Remaster av Grand Theft Auto-klassiker bekräftas

Permalänk
Melding Plague

Remaster av Grand Theft Auto-klassiker bekräftas

Sydkoreanska myndigheter går händelserna i förväg och publicerar åldersrekommendationer för tre uppfräschade spel från Rockstar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Online till dessa hade varit trevligt tillägg men det är nog att hoppas på för mycket. Var inte för längesen man spela igenom vice city och San Andreas. Men liberty city med lite bättre grafik så kan det nog bli för mig att spela igenom igen ☺️

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Online till dessa hade varit trevligt tillägg men det är nog att hoppas på för mycket. Var inte för längesen man spela igenom vice city och San Andreas. Men liberty city med lite bättre grafik så kan det nog bli för mig att spela igenom igen ☺️

Man kan spela dessa online idag. Finns mods.

Permalänk
Medlem

Amen skit i dessa gamla häckar man redan spelat igenom och ge mig GTA 6. Tack på förhand!

Permalänk

Skulle vara kul om de kom i gta6-motorn...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Amen skit i dessa gamla häckar man redan spelat igenom och ge mig GTA 6. Tack på förhand!

Kommer ju strax, bara vänta ca fyra år till.

Mycket trevligt med remasters av dessa spel men synd att de släpper nya spel så sällan nuförtiden jämfört med PS2-tiden.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Inaktiv

Älskade vice city atmosfären. Jag hade nog dock hellre sett att man skapar ett helt nytt GTA med vice city-vibbar än en remaster.

Permalänk
Medlem

Hoppas de faktiskt gjort en stor grafisk uppgradering/en hel remake och inte bara portat någon av de äldre varianterna. Vice City med all dess neon och rosa hade sett otroligt trevligt ut med modern grafik.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Hoppas de faktiskt gjort en stor grafisk uppgradering/en hel remake och inte bara portat någon av de äldre varianterna. Vice City med all dess neon och rosa hade sett otroligt trevligt ut med modern grafik.

Ja tack! Lite regn och RTX på det.

Jag hade kunnat åka runt och bara njuta av atmosfären och skita i storyn.

Permalänk
Medlem

Va fan inte 1 och 2 😭 gammla goda tider...

Permalänk
Medlem

Snacka om att tv-spelens guldålder är över... Det har aldrig figurerat så mycket spel av låg produktionskvalitet någonsin. Detta samtidigt som storspel kostar allt mer och tar ännu längre tid att utveckla. Dessutom under en tid när vi sitter på ganska kraftfull hårdvara som skulle kunna möjliggöra grymma spel. Blir verkligen nostalgisk och dyster när jag tänker tillbaka på eran när det fanns en uppsjö av spel man ville spela men samtidigt inte hade råd att köpa allt man ville ha. Just nu känns det som jag lever i limbo mellan släppen av spel ur serierna final fantasy och dragon quest.

Jag förstår logiken med att återlansera gamla spel. Kostnadseffektiviteten sett till att det idag saknas innovationsvilja från de flesta utvecklare... eller snarare, allt färre som vågar ta risker att göra något originellt. Vill man ha orginalitet är man tvungen att vända sig till indie-scenen men där saknas kapital att göra fantastiska spel.

Nästa stora kliv som jag väntar på men kanske aldrig kommer infalla är smartare AI. Mindre scriptade scener. Självständig AI som känns levande snarare än NPCs som står still som passiva skyltdockor om man inte interagerar med dom. Här har det inte hänt ett skit de senaste 20 åren, eller kanske ännu längre. Världar som känns levande nog att man blir uppslukad lyser verkligen med sin frånvaro.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot GTA Vice City, hade på tok för dålig motorik för att klara av att styra en helikopter som skulle flyga genom något nybygge minns jag så har faktiskt aldrig spelat igenom det. Vet dock inte om just motoriken blivit bättre de senaste 15 åren men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Snacka om att tv-spelens guldålder är över... Det har aldrig figurerat så mycket spel av låg produktionskvalitet någonsin. Detta samtidigt som storspel kostar allt mer och tar ännu längre tid att utveckla. Dessutom under en tid när vi sitter på ganska kraftfull hårdvara som skulle kunna möjliggöra grymma spel. Blir verkligen nostalgisk och dyster när jag tänker tillbaka på eran när det fanns en uppsjö av spel man ville spela men samtidigt inte hade råd att köpa allt man ville ha. Just nu känns det som jag lever i limbo mellan släppen av spel ur serierna final fantasy och dragon quest.

Jag förstår logiken med att återlansera gamla spel. Kostnadseffektiviteten sett till att det idag saknas innovationsvilja från de flesta utvecklare... eller snarare, allt färre som vågar ta risker att göra något originellt. Vill man ha orginalitet är man tvungen att vända sig till indie-scenen men där saknas kapital att göra fantastiska spel.

Nästa stora kliv som jag väntar på men kanske aldrig kommer infalla är smartare AI. Mindre scriptade scener. Självständig AI som känns levande snarare än NPCs som står still som passiva skyltdockor om man inte interagerar med dom. Här har det inte hänt ett skit de senaste 20 åren, eller kanske ännu längre. Världar som känns levande nog att man blir uppslukad lyser verkligen med sin frånvaro.

Håller med och vill påstå att jag har samma syn på det hela. Den moderna spelutvecklingen har blivit en kassako där ekonomi och investerare styr mer än kvalitet och innovation. Detta ser man tyvärr också i många andra branscher. Att skapa remasters har blivit en gimmik, enkel väg att öka omsättning/vinstmarginal då "allt som krävs" är en grafisk finish som folk tycker är tillräckligt bra för att köpa. Det är mycket sällan jag spelar om ett single player spel, har spelat alla GTA titlar och nej, jag kommer inte spela om dem igen pga en remaster. Grattis till er som aldrig spelat äldre titlar, talar för mig själv och är förbi den tiden.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Rockstars/Take Two tycker det var värt att tokirritera alla moddare av dessa spel: https://www.kotaku.com.au/2021/07/take-two-is-removing-old-gt...

Intressant att se vad som visas upp. En uppfräschad Vice City eller San Andreas skulle vara intressant. re3 och reVC var fina men även dessa DMCA'de.

Permalänk
Medlem

Spel världen har blivit som film världen. ny lanseringar och remasters och reboots till vansinne. Eller uppföljare som kommer 20 år försent.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag ser faktiskt fram mot detta. Jag älskade GTA:VC, men jag fastnade alltid på uppdraget The Driver (Malibu club).
Vem vet, snart så kanske man kan lyckas vinna det där streetracet...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hoppas Rockstars/Take Two tycker det var värt att tokirritera alla moddare av dessa spel: https://www.kotaku.com.au/2021/07/take-two-is-removing-old-gt...

Intressant att se vad som visas upp. En uppfräschad Vice City eller San Andreas skulle vara intressant. re3 och reVC var fina men även dessa DMCA'de.

Ja, kotaku artikeln är ju inte helt uppdaterad, re3 kom ju tillbaka, för att sedan bli nedplockad igen https://github.com/GTAmodding/re3

Var väl rätt uppenbart att der var remakes på G när Take-Two började sätta igång.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Snacka om att tv-spelens guldålder är över... Det har aldrig figurerat så mycket spel av låg produktionskvalitet någonsin.

Vet inte om jag håller med (om vi inte då pratar ackumulerad andel spel av låg kvalitet), h-vete vad mycket trasiga och lågkvalitets-spel det florerade förr i tiden, C64, Atari, och tidiga PC-eran var helt horribel på den punkten. Även om man kollar "TV-spel" (alltså konsoller) så var det bra mycket skräp, bara att de flesta höll sig till/kommer ihåg klassikerna som Mario och Zelda osv. Är verkligen utbudet på PS5 store eller motsvarande hos XBOX så förpestade? T ex Playstation demo-skivorna, eller varför inte PC-gamer skivorna man fick varje månad, kvaliten på mycket där var inte ens i samma liga av det som är dåligt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, kotaku artikeln är ju inte helt uppdaterad, re3 kom ju tillbaka, för att sedan bli nedplockad igen https://github.com/GTAmodding/re3

Var väl rätt uppenbart att der var remakes på G när Take-Two började sätta igång.

Vet inte om jag håller med (om vi inte då pratar ackumulerad andel spel av låg kvalitet), h-vete vad mycket trasiga och lågkvalitets-spel det florerade förr i tiden, C64, Atari, och tidiga PC-eran var helt horribel på den punkten. Även om man kollar "TV-spel" (alltså konsoller) så var det bra mycket skräp, bara att de flesta höll sig till/kommer ihåg klassikerna som Mario och Zelda osv. Är verkligen utbudet på PS5 store eller motsvarande hos XBOX så förpestade? T ex Playstation demo-skivorna, eller varför inte PC-gamer skivorna man fick varje månad, kvaliten på mycket där var inte ens i samma liga av det som är dåligt idag.

Håller med. Det är lätt att glömma bort allt skräp som producerades förr. En del av framgångsreceptet med NES var ju att man försökte rensa ut en del i träsket, men även där finns det otroligt många riktigt dåliga spel när man går tillbaka. Jag gillade förresten Tycoon-spel där runt millenieskiftet också och testade alla jag kom över. Herregud vilka cash-grabs en del var.

Sen förstår jag känslan att spelbranschen gått i stå. Koncepten är ju rätt satta, inte alls samma utveckling som under 90 och 00-tal. Känslan av att allt blir större och bättre hela tiden som fanns då. Man verkar ha nått vägs ände en del nu.

Remaster å sin sida följer ju någon sorts logik. Äldre 3D-spel är ju i stort omöjliga att spela i original. Samtidigt har spelen och vi som ursprungligen spelade dem nått en ålder där vi gärna återbesöker dem med lite bättre grafik, kamera och kontroller. Jag ser mycket fram mot den här remastern.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Föredetting

Hur många gånger ska jag behöva köpa spelen egentligen?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hur många gånger ska jag behöva köpa spelen egentligen?

Du har inte varit i Nintendo-träsket hela livet va? Då brukar svaret vara, minst fem gånger. Behöver man bara köpa spelen 2 gånger är det ju hur lugnt som helst.

De släpptes ju förövrigt tidigt 00-tal när spel i högre utsträckning än nu var "gratis". Så det gäller nog fler än mig att det här blir första gången jag betalar. Första ärligt inköpta spelet var GTA IV.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

Ska dom remastra GTA V också? Det börjar ju bli lite retro-vibbar ifrån det så gammalt som det är nu.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker GAME OVER spelindustrin.

Permalänk
Medlem

Lägg utvecklingstimmarna på nästa GTA istället, spelen var bra för sin tid men tiderna förändras. Re-master kan funka på några få riktigt unika klassiker men GTA-serien som hela tiden utvecklats från sitt eget koncept gör att re-masters nog bara kommer kännas trötta. Vissa saker lever bäst vidare i minnet.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hoppas Rockstars/Take Two tycker det var värt att tokirritera alla moddare av dessa spel: https://www.kotaku.com.au/2021/07/take-two-is-removing-old-gt...

Intressant att se vad som visas upp. En uppfräschad Vice City eller San Andreas skulle vara intressant. re3 och reVC var fina men även dessa DMCA'de.

Bara det gör att jag kommer boykotta skiten. Moddning verkar ha en dyster framtid, hoppas inte Microsoft kommer göra samma sak med bethesda serien. Spelbranchen behöver privat folk i toppen med principer och passion. Börjar bli brist på det när storbolag köper upp allt. tråkig utveckling.

Visa signatur

[CPU]i5-2500k [MB]Asrock Extreme 6 p67 [GPU]Radeon 7970 [RAM]16GB DDR3 [SSD]Samsung 830@256GB/850 evo@500GB [HDD]Samsung 500g/Seagate 2T [PSU]Corsair HX750w [BUR]Fractal Design Arc

[Bärbar]Asus N55s [i5 2400,GT555m,8GB Ram]

Permalänk
Skrivet av Fågelskrämman:

Ska dom remastra GTA V också? Det börjar ju bli lite retro-vibbar ifrån det så gammalt som det är nu.

Ja. Eller, alltså, det kommer ju en smått uppdaterad GTA:Online iaf.

Tycker det är lite mycket Money grabbing nu, men ser ändå fram till november då GTA6 presenteras tillsammans med dessa remasters.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Oj oj vet inte hur många timmar och minnen man la på detta spel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det förstod man när de började stoppa modders som de gjorde. Men modscenen är vad so hjälpt GTA bli så stora som de blivit och leva så länge som de gjort. GTA5 övergavs i princip av Rockstar själva som endast fokuserat på att släppa spelet flera ggr och pusha onlinedelen... Så jag känner, för första gången, att jag inte kommer köpa något av dessa "remasters" för jag vill helt enkellt inte supporta bolaget i dess nuvarande form.

Rekommenderar folk som vill lira klassikerna att köpa original (om man inte redan har) och sedan modda dem så de passar ens smak istället.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Ska dom remastra GTA V också? Det börjar ju bli lite retro-vibbar ifrån det så gammalt som det är nu.

Kommer nog det också, likt skyrim till alexa, m.m.

Permalänk

Så länge det har alternativa kontroll layouts som efterliknar GTA4/5s så blir jag glad. Sjukt mycket bättre att gasa och backa med R och L2 än med X och fyrkant.

Permalänk
Medlem

Ser att folk diskuterar både att det är remasters och remakes. Så vilket är det? Remasters på spel från PS2-eran är ju inte så hett, men om det visar sig vara ordentliga remakes på dessa spel då kan det vara intressant.