Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

De mer än 3 000 besökarna behöver ett vaccinationsbevis, undantaget personer under 16 år som istället får testa sig vid ankomst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Krav på test - fine.
Krav på vaccin - aldrig i livet.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Krav på test - fine.
Krav på vaccin - aldrig i livet.

Ingen DreamHack för dig då

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Krav på test - fine.
Krav på vaccin - aldrig i livet.

Ett helt rimligt krav.
Vill man inte vaccinera sig och bidra till att skydda andra så ska man hålla sig borta från folksamlingar.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett väldigt litet DH winter. Men tycker de har rätt att kräva att man är vaccinerad.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Rimligt.

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk

Krav på att alla pojkar som deltar måste ha en flickvän. Vops där gick det från 3000st besökare till 2st.

Jag tror Dreamhack kommer gå dåligt i år p.g.a. corona. Och när man kan göra det mesta av detta tävlande hemifrån så blir det inget som man direkt behöver går på.

*edit*
De mer än 3 000 besökarna behöver ett vaccinationsbevis, undantaget personer under 16 år som istället får testa sig vid ankomst. Det känns en aning populistiska åtgärder.
Vaccinerad betyder inte att man ej bär smittan. Det enda det betyder är att man statistisk sett får betydligt mildare Corona som varar kortare. Test vid ankomst. Finns det såna snabba tester idag? Jag tror inte det.

Så åtgärderna de har valt är för att myndigheterna ska bli glada och folk ska våga gå. I praktiken tror jag det blir nästan samma smittställe som utan dessa krav.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BadNewsBrod:

Krav på test - fine.
Krav på vaccin - aldrig i livet.

Du är inte för körkort heller antar jag?

Detta gör mig snarare mer benägen att åka dit. Mindre risk att träffa på ickevaccinerade *bort* där än på ICA.

Vi kallar inte varandra för rövhattar // Dino - Moderator
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ett helt rimligt krav.
Vill man inte vaccinera sig och bidra till att skydda andra så ska man hålla sig borta från folksamlingar.

Instämmer, men tycker det är fel av dom att ta ut en kostnad på test för dom som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig, när det för dom under 16 verkar ingå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

"inför vaccinationskrav" Otroligt missvisande. Oseriös clickbait av SC

Det är inget krav på vaccination, man får helt enkelt betala för ett test på 149kr vid entren om man inte har vaccinerat sig oavsett anledning, har ett gäng kompisar som jobbar i crew fortfarande.

Krav på att bli testat om man inte har vaccin är allt

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Fullt vaccinerad men vägrar alla former av vaccinpass av principskäl.
Tråkigt för mig om det blir omöjligt att göra något alls framöver men får väl beställa hem mat om matvarubutiker börjar kräva vaccinpass.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ingen DreamHack för dig då

Låter bra det!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Lego Master
Skrivet av hakd:

"inför vaccinationskrav" Otroligt missvisande. Oseriös clickbait av SC

Det är inget krav på vaccination, man får helt enkelt betala för ett test på 149kr vid entren om man inte har vaccinerat sig oavsett anledning, har ett gäng kompisar som jobbar i crew fortfarande.

Krav på att bli testat om man inte har vaccin är allt

Citat:

IMPORTANT TO NOTE:
- Covid vaccine certificate required
- If you are 16 years or older and can’t get vaccinated due to health reasons, you have to take a mandatory test at the cost of 149SEK.

"Due to health reasons". Dvs, vaccinvägra av principskäl är inte tillräckligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hakd:

"inför vaccinationskrav" Otroligt missvisande. Oseriös clickbait av SC

Det är inget krav på vaccination, man får helt enkelt betala för ett test på 149kr vid entren om man inte har vaccinerat sig oavsett anledning, har ett gäng kompisar som jobbar i crew fortfarande.

Krav på att bli testat om man inte har vaccin är allt

Det som kommunicerats har otvetydigt varit att alla över 16 år som kan ska vara vaccinerade. Undantag gäller de som av medicinska skäl inte kan, då får man istället testa sig på plats vid ankomst (precis som alla under 16 år).

Kan du peka på någon annan officiell information kring detta ändrar vi så klart i nyheten.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Krav på vaccin - aldrig i livet.

Det är medans du lever vaccinet gör nytta, sen är det för sent.

Permalänk
Skrivet av loefet:

De smittar inte i samma grad som ovaccinerade.
Samt att ifall en vaccinerad blir sjuk så kommer den i stor sannolikhet inte att behöva belasta sjukvården så som ovaccinerade gör.
Över 80 % på sjukhusen idag är inte vaccinerade. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/08/8-av-10-me...

Så detta är ett riktigt beslut av DH i min mening.

Jag håller med dig på flera punkter. Och har man valt att inte vaccinerat sig trots våra myndigheter rekommendationer. Så är det inte hela världen att man missar att gå på en nöjesaktivitet ett år.
En helt annan sak är om de inför kravet för att få jobba på vissa ställen som äldreomsorgen och folk får skriva sig arbetslösa.

Angående vaccin skydda emot smitta så tolkar jag som att vaccin leder till att folk som får Corona virus har ett bättre immunförsvar för att hantera detta. De kommer då statistisk sett bli friskare mycket snabbare. Detta leder till att de statisk sett går ute kortare tid och smittar ner andra.
Men om man har fått corona viruset på sig så borde man smitta lika bra som de ovaccinerade.

*edit*
De som är vaccinerade kanske inte får en förkylning som bryter ut så de ofta och snyter sig så mycket. Detta minskar självklart spridningen.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på 3 biljetter igår, har längtat som fan!

Finns en uppenbar risk för smittspridning men jag kommer försöka hålla avstånd precis som jag gör i resten av samhället. Tror i ärlighetens namn inte att det kommer bli värre där än någon annanstans, snarare tvärtom med tanke på hur lite anledning det finns till närkontakt med de övriga nördarna.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt. Naturligtvis bör det vara frivilligt att vaccinera sig men man kan inte kräva att andra ska behöva lida för den osolidariska hållningen. Tycker man det är fel så står det en fritt att stanna hemma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Samsung Sverige

Är det någon annan än jag som som är sååå redo för att höra HALLÅÅÅÅÅÅ dygnet runt?! Dethär kommer bli ett dreamhack att dra till minnet!
Ja huvva vad hype detta kommer bli!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det som kommunicerats har otvetydigt varit att alla över 16 år som kan ska vara vaccinerade. Undantag gäller de som av medicinska skäl inte kan, då får man istället testa sig på plats vid ankomst (precis som alla under 16 år).

Kan du peka på någon annan officiell information kring detta ändrar vi så klart i nyheten.

Mejla och fråga så lär du få samma svar som dom anställda säger.

Crew samt Elmias egna vakter har inga som helst möjligheter att varken se eller verifiera medicinska undantag så oavsett anledning så är det ett test på plats som gäller för ovaccinerade.

Du kan alltså helt ovaccinerad men testad vara med på hela eventet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det som kommunicerats har otvetydigt varit att alla över 16 år som kan ska vara vaccinerade. Undantag gäller de som av medicinska skäl inte kan, då får man istället testa sig på plats vid ankomst (precis som alla under 16 år).

Kan du peka på någon annan officiell information kring detta ändrar vi så klart i nyheten.

Har de egen expertis som ska granska trovärdigheten, jämför försäkringsläkare, eller ska av Dreamhacks överhet godkända intyg uppvisas? Om svaret är något annat så är de ju bara ute och ska markera lagtillhörighet.

Permalänk
Medlem

Tänk att man inte kan slippa den här diskussionen ens på Sweclockers. Jag orkar inte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Tänk att man inte kan slippa den här diskussionen ens på Sweclockers. Jag orkar inte.

Det är en samhällsviktig fråga. Bra att den diskuteras.
Sedan att det spårar ur för att en del är enkelspåriga är en annan sak!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hoppas alla bojkottar dem oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Diskriminering på grund av vaccinationsstatus är inte OK.

En liten undran dock. Om man inte tar med sig en dator behövs inget vaccinationsbevis.
Hur tänker man? Minskar vaccinet risk för datorvirus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hoppas alla bojkottar dem oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Diskriminering på grund av vaccinationsstatus är inte OK.

En liten undran dock. Om man inte tar med sig en dator behövs inget vaccinationsbevis.
Hur tänker man? Minskar vaccinet risk för datorvirus?

För att stävja en pågående pandemi är det här ett jättebra beslut. Jag tycker DH sköter detta bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Hoppas alla bojkottar dem oavsett om man är vaccinerad eller inte.
Diskriminering på grund av vaccinationsstatus är inte OK.

En liten undran dock. Om man inte tar med sig en dator behövs inget vaccinationsbevis.
Hur tänker man? Minskar vaccinet risk för datorvirus?

Eh? Enligt deras hemsida tillåter de inte dagsgäster, utan bara LAN-besökare. Och för dem gäller ju vaccinbevis eller provtagning. Vilka menar du får komma in utan nåt av de två?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En liten undran dock. Om man inte tar med sig en dator behövs inget vaccinationsbevis.
Hur tänker man? Minskar vaccinet risk för datorvirus?

Alla vet ju att gamers inte kör med antivirusprogram eftersom det snor prestanda!

(Men se annars svar ovan.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är en samhällsviktig fråga. Bra att den diskuteras.
Sedan att det spårar ur för att en del är enkelspåriga är en annan sak!

Är det verkligen nödvändigt att ha samma diskussion exakt överallt?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Ingen DreamHack för dig då

Jo, han kan göra testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Är det verkligen nödvändigt att ha samma diskussion exakt överallt?

Både ja och nej. Kan vara tröttsamt visst.
Att DH som etablerad organisation målar upp det svart på vitt kanske kan få många unga som ser upp till denna typ av evenemang att lyssna och att faktiskt gå och vaccinera sig.
Har varit på fler DHs och sett hur de vuxit från sent 90-tal till vad de är idag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"