Permalänk
Medlem

Datorn tvärdör

Så...

Min datorn har börjat uppföra sig konstigt.

Antingen gör jag något krävande som, många program, CAD etc så kan datorn bara säga "klick" och är död.
samma sak ibland när jag spelar fifa, ibland inga problem på 3 timmar, ibland så dör den after 15min när jag spelar på lunchrasten.

Minnerna mina var klockade för låght, typ 2000 Mhz, så jag drog upp dom tiill 3600, då blev den instabil, så listade jag ut moderkortet bara klarade 3400 mhz ungeför. Så det borde vara lugnt men kanske kan vara något problem där?

Annars fungerar den bra utom att väldigt sällan fått något bluescreen "DPC_WATCHDOG_VIOLATION"

och när jag stänger av datorn normalt, så får jag väldigt ofta error medelanden,
Se bilderna nedan.
Vad kan vara problemet. Nätagget?

Dator:
msi b450i gaming plus ac
AMD ryzen 5 3600
16gb 3600mhz ram
2070 super
m.2 SSD
sata ssd
600 Watt Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

om du klockar tillbaka dom till 2000, är den stabil då? och vad kör du nu? 3600 eller 3400?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet nederst är programfel, troligtvis slutar inte programmet att gå och när du vill stänga av så skriver windows händelselogg och tömmer minnen som fortfarande går i processen för Origin, kolla så du är uppdaterad annat fall ominstallera ser ut som .dll fel. Kollade inte första felet direkt men även det är ett progran fel? Kör du något städprogram? Två fel brukar bero på nitiska städprogran som fimpar .dll filer.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

om du klockar tillbaka dom till 2000, är den stabil då? och vad kör du nu? 3600 eller 3400?

Jag kan testa och göra det
Jag kör 3466 vilket är max för moderkortet.

Permalänk
Medlem

Minnenas timming (latency) och spänning (volt) behöver man kolla upp så man börjar från rätt siffror när man vill höja minnenas hastighet (frekvens). Siffrorna finns på tillverkarens och vissa butikers hemsidor om dom inte står på minnena.

Om man kan väja något i bios som motsvarar XMP så ställer den in dom 3 sakerna men det blir inte alltid rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Minnenas timming (latency) och spänning (volt) behöver man kolla upp så man börjar från rätt siffror när man vill höja minnenas hastighet (frekvens). Siffrorna finns på tillverkarens och vissa butikers hemsidor om dom inte står på minnena.

Om man kan väja något i bios som motsvarar XMP så ställer den in dom 3 sakerna men det blir inte alltid rätt.

hmm okej. Men när jag är i BIOS, finns det bara MHZ alternativ. Det finns också XMP, men bara för 3600mhz, så det stöds ju inte från moderkortet, så jag antar dom bara får den XMP från minnerna.

https://youtu.be/zYnsSv40jfU?t=366 Såhär ser det ut.

okej Så kanske jag måste gå in i avancerade inställningar och matcha Corsairs minnes inställingar dom rekommenderar.