Permalänk
Medlem

Hjälp med val av kabel

Hej!
Har ett hus där tidigare ägare drog bort tv antennkabel ut 16mm rör och ersatte med tp kabel. Detta var 2008 så det sattes in cat5 kabel. Jag känner att kabeln begränsar mitt nätverk idag så känner ett behov av att uppgradera. Funderat på detta ett tag men inte riktigt vågat ta steget. Vet att det var kämpigt när tidigare ägare bytte och att det till ett rum inte ens gick.

Till grejen hör att på plan 1 sitter vägguttag men på vinden är kablarna kontakterade och direkt in i router.
Dvs en blandning. Så frågan är hur jag ska tänka. En solid kabel för fast installation fast den är ju inte rekommenderad att kontakterad för att använda som anslutningkabel in till routern. Alternativt en mjuk kabel men den är då inte rekommenderad för fast installation. Båda funkar men vad är minst dåligt?
Vidare ska man bara köra cat6 eller ska man köra på cat6a på en gång när man ändå drar om?

Till grejen hör att som det är just nu kan vårat fibernät ej leverera mer än 100/100 men man vet ju inte i framtiden. Så nu handlar det mest att få fart lokalt samt få bättre förutsättningar för backhaul i mesh nät.

Vad har vi för tips?

Permalänk
Protectera AB

Idag hade jag dragit 6a fast och satt en patchpanel på vinden. Från den hade jag satt patchkabel till router.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Rekordmedlem

Är det verkligen kabeln som begränsar farten ? Låter osannolikt även om det inte är omöjligt, får du bara 100Mbitlänkar är det mer troligt att det beror på felkoppling än att det är kabeln i sig som är ett problem om den inte är ovanligt lång. Paren måste hållas ihop på rätt sätt så kolla det innan du byter kablage.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oneill83:

Hej!
Har ett hus där tidigare ägare drog bort tv antennkabel ut 16mm rör och ersatte med tp kabel. Detta var 2008 så det sattes in cat5 kabel. Jag känner att kabeln begränsar mitt nätverk idag så känner ett behov av att uppgradera. Funderat på detta ett tag men inte riktigt vågat ta steget. Vet att det var kämpigt när tidigare ägare bytte och att det till ett rum inte ens gick.

Är det cat 5 eller cat5e? Jag har cat5e hemma och är det 30-40 m långa kablar så har jag inga problem att få 10 gbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det cat 5 eller cat5e? Jag har cat5e hemma och är det 30-40 m långa kablar så har jag inga problem att få 10 gbit.

Det är vanlig cat5 tyvärr. Längsta kabeln är runt 40m skulle jag gissa

Permalänk
Medlem

ska iaf rimligtvis rulla på i gigabit om det inte är felkopplat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oneill83:

Det är vanlig cat5 tyvärr. Längsta kabeln är runt 40m skulle jag gissa

Vilken länkhastighet visas ? Har du nått du kan testa kabeln med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur det skulle kunna vara felkopplat med en rak kabel från en port till en annan. Skulle väl vara om den var fel kontakterad men det är den inte vad jag kan se.

Har tyvärr inget mätverktyg för kabeln.
Hur som så känner jag ändå att befintlig kabel begränsar för framtida utveckling. Cat5 är ju bara 100Mbit medan 5e upp till 1gbit. Ser dessutom i switch att den visar att det inte kan leverera på 1gbit så känner ingen direkt tvekan.

Permalänk
Medlem

Jag är lat så steg ett hade varit att kolla om det befintliga fungerar. Börja med att införskaffa ett litet kit ( typ detta) och kolla kontrakteringen. Du har användning för detta även om du går vidare och byter kablarna.

Går du vidare med bytet så hade jag som det skrivits ovan valt cat6 installationskabel(solid)och satt en patchpanel vid routern/mediahörnet.

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oneill83:

Vet inte riktigt hur det skulle kunna vara felkopplat med en rak kabel från en port till en annan. Skulle väl vara om den var fel kontakterad men det är den inte vad jag kan se.

Har tyvärr inget mätverktyg för kabeln.
Hur som så känner jag ändå att befintlig kabel begränsar för framtida utveckling. Cat5 är ju bara 100Mbit medan 5e upp till 1gbit. Ser dessutom i switch att den visar att det inte kan leverera på 1gbit så känner ingen direkt tvekan.

Att det visar 100 Mbit länk tyder nog ännu mer på felkoppling än att kabeln i sig är för dålig för hade kabeln varit dålig borde du fått 1000 Mbit länk men låg överföringshastighet.
Rak koppling räcker inte för en del kopplar rakt men missar att paren måste hållas ihop för det är partvinningen som gör att det fungerar och 100Mbit länk tyder på att det bara är 2 par som funkar i stället för alla 4 vilket behövs för Gbit länk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.