NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Inaktiv
●
Skrivet av Shimonu:

Kul med lite mer aktivitet och intresse i trÄden

Ibland kommer vi noviser o smiter in i eran svÀr och invaderar lite.
Space invaders fÄr en ny innebörd

Snygg bild

PermalÀnk
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Tack, hÄller de fula bilderna för mig sjÀlv. (SkÀmt Äsido, det finns inte tillrÀckligt med molnfria nÀtter för att samla skit imho )

Jag skulle inte sÀga att du Àr dum i huvudet - du Àr pÄ god vÀg att bli vÀl investerad i en hobby som kommer att ruinera dig om du inte passar dig. Om det Àr ett tecken pÄ att vara dum i huvudet sÄ kan jag bara sÀga "vÀlkommen till gemenskapen".
SW EQ6-R Pro Àr en montering som rÀcker lÄngt, kanske till och med hela vÀgen om du har vett nog att sÀtta grÀnser. Det Àr givetvis lite overkill för en 80mm-refraktor, och mycket overkill för DSLR+objektiv, men det Àr definitivt rÀtt att fokusera pÄ montering som första större investering. Utan en vettig montering för resten av prylarna sÄ Àr resten av prylarna skit, oavsett prylar.
Jag vet inte vad tubvikten ligger pÄ för 200p:n, men jag har sett folk köra riktigt tunga prylar pÄ den monteringen, sÄ jag har svÄrt att tro att en liten Ättatummare skulle vara mycket till besvÀr. Sedan Àr det ju en annan frÄga hur bra just optiken Àr för foto och om fokuseraren eventuellt kan behöva bytas/moddas; det vÄgar jag inte svara pÄ, men monteringen borde klara det.

Begagnat Àr alltid begagnat, det gÄr inte att komma ifrÄn, och man fÄr rÀkna med att framför allt rörliga delar kan vara slitna, och att prylarna kan ha lite skav hÀr och dÀr. Men, det Àr oftast billigare att köpa begagnat och renovera vid behov (förutsatt att man Àr lite hÀndig) Àn att köpa nytt. En annan fördel Àr ju just att utrustningen Àr provkörd, och att utrustning som sÀljs i paket ofta körts ihop med varandra och sÄledes behöver du inte fundera onödigt mycket pÄ om de Àr kompatibla med varandra.

Beklagar för övrigt om du var en av de som var sena pÄ min gamla rigg som jag sÄlde av förra veckan pÄ astropixlars köp och sÀlj. DÀr hade du gjort en bra affÀr.

Nej, att uppgradera en sĂ„dan montering lĂ€r ju inte bli aktuellt pĂ„ ett bra tag. Även om jag inte siktar sĂ„ högt vad gĂ€ller utrustning just nu, eller kanske nĂ„gonsin, sĂ„ kĂ€nns det ju förstĂ„s trevligt att Ă€ndĂ„ ha möjligheterna. Men men, inget finns ju i lager nu Ă€ndĂ„, nĂ„got köp blir inte aktuellt Ă€n pĂ„ nĂ„gra veckor, sĂ„ jag har gott om tid pĂ„ mig att ligga kvar pĂ„ begagnatmarknaden och slĂ„ till nĂ€r/om nĂ„got lĂ€mpligt dyker upp!

200p:n vÀger runt 10 kg sÄdÀr. Har hört en del folk pÄ forum sÀga att det inte ska gÄ att hitta fokus nÀr man anvÀnder det teleskopet för foto, typ att det inte gÄr att fÄ skÀrpeplanet(?) att sammanfalla med sensorn i kameran och att det dÄ antingen skulle krÀvas en barlow eller att göra en drastisk ÄtgÀrd och helt enkelt flytta fram huvudspegeln ett par decimeter. Men jag kunde allt hitta fokus nÀr jag testade att foto Jupiter och Saturnus i somras. Eller ja, blev ingen dunderskÀrpa precis.. SvÄrt att göra smÄjusteringar med fokuseringsratten, plus att allting skakade hejvilt sÄ fort man rörde vid teleskopet. Vad mer kan det vara som avgör om ett teleskop Àr lÀmpligt för astrofoto eller ej? Att teleskopet saknar lÀmpliga fÀsten och att man mÄste ha nÄgra slags spÀnn-ringar och klÀmma fast lÀmpliga fÀsten vid teleskopet kÀnns som att det skulle vara en nackdel, men kanske inte just för bildkvalitetens skull? Jag har fÄtt intrycket att merparten verkar anvÀnda diverse refraktorteleskop, hur kommer det sig?

Aspekten att begagnade grejer kan ses som provkörda och förmodligen lira bra tillsammans har jag aldrig tÀnkt pÄ. Jag tenderar att se det vÀrsta i alla situationer, men du har allt en poÀng dÀr.

JodÄ, jag var med dÀr och försökte, misstÀnkte att det var du! SÄldes Àven en annan helt sjuk rigg dÀr hÀromdagen som jag missade för att jag tog lite extra sovmorgon, ja.. och sÄ var det ju dessutom förstÄs runt 50 mil bort!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Nej, att uppgradera en sĂ„dan montering lĂ€r ju inte bli aktuellt pĂ„ ett bra tag. Även om jag inte siktar sĂ„ högt vad gĂ€ller utrustning just nu, eller kanske nĂ„gonsin, sĂ„ kĂ€nns det ju förstĂ„s trevligt att Ă€ndĂ„ ha möjligheterna. Men men, inget finns ju i lager nu Ă€ndĂ„, nĂ„got köp blir inte aktuellt Ă€n pĂ„ nĂ„gra veckor, sĂ„ jag har gott om tid pĂ„ mig att ligga kvar pĂ„ begagnatmarknaden och slĂ„ till nĂ€r/om nĂ„got lĂ€mpligt dyker upp!

200p:n vÀger runt 10 kg sÄdÀr. Har hört en del folk pÄ forum sÀga att det inte ska gÄ att hitta fokus nÀr man anvÀnder det teleskopet för foto, typ att det inte gÄr att fÄ skÀrpeplanet(?) att sammanfalla med sensorn i kameran och att det dÄ antingen skulle krÀvas en barlow eller att göra en drastisk ÄtgÀrd och helt enkelt flytta fram huvudspegeln ett par decimeter. Men jag kunde allt hitta fokus nÀr jag testade att foto Jupiter och Saturnus i somras. Eller ja, blev ingen dunderskÀrpa precis.. SvÄrt att göra smÄjusteringar med fokuseringsratten, plus att allting skakade hejvilt sÄ fort man rörde vid teleskopet. Vad mer kan det vara som avgör om ett teleskop Àr lÀmpligt för astrofoto eller ej? Att teleskopet saknar lÀmpliga fÀsten och att man mÄste ha nÄgra slags spÀnn-ringar och klÀmma fast lÀmpliga fÀsten vid teleskopet kÀnns som att det skulle vara en nackdel, men kanske inte just för bildkvalitetens skull? Jag har fÄtt intrycket att merparten verkar anvÀnda diverse refraktorteleskop, hur kommer det sig?

Aspekten att begagnade grejer kan ses som provkörda och förmodligen lira bra tillsammans har jag aldrig tÀnkt pÄ. Jag tenderar att se det vÀrsta i alla situationer, men du har allt en poÀng dÀr.

JodÄ, jag var med dÀr och försökte, misstÀnkte att det var du! SÄldes Àven en annan helt sjuk rigg dÀr hÀromdagen som jag missade för att jag tog lite extra sovmorgon, ja.. och sÄ var det ju dessutom förstÄs runt 50 mil bort!

Ack, synd att jag inte visste, men det kommer sÀkert andra fynd framöver.

Det Àr mycket som avgör om en tub Àr lÀmplig för foto. Först sÄ ska man ju kunna nÄ fokus förstÄs, men fokuseraren ska Àven kunna hÄlla vikten av kameran. Sedan Àr det förstÄs en frÄga om att kunna fÄ en platt bild (med eller utan korrektion), framför allt för DSO.
Refraktorer Àr tacksamma pÄ mÄnga sÀtt, men framför allt sÄ Àr de tÀmligen underhÄllsfria och lÀttanvÀnda. Ingen kollimering att tÀnka pÄ (typ), inga diffraktionsspikar, mindre vindfÄng, lÀttare att hÄlla daggfritt ... Men, det kommer förstÄs med en ökad prislapp samt begrÀnsad öppning och brÀnnvidd.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Jo nÀr 130mm öppning pÄ refraktor kostar 20-25k men kostar 2.5-3k som reflektor med likvÀrdig bildkvalitet sÄ Àr det rÀtt lockande Sen Àr diffraktionsspikar ascoola! Sen blir ju en f/4 pÄ 150mm inte sÄ lÄng sÄ inte sÄ mycket vindfÄng egentligen

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Fick Àntligen hem mitt paket frÄn tillverkaren Player One Astronomy som jag ska ha för tester och recension. FÄtt uppdrag av en kompis som Àr f.d. chefsredaktör pÄ PopulÀr Astronomi-tidningen om att skicka in min recension dit ocksÄ, och de vidarebefordrar till finska TÀhdet ja avaruus-tidning (med översÀttning).

Det ser ut som en prisvÀrd kamera, kul att det kommer fler alternativ. Jag ser fram emot att lÀsa din recension, de brukar inte publicera sÄ mycket recensioner i populÀr astronomi annat Àn böcker. Kanske blir det ny inriktning med nya chefredaktören, hon verkar flink.

CMOS har ju den fantastiska fördelen gentemot CCD att utlÀsningshastigheten Àr sÄ otroligt mycket snabbare. Dessutom har utvecklingen av CMOS verkligen varit enorm, tack vare digitalfotojÀttar som sony. Snabb utlÀsning Àr sÀrskilt tacksamt för lucky imaging av solsystemsobjekt. För kameror med fler Mpix Àr det dock inte utlÀsningen utan USB3.0-grÀnssnittet som sÀtter grÀnsen pÄ runt 400 MB/s. Detta Àr sÀrskilt begrÀnsande för 60 Mpix-kamerorna, som med USB 3.0 ger 2 fps, lite segt. QHYCCD har en dyr variant med fiberlÀnk som fördubblar bildfrekvensen, men det vore ju toppen om de kunde gÄ över till USB 3.2 Gen 2x2 istÀllet och femdubbla datatransmissionen. KrÀver visserligen en snabb SSD för att spara data, men det gÄr ju att lösa. VÀrre Àr det med utrymmet, redan nu fyller jag 2 TB pÄ 80 min. Fast innan kamerorna kommer med USB 3.2 2x2 lÀr diskarna ha hunnit vÀxa en bit.

NÄja, tills den dagen kommer fÄr jag fortsÀtta med 2x3 mosaiker av mÄnen med ZWO ASI 1600 MM PRO, det funkar det med.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Jo nÀr 130mm öppning pÄ refraktor kostar 20-25k men kostar 2.5-3k som reflektor med likvÀrdig bildkvalitet sÄ Àr det rÀtt lockande Sen Àr diffraktionsspikar ascoola! Sen blir ju en f/4 pÄ 150mm inte sÄ lÄng sÄ inte sÄ mycket vindfÄng egentligen

Maksutov-Cassegrain kan vara ett bra alternativ som "fattigmansrefraktor". De behöver inte heller kollimeras, man fÄr mycket apertur för pengarna, de Àr kompakta/lÀtta och har bra avbildning. Potentiell nackdel Àr lÄng brÀnnvidd, dvs lÄngsam optik. Men det beror ju pÄ vad man Àr ute efter.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Maksutov-Cassegrain kan vara ett bra alternativ som "fattigmansrefraktor". De behöver inte heller kollimeras, man fÄr mycket apertur för pengarna, de Àr kompakta/lÀtta och har bra avbildning. Potentiell nackdel Àr lÄng brÀnnvidd, dvs lÄngsam optik. Men det beror ju pÄ vad man Àr ute efter.

Jo, hade gÀrna tagit nÄgot sÄnt men de som Àr inriktade för DSO kÀnns som det oftare Àr dyrare SCT med hyperstar eller motsvarande och dÄ Àr man snabbt tillbaka till priserna kring vad en refraktor kostar. Jag har inte hittat nÄgon sweet spot för katadioptriska teleskop om man Àr sugen pÄ nÄgot kring 700-800 mm brÀnnvidd.

Jobbat lite mer pÄ min bild nu, lyckades minska det gröna i stjÀrnorna, ska se om jag kan jobba lite pÄ att reducera stjÀrnorna ocksÄ. Men Àr lite orolig att det Àr lite för mycket stjÀrnor och starnet kommer ha det svÄrt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Jo nÀr 130mm öppning pÄ refraktor kostar 20-25k men kostar 2.5-3k som reflektor med likvÀrdig bildkvalitet sÄ Àr det rÀtt lockande Sen Àr diffraktionsspikar ascoola! Sen blir ju en f/4 pÄ 150mm inte sÄ lÄng sÄ inte sÄ mycket vindfÄng egentligen

Jag vill se den reflektor för 2-3k som matchar en refraktor pÄ 30k.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vet inte om detta nÀmnts i trÄden, men har ni kikat pÄ https://www.astroart-store.se nÄgot? Bra och pressade priser hos dem, och otroligt vÀnlig och personlig service!

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag vill se den reflektor för 2-3k som matchar en refraktor pÄ 30k.

Finns en trÄd pÄ SGL samlat med folk som kör 130 PDS men just denna snubbe tycker jag brukar fÄ till det:
https://www.flickr.com/photos/hydrogenalpha/

Sen finns lukomatico pÄ YT som körde en 150 PDS(nÀrmare 4k dÄ) mot sin Esprit 120 och jag tycker de Àr jÀmförbara. De har sina styrkor och svagheter:

Sen Àr det mycket som spelar in pÄ ett slutresultat, inte bara en enstaka komponent.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Finns en trÄd pÄ SGL samlat med folk som kör 130 PDS men just denna snubbe tycker jag brukar fÄ till det:
https://www.flickr.com/photos/hydrogenalpha/

Sen finns lukomatico pÄ YT som körde en 150 PDS(nÀrmare 4k dÄ) mot sin Esprit 120 och jag tycker de Àr jÀmförbara. De har sina styrkor och svagheter:
https://www.youtube.com/watch?v=2N9aRkYEbTs

Sen Àr det mycket som spelar in pÄ ett slutresultat, inte bara en enstaka komponent.

Ja, mycket spelar in, men nu pratar vi bara tub.
3k för 130PDS, plus coma corrector sÄ har du lagt pÄ drygt halva priset bara dÀr. MÄhÀnda knit picking gÀllande just pÄstÄendet "2-3k", men procentuellt sÄ Àr det ju en del. För 150pds, dÄ Àr vi uppe i typ 6k med CC.

JĂ€mförbara? Även Ă€pplen och pĂ€ron Ă€r jĂ€mförbara.
Nu har jag inte kollat videon i detalj, men utan exakt lika förhÄllanden vid testerna och pÄ en enskild bild som inte ens behandlats likadant, dÄ Àr det pÄ tok för mÄnga okÀnda faktorer att dra en slutsats ifrÄn.

Hade jag kunnat sÀlja en 130/150PDS för typ nypris hade jag gÀrna gjort en jÀmförelse sjÀlv, men ja... KÀnner inte att jag har behovet för egen del. NÄgon som har en att lÄna ut, alternativt kan tÀnka sig att köpa den efterÄt?

Är det prisvĂ€rda alternativ? Det hyser jag ingen tvekan om. Är prisskillnaden upp vĂ€rd det? Absolut inte för alla.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon som var fotade eller tittade pÄ Perseiderna i Augusti?
Var ute i Stockholms skÀrgÄrd och fotade, gjorde en time lapse frÄn nÄgra nÀtter:

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
Medlem
●

AstronomitrÄd pÄ swec, hade man ju helt missat att den fanns. Men inte sÄ konstigt nÀr man knappt grÀver i forumet nu för tiden.

Jag gav mig in i astrofoto-vÀrlden en svÀng förra hösten. Visst har man vÀl tagit nÄn taskig widefield med kompaktkameran för massor av Är sedan (med custom firmware för att kunna ta lÄnga exponeringar), och fotat lite Iridium flares.. Men förra Äret sÄ fick jag för mig att ge hobbyn en Àrlig chans.

Har ett gammalt Sky-watcher Explorer 130P med en motoriserad EQ2-montering, samt en Canon EOS 550D. Man tager vad man haver. Trackingen Àr ju inte vÀrldsbÀst men har vÀl ÀndÄ varit till nytta nÀr jag kört mitt gamla SCM Takumar 135mm. ~60s exponeringar har jag kunnat fÄ till ÀndÄ. Men kan inte köra mer Àn nÄgra sekunder nÀr jag fotar med teleskopet pÄ ~650mm.

För att kunna fÄ oÀndligt fokus med teleskopet sÄ har jag Àven varit tvungen att modifiera det en del och skjutit fram primÀrspegeln nÄgra centimeter. Men fick till en lösning dÀr jag slapp sÄga i tuben Ätminstone

Det Àr fantastiskt givande att greja med astrofoto mÄste jag sÀga. Man lÀr sig mer vid varje tillfÀlle, bÄde vid fotandet och redigeringen efterÄt. Galet att man kan med lite pill lyfta fram detaljer ur ett foto som vid första anblick ser nÀstan svart ut.

Körde dock fast i slutet av förra hösten och visste inte riktigt vad jag ville/kunde fota för nÄgot. Lite kostsamma uppgraderingar ville man ju göra med, bÄde ny optik och montering/stativ behövdes och dÄ jag inte var 110% hÀngiven hobbyn sÄ tordes jag inte lÀgga ut massa pengar och chansa pÄ att intresset skulle leva vidare

Men nÄgra bilder fick man vÀl till som Àr bra nog att man törs visa dom

Andromeda

Orion nebulosan

Hantelnebulosan

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP Ă„t folket!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Andromeda:

NÄgon som var fotade eller tittade pÄ Perseiderna i Augusti? Var ute i Stockholms skÀrgÄrd och fotade, gjorde en time lapse frÄn nÄgra nÀtter:

Jo, jag fotade en hel serie under Perseiderna och identifierade runt 10 starka och ytterligare 40 mindre starka meteorer som jag tÀnkt sÀtta ihop till ett montage, men inte kommit mig för Àn. NÀr jag fÄr lite tid över, sÄ...

Underbart med mörk himmel och fint med time-lapse, men typ 99%+ av alla som ser filmen kommer tro att flyg- och satellit-strÄken man ser Àr meteorer. Riktiga meteorer syns ju bara under enstaka bilder och blinkar förbi sÄ snabbt att det Àr svÄrt att se dem i filmen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Miska:

Fick Àntligen hem mitt paket frÄn tillverkaren Player One Astronomy som jag ska ha för tester och recension. FÄtt uppdrag av en kompis som Àr f.d. chefsredaktör pÄ PopulÀr Astronomi-tidningen om att skicka in min recension dit ocksÄ, och de vidarebefordrar till finska TÀhdet ja avaruus-tidning (med översÀttning).
https://www.saarikko.nu/swec/astro/DSC_6594.jpg
https://www.saarikko.nu/swec/astro/DSC_6578.jpg
https://www.saarikko.nu/swec/astro/DSC_6582.jpg
https://www.saarikko.nu/swec/astro/DSC_6610.jpg

Vill ni lÀsa mer om kameran kan ni göra det hÀr: https://player-one-astronomy.com/product/neptune-m-usb3-0-mon...

Detta mĂ€rke Ă€r helt nytt för mig. Är det en ny tillverkare? Jag Ă€r inne pĂ„ att köpa en ASI 178mm som verkar ha motsvarande prestanda som denna (samma sensor etc). Är det nĂ„gon skillnad mellan dessa tvĂ„? Hur Ă€r det med drivrutiner och stöd i mjukvaror som PHD2, FireCapture etc?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Jo, jag fotade en hel serie under Perseiderna och identifierade runt 10 starka och ytterligare 40 mindre starka meteorer som jag tÀnkt sÀtta ihop till ett montage, men inte kommit mig för Àn. NÀr jag fÄr lite tid över, sÄ...

Underbart med mörk himmel och fint med time-lapse, men typ 99%+ av alla som ser filmen kommer tro att flyg- och satellit-strÄken man ser Àr meteorer. Riktiga meteorer syns ju bara under enstaka bilder och blinkar förbi sÄ snabbt att det Àr svÄrt att se dem i filmen.

Vet inte om jag tror att 99%+ Ă€r en siffra jag tror pĂ„, men jag har förtydligat detta i videobeskrivningen 👍

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Lagt lite mer arbete pÄ Crescent. KÀnde inte att jag kunde utnyttja starnet riktigt, eller sÄ saknar jag kunskaperna nÀr sÄ stora stjÀrnor tar bitar av nebulosan. Hur som helst kunde jag rÀtta till det gröna lite och minska intensiteten pÄ stjÀrnorna. Det lilla gör faktiskt att nebulositeten hoppar fram lite. Liten crop ocksÄ för att bli av med lite artefakter. Gillar verkligen förbÀttringen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Andromeda:

Vet inte om jag tror att 99%+ Ă€r en siffra jag tror pĂ„, men jag har förtydligat detta i videobeskrivningen 👍

Hehe, jodÄ jag skulle tro att typ ingen som inte sjÀlv försökt sig pÄ att fota meteorer förstÄr vad de ser. SÄ Àr det i alla fall enligt min erfarenhet... hur som helst blev det ju en vacker och stÀmningsfylld film.

Det underlÀttade att spela upp med 1/4 hastighet för att hitta meteorerna. De flesta verkar kommit runt 0:46-0:54 in i filmen, med den starka som du har pÄ introbilden vid 0:51. Coolt att du ser rökspÄren frÄn den! Det Àr inte sÄ vanligt. NÄgon sÄ stark lyckades inte jag fÄnga i Är. En fin grön kom ocksÄ vid 1:22 i övre vÀnstra hörnet.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Lagt lite mer arbete pÄ Crescent.

Snyggt, verkligen stor förbÀttring!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Andromeda:

Detta mĂ€rke Ă€r helt nytt för mig. Är det en ny tillverkare? Jag Ă€r inne pĂ„ att köpa en ASI 178mm som verkar ha motsvarande prestanda som denna (samma sensor etc). Är det nĂ„gon skillnad mellan dessa tvĂ„? Hur Ă€r det med drivrutiner och stöd i mjukvaror som PHD2, FireCapture etc?

Det Àr relativt nytt mÀrke, ja. Denna listas för ca 3600kr pÄ Astroshop/Teleskop-Service, ska försöka övertala AstroArt-Store i Finland att ta hem deras mÀrke ocksÄ sÄ att ZWO inte ska vara den dominanta. Tycker mig inte se nÄgon info pÄ ZWO om att ASI178 innehÄller ett buffertminne alls, vilket POAs modell har (256MB). Drivrutiner och stöd fungerar med samtliga program som du nÀmnde, dÄ företagets VD anvÀnder deras egna kameror bÄde för guidning och fotande (filma planeter, solen osv).

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
●

Vad Àr det bÀsta mÀrket och modellen för en budget under 5tkr? Jag vill se galaxer och nebulosor.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

NÀr det Àr sÄ mulet tog jag chansen att slÀnga ivÀg en bestÀllning. Nu ska det Àntligen börjas med flats och lite autofokus NÀsta mÄl blir smalbandsfilter.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

NÀr det Àr sÄ mulet tog jag chansen att slÀnga ivÀg en bestÀllning. Nu ska det Àntligen börjas med flats och lite autofokus NÀsta mÄl blir smalbandsfilter.

Jahopp, bara att packa ner utrustningen i kÀllaren dÄ ... Hade precis plockat ur allt ur bilen i hopp om att det skulle jaga bort molnen, men vi hörs vÀl till vÄren dÄ!

Vad föll valet pÄ för flatpanel och EAF dÄ?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dinkefing:

Vad Àr det bÀsta mÀrket och modellen för en budget under 5tkr? Jag vill se galaxer och nebulosor.

För okulÀr skÄdning - ett begagnat 8"-dobson. MÀrke och modell Àr mindre relevant, bara fokuseraren Àr 1.25" eller 2" sÄ att du kan komplettera med vettiga okular.

För foto - givet att du redan har en kamera och stativ, skaffa en startracker.

Det finns gott om tips och förslag i den hÀr trÄden nu nÀr du faktiskt kommit fram till adekvata frÄgestÀllningar. Begrunda, begrÀnsa, betala, bÀnta pÄ leverans, bege dig ut.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dinkefing:

Vad Àr det bÀsta mÀrket och modellen för en budget under 5tkr? Jag vill se galaxer och nebulosor.

Om du bara vill observera sÄ kan jag rekommendera dig att titta pÄ ett Dobson-teleskop.

För mobilt foto sÄ funkar Vixen Polarie Star Tracker (max 3kg), iOptron SkyTracker (max 3kg) eller SkyGuider (max 5kg), Skywatcher Star Adventurer (max 5kg) pÄ ett stadigt stativ, DSLR och max 300 mm objektiv, men dÄ kan man bara ta 30-60 sek exponeringar beroende pÄ utrustning. Vidvinkel klarar av lÀngre tider.

För stationÀrt foto av rymden krÀvs ekvatoriell montering med motor vars lastkapacitet Àr högre Àn vad sjÀlva teleskopet vÀger, ett reflektor eller refraktor teleskop av nÄgot slag beroende helt pÄ vad man vill fota, coma corrector (adapter), guidescope och -kamera, DSLR eller astrokamera, styrningsprogramvara samt redigeringsprogramvara m.m. Exponeringar med sÄn hÀr utrustning kan vara upp till 10 minuter lÄnga Ät gÄngen om man lyckats polarisera monteringen ordentligt.
Med astrokamera finns det tvÄ typer att vÀlja mellan; fÀrg eller mono. Mono kan man utöka med filter; RGB, Ha (vÀte), OIII (syre), SII (svavel) osv, mer info hÀr; https://en.wikipedia.org/wiki/Astronomical_filter

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Apollo-M Mini ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Jahopp, bara att packa ner utrustningen i kÀllaren dÄ ... Hade precis plockat ur allt ur bilen i hopp om att det skulle jaga bort molnen, men vi hörs vÀl till vÄren dÄ!

Vad föll valet pÄ för flatpanel och EAF dÄ?

Hösten Àr ju hÀr sÄ det blir vÀl inga klara kvÀllar förrÀn December kanske?

Blev en Lacerta av minsta storlek, nÀtta 180 mm. KÀnns otroligt stort för min 72 mm(lite större yttermÄtt) men tÀnker att det ska fungera för en newton i framtiden ocksÄ. FÄr se hur praktiskt det blir. Sen fick det bli en standard ZWO EAF. Sneglade pÄ en Deepskydad AF3 som pÄstÄr sig inte ha backlash men det Àr nÄgon hemmahackad mojÀng av en snubbe i Slovenien. Priset var detsamma som ZWO inkl frakt sÄ vet inte om det kÀndes som nÄgon stor lockelse.

Men flatpanelen finns inte i lager och fick snabbt meddelande att den kanske Àr 2-3 veckor bort. Ingen större fara.

Pillat lite med OTAn och placering. Skiftat den pÄ skenan och flyttat pocket powerbox för att se om det kan bli lite smidigare kabeldragning. Lovande Àn sÄ lÀnge men fÄr se om jag kan ha den dÀr jag vill nÀr jag fÄr EAF:en.

I veckan kom ny version av kstars sÄ hoppas mitt problem med guidekalibrering Àr löst. Förhoppningsvis blir ett par timmar med klar himmel nÄgon gÄng snart sÄ man fÄr testa.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hösten Àr ju hÀr sÄ det blir vÀl inga klara kvÀllar förrÀn December kanske?

Blev en Lacerta av minsta storlek, nÀtta 180 mm. KÀnns otroligt stort för min 72 mm(lite större yttermÄtt) men tÀnker att det ska fungera för en newton i framtiden ocksÄ. FÄr se hur praktiskt det blir. Sen fick det bli en standard ZWO EAF. Sneglade pÄ en Deepskydad AF3 som pÄstÄr sig inte ha backlash men det Àr nÄgon hemmahackad mojÀng av en snubbe i Slovenien. Priset var detsamma som ZWO inkl frakt sÄ vet inte om det kÀndes som nÄgon stor lockelse.

Men flatpanelen finns inte i lager och fick snabbt meddelande att den kanske Àr 2-3 veckor bort. Ingen större fara.

Pillat lite med OTAn och placering. Skiftat den pÄ skenan och flyttat pocket powerbox för att se om det kan bli lite smidigare kabeldragning. Lovande Àn sÄ lÀnge men fÄr se om jag kan ha den dÀr jag vill nÀr jag fÄr EAF:en.

I veckan kom ny version av kstars sÄ hoppas mitt problem med guidekalibrering Àr löst. Förhoppningsvis blir ett par timmar med klar himmel nÄgon gÄng snart sÄ man fÄr testa.

SpÀnnande, har funderat lite pÄ att byta min flatpanel (som Àr för liten för att kunna köras med dagghuven framdragen), sÄ hoppas pÄ att fÄ se lite provbilder frÄn den framöver.
ZWO EAF:en Àr helt okej faktiskt, behöll den faktiskt över PegasusAstron, huvudsakligen för att jag inte tyckte om den senares handkontroll. Antar dock att du fÄr den nya 5V-varianten vilket Àr lite smidigare Àn att behöva fundera pÄ en 12V-kabel extra. Visst, lite backlash kanske, men har man inte nÄgon snuskigt bra fokuserare lÀr man behöva kompensera för backlash oavsett, sÄ det lÀr nog inte vara nÄgot problem.

HÄller tummarna gÀllande guidekalibreringen! Det borde vÀl kunna bli nÄgon liten lucka framöver i vart fall.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

SpÀnnande, har funderat lite pÄ att byta min flatpanel (som Àr för liten för att kunna köras med dagghuven framdragen), sÄ hoppas pÄ att fÄ se lite provbilder frÄn den framöver.
ZWO EAF:en Àr helt okej faktiskt, behöll den faktiskt över PegasusAstron, huvudsakligen för att jag inte tyckte om den senares handkontroll. Antar dock att du fÄr den nya 5V-varianten vilket Àr lite smidigare Àn att behöva fundera pÄ en 12V-kabel extra. Visst, lite backlash kanske, men har man inte nÄgon snuskigt bra fokuserare lÀr man behöva kompensera för backlash oavsett, sÄ det lÀr nog inte vara nÄgot problem.

HÄller tummarna gÀllande guidekalibreringen! Det borde vÀl kunna bli nÄgon liten lucka framöver i vart fall.

Hoppas det blir mÀrkbar skillnad bÄde frÄn flatpanel och EAF. Siktar jag söderut tycker jag inte riktigt jag mÀrker av sÄ mycket vinjettering, utan det Àr vÀl frÀmst dammbusarna jag vill fÄ bort. EAF kÀnner jag borde göra skillnad eftersom jag knappt bemödat med att fokusera

Kan glÀdja dig med att jag hittade instÀllningen för blÄa indikatorljuset pÄ min Intel NUC och det Àr nu avstÀngt samt power-knappen Àndrad till rött/orange ljus

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hoppas det blir mÀrkbar skillnad bÄde frÄn flatpanel och EAF. Siktar jag söderut tycker jag inte riktigt jag mÀrker av sÄ mycket vinjettering, utan det Àr vÀl frÀmst dammbusarna jag vill fÄ bort. EAF kÀnner jag borde göra skillnad eftersom jag knappt bemödat med att fokusera

Kan glÀdja dig med att jag hittade instÀllningen för blÄa indikatorljuset pÄ min Intel NUC och det Àr nu avstÀngt samt power-knappen Àndrad till rött/orange ljus

Haha, det störde inte mig sÄ vÀrst, det blÄ ljuset. Kanske inte skulle vara jÀttepoppis pÄ en stjÀrntrÀff, men ...

Flats gör definitivt skillnad för mig i vart fall. Alltid Àr det nÄgot litet fjös pÄ nÄgot filter, och i annat fall kan man ge sig fan pÄ att det Àr vinjettering. MÄste ta och rikta upp fokuseraren ordentligt nu i veckan. Lite osÀker pÄ hur jag ska gÄ tillvÀga pÄ ett bra sÀtt, men jag klurar nog ut nÄgot.

EAF Àr helt klart vÀrt det om man vill ha ett sjÀlvspelande piano, och Àr man som jag som gÀrna kör flera filter per kvÀll sÄ vill man gÀrna det.

Funderar lite sjÀlv pÄ att testa lucky imaging pÄ nÄgot lÀmpligt DSO framöver, men samtidigt sÄ Àr det ju fattigt om stjÀrnklara timmar ett bra tag framöver, sÄ man Àr ju lite tveksam till att testa helt nya grejer nÀr man har sÄ mycket pÄ todo-listan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Funderar lite sjÀlv pÄ att testa lucky imaging pÄ nÄgot lÀmpligt DSO framöver

Det skulle vara intressant att se om du mÀrkbart lyckas förbÀttra skÀrpan jÀmfört med normal imaging. Vad tÀnkte du dig för strategi? PÄ solsystemsobjekt anvÀnder jag 1-5 ms exponeringar, men det gÄr ju inte för DSO.