Slutgiltiga Windows 11 når testare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mattias10:

Har inte läst på något om Windows 11, men tycker 10:an fungerar hur bra som helst så ser ingen större mening med att uppdatera på direkten. Väntar nog till Jul iallafall, så är förhoppningsvis iallafall de värsta buggarna och andra prestanda problem lösta /:

Det finns inga prestandaproblem eller buggar värt att nämna

Permalänk
Avstängd

Men är detta verkligen den slutgiltiga? den har ju funnits i ett par veckor....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Men är detta verkligen den slutgiltiga? den har ju funnits i ett par veckor....

Det behövs ju också lite marginal för att alla datortillverkare skall hinna med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det behövs ju också lite marginal för att alla datortillverkare skall hinna med.

Då ska man alltså hoppa ur beta programmet nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Kass (Om man ska tro statistiken historiskt sett)

Den listan dyker upp varje gång ett nytt Windows släpps och det är lika ointressant den här gången.

Ska vi välja favoritfärg nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Lägg av... Jag är själv Linux-användare och ser fram emot att helt få bort Windows från min gamingburk framöver. Men den här typen av arroganta inlägg får Linux och oss användare att se dåliga ut

Istället för att kasta avföring kan du istället lyfta fram fördelarna med att byta. Fast kanske inte i den här tråden eftersom det blir off-topic.

Stort tack till ett nyktert inlägg som behövs. Finns tillräckligt med trådar att glorifiera Linux och trolla om Windows redan.

Stinker gammal Linux-elitism, samma som funnits i 20 år. Borde inte höra hemma i forumet men likväl gör den det. Borde vara större fokus på det de flesta av oss har gemensamt.

Skrivet av Ratatosk:

Delar inte din uppfattning.

Windows 2000 Bra.
Windows XP - Kass
Windows Vista - Bra
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 8.1 Über
Windows 10 - Bra
Windows 11 - ?

Delar mer din faktiskt, lagom till att SP2 kom hade jag tröttnat/gett upp XP. Var inte så förtjust i Vista men den utvecklades väl och i slutändan var det Windows 7 med annat namn mer eller mindre.

Det där varannat-tramset funkar inte ens om man räknar erkänt omtyckta utgåvor då man behöver hitta på nya utgåvor som inte finns eller glömma bort de som finns för att det ska fungera. De enda genuint dåliga utgåvorna var Windows ME och Vista inledningsvis.

Skrivet av Aeqvist:

Uppdaterade just, funkar fint med lokalt konto!

Tack, var en sak jag funderat på. Föredrar lokalt konto.

Blir att dra igång installationen nu ikväll som det ser ut. Tänkte göra det redan när första insider-utgåvorna släpptes men systemet jag skulle testa på var inte kompatibelt (6700K) och har varken haft tid eller ork att fippla runt. Lanseringen var så pass nära i tid redan nu, och nu är det bara dagar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Sålänge de kräver Secure Boot så får det vara.

konstigt uttalande kör windows 11 inte med secure boot iaf
min dator är god känd att köra windows 11 men Secure Boot inte nödvändigt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Den listan dyker upp varje gång ett nytt Windows släpps och det är lika ointressant den här gången.

Ska vi välja favoritfärg nu?

välj rosa så får vi et gott skratt här iaf hehehehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Då ska man alltså hoppa ur beta programmet nu?

Än så länge är det nog ingen fara, men det kan ändra sig fort. Det går väl att välja att man skall stanna på den skarpa versionen när den kommer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Windows XP - Bra
Windows Vista - Kass
Windows 7 - Bra
Windows 8 - Kass
Windows 10 - Bra
Windows 11 - Kass (Om man ska tro statistiken historiskt sett)

Tycker den listan är otroligt förenklad, Windows XP var högsta grad tveksam kvalité fram tills SP2. Vista blev i princip Win 7 på slutet. Windows 7 var väl bra rakt genom tycker jag personligen. Win 8 i sig var väl inte helt hemskt men beslutet att ta bort startmenyn på sättet de gjorde kommer nog aldrig någon förstå. Kasst.

Windows 10 har varit bra och buggfritt men designvalen och beslutet att hamna i någon slags limbo mellan två gränssnitt där man kan ändra inställningar på två olika ställen känns som att man gjorde för att få över Win 7 användarna men resultatet blev inte en jättebra upplevelse att jobba i. Win 11 har behållit lite av det men gradvis har man märkt att de jobbar på att få bort det. Microsoft verkar vilja göra rätt små ändringar åt gången i UI:t med tanke på blowbacken från Win 8.

Win 11, av det jag använt hitills vilket bara varit 1 månad - tycker jag är bästa Windows hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Än så länge är det nog ingen fara, men det kan ändra sig fort. Det går väl att välja att man skall stanna på den skarpa versionen när den kommer?

Ja, det valet finns i insider-inställningarna (förutsätter att det inte är för sent att kryssa för).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av r012q:

Windows är ett helt oacceptabelt dåligt OS, tyvärr. Har gett det så många chanser. Men det är alldeles för buggigt, Ubuntu är 1000x stabilare.

Nja, även om Ubuntu 18.04 LTS är superstabilt för mig, så hade jag väldiga problem med 20.04 när det släpptes.

Windows är också superstabilt i "rätt" utgåvor för mig. Vågar nästan svära på att det är dåligt uppdaterade drivrutiner som skapar problem i Windows och inte Windows i sig.

Det enda jag har emot Windows är all bloat samt skalningen av GUI:t, men som OS gör det mycket rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Om man nu sitter på 10an med lokalt konto går det att bara uppdatera till 11an utan att den kräver online konto? Eller måste man installera den från USB utan internet för att slippa det?

Precis som på Windows 10 så behöver man "pro" versionen för att köra lokalt, dvs funkar inte om man har vanliga home

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Än så länge är det nog ingen fara, men det kan ändra sig fort. Det går väl att välja att man skall stanna på den skarpa versionen när den kommer?

Detta är ju den slutgiltiga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimsofie:

Detta är ju den slutgiltiga

Väljer man att stanna på den skarpa så ändras ändringen tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har TPM aktiverar

Har du secure boot aktiverat? Lättaste sättet att kolla vad som är fel är att ladda ner system health check app från Microsoft så finns det en fin lista där han visar om datorn "klarar av" Windows 11

Sen kan man alltid aktivera insider program, välj beta, starta om, sen välj dev så borde du få ner 11an ändå.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

11an är ju inget bättre windows för slutanvändare. Det enda de gjort är att dra åt snaran kring Microsoft store.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

11an är ju inget bättre windows för slutanvändare. Det enda de gjort är att dra åt snaran kring Microsoft store.

Tycker det funkar mycket smidigare än 10an när man väl blivit van vid nya layouten och lärt sig vart allt är. Känns mer logiskt och genomtänkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 11 ett tag och det är inte redo för release, för många buggar kvar.

Permalänk
Inaktiv

Funkar alldeles utmärkt. En riktig ovana att ha aktivitetsfältet centrerat. Någon som hittat i all hast hur man får den till vänster, om det går?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Har kört Windows 11 ett tag och det är inte redo för release, för många buggar kvar.

Vad är det för buggar du har stött på? Något man borde tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Funkar alldeles utmärkt. En riktig ovana att ha aktivitetsfältet centrerat. Någon som hittat i all hast hur man får den till vänster, om det går?

Taskbar settings->Taskbar behaviors->Taskbar alignment->Left

Permalänk
Medlem

Får verkligen hoppas att det kommer någon uppdatering innan det 5:e Oktober. Windows 11 är ett rent skämt just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFlaX:

Får verkligen hoppas att det kommer någon uppdatering innan det 5:e Oktober. Windows 11 är ett rent skämt just nu.

Varför? Inga problem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Precis som på Windows 10 så behöver man "pro" versionen för att köra lokalt, dvs funkar inte om man har vanliga home

Går utmärkt att köra lokalt på windows med Home versionen också, bara koppla ur ethernet alternativt inte ansluta med wifi vid installtionen och sen välja lokalt konto.

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut för att PC Health Check-appen säger "This PC meets Win-11 reqs" men Windows Update säger "This PC doesn't currently meet system reqs for Windows 11" ? https://imgur.com/a/gnjmgcp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Datanisse:

11an är ju inget bättre windows för slutanvändare. Det enda de gjort är att dra åt snaran kring Microsoft store.

Vad tänker du på? Snarare har väl store blivit mer användbar när den är öppen för applikationer av alla slag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elgot:

Vad tänker du på? Snarare har väl store blivit mer användbar när den är öppen för applikationer av alla slag?

Och skulle säga att Settings blivit klart förbättrat också.
Att Windows 11 inte skulle göra nåt bättre för användaren förstår jag verkligen inte.
Enda jag klagar på är att man är tvingad till att gruppera ikonerna på aktivitetsfältet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crash:

Går utmärkt att köra lokalt på windows med Home versionen också, bara koppla ur ethernet alternativt inte ansluta med wifi vid installtionen och sen välja lokalt konto.

Den metoden fungerar väl dock inte i windows 11 tror jag, men det verkar finnas andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

konstigt uttalande kör windows 11 inte med secure boot iaf
min dator är god känd att köra windows 11 men Secure Boot inte nödvändigt iaf.

Menar du att du fått godkänt utan att köra UEFI-mode? För vad jag vet funkar det inte om man kör Legacy. Mörligt att man kan köra UEFI-mode utan att ha secure boot påslaget, men då det är (vad jag vet) omöjligt att konvertera från MBR-mode till UEFI-mode så är det i alla fall inte aktuellt.

I kraven så står det i och för sig "Secure Boot capable" så man kanske inte behöver ha det påslaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.