Google vs. iCloud vs. annat?

Permalänk

Google vs. iCloud vs. annat?

Hej! Har skaffat mig en Macbook Pro och är inne på att ha mina bildfiler i ett moln - frågan är bara vilket moln? Jag är inte så intresserad av att ha "dubbelt" , dvs både på min dator och på molnet - utan vill helt ha saker i molnet och lätt kunna accessa dem därifrån: ta fram bilder att redigera osv.

Funkar Cloud eller Google One då, eller ska jag kika på någon annan tjänst? Vill bara att det ska vara smidigt och funka väl med både min Mac och min PC. Har i dagsläget bara mina mobilbilder på Google, men där börjar det ta stopp, så jag måste skaffa deras betaltjänst för molnet.

Därav min fråga vad som är smidigast?

Funderat på NAS med, men då jag knappt (!) vet vad det är så kanske jag ska avstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd

Jag kör på OneDrive (eller Microsoft 365 eller Office 365, samma sak), mest för att det är billigt. Personal vilket är för en användare kostar runt 400 per år, Family som är för upp till fem personer, alltså fem helt separata konton som man kan dela med några polare exempelvis, kostar runt 800 per år. På rea kan det bli rätt mycket billigare, köpte family förra BF för 399 har jag för mig. För detta får man 1 TB per användare med bra appar för Windows, IOS och Android (och XBox), vet ej hur det ser ut på Mac men det borde inte vara några problem.

Det ingår också MS Office och ett antal Skype-minuter, men det är bara bonus för mig för det är molnlagringen som är det som är värt att betala för i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Jag kör iphone, macbook och PC och kör Google Photos. Mest för deras webb interface är mycket bättre och snabbare och tillförlitlig, enligt mig, samt om jag vill byta till Android i framtiden så är det mycket lättare.
Om man kör 100% Apple hade jag sagt iCloud dock.

Google Photos appen på iOS får man öppna manuellt då å då för att den ska ladda upp men tycker inte det är ett problem.
Sedan laddar jag ner månadsvis alla bilder jag laddat upp den månaden och lagrar lokalt som extra backup.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag kör iphone, macbook och PC och kör Google Photos. Mest för deras webb interface är mycket bättre och snabbare och tillförlitlig, enligt mig, samt om jag vill byta till Android i framtiden så är det mycket lättare.
Om man kör 100% Apple hade jag sagt iCloud dock.

Google Photos appen på iOS får man öppna manuellt då å då för att den ska ladda upp men tycker inte det är ett problem.
Sedan laddar jag ner månadsvis alla bilder jag laddat upp den månaden och lagrar lokalt som extra backup.

Åh, men då kanske det är det bättre valet - speciellt med tanke på att jag pga. att jag använt Androidtelefon kört just Googles lösning. Men jag måste bara förstå hur jag ska "tänka" med att jobba i ett moln.

Jag vill ha aktuella råfiler där (jag fotograferar), samt även varianter av olika slag. Det måste liksom vara "seamless" med MacOS - jag vill kunna få upp dem i vänster sidopanel i fönster osv. Är det möjligt. Såg att det fanns en app med.

Jobbar man med i Google dokument eller i själva bildprogramme osv? Har som sagt bara gratisversionen nu, men den börjar bli full så jag måste köpa nästa steg så att säga... Kommer ju inte bara vara bilder, utan jag vill ha det mesta där (som annars skulle legat på min Macbooks disk).

Tar gärna alla tips. Tycker vidare någon att iCloud är bättre, förklara gärna varför och jag ska ta in det inför mitt val.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hur är det med iCloud när man kör det i mac och på pc, måste man mecka med att ta hem filerna först - eller kan man använda molnet som en vanlig lagring i operativsystem så det ser ut som en vanlig enhet.

Kan jag köra så att jag BARA har filer i molnet som inte synkas med lagringen på mina datorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hur är det med iCloud när man kör det i mac och på pc, måste man mecka med att ta hem filerna först - eller kan man använda molnet som en vanlig lagring i operativsystem så det ser ut som en vanlig enhet.

Kan jag köra så att jag BARA har filer i molnet som inte synkas med lagringen på mina datorer?

japp om du enbart loggar in via webbläsaren…
så föredrar jag det, inga extra appar

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Det där har jag inte lyckats med med Icloud. Inte heller med Google eller Onedrive. Eller, google har jag använt någon mountare för, och för onedrive går det väl också på något sätt, men det är struligt. Jag vill mounta en volym och inte ha något lokalt. Skaffade icloud 200GB och tänkte dela utrymmet mellan 2 datorer och helst 4 OS. Totalt härj, båda datorerna var sirap under synkningarna. Fick logga in via webben och radera allt. Likaså har google backup and sync, eller vad det numera heter, också varit totalt sirap under synkningar.

Så, även jag efterlyser lösningar som inte inbegriper att man ska köpa program utöver att betala för molnlagringen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Med iCloud kan du välja precis vad du vill synka.

Själv använder jag bara iCloud Photos på mobilen och synkar inga bilder med mina datorer. Istället föredrar jag AirDrop för de bilder jag vill bearbeta eller webbgränssnittet för att få en översikt.

Sedan är även iCloud Drive smidigt, där det går att lagra alla typer av filer. Perfekt för mig som även har en hel del bilder i råformat från min systemkamera.

@Pirum:
Kanske kan pClould vara något? Snabbaste och smidigaste molnlagringen jag har använt och ruggigt snabbt. Har dock bara gratiskonto där, men mina ~20GB räcker till att skyffla runt filer

I övrigt så marknadsförs tyvärr många molntjänster av rena bluffbolag i klass med det vi ser bland VPN-tjänsterna. Livstidsabonnemang som stängs av och företag som byter ägare...

Bortsett från Apple, Microsoft, Google, DropBox och pCloud, så vågar jag inte lita på molnlagring längre.