Hur länge håller ett par skor egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller ett par skor egentligen?

Köpte för ett år sedan ett par Reebook walking skor i 800Kr klassen. Räknade på att jag gått ca 5km om dagen(sedan pandemin börjat kör jag ca 3 promenader om dagen) i dessa sedan dess vilket borde resultera i sammanlagt ca 180 mil totalt. Nu har själva ovandelen fram börjat spricka vilket gör att mina fötter blir blöta när jag promenerar i skogen. I praktiken innebär det att jag då får byta strumpor 3 gånger om dagen vilket börjar bli lite jobbigt.

Detta fick mig att börja fundera på hur länge ett par skor egentligen håller? Givetvis spelar material, kvalite, underlag, temperatur, hur man rör foten, vikt på personen etc roll. Är 180 mil rimligt eller för lite eller för mycket?

Permalänk
Viking

Ett år

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

De håller tills de går sönder...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det beror vem du litar på och vad du själv har för upplevelse av skorna (ex. minskad stötdämpning). Exempelvis brukar tillverkare av löparskor uppge en livslängd på 100-150 mil men sen beror det även hur väl man tar hand om skorna och vad de används till.

Läsning från snabb Google-sökning (fanns mest om löparskor):

https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/loparskorna-...

https://www.loparshop.se/inspiration/byta-ut-sina-lopskor

https://www.xxl.se/tips-och-rad/sko/skotselrad-loparskor

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Det beror vem du litar på och vad du själv har för upplevelse av skorna (ex. minskad stötdämpning). Exempelvis brukar tillverkare av löparskor uppge en livslängd på 100-150 mil men sen beror det även hur väl man tar hand om skorna och vad de används till.

Läsning från snabb Google-sökning (fanns mest om löparskor):

https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/loparskorna-...

https://www.loparshop.se/inspiration/byta-ut-sina-lopskor

https://www.xxl.se/tips-och-rad/sko/skotselrad-loparskor

Ja det beror ju på vad man menar med trasig också. Jag kan fortfarande använda skorna i torrt väder t ex så helt slut är de ju inte. Angående dämpning så vet man ju inte riktigt heller om det är ett sätt att få folk att köpa fler skor bara, planerat åldrande eller om det bara är så.

Permalänk
Medlem

Som du skriver, för många variabler för att säga generellt, "vanliga" skor brukar jag räkna med en säsong/halvår per 500 kr de kostar med 4-5 dagar bruk per vecka.
Ex ett par max 500 kr skor köpta på vårkanten är ofta rätt trötta när hösten rullar in, men ett par 1500 skor brukar hålla 2-3 år om de inte används dagligen.

Sen köper jag nästan bara skor på rea, nästan att nåt på rea/utförsäljning i storlek 46 utan att man jaga som det var när man var i tonåren och letade storlek 40-44 och ville komma billigt undan...

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Köpte NIKE flex 2017 run ... 2017
Har för mig att de kostade 699:-
Håller än idag

Permalänk
Medlem

Kläder har också i tre års reklamationsrätt så det beror lite på hur och varför de gått sönder.
Är det inte uppenbart att du gjort sönder dem genom onormalt slitage så prova att reklamera.
Jag har gjort det med skor där sulan släppt efter runt ett år, fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Köpte ett par vinterkängor omkring 2008...de är fortfarande i bra skick efter att ha använts varje vinter. Bytt sula och snören ett par gånger bara.

Nu kostade dom väl iaf 1500 kr eller mer men det är bra valuta för pengarna.

Smörjer in dom varje vår och ställer in dom i garderoben tills det är dags för nästa vinter.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att det är svårt att räkna på, finns ju ingen miltalsräknare på dem. Mina kängor har jag året om, men inte till vardags och på sommaren bara i skogen/terräng. De höll två år, nu är vattentätheten inte så bra samt att de är slitna. Kostade runt 2000

Mina vardagsskor har jag haft i många år, har de 8 timmar om dagen. Så länge att jag inte minns när jag köpte dem. Köptes i butik så kan inte kolla åldern. Men börjar bli slitna. Går, står, sitter både inne och ute. Minnes inte vad de kostade, men kvalitetsmärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Köpte ett par vinterkängor omkring 2008...de är fortfarande i bra skick efter att ha använts varje vinter. Bytt sula och snören ett par gånger bara.

Nu kostade dom väl iaf 1500 kr eller mer men det är bra valuta för pengarna.

Smörjer in dom varje vår och ställer in dom i garderoben tills det är dags för nästa vinter.

Ja jag har också skor som är över 10 år gamla men de är inget jag använder varje dag så det blir svårt att räkna på tid.

Permalänk
Medlem

Har ett par Loake brouges som jag använt varannan dag vår/sommar/höst sedan 2006. Har givetvis fått byta sula, säkert 6-7 gånger nu, men de är fortfarande fina. Köp bra skor och ta hand om dem ordentligt så kan de leva väldigt länge.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid sett skor som en pryl som är motiverad att lägga pengar på för att få vettig kvalitet. Går rätt mycket i varierande terräng och vill, även om jag gör ett ärende på stan, ha skor på mig som möjliggör att kunna ta en skogspromenad efteråt om andan faller på.

Det kan vara ren otur, men trots väl övervägda köp har jag blivit gravt besviken ett flertal gånger det senaste decenniet. Körde tidigare mycket på Eccos skor och kängor, men det känns som att deras kvalitet har gått ner i samma takt som de försökt sadla om till någon form av modemärke och priserna gått upp, så återvänder inte dit igen.
Köpte för ett knappt år sedan ett par nya vinterkängor (Salomon) för 1800:- där sulan efter användning varannan dag i fyra månader slitits såpass mycket att mönstret nästan helt nötts bort där tyngden lagts.

Reklamationsrätten är så utformad att priset på en vara kan kopplas till den kvalitet man kan förvänta sig, så man skall inte dra sig för att reklamera skor om de gått sönder på ett sätt de inte borde. Även slitage kan ses som en ursprunglig defekt, om exempelvis materialval varit undermåliga.

Sedan finns ju alltid den där tråkiga biten med skoskötsel, men det gör rätt stor skillnad. Att inte använda samma skor varje dag exempelvis utan att alternera så att de hinner torka. Impregnera åtminstone två gånger per säsong, att smörja eller vaxa läderskor etc. Göra rent skor utvändigt så att dyngan man dragit med sig utifrån inte torkar in är också en viktig grej, men det är ju inte precis vad man helst vill pyssla med när man nyss trillat in genom dörren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Json_81:

Kläder har också i tre års reklamationsrätt så det beror lite på hur och varför de gått sönder.
Är det inte uppenbart att du gjort sönder dem genom onormalt slitage så prova att reklamera.
Jag har gjort det med skor där sulan släppt efter runt ett år, fick pengarna tillbaka.

Jag gjorde hål i ovansidan på ett par löparskor precis vid en felsydd sömn efter ~10 dagars användning och kunde returnera dem i butiken jag sällan besöker ett år senare. Men först när kassörskan såg kvittot så trodde hon ju att jag skämtade tills hon sett den helt oslitna sulan. Om TS skor slitits hål på efter ~180 mil så kan inte jag tänka mig något annat än att försäljningsstället ser det, med all rätt, som normalt slitage. Men man kan väl alltid prova antar jag...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Har ett par Loake brouges som jag använt varannan dag vår/sommar/höst sedan 2006. Har givetvis fått byta sula, säkert 6-7 gånger nu, men de är fortfarande fina. Köp bra skor och ta hand om dem ordentligt så kan de leva väldigt länge.

Skrivet av twit:

Jag har alltid sett skor som en pryl som är motiverad att lägga pengar på för att få vettig kvalitet. Går rätt mycket i varierande terräng och vill, även om jag gör ett ärende på stan, ha skor på mig som möjliggör att kunna ta en skogspromenad efteråt om andan faller på.

Det kan vara ren otur, men trots väl övervägda köp har jag blivit gravt besviken ett flertal gånger det senaste decenniet. Körde tidigare mycket på Eccos skor och kängor, men det känns som att deras kvalitet har gått ner i samma takt som de försökt sadla om till någon form av modemärke och priserna gått upp, så återvänder inte dit igen.
Köpte för ett knappt år sedan ett par nya vinterkängor (Salomon) för 1800:- där sulan efter användning varannan dag i fyra månader slitits såpass mycket att mönstret nästan helt nötts bort där tyngden lagts.

Reklamationsrätten är så utformad att priset på en vara kan kopplas till den kvalitet man kan förvänta sig, så man skall inte dra sig för att reklamera skor om de gått sönder på ett sätt de inte borde. Även slitage kan ses som en ursprunglig defekt, om exempelvis materialval varit undermåliga.

Sedan finns ju alltid den där tråkiga biten med skoskötsel, men det gör rätt stor skillnad. Att inte använda samma skor varje dag exempelvis utan att alternera så att de hinner torka. Impregnera åtminstone två gånger per säsong, att smörja eller vaxa läderskor etc. Göra rent skor utvändigt så att dyngan man dragit med sig utifrån inte torkar in är också en viktig grej, men det är ju inte precis vad man helst vill pyssla med när man nyss trillat in genom dörren.

Jag är också noga med skötseln. Torkar av och impregnerar ofta, bytar sulor, skonören när det behövs. Men det har aldrig spelat någon roll om jag köper märkesskor för 2 tusen kr eller 500kr(på rea), det är samma hållbarhet ändå tycker jag.

Jag kanske bara haft skor som är dåligt utformade för mitt steg och min fot bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag är också noga med skötseln. Torkar av och impregnerar ofta, bytar sulor, skonören när det behövs. Men det har aldrig spelat någon roll om jag köper märkesskor för 2 tusen kr eller 500kr(på rea), det är samma hållbarhet ändå tycker jag.

Jag kanske bara haft skor som är dåligt utformade för mitt steg och min fot bara.

Kan mycket väl vara så att du har fel storlek/form även om du tycker att de passar.
Det är väldigt vanligt och då slits skorna såklart fortare.
Om du inte gjort det så ta hjälp av en butik som kollar fotvalv och steg osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är ju verkligen extremt olika. Jag har haft vardags-skor som är slut efter 2 år, trots att allt jag har gjort är att typ gå mellan hem-bil-jobb. Mitt förra par löparskor hade jag i aktivt 11 år fram tills förra veckan. Sprang minst 3*5km i veckan med dem, ofta längre. De har jag fortfarande kvar, men nu som "påta i trädgården/jobba i garaget - skor" 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det är ju skillnad på vad det är för typ av skor och hur de används. Randsydda läderskor kan man ha 20 år om man underhåller dem. Moderna plast-skor går ju inte att serva eller behandla, så de går ju sönder rätt fort.

Har man skor av organiskt material, dvs läder, bomull, linne, etc så gäller följande för att förlänga livslängden radikalt:
* Låt skor vila 24 timmar efter användning - Så de får torka ordentligt, d.v.s ha flera par skor och rotera. Viktigaste regeln.
* Använd skoblock - Skon behåller formen, bakterier dödas, och skon torkar. (Använd INTE skoblock med fjäder, det förstör bakkappan)
* Behandla skomaterialet med lämplig produkt regelbundet för att förhindra svamp, bakterier och fukt.

Otroligt många köper bara ett par skor och kör med dem varje dag tills de faller i bitar. De personerna stinker om fötterna, och skorna är oftast smutsiga och fula. Personerna bryr sig inte om det, det är ju bara skor, men jag tycker det är lika illa som att komma med otvättade kläder. Ofräscht och fult. Har ingen betydelse om det är överprisade sneakers eller fjompskor i läder, skor ska vara rena, hela och ej stinkande.

En vettig tumregel är ca 3 par skor per säsong, så har man bra rotation på dojorna, och kan anpassa dem efter väder och vind, sen tar man dem till skomakaren när de börjar bli slitna, pröjsar en 300 spänn och får en helt ny sula. Blir rätt billigt i slutändan även om inköpspriset är något högt. Limited edition sneakers och annat hipster-påfund är ofta mycket dyrare än ett par hantverksmässiga läderskor.

Permalänk
Medlem

Då ska jag passa på att hedra 2 par skor som är de bästa jag nånsin haft

Ett par svarta Nike Free 4.0 Flyknit som jag köpte 2014 och använt sen dess varje vår/sommar och numera som smidig sko på kontoret. Köpte dem för 1000 kr då om jag minns rätt? De börjar spela på sista versen men det är fan inte illa. Som att gå runt på moln i sockar.

Sen ett par blåa sneakers från ndc som inte görs längre och tydligen är omöjliga att hitta en bra bild på så gamla de är. Använts nästan dagligen när det inte är minusgrader och spöregn. Fortfarande hela och rena med originalsnören.

Jag bävar inför dagen då jag måste ersätta någon av dem

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Json_81:

Kläder har också i tre års reklamationsrätt så det beror lite på hur och varför de gått sönder.
Är det inte uppenbart att du gjort sönder dem genom onormalt slitage så prova att reklamera.
Jag har gjort det med skor där sulan släppt efter runt ett år, fick pengarna tillbaka.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag gjorde hål i ovansidan på ett par löparskor precis vid en felsydd sömn efter ~10 dagars användning och kunde returnera dem i butiken jag sällan besöker ett år senare. Men först när kassörskan såg kvittot så trodde hon ju att jag skämtade tills hon sett den helt oslitna sulan. Om TS skor slitits hål på efter ~180 mil så kan inte jag tänka mig något annat än att försäljningsstället ser det, med all rätt, som normalt slitage. Men man kan väl alltid prova antar jag...

Just skor verkar många strunta i att reklamera, eventuellt eftersom man tror det är nån sorts förbrukningsvara som ska gå sönder.

Själv reklamerade jag ett par Adidas-kängor jag använt i ett år minst för att öglan till snörningen gick av, utan öglan funkade ju inte snörningen längre och jag hävdade att kängorna ju ska hålla för att snöras. Det var inga problem och jag fick pengarna tillbaka av Adidas.

Min fru är flitig användare av gummistövlar och har tyvärr lyckats med att förstöra flera par i framdelen/tåböjen, dom spricker och börjar då läcka. Inte heller där har det varit några problem att få nya, ett modell lämnade vi in två gånger på XXL men valde att inte ta ett tredje nytt par eftersom dom uppenbarligen inte håller.

Hade även ett par billiga no-name skor där hela sulan lossnade i limmningen mot överskon och fick nya av Din sko. Även om skor är billiga ska man inte behöva förvänta sig att hela sulan lossnar.

Så även jag uppmuntrar TS att vara en "jobbig" kund och reklamera

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Köpte för ett år sedan ett par Reebook walking skor i 800Kr klassen. Räknade på att jag gått ca 5km om dagen(sedan pandemin börjat kör jag ca 3 promenader om dagen) i dessa sedan dess vilket borde resultera i sammanlagt ca 180 mil totalt. Nu har själva ovandelen fram börjat spricka vilket gör att mina fötter blir blöta när jag promenerar i skogen. I praktiken innebär det att jag då får byta strumpor 3 gånger om dagen vilket börjar bli lite jobbigt.

Detta fick mig att börja fundera på hur länge ett par skor egentligen håller? Givetvis spelar material, kvalite, underlag, temperatur, hur man rör foten, vikt på personen etc roll. Är 180 mil rimligt eller för lite eller för mycket?

Beror ju helt och hållet på vad det är för typ av skor.
180 mil är väldigt lång sträcka för ett par skor i den klassen. Du ska köpa ett par riktiga vandringskängor om du går sådär mycket...

Ett var vanliga sneakers <1000:- håller 1-2 säsong
Bra vandringskängor 5-10 år med bra underhåll

Edit:

Enligt Stadium håller ett par löparskor 120-150 mil eller 1-2 år exempelvis.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Löparskor skall man inte behålla för länge. Dämpningen blir sämre och sämre och tillslut kan man skada sig.
Det finns inga dämpningsmaterial i löparskor som inte förlorar sin förmåga att utvidga sig efter ett tag.
Vandringskor behöver inte samma dämpningsförmåga och håller längre. Där är det mer frågan om tilltagande stelhet och kommande vattenläckage.
att du gått 3 gånger per dag i fuktiga skor borde vara ett riktigt bra kvalitetsbevis när de klarat 180 mil totalt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard