Applikationer kringgår IOS inställningar för integritet

Permalänk
Melding Plague

Applikationer kringgår IOS inställningar för integritet

Flera applikationer samlar in och skickar vidare information om enheten även när användaren valt att blockera spårning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Därför det står "Ask App not to track"

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lätt att spåra ändå, logga in med någon tjänst i en app så är du unik, din app kan generera/hämta en uuid och rapportera till server side och efter första launch är din app-instans då unik till ominstallation, har du fler appar från samma utvecklare/koncern kan de dela informationen mellan appar, denna delade information försvinner inte ens om du avinstallerar apparna...

En helt slumpmässigt genererad unikt token är fortfarande nästan lika bra som device-unikt. Ingen installerar ju om appar ofta.

Går också att spåra på andra sätt, men det jag ville förmedla är att Apples försök att göra något kommer kräva mycket mer innan det påverkar mycket

Permalänk

Jags ser ett moment 22 i det hela. Om man har en applikation där inga externa aktörer får ta del av datan, så blir det väldigt svårt för en extern aktör som Apple att kontrollera vilken data som sänds. Speciellt när man som utvecklare inte ens vet i vilka länder som Apples servrar finns i. -Tänk på Transportstyrelsen skandalen.
Däremot kan Apple begränsa vilken information som insamlas och ha diverse metoder för att upptäcka om en applikation försöker komma åt information som den ej ska ha.

På mobilsidan skulle det behövas ett omtag från grunden. Men samtidigt har mer slapphänthet lett till en snabb teknikutveckling.

Bara ta mail. Inga mail ska självklart sparas på enheten. Det borde även vara ett falskmode igång, så om någon tvingas att låsa upp sin mobil så låser den upp med fakekonto som saknar tillgång till mail eller annat eller ha de viktiga mailkontona borta.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat. Folk körde ju med samma trick i webbläsaren för några år sen för att spåra en om man tog bort kakor. Tror säkert att Apple kommer att slå ner på sådana här grejer rätt snart också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av medbor:

Går också att spåra på andra sätt, men det jag ville förmedla är att Apples försök att göra något kommer kräva mycket mer innan det påverkar mycket

https://www.cnbc.com/2021/09/24/apples-ios-changes-hurt-faceb...

Citat:

Just completely running blind” is how Aaron Paul, a performance Facebook marketer, described it. Paul said his company, Carousel, moved from spending millions of dollars each day on Facebook to a few hundred thousand dollars. Before the iOS changes, Facebook generated 80% of the traffic Carousel sent to its product pages. Now it accounts for 20%.

Apple’s iOS changes may lead to irreparable harm to Facebook’s ad business

Permalänk
Lego Master

Tänk om mördande reklam inte längre kommer vara den överväldigande affärsmodellen för företag i framtiden?
Vilken utopi!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tveksam vinkel på den artikeln, ’Apples power move’ ’irreparable harm’ etc.

Det som blir svårare är att app A utan koppling till facebook garanterat kan spåra samma användare på samma enhet (inklusive all webb-trafik och annat med facebook-annonser).

Känns inte så skadligt för min del.

Inget stoppar dem från att göra deep-linking eller annan spårning, men det kanske är för mycket i det öppna?

Det en app kan göra innan detta var att visa en annons i FB och räkna köp på samma enhet som händer långt senare och räkna på vem de ska skicka nästa batch annonser till. Inte sådant jag tycker att en mobil ska behöva tillhandahålla

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Tänk om mördande reklam inte längre kommer vara den överväldigande affärsmodellen för företag i framtiden?
Vilken utopi!

Nu kör jag inte så mycket ios. Men på android så är reklamen vad jag har sett endast riktiga åt *****. Jag funderar på vem i helskotta skulle köpa sådan skit där?
Däremot så finns det reklam om andra appar som spel och där är det ofta mer lockande.

Reklamdebatten minns jag ända tillbaka från TV4 kom år 1992. Där majoriteten ville ha TV4 helt gratis utan reklam. På framförallt Androidsidan så är det likadant där. Och min tolkning är ändå att de flesta väljer den störande reklamen och whiner som bara den om spelet skulle kosta några kronor. Det finns 2st typer av applikationer, de som är svindyra och kräver konstantpåfyllning av pengar. Såklart folk klagar där. Men sedan finns det appar som har en engångssumma på 100kr och man ser mängder med folk som klagar att inte hela spelet är helt gratis och att spelet också har reklam i sig.

Permalänk
Medlem

Take home message: folk vill VERKLIGEN inte bli spårade.

När en förkrossande majoritet gör sig hörd är det rimligt att anta att politiker kommer att lyssna (eller om man är cynisk - vilja surfa på vågen) och se till att befintlig lagstiftning om hemfridsbrott tillämpas också online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vilken utopi!

Problemet är väl just att folk i allmänhet numera endast accepterar att allt är "gratis" men samtidigt börjar ställa högre krav på andra punkter, så som integritet, osv.
Det ter sig ju som en ekvation som inte går ihop, men såvitt folk inte börjar betala för saker igen så är det nog svårt att hitta en väg ur detta.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Problemet är väl just att folk i allmänhet numera endast accepterar att allt är "gratis" men samtidigt börjar ställa högre krav på andra punkter, så som integritet, osv.
Det ter sig ju som en ekvation som inte går ihop, men såvitt folk inte börjar betala för saker igen så är det nog svårt att hitta en väg ur detta.

Att endast acceptera saker som är gratis är garanterat vanligt på iOs, men på Android och Linux är det extremt. Men för statistik kring hur många som inte skulle köpa mobilappar, så är denna pool intressant där många rakt ut skriver att de aldrig någonsin skulle betala för en mobilapp och får hur många tummen upp som helst:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605030-hur-mycket-spe...

Permalänk
Medlem

Också värt att påpeka: Detta handlar inte om annonsering. Det handlar om spårning.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jag tror att de flesta är på det klara med att man antingen får betala eller uthärda reklam. Där är ju valet mitt, betala eller inte. Hela kartläggningen bakom reklamen är inte riktigt med i överenskommelsen, där kan jag inte opt-in/opt-out.

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Keeper of Traditions

Var väl ingen som faktiskt trodde att detta skulle göra mer nytta än "Do Not Track"-knappen i webbläsaren?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är snarare Apple som har ett dåligt os som gör att appar kan nå datan, de verkar ju lita på appen i stället för att hindra den att nå datan vilket är det sätt det borde skötas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är snarare Apple som har ett dåligt os som gör att appar kan nå datan, de verkar ju lita på appen i stället för att hindra den att nå datan vilket är det sätt det borde skötas.

Fast vad är det för typ av information som de hämtar?
I artikeln stod det: logga enhetens ljusstyrka, batterinivå, tillgängligt lagringsutrymme och senaste tid för omstart. Det är ju information som appar skulle vilja ha för det ena och andra. Visst senaste omstart är kanske långsökt vad en app behöver denna till, men även på vilket sätt den kan missbrukas.

Problemet när det gäller datasäkerhet är att man inte ofta både kan ha och äta kakan. Börjar Apple snoka i vad appar gör, så kan de också komma åt information som de ej har rätt att ha. Tvingas man ladda upp appar till Apple Store för att sprida dem, så har man offrat otroligt mycket datasäkerhet och integritet.

Jag själv påstår det är lite kaos nu när det gäller datorsäkerhet, men det har bidragit till en snabb mopbilutveckling. Det är ju självklart att en enhet som man har och gör de absolut viktigaste sakerna man kan göra, både privat och i jobb. Inte ska få vara en enhet där någon applikation laddas hem från en inte väldigt betrodd tillverkare. Och orsaken till att ladda hem appen ska vara något väldigt viktigt. Där det viktigta inte är att kunna lyssna på musik eller spela spel.
Det är nästan som att ens mobil skulle ha 2st isolerade datorenheter i sig som bara delade samma skärm, mikrofon och högtalare. -Att bära med sig 2st enheter är inte fel, men många klagar på att en stor mobil är klumpig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I artikeln stod det: logga enhetens ljusstyrka, batterinivå, tillgängligt lagringsutrymme och senaste tid för omstart. Det är ju information som appar skulle vilja ha för det ena och andra. Visst senaste omstart är kanske långsökt vad en app behöver denna till, men även på vilket sätt den kan missbrukas.

Problemet när det gäller datasäkerhet är att man inte ofta både kan ha och äta kakan. Börjar Apple snoka i vad appar gör så kan de komma åt information som de ej har rätt att ha.

Jag själv påstår det är lite kaos nu när det gäller datorsäkerhet, men det har bidragit till en snabb mopbilutveckling. Det är ju självklart att en enhet som man har och gör de absolut viktigaste sakerna man kan göra, både privat och i jobb. Inte ska få vara en enhet där någon applikation laddas hem från en inte väldigt betrodd tillverkare. Och orsaken till att ladda hem appen ska vara något väldigt viktigt. Där viktigt inte är att kunna lyssna på musik eller spela spel.
Det är nästan som att ens mobil skulle ha 2st isolerade datorenheter i sig som bara delade samma skärm, mikrofon och högtalare. -Att bära med sig 2st enheter är inte fel, men många klagar på att en stor mobil är klumpig.

Apple har ju däremot sagt att det skall banna utvecklare som försöker gå runt skydden, så det är väll dags att Apple gör det som dom lovar och kastar ut dessa appar från Appstore till satt de slutar.

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet när det gäller datasäkerhet är att man inte ofta både kan ha och äta kakan. Börjar Apple snoka i vad appar gör så kan de komma åt information som de ej har rätt att ha.

Jag själv påstår det är lite kaos nu när det gäller datorsäkerhet, men det har bidragit till en snabb mopbilutveckling. Det är ju självklart att en enhet som man har och gör de absolut viktigaste sakerna man kan göra, både privat och i jobb. Inte ska få vara en enhet där någon applikation laddas hem från en inte väldigt betrodd tillverkare. Och orsaken till att ladda hem appen ska vara något väldigt viktigt. Där viktigt inte är att kunna lyssna på musik eller spela spel.

Infon kan användas för att identifiera en specifik enhet och så samkör du datan med den från nån annan app så vet du en massa mer...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

Apple har ju däremot sagt att det skall banna utvecklare som försöker gå runt skydden, så det är väll dags att Apple gör det som dom lovar och kastar ut dessa appar från Appstore till satt de slutar.

Korrekt. Apple har väldigt svårt att hindra tillverkare att felaktigt samla in information, men hittar de någon som begår brottet så bannar de tillverkaren. Och för de flesta tillverkare så blir det att de står med en app som de har lagt väldigt mycket pengar på och helt plötsligt förlorar alla intäkter.

Permalänk
Medlem

Är glad att jag inte använder Uber efter att de visat sig att de använder bland annat batteridata för att krydda priserna.

Låg batterinivå = Högre priser!

https://www.tellerreport.com/news/2021-09-25-paying-a-higher-...

Permalänk
Medlem

Att endast acceptera saker som är gratis är garanterat vanligt på iOs, men på Android och Linux är det extremt. Men för statistik kring hur många som inte skulle köpa mobilappar, så är denna pool intressant där många rakt ut skriver att de aldrig någonsin skulle betala för en mobilapp och får hur många tummen upp som helst:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1605030-hur-mycket-spe...

Det beror ju väldigt mycket på hur man konsumerar appar. Jag svarade också i pollen du länkade till att jag spenderar under 100kr per år på appar. Men jag använder också telefonen enbart för kommunikation, webbläsare och vitala funktioner (BankID, swish).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fan du har rätt! Jag måste byta till en Android lur då Googles lösningar inte suger ut din data.

Permalänk
Medlem

Jag tror att enda sättet för att få bukt med detta, är att sätta press på tillverkarna att faktiskt göra något åt saken. En privatperson kan helt enkelt inte göra något. Men Apple i detta fall, kan och har resurser att få saker att hända.
Om en privatperson hade gjort samma sak så skulle det heta att personen har hackat OS, kringgått säkerhetsåtgärder och orsakat stor skada, etc, etc, etc. Och den personen skulle säkerligen få fängelse för sitt tilltag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GoldenGoose:

Fan du har rätt! Jag måste byta till en Android lur då Googles lösningar inte suger ut din data.

Använder du Google apps så lär Google spionera lika mycket men Apple säger sig skydda användarens uppgifter (vilket de alltså gör ganska dåligt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Hoppas du skämtar, min iphone XS pro max gick sönder så köpte en android telefon i väntan på iphone 13 pro max som jag fick i fredags. Under 1.5 månad använde jag android telefonen, och kan säga er att det var en chock, fick reklam annonser överallt, appar som på ios knappt har annonser men som i android har massor, på ios får du annons du klickar bort den sen får du inte mer under tiden du använder appen, i android kommer de efter varje klick. Har börjat få massa sms reklam sen jag börjat använda android med, viber har dubbelt så mkt reklam. Alla appar är infesterade med annonser vilket gör apparna nästintill obrukbara. Så jag garanterar dig att Apple gör extremt bra jobb i jämförelse med detta. Nu använder jag min 13 pro max och min stressnivå har redan sjunkit till normala nivåer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Hoppas du skämtar, min iphone XS pro max gick sönder så köpte en android telefon i väntan på iphone 13 pro max som jag fick i fredags. Under 1.5 månad använde jag android telefonen, och kan säga er att det var en chock, fick reklam annonser överallt, appar som på ios knappt har annonser men som i android har massor, på ios får du annons du klickar bort den sen får du inte mer under tiden du använder appen, i android kommer de efter varje klick. Har börjat få massa sms reklam sen jag börjat använda android med, viber har dubbelt så mkt reklam. Alla appar är infesterade med annonser vilket gör apparna nästintill obrukbara. Så jag garanterar dig att Apple gör extremt bra jobb i jämförelse med detta. Nu använder jag min 13 pro max och min stressnivå har redan sjunkit till normala nivåer igen.

På Android går det att få adblock genom privat dns server inställningar i inställningarna för telefonen (Jag använder Adguards DNS för adblock). Reklam SMS är det något som du gjort. Har inte fått ett enda reklam SMS under de 10 åren jag använt Android så det är absolut inte Android i sej där, något du gjort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På Android går det att få adblock genom privat dns server inställningar i inställningarna för telefonen (Jag använder Adguards DNS för adblock). Reklam SMS är det något som du gjort. Har inte fått ett enda reklam SMS under de 10 åren jag använt Android så det är absolut inte Android i sej där, något du gjort.

Ja du hör ju själv vad du säger, en 3:e parts adblocker för att ens kunna köra android…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ja du hör ju själv vad du säger, en 3:e parts adblocker för att ens kunna köra android…

Haha, håller med, hur kan man inte se det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kör med AdAway på min gamla Android-lur. Har du tips på någon webbläsare för Android som kan rensa webbsidor likt uBlock Origin? Till iOS har jag AdGuard för Safari där jag kan blocka valfria element på en webbsida, men har inte sett något lika kraftfullt till Android.

Kan även tipsa om NextDNS som tillåter lite mer kontroll än Adguard DNS.