker. Det finns ingen ny revolutionerande teknik eller köldmedium etc. Om den drar mindre energi så kommer det paja snabbare eftersom godset är klenare. Har du något belägg för att dina nyaste grejer drar mindre ström och kyler lika bra som 20år gamla grejer gjorde?

Kul inlägg, först en massa grundlösa generaliserande påståenden sedan kan du inte ens kolla upp energieffektiviteten eller kompressortypen själv.

Samsung och LG använder ”inverter compressor”.
https://en.tab-tv.com/?p=15140

Råd och Rön gav den jag har högst betyg av alla testade kylfrysar, inklusive energieffektivitet. Den kyler bättre eftersom den har lägre varians på temperatur än tyska kylfrysar. Min går på 1 grad i kylen och -24 på frysen. Stor skillnad i livslängd på färskvaror är bra för mitt singelhushåll.

Stavning
Permalänk
Medlem

Typiskt sett har alla moderna vitvaror sämre livslängd än för 20 år sedan. Man optimerar tillverkningskostnaden och marginalerna på ett helt annat sätt. En kyl/frys med inverter (frekvensomformare på svenska) kör kompressorn på variabla varvtal och undviker därmed en hysteres i tempregleringen som en termostatstyrd av/på styrning av kompressor hade haft.

Nackdelen är att en inverter har begränsad livslängd, igbt-modulerna, fläkten eller kondensatorerna tar helt enkelt slut och därför håller ditt nya kylskåp 10 år istället för 20-30 år. Hur stort problem man tycker det är, är en annan fråga dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Typiskt sett har alla moderna vitvaror sämre livslängd än för 20 år sedan. Man optimerar tillverkningskostnaden och marginalerna på ett helt annat sätt. En kyl/frys med inverter (frekvensomformare på svenska) kör kompressorn på variabla varvtal och undviker därmed en hysteres i tempregleringen som en termostatstyrd av/på styrning av kompressor hade haft.

Nackdelen är att en inverter har begränsad livslängd, igbt-modulerna, fläkten eller kondensatorerna tar helt enkelt slut och därför håller ditt nya kylskåp 10 år istället för 20-30 år. Hur stort problem man tycker det är, är en annan fråga dock...

Det intressanta då är ju att jämföra hela livscykeln av varan. Vad är bäst, ett 40 år gammalt skåp eller 4 st nya? Kan tänka mig att tillverkningen idag är snällare mot både miljön och plånboken och att det kanske är svårare att återvinna gamla skåp pga av köldmedlet? Samtidigt så har ju nya skåp mycket elektronik som är svårt att återvinna. Går varan sönder så kan man ju eventuellt mista mat för rätt många tusenlappar också tänker jag.

Permalänk
Medlem

Ja har också köpt samma Samsung kyl och frys. Döm ersatte mina Bosch skåp från 1990 dom höll i 30 år.
Var inge elektronik i dom men mycket energisnåla ändå
Så vi får se om dom nya har samma kvalitet. Och wifi kan man hoppa över efter ha läst det här forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Jag vill bara rikta ett tack till alla som kommenterar. Jag tycker det är en härligt livad diskussion med många tankar och bra infallsvinklar på flera håll!

Min gamla kyl och frys från Miele blev ändå 19år gamla. Med tanke på att de står inklämda i en box och får stå ut med innetemperatur på uppåt 28-30 grader inomhus varma sommardagar, så känner jag personligen att de har haft en bra livslängd. Tyvärr räknar jag inte att mina nya produkter jag köper idag håller ens i närheten av det livsspannet. Vi lever tyvärr i ett konsumtionssamhälle, där vi blivit vana vid att köpa nytt när det gamla går sönder. Det är väldigt få firmor idag som sysslar med reparation utanför garantin, om man jämför med hur det såg ut för 15-20år sedan. Det är klart tillverkarna gör business på det här. De får sälja mer produkter och göra ännu mer vinst. I slutändan kommer det blir en förödelse när allt råmaterial tar slut (förhoppningsvis så har mänskligheten kommit till insikt innan det sker).

Det är absolut en aspekt i "det smarta hemmet" och jag är helt säker på att den redan pågår bland alla uppkopplade "smarta" prylar folk installerar utan att ha en aning om det.

Tyvärr blev det lite poängen med artikeln. Ibland behöver man visa baksidan på det som försöker framstå som smart.

Jag är helt inne på samma linje. Det finns ju produkter för det här, från exempelvis Smarter (https://smarter.am/sv/products/smarter-fridgecam).

De har rätt tänk, men jag skulle vilja se teknologin inbyggd i kylen. Jag hade dessutom då gärna sett direkt integration med Google, som gärna uppdaterar min inköpslista på Ica. Jag vill ju givetvis ha förslag på inköp också, om utgångsdatumet är på väg att gå ut. Jag förstår dock den tekniska utmaningen med det här så länge inte varje mjölkpaket skulle haft en unik qr-kod, eftersom det annars blir svårt att identifiera vilken vara som är på väg att gå ut, om du köpt fler av samma produkt med olika utgångsdatum. Många produkter är dessutom helt okej även efter utgångsdatum, så jag vet inte om det idag skulle spara hushållet några pengar. Smarter påstår ju att en undersökning visar att deras genomsnittskund sparar 8000kr per år genom att inte handla för mycket, vilket jag tror ovan nämnda system skulle kunna bidra till pga utgångsdatumet passerar = köp nytt.

Jag har byggt mina egna flöden kring min Värmepump med AC hemma. Tyvärr inte Wifi, men som styrs via IR. Med hjälp av en
Broadlink RM Pro får jag ett bra klimat inomhus. Med hjälp av temperatur och fuktighetssensorer kan få jag värmepumpen att byta läge från att värma, till att kyla eller avfukta, beroende på vilka villkor som uppfylls. Jag kan även automatiskt slå av värmepumpen automatiskt när TVn sätts igång, och slå på automatiskt igen när TVn stängs av. Värmepumpen sitter precis bredvid soffan och stör när frun tittar på TV, varpå hon aldrig vill ha den igång när hon sitter där.

Tyvärr är många tillverkares egna appar på tok för basic och blir egentligen en wifi-styrd fjärrkontroll som aldrig används. Det är ju med automationen som en uppkopplad värmepump får möjlighet att komma till användning.

Det beror helt vart man lägger ribban och vilken ambition man har med sin hemautomatisering och automation. Dock är många produkter på marknaden lite för basic för att dem i min mening skulle få kallas smarta. Det har dock blivit en sälj-gimmick och folk fortsätter att köpa tekniken.

Det finns riktigt smarta hem, men tyvärr så blir det snabbt väldigt dyrt idag om man skall gå all-in.

Som konsument i jakt på ny kyl och frys, så var märket det som spelade absolut minst roll idag. Det jag och min fru gick på var hur skåpet såg ut inuti. Man kan ju tänka sig att alla borde vara väldigt snarlika varandra idag, men så är inte fallet. Det skiljer väldigt mycket på hur man har designat skåpsutrymmena inuti. Många erbjuder bra förvaringen, men djupet på hyllorna skiljer sig från 38cm till 45,5cm. Det är 7,5cm skillnad i djup på ett hyllplan! Bredden skiljer sig mellan 48cm upp till 52cm. Mycket beror på energiklassningen. Mer isolering förstör utrymmet i ett skåp.

Vi är en familj på 2 vuxna och två unga barn. Det blir mycket mat, matlådor och andra förnödenheter som ska få plats. För att inte tala om när man ska ha kalas för 20 små individer eller kräftskiva med hela släkten!

Efter vi hittat 4st olika skåp där vi båda var överens om layouten, tittade vi på den tekniska specifikationen, utbudet och tillgänglighet av reservdelar samt garantin på kompressorn. Miele har sämst garanti på marknaden. Jag försöker inte se ner på varumärket... Tro mig, vi hade en Miele modell med i slutklämmen som vi valde mellan. Men jag är ytterst tveksam på att ett Miele kylskåp håller lika länge idag, som det gjorde för 20 år sedan. Någonstans blir dem konkurrensutsatta och de behöver tävla i samma prisnivåer som alla andra... det skalar också på kvalité när någonting behöver bli billigare. Man byter ut mot sämre komponenter för att kunna konkurrera.

Med det sagt så har jag inte den praktiska erfarenheten av det här, utan bara en magkänsla som konsument. Då faller Miele på när det bara erbjuder 1års garanti (det går att köpa ytterligare 9 år) och Samsung erbjuder 2års garanti på hela kylen samt 10års kompressorgaranti, för mindre pengar än vad Mieles motsvarande modell kostar.

Att sedan Samsungs modell råkat ha en flashig display (som man aldrig kommer peta på mer?) samt möjlighet till Wifi-uppkoppling var liksom ingen deal-breaker alls vid inköpet. Jag kunde flyttat över min hemautomatisering bestående av dörrsensorer och temperaturövervakning från mina gamla enheter. Men jag såg ett tillfälle att kunna testa något nytt och även dela min erfarenhet med andra.

Instämmer helt här. Det borde finns en kriterielista för vad som får kallas smart.

Det hade varit en bra funktion, som säkert hade missbrukats till alla kylvaror hade blivit förstörda! Dagens kyl och frys låder betydligt mer för att kompressorerna behöver jobba mer frekvent med sämre kylmedium än äldre skåp med Freon.

Fortsätt gärna bidra till en positiv diskussion kring ämnet!

Mvh
Richard

Min samsung frys pajade direkt efter garantitiden på 2 år och reklamations tiden på 3 år. öppnade upp frysen och lagade den, dåligt konstruerad lucka med billig plast som orsakade problemet. hela kyl delen sitter i frysen och så öppnas en lucka upp till kylen när den vill ha kyla och en fläkt pumpar upp kylan där. denna lucka med motor var väldigt klen så fästet in i motorn hade gått av. lim, buntband och en lödkolv löste problemet. det var ca 3 år sedan.
ja äldre saker häll ofta bättre mkt pga av att elektroniken strular som dessutom kan vara dyr att byta. bytte nyligen en värmepump där en komponent gått sönder men då fick man byta hela kortet som kostade som en ny pump så det blev en ny istället, några "riktiga" fel fanns inte, lite som med bilar som idag sällan har "riktiga" fel. hade en frys med kompressor som gick nonstop den var väll ca 40 år gammal med det verkade inte den veta om då den funkade bra ändå. gjorde mig av med den när jag bytte till en toppmatad som har hållt i några år nu men mer än 10 år får jag nog knappast ur den.

låter som lite dåligt planerad installation om pumpen stör tv tittandet eller en högljudd pump. kan rekommendera mitsubishis ninja pump. blev riktigt överaskad av hur tyst den var och utedelen förtrollar mig än idag för man hör den knappt. har en gammal pump från innova och dess ytterdel hör jag från andra sidan huset när jag står vid mitsubishins utedel.

Studerar byggteknik och styr du fuktigheten inne med en värmepump så har du säkert ventilations problem som du bör kolla upp. undantaget är om du är i en äldre källare med tunn oisolerad platta utan plastmatta.
Har själv aldrig fuktighets problem på ovanvåningen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Larm till frysen

Skrivet av noobs:

Så gjorde jag också. La en billig 433mhz temperatur sensor i frysen.

Kan Du berätta lite mer hur Du gjort. Jag har en frysbox i källaren. Den är ca 35 år gammal men har fungerat felfritt. Kan inte med att kasta ut den bara för att den är gammal för den gör ju vad den ska. Nu på hösten är den fylld med bär som ska bli sylt så småningom. Men det vore ju bra att ha ett larm på den. Jag har ju flera brandvarnare. Nått liknande vore bra att ha till frysen. Enklast vore ju att det tjöt likadant från frysen som när brandvarnaren larmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

djupet på hyllorna skiljer sig från 38cm till 45,5cm. Det är 7,5cm skillnad i djup på ett hyllplan!

Samsung har historiskt haft ostandardiserade yttermått på sina skåp. På dina bilder ser det ut som det fortfarande är så, dörrarna sticker ut utanför de omkringliggande skåpen. Personligen tycker jag att det är fult (rent estetiskt), men det ger ju också fördelen med större innermått, inklusive att man inte måste ta utrymme i sidled för att dörren ska kunna öppnas.

Så jag tycker det är bra att det valet finns på marknaden, även om jag personligen aktivt har valt bort det. Men om man nämner Samsungs kyl/frys så bör man inte glömma att nämna de udda yttermåtten eftersom det är så osmidigt att skicka tillbaka skiten om man inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Skeptisk till såna här produkter pga mjukvaran.
Vi har ju sett på t ex smartphones och tv att man gärna pumpar ut nya modeller konstant och skiter i att underhålla mjukvaran efter något år eller två.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Samsung har historiskt haft ostandardiserade yttermått på sina skåp. På dina bilder ser det ut som det fortfarande är så, dörrarna sticker ut utanför de omkringliggande skåpen. Personligen tycker jag att det är fult (rent estetiskt), men det ger ju också fördelen med större innermått, inklusive att man inte måste ta utrymme i sidled för att dörren ska kunna öppnas.

Så jag tycker det är bra att det valet finns på marknaden, även om jag personligen aktivt har valt bort det. Men om man nämner Samsungs kyl/frys så bör man inte glömma att nämna de udda yttermåtten eftersom det är så osmidigt att skicka tillbaka skiten om man inte är nöjd.

Precis vad jag också reagerade på. Tar gärna större volym, men inte pga större yttermått. Att ha ett skåp som sticker ut en decimeter mer än övriga köksskåp går bort för mig. Dumma SMART funktioner kan man ju iaf välja att avaktivera

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hemautomation har i princip hela tiden gått till att det först bara har varit nördigt, dyrt och ej tillför så mycket. Men allteftersom åren går så blir de blivit billigare, funktionerna bättre och folk i allmänhet kräver mer automation. Så ge uppkopplade kylskåp 10år till och folk kommer kanske inte se det som en dum ide. Om det såklart inte kostar något extra…

Men, det kostar ju alltid extra! Även om det inte går att köpa utan ”smart” funktionalitet och kostnaden därför dols för konsumenten är det självklart vi betalar för det. Troligen kommer det smartaste i hela kråksången att det blir dyrare och svårare att reparera ju smartare vitvarorna blir. Smart Marketing and Margin Things borde vara inofficiella namnet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Det är konstigt att de inte integrerat saker ordentligt.
Som det nu är så har det bara möjlighet att kontrollera om dörren är öppen eller stängd (läser av lampkontakten). Samt ställa och mäta temperatur. Men de klarar inte andra självklara IoT saker som att logga temperatur vare sig i skåpet eller rummet. De kan inte mäta effektförbrukning i någon som helst parameter. De kan inte ens heller ange kompressorns varvtal, antalet starter eller driftstatus. Rimliga krav som man skulle kunna ställa är ju t.ex effekt/dygn för att få reda på om avvikelser sker så att service kan ske månader innan den behövs pga bristande kylfunktion eller smutsig kondensor. Kameror i kylskåp skulle kunna vara en praktisk funktion men jag tvivlar på den verkliga nyttan.
Aktivt självstängande dörrar vore bra nyskapande funktionalitet, för vi har väl alla drabbats av ungar som inte stängt ordentligt, med en massa problem som följd.