Laptop for Adobe Lightroom/Photoshop

Permalänk
Medlem

Laptop for Adobe Lightroom/Photoshop

Tja. Behöver köpa en laptop för hemmasurfande samt bildbehandling på icke-professionell nivå. Främst Adobe Lightroom och Photoshop. 13-14 tum.

Behöver köpråd.

Duger denna Asus ZenBook 13 OLED UX325EA-PURE7 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5715289, eller kommer det gå segt?

Andra förslag i liknande prisklass?

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Lite jobbigt att redigera på så liten skärm eller har du tänkt att koppla upp den på en större när du ska sitta i Lightroom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Lite jobbigt att redigera på så liten skärm eller har du tänkt att koppla upp den på en större när du ska sitta i Lightroom?

Kommer användas som allmän dator för surf, ta med på resor, etc, men behöver prestanda för att hantera Lightroom utan att det går alltför segt. Sitter på min 13" jobb-laptop nu, men företaget har precis begränsat användandet av USB-lagringsenheter, så det är jäkligt meckigt helt enkelt. Men 13" funkar, kopplar in i större skärm vid behov.

Permalänk
Medlem

Räcker det verkligen med en MacBook Air? Känns som att det kan bli plågsamt segt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas1x:

Räcker det verkligen med en MacBook Air? Känns som att det kan bli plågsamt segt?

Macbooks med M1-processorn ligger i toppskiktet prestandamässigt, så nej det är nog inga problem

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas1x:

@Dimman svarade dig redan, men det är nog snarare Asus ZenBook 13 som blir plågsamt seg i jämförelse med en MacBook Air M1. Adobe Creative Cloud är i många fall minst dubbelt så snabbt att arbeta med på M1:an jfm Intel-arkitekturen. Visst kan en kraftfull GPU bitvis hjälpa till, men Intel Iris Xe Graphics G7 är inte mycket att hänga i julgranen.

https://www.4kshooters.net/2021/01/11/apple-m1-vs-razer-intel...
https://soyacincau.com/2021/06/10/adobe-apps-83-faster-apple-...

Sedan skulle jag avråda för att bildbehandla på en OLED-skärm, speciellt när den är så lågupplöst som skärmen i ZenBook 13. OLED är bra på svärta, men betydligt sämre på gråtoner nära svart.

Är du fortfarande sugen på Asus ZenBook, så varför inte titta på AMD-varianten (Ryzen 7 5800U) istället?

https://www.notebookcheck.net/Asus-ZenBook-13-laptop-review-C...

Permalänk
Viking
Skrivet av Niklas1x:

Den totalslaktar en Dell XPS med lite bättre processor (i7-1185G7) i stort sätt allt.

Kolla den här videon:
https://www.youtube.com/watch?v=zlmkoOwBC4U

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den totalslaktar en Dell XPS med lite bättre processor (i7-1185G7) i stort sätt allt.

Kan tillägga att det testet gjordes innan många programvaror var optimerade för Apple Silicon. M1:an har bara blivit bättre sedan dess

Permalänk

I denna produkt och prisklass så har konkurrenterna det tufft emot Apples M1. Argument till att välja något annan än Apple M1, anser jag främst är att man vill köra Windows applikationer och inte krångla eller att man vill ha en annan datortyp. Som man vill en klumpigare och mer kraftfull laptop eller att man vill ha en billigare och enklare laptop.

Jag vet dock inte när uppdateringen till Apple M1 kommer och det påverkar såklart valet om man ska vänta eller ej.
-Många köper en enkel laptop för det bruk TS gör för runt 5000kr och det fungerar alldeles utmärkt. Visst den är inte lika bra som macbooken, men man har ett antal tusenlappar över som kan trösta en på annat sätt.

*edit*
Det verkar som de ultratunna har sjunkit i pris.
Zenboken har 16GB ram och 512GB ssd och det är egentligen vad man minst borde ha, en sådan Macbook kostar väldigt mycket mer än denna. Så man får kompromissa vad man prioriterar. Enklare saker ska gå fint på Apple M1 med 8GB ram säger dem, storleken på ssd ja jobbar man mycket med molnet så fungerar det säkert med 256GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

-Många köper en enkel laptop för det bruk TS gör för runt 5000kr och det fungerar alldeles utmärkt. Visst den är inte lika bra som macbooken, men man har ett antal tusenlappar över som kan trösta en på annat sätt.

Skulle aldrig välja en billig Intel/AMD-maskin för att bildbehandla bilder på över 12MP i RAW-format.

Idag när många har minst 24MP i sina systemkameror, så krävs det något i klass med MacBook Air M1 för att inte slita håret av sig.

Tro mig! Har kört Lightroom i över 10 år nu och programmet har knappast blivit snabbare med åren. Sedan kan däremot ett byte av programvara till exempelvis Capture One snabba upp arbetet.

Själv gick jag nyligen över till Affinity Photo/Design samt Capture One, då jag anser att Adobe tillhör det förgångna.

Jag har försökt redigera mina 16MP-bilder i Lightroom på min Dell XPS 13 med i7-8565U och det har inte varit en rolig upplevelse.

Utan att överdriva, så hinner jag starta Capture One Pro, importera bild, redigera samt exportera på min MacBook Air M1 innan ens Lightroom Classic har startat på min Windows-burk. Tar ganska exakt en minut att starta Lightroom Classic om det inte redan är cachat i systemet.

Permalänk
Medlem

Tack allihop. Det blir en M1 Mac.