Söndagsmatiné: Half-Life från succé till förfall

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av johanandersson:

Förfall som att det helt enkelt slutade släppas nya spel.

Absolut, det går att tolka på olika sätt men förfall för mig är att något blir sämre över tid (förfaller), inte något som abrupt tar slut utan att producera/tillverka något under den tiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Absolut, det går att tolka på olika sätt men förfall för mig är att något blir sämre över tid (förfaller), inte något som abrupt tar slut utan att producera/tillverka något under den tiden

Jo. Jag hade nog inte använt det ordet, men det är helt klart så det menas. I videon säger de just att de var konstigt att serien slutade produceras när den var som starkast.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De rörde till storyn redan i Half Life 2. Combine var inget som det snackades om när de utvecklade storyn i Half Life. Allt är en enda stor pannkaka. Och det skulle bara bli värre med Half Life 3.

Gabe gjorde en stor tabbe helt enkelt!

Uh nä, combinesen funkar riktigt bra, den dystopin dom tillförde till Half Life var riktigt najs imo

Skrivet av Molotov:

Användarna ökar hela tiden och alla har iaf Half life alyx att se fram emot

Half life alyx "återupplivade" storyn.
Jag skulle bli väldigt besviken om hl3 eller nästa Half life spel (vad det nu kommer heta) är ett vanligt plattskärmsspel.
Känns som en omöjlighet att gå tillbaka till det efter Alyx

Haha, jag tror du övertygade mig faktiskt. Tidigare har jag ju ratat det extra mycket eftersom jag inte hade en kapabel burk att lira det på, men nu har jag ju en ryzen-burk med 3060ti jag byggt för Blender, men kan ju faktiskt köra Alyx på den också

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Förstod aldrig uppståndelsen kring Half Life 2

Nä fysikmotorn i Half-Life 2 var ju gammal skåpmat när spelet släpptes 2004.

/sarkasm.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Tycker personligen HL är överskattad. Såg ut som folk började gilla den mer när de växte upp och som nån nostalgigrej, men vi vet ju att allra flesta köpte HL för att köra cs.

HL var sjukt bra när det begav sig, CS var inte påtänkt då så förstår inte riktigt din vinkling.

Permalänk
Medlem

Ge oss HL2-EP3 först...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Väntar på att de skall göra om/anpassa Alyx till ett vanligt spel, då lusten för att lägga 10 papp på vr inte finns

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Väntar på att de skall göra om/anpassa Alyx till ett vanligt spel, då lusten för att lägga 10 papp på vr inte finns

Samma här, har verkligen ingen lust med VR, skulle hemsk gärna se det till "platt skärm"

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Väntar på att de skall göra om/anpassa Alyx till ett vanligt spel, då lusten för att lägga 10 papp på vr inte finns

Du kan köpa begagnade Quest 2 för 2500-3000 kronor. 10000 är fantasisummor.
Om man låtsas bry sig om Facebook kan man köpa begagnade Reverbs för 2700-3500 kronor på Facebook market.
Alyx hade inte varit ett så bra spel på plattskärm då det är gjort för VR.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Half-Life - en nostalgitripp. Att släppa ett trippel A spel idag som skulle fortsätta på storyn kring Half-Life är nog inte troligt. Hade detta varit av intresse så hade man gjort det för länge sedan. Jag tror att man vill distansera sig från vidare utveckling och satsa på annat istället.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du kan köpa begagnade Quest 2 för 2500-3000 kronor. 10000 är fantasisummor.
Om man låtsas bry sig om Facebook kan man köpa begagnade Reverbs för 2700-3500 kronor på Facebook market.
Alyx hade inte varit ett så bra spel på plattskärm då det är gjort för VR.

Ger ett alternativ för att slippa FB Quest, finns på FB Market... ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ger ett alternativ för att slippa FB Quest, finns på FB Market... ironi

Ah, lol. Tänkte inte på det. Jag har i stort sätt helt slutat använda Blocket. Det är sjukt smidigt att köpa och sälja på Facebook, speciellt i den köp-och-sälj grupp vi har i studentboendet jag bor i.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ah, lol. Tänkte inte på det. Jag har i stort sätt helt slutat använda Blocket. Det är sjukt smidigt att köpa och sälja på Facebook, speciellt i den köp-och-sälj grupp vi har i studentboendet jag bor i.

Jo, jag förstår, men det var lite kul ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Half-Life - en nostalgitripp. Att släppa ett trippel A spel idag som skulle fortsätta på storyn kring Half-Life är nog inte troligt. Hade detta varit av intresse så hade man gjort det för länge sedan. Jag tror att man vill distansera sig från vidare utveckling och satsa på annat istället.

Half-Life Alyx får man väl ändå betrakta som en AAA-titel, och med tanke på hur dom blinkade med både det ena och det andra ögat i slutet så skulle jag inte säga att en fortsättning är omöjlig

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Avstängd

Skulle helst av allt se att Alyx tar över från Gordon helt, hon har i alla fall en personlighet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Skulle helst av allt se att Alyx tar över från Gordon helt, hon har i alla fall en personlighet

Det är som Kling och Klang skulle ta över Pippi Långstrump, det kommer inte att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Half-Life Alyx får man väl ändå betrakta som en AAA-titel, och med tanke på hur dom blinkade med både det ena och det andra ögat i slutet så skulle jag inte säga att en fortsättning är omöjlig

Nja, det är ju ett VR-spel och det kan jag ju inte tycka är en uppföljare utan en fristående del för att komma in på en annan marknad.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Nja, det är ju ett VR-spel och det kan jag ju inte tycka är en uppföljare utan en fristående del för att komma in på en annan marknad.

Formatet har väl inget med kvalitet att göra? Valve verkar ha lagt en stor budget på Alyx vad jag kan se, och gjort det bra.

Spelar inte så stor roll om det är en uppföljare eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Formatet har väl inget med kvalitet att göra? Valve verkar ha lagt en stor budget på Alyx vad jag kan se, och gjort det bra.

Spelar inte så stor roll om det är en uppföljare eller inte

Det har det väl ändå. Att ta sig in där blir ju en ny sak och man behöver inte följa det gamla konceptet lika strikt. Också säljer man många spel pga den historik som finns kring spelet. Min son har det på sitt VR så jag har testat det.

Det är ju supersvårt att göra en bra uppföljare och speciellt om grafikmotorn är av äldre slag och man vill ha kvar samma känsla. Samtidigt som man vill nå ut till så många som möjligt. Tror också att de killar och tjejer som varit inblandade i de första delarna inte längre jobbar kvar utan folk rör på sig. För att man skall kunna göra om spelet från grunden och göra en bra uppföljning så är det inte pengar och datorer som saknas utan personer med idéer. Det är en lång process som tar många år. Därför är jag lite skeptisk till att en uppföljare någonsin kommer ut.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Det har det väl ändå. Att ta sig in där blir ju en ny sak och man behöver inte följa det gamla konceptet lika strikt. Också säljer man många spel pga den historik som finns kring spelet. Min son har det på sitt VR så jag har testat det.

Det är ju supersvårt att göra en bra uppföljare och speciellt om grafikmotorn är av äldre slag och man vill ha kvar samma känsla. Samtidigt som man vill nå ut till så många som möjligt. Tror också att de killar och tjejer som varit inblandade i de första delarna inte längre jobbar kvar utan folk rör på sig. För att man skall kunna göra om spelet från grunden och göra en bra uppföljning så är det inte pengar och datorer som saknas utan personer med idéer. Det är en lång process som tar många år. Därför är jag lite skeptisk till att en uppföljare någonsin kommer ut.

Jag tror vi pratar om olika saker här, jag sa bara att jag tycker Alyx kvalificeras som AAA oavsett om det är VR exklusivt. Sen om det är en regelrätt uppföljare eller inte är inte samma fråga.

Men Fallout 3, GTA3 och andra uppföljare har ju också totalt bytt spelstil liknande Alyx fast på sin tid. De blev väl mottagna ändå