SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

Hur ser golfandet ut nu runt om i landet? Har ni i norr börjat stänga ner?

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Hur ser golfandet ut nu runt om i landet? Har ni i norr börjat stänga ner?

I Sundsvall med omnejd ( jo det är Norrland ) så är vad jag vet, alla banor fortfarande öppna.
Fortfarande bra tryck på bokningarna iaf på min bana, Timrå GK.
Det har vart lite blött senaste dagarna så en del banor har haft stängt nån enstaka dag.

Har tid bokad till söndag och vädret ser lovande ut, än så länge..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur ser golfandet ut nu runt om i landet? Har ni i norr börjat stänga ner?

Här uppe i Umeå är det nog öppet en månad till gissar jag på. Men det har varit dåligt väder med en del regn och blåst senaste tiden tycker jag.

Får se om det blir någon fler runda eller inte. Om det blir soligt runt 10 grader så står jag nog på tee. Annars blir det range för min del skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:
Skrivet av Forsgren:

Har en tid bokad på grannbanan på söndag. Lite sol och 13 grader lovas det. Kanonväder för en runda golf. Löven har börjat falla nu sen månadsskiftet så nu får det räknas som höst.
Hoppas på en mild vinter. Dels för golfen och dels för elpriserna som är helt vrickade nu. Nästan 230 öre per kwh.
Ni i norrland betalar ju knappt inget i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Skellefteå ser ut att stänga nästa vecka, de har börjat lufta fairways och sådant på några slingor, regnat en del här också.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Skellefteå ser ut att stänga nästa vecka, de har börjat lufta fairways och sådant på några slingor, regnat en del här också.

Jag har för mig att min bana som du säkert varit på (Norrmjöle GK) har sagt att det stängs när frosten ligger större delen av dagen. Den är ändå inte öppen när frost ligger.

Idag exempelvis låg det frost på morgonen enligt klubben och banan var stängd åtminstone fram till kl 9 vet jag.

Så just nu ber vi till vädergudarna att hålla okej temperatur med inte så mycket regn!

Edit: Som referens stängde vi banan den 15 november förra året.

Permalänk
Inaktiv

Även fast utomhussäsongen är över för min del så kan man shoppa lite. Ny driver. Har iof haft den förut. Men hittade den i bättre skick än den förra samt med Aldila Rogue RIP IO skaftet i stiff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Även fast utomhussäsongen är över för min del så kan man shoppa lite. Ny driver. Har iof haft den förut. Men hittade den i bättre skick än den förra samt med Aldila Rogue RIP IO skaftet i stiff.
https://www.bildtagg.se/file/p152hwyf3l9iq9xwju24i8l

Ser ut som att den kommer med inbyggd och omissbar sweetspot med - att döma av bild #2 som inte går att bläddra till.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MoNkeY-05:

Ser ut som att den kommer med inbyggd och omissbar sweetspot med - att döma av bild #2 som inte går att bläddra till.

Haha. Ja. Den har mer ett deep face. Stekpanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Driver - Taylormade M2 9 grader (nedställt till 7,5) S skaft
Fairwaywood 3 - Taylormade M2 15 grader S skaft
Hybrid 3 - Taylormade M2 19 grader S skaft
Järn 4-PW - Taylormade P790 Black Ed. 2017 S skaft 105gr
Wedgar - Taylormade 52, 56, 60
Putter - Taylormade Spider Tour Black med siktlinje
Helt insnöad på Taylormade haha

Järnen gjorde störst skillnad för mig!

Favoritbana är nog hittills LannaLodge

Kör ni mycket inomhusträning på vintern, om ni gör det, vad fokuserar ni på för träning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av xze-:

Driver - Taylormade M2 9 grader (nedställt till 7,5) S skaft
Fairwaywood 3 - Taylormade M2 15 grader S skaft
Hybrid 3 - Taylormade M2 19 grader S skaft
Järn 4-PW - Taylormade P790 Black Ed. 2017 S skaft 105gr
Wedgar - Taylormade 52, 56, 60
Putter - Taylormade Spider Tour Black med siktlinje
Helt insnöad på Taylormade haha

Järnen gjorde störst skillnad för mig!

Favoritbana är nog hittills LannaLodge

Kör ni mycket inomhusträning på vintern, om ni gör det, vad fokuserar ni på för träning?

Jag är extremt dålig på att hålla igång under vintern. Undrar om det finns ett dedikerat stretchprogram att ta del av för just golfarvridningar/swingar så man inte går alltför fort åt gubbhållet och kortare backswing..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite här med en fråga om tips på bra (inte de bästa och dyraste) golfresorts i södra/mellersta delen av Sverige?

Har varit i Öijared och Lydinge tidigare år och nu är det snart dags att boka 2022. Öland funkar med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Återupplivar tråden lite här med en fråga om tips på bra (inte de bästa och dyraste) golfresorts i södra/mellersta delen av Sverige?

Har varit i Öijared och Lydinge tidigare år och nu är det snart dags att boka 2022. Öland funkar med!

Riktig resort är det nog inte många banor som har, men boende vid banan desto fler.
Kan ju slå ett slag för min hemma klubb och vårt nyrenoverade "The Inn" som man kan boka antingen del av eller hela om man är många och då bor man bokstavligen inte mer än en drive från 1:a tee och och lugn PW från 10:e tee.
https://www.bokskogen.com/golf/the-inn-at-bokskogen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har en tid bokad på grannbanan på söndag. Lite sol och 13 grader lovas det. Kanonväder för en runda golf. Löven har börjat falla nu sen månadsskiftet så nu får det räknas som höst.
Hoppas på en mild vinter. Dels för golfen och dels för elpriserna som är helt vrickade nu. Nästan 230 öre per kwh.
Ni i norrland betalar ju knappt inget i jämförelse.

Citerar mig själv. Vilket helvete till vinter det har varit! Har inte varit spelbart sen i slutet på november. Helgerna det har varit fint väder på har det varit rikligt med minusgrader. Några fina riktigt spelvänliga dagar har det såklart varit, men då har man ju varit på jobbet...
Och elen ska vi inte prata om...

Skrivet av Ardocc:

Återupplivar tråden lite här med en fråga om tips på bra (inte de bästa och dyraste) golfresorts i södra/mellersta delen av Sverige?

Har varit i Öijared och Lydinge tidigare år och nu är det snart dags att boka 2022. Öland funkar med!

Får väl promota min egen klubb. https://araslovgolf.se/
Prisvärda banor som besökare man pratat med har varit väldigt nöjda med. Maten är på riktigt hög nivå och det är nästan det Araslöv är mest känt för. Finns ett nybyggt hotell sen ett par år tillbaka med utegym, bubbelbad och puttinggreen att roa sig med av banan. Även utsikt över inspelet på 18 hålet södra banan. Ni som har spelat hålet vet att det inte är lätt att träffa rätt på den förhållandevis lilla greenen i två platåer som ligger gömd bakom vattenhindret. Speciellt inte när restaurangen är full med folk som har utsikt densamma.

Nu har vi fått en ny banchef som har satt igång med bristerna på araslöv. Främst bunkrarna som blivit som betong om det regnat lite. Men nu kommer det ny riktigt sand till säsongen.
Jag skulle rekommendera spel i början på maj då brukar greenerna vara sjukt snabba och jämna, innan spelet har kommit igång på allvar. För även vi har problem med att folk inte lagar greenerna efter sig ((danskjävlar) men även medlemmar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Maten är på riktigt hög nivå och det är nästan det Araslöv är mest känt för.

Ur det kulinära perspektivet slår jag ett slag för Gullbringa. Maten är toppen, nära till Marstrand / västkust i övrigt. Flera banor i närområdet.

Men om du vill ha en helhetslösning så hade jag kikat på Kristianstad, den har jag och bröderna tittat lite på att åka till, tror det kan vara ett hett tips. Kanske i det övre segmentet dock.
Kanske Vasatorp, jättefina banor. Tror inte de har boende på banan, ville du ha det? Beror väl på om du prompt måste öppna första ölen på hål #2?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ur det kulinära perspektivet slår jag ett slag för Gullbringa. Maten är toppen, nära till Marstrand / västkust i övrigt. Flera banor i närområdet.

Men om du vill ha en helhetslösning så hade jag kikat på Kristianstad, den har jag och bröderna tittat lite på att åka till, tror det kan vara ett hett tips. Kanske i det övre segmentet dock.
Kanske Vasatorp, jättefina banor. Tror inte de har boende på banan, ville du ha det? Beror väl på om du prompt måste öppna första ölen på hål #2?

Haha, nej prompt behövs inte, men en Mariestad på 9e brukar ge den där riktiga weekendkänslan. Tack för bra tips! Ska kolla upp samtliga och överlägga med fyrbollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ur det kulinära perspektivet slår jag ett slag för Gullbringa. Maten är toppen, nära till Marstrand / västkust i övrigt. Flera banor i närområdet.

Men om du vill ha en helhetslösning så hade jag kikat på Kristianstad, den har jag och bröderna tittat lite på att åka till, tror det kan vara ett hett tips. Kanske i det övre segmentet dock.
Kanske Vasatorp, jättefina banor. Tror inte de har boende på banan, ville du ha det? Beror väl på om du prompt måste öppna första ölen på hål #2?

Kristianstad GK, som ligger i Åhus, är Sveriges tredje finaste bana. Men jag hade inte rekommenderat den till någon som har över 16-17 i hcp, om man inte gillar att stå och slå i bunkrar förstås. Merparten av bunkarna är inte synliga från tee heller. Så ta med en banguide, annars har du inte susning om var bunkarna befinner sig då det inte finns någon tavla med översikt på tee. Det där slaget du drog ut mitt i fairway, trodde du, ligger i en meterdjup bunker som du antagligen inte kommer ur om du inte spelar i sidled.

Fin bana som sagt med otroligt hög finnish på alla ytor. Men bunkrarna förstör spelet. Det känns som att dom har lagt en bunker överallt där mellan och hög-hcpare ofta missar sina slag och precis i de längder den kategorin slår. Singel-hcpare slår så pass långt att dom sällan berörs av fairwaybunkarna.
Jag har spelat KGK Östra tre-fyra gånger och aldrig lyckats vara nära mitt dåvarande hcp. Nu har jag kommit ner ytterligare 2-3 i hcp sen jag var där sist. Så det blir kanske aktuellt med en runda till i sommar? Om någon bjuder mig. Jag (min åsikt) skulle aldrig få för mig att betala för att spela där. Den kostnaden och sen spela och må så mentalt dåligt efter... nja. Då är det roligare att betala elräkningen.

Permalänk
Medlem

Har i väntat på att försäsongsträningen ska dra igång greppat om alla klubbor med Jumbomax Ultralite Large. Min spontana känsla, enbart efter provsvingar utan boll, är att de kommer vara guld värda för mina stackars artrit-tummar. Någon med liknande problem som gått över till grepp av baguette-storlek?

Permalänk
Medlem

Har spelat alldedes för lite på senare år. Ska försöka komma igång igen. Spelade en runda förra året som var nog en av mina sämsta någonsin. Skaffade en fin ping G425 4 hybrid som verkligen lyfte vad jag kunde göra på banna längdmässigt, spelat med bara järn länge. Men den hjälpte inte när det är skit bakom spakarna som sätter bollen på dumma ställen och slarvar bort slag.
Ska finnas några golfare på jobbet så ska se om jag kan hitta några att spela med.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kristianstad GK, som ligger i Åhus, är Sveriges tredje finaste bana. Men jag hade inte rekommenderat den till någon som har över 16-17 i hcp, om man inte gillar att stå och slå i bunkrar förstås. Merparten av bunkarna är inte synliga från tee heller. Så ta med en banguide, annars har du inte susning om var bunkarna befinner sig då det inte finns någon tavla med översikt på tee. Det där slaget du drog ut mitt i fairway, trodde du, ligger i en meterdjup bunker som du antagligen inte kommer ur om du inte spelar i sidled.

Fin bana som sagt med otroligt hög finnish på alla ytor. Men bunkrarna förstör spelet. Det känns som att dom har lagt en bunker överallt där mellan och hög-hcpare ofta missar sina slag och precis i de längder den kategorin slår. Singel-hcpare slår så pass långt att dom sällan berörs av fairwaybunkarna.
Jag har spelat KGK Östra tre-fyra gånger och aldrig lyckats vara nära mitt dåvarande hcp. Nu har jag kommit ner ytterligare 2-3 i hcp sen jag var där sist. Så det blir kanske aktuellt med en runda till i sommar? Om någon bjuder mig. Jag (min åsikt) skulle aldrig få för mig att betala för att spela där. Den kostnaden och sen spela och må så mentalt dåligt efter... nja. Då är det roligare att betala elräkningen.

Spännande input, jag har bara hört gott om den så det är förstås givande att höra något annat.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Kristianstad GK, som ligger i Åhus, är Sveriges tredje finaste bana. Men jag hade inte rekommenderat den till någon som har över 16-17 i hcp, om man inte gillar att stå och slå i bunkrar förstås. Merparten av bunkarna är inte synliga från tee heller. Så ta med en banguide, annars har du inte susning om var bunkarna befinner sig då det inte finns någon tavla med översikt på tee. Det där slaget du drog ut mitt i fairway, trodde du, ligger i en meterdjup bunker som du antagligen inte kommer ur om du inte spelar i sidled.

Fin bana som sagt med otroligt hög finnish på alla ytor. Men bunkrarna förstör spelet. Det känns som att dom har lagt en bunker överallt där mellan och hög-hcpare ofta missar sina slag och precis i de längder den kategorin slår. Singel-hcpare slår så pass långt att dom sällan berörs av fairwaybunkarna.
Jag har spelat KGK Östra tre-fyra gånger och aldrig lyckats vara nära mitt dåvarande hcp. Nu har jag kommit ner ytterligare 2-3 i hcp sen jag var där sist. Så det blir kanske aktuellt med en runda till i sommar? Om någon bjuder mig. Jag (min åsikt) skulle aldrig få för mig att betala för att spela där. Den kostnaden och sen spela och må så mentalt dåligt efter... nja. Då är det roligare att betala elräkningen.

Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande input, jag har bara hört gott om den så det är förstås givande att höra något annat.

Det handlar om spelplanering, visserligen är kanske inte medelhandikappare speciellt bra på det utan klappar alltid till vad det går och väljer alltid driver på par 4 och 5 från tee.
Ligger det en bunker mitt i fairway på det avståndet du slår din klubba normalt så väljer man antingen annan klubba eller slår den lite lösare om man nu definitivt vill undvika att hamna i bunkern.

Tycker mig även se allt för ofta att de med lite högre hcp alltid vill spela över sin förmåga genom att inte acceptera bogey trotts att dom har både 1 och 2 slag extra på hålet.
Sen hade även många mått bra av att flytta fram en tee och spela lite kortare om dom inte har längden för gul tee, men det är väl prestige för många herrar att inte spela annat än gul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det handlar om spelplanering, visserligen är kanske inte medelhandikappare speciellt bra på det utan klappar alltid till vad det går och väljer alltid driver på par 4 och 5 från tee.
Ligger det en bunker mitt i fairway på det avståndet du slår din klubba normalt så väljer man antingen annan klubba eller slår den lite lösare om man nu definitivt vill undvika att hamna i bunkern.

Tycker mig även se allt för ofta att de med lite högre hcp alltid vill spela över sin förmåga genom att inte acceptera bogey trotts att dom har både 1 och 2 slag extra på hålet.
Sen hade även många mått bra av att flytta fram en tee och spela lite kortare om dom inte har längden för gul tee, men det är väl prestige för många herrar att inte spela annat än gul.

Nä men absolut, det är ju en del av spelet. Tror jag fortfarande slår något över medel men det är väl kul när man inte bara kan banka på. Men när det är för mycket dolda hinder kan det ju absolut bli lite frustration. Tror inte du skrämt bort mig än, vill nog ännu testa banan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Nä men absolut, det är ju en del av spelet. Tror jag fortfarande slår något över medel men det är väl kul när man inte bara kan banka på. Men när det är för mycket dolda hinder kan det ju absolut bli lite frustration. Tror inte du skrämt bort mig än, vill nog ännu testa banan.

Det var absolut inte min mening att försöka skrämma bort dig från den banan, det är en mycket fin bana som helt klart är värt ett besök.

Det var väl mest ett försök att sätta ord på varför många medelhandikappare har svårare när banan i sig blir lite mer utmanande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Spännande input, jag har bara hört gott om den så det är förstås givande att höra något annat.

Det är en bra bana. Testa om du har möjlighet. Betalande greenfeegäster är alltid välkomna dit. Bara jag som rantar lite och vill varna folk som kanske inte är "bra nog" till att spela där. Det är ju en ansenlig summa pengar för ett varv liksom. Lite valuta vill man ha?

Skrivet av MacAllan:

Det handlar om spelplanering, visserligen är kanske inte medelhandikappare speciellt bra på det utan klappar alltid till vad det går och väljer alltid driver på par 4 och 5 från tee.
Ligger det en bunker mitt i fairway på det avståndet du slår din klubba normalt så väljer man antingen annan klubba eller slår den lite lösare om man nu definitivt vill undvika att hamna i bunkern.

Tycker mig även se allt för ofta att de med lite högre hcp alltid vill spela över sin förmåga genom att inte acceptera bogey trotts att dom har både 1 och 2 slag extra på hålet.
Sen hade även många mått bra av att flytta fram en tee och spela lite kortare om dom inte har längden för gul tee, men det är väl prestige för många herrar att inte spela annat än gul.

Skrivet av MoNkeY-05:

Nä men absolut, det är ju en del av spelet. Tror jag fortfarande slår något över medel men det är väl kul när man inte bara kan banka på. Men när det är för mycket dolda hinder kan det ju absolut bli lite frustration. Tror inte du skrämt bort mig än, vill nog ännu testa banan.

Jag håller med om spelplaneringen. Men det är också något som bättre spelare och dom som vill någonstans med sitt golfande gör. Därför tycker jag att man kan anpassa hindren till denna kategori spelare. Till dom som vill ha en utmaning.
Men nu känns det som att hindren mest påverkar dom som inte är lika bra. Och det är ju knappast motiverande för suget att fortsätta spela golf. Därför tycker jag man kanske ska tänka sig för som hög-hcpare om att åka till KGK. Beroende på vad man är ute efter liksom.

Det är också många som spelar stenhårt på poängbogey. Har du noll poäng, lyft bollen är det många som kör. Men spela klart hålet, förutsatt att man inte bromsar upp bakomvarande boll. Det är ju träning och erfarenhet alla slagen man gör. Och hur ofta har inte det hänt att man sänker den där 12 metersputten för noll poäng, bara för att? Löjligt men det händer. Nästa gång kanske man står i det läget kanske det är för birdie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag håller med om spelplaneringen. Men det är också något som bättre spelare och dom som vill någonstans med sitt golfande gör. Därför tycker jag att man kan anpassa hindren till denna kategori spelare. Till dom som vill ha en utmaning.
Men nu känns det som att hindren mest påverkar dom som inte är lika bra. Och det är ju knappast motiverande för suget att fortsätta spela golf. Därför tycker jag man kanske ska tänka sig för som hög-hcpare om att åka till KGK. Beroende på vad man är ute efter liksom.

Men det är här jag menar att fler "som inte är lika bra" borde snappa upp detta med planering, många som då hade upptäckt en helt ny sida av spelet och tyckt att golfen blivit mycket roligare.
Alternativet till att planera spelet är att välja en kortare tee när man kommer till en bana som är lite svårare och på så sätt ta hinder ur spel.

Skrivet av napahlm:

Det är också många som spelar stenhårt på poängbogey. Har du noll poäng, lyft bollen är det många som kör. Men spela klart hålet, förutsatt att man inte bromsar upp bakomvarande boll. Det är ju träning och erfarenhet alla slagen man gör. Och hur ofta har inte det hänt att man sänker den där 12 metersputten för noll poäng, bara för att? Löjligt men det händer. Nästa gång kanske man står i det läget kanske det är för birdie?

Håller med att man inte behöver lyfta bollen om man inte stoppar upp bollarna bakom, är man ute och spelar bör man spela klart samtliga hål så mycket som möjligt för just som du säger träningens skull.
Har man blivit av med sin boll (och inte vill gå tillbaka) kan man även slänga ut en ny bara för att spela hålet, allt så länge spelet flyter och inte stoppar upp.

Permalänk
Medlem

Sol! Mars månad! Börjar närma sig lite nu, tror jag? I år ska jag inte vänta mer, det ska shoppas en ny träfemma. Någon rekommendation? Stiffskaft, ~10hcp.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Sol! Mars månad! Börjar närma sig lite nu, tror jag? I år ska jag inte vänta mer, det ska shoppas en ny träfemma. Någon rekommendation? Stiffskaft, ~10hcp.

Jag gillar cobras metalwoods, kör med en stiff speedzone 18,5° 5w som är mycket trevlig. Klappar på den runt 210 meter.
Utöver det har jag en Radspeed 9°driver x-stiff och en Radspeed tour 14,5° stiff spoon. Har kört cobra metalwoods sedan f8-serien släpptes, deras järn är jag däremot inget större fan av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Jag gillar cobras metalwoods, kör med en stiff speedzone 18,5° 5w som är mycket trevlig. Klappar på den runt 210 meter.
Utöver det har jag en Radspeed 9°driver x-stiff och en Radspeed tour 14,5° stiff spoon. Har kört cobra metalwoods sedan f8-serien släpptes, deras järn är jag däremot inget större fan av.

Spännande.
Hittar en speedback på Dormy till ett pris som inte skrämmer mig. Ska försöka åka och testslå den i helgen! Skillnaden på den och speedzone får jag googla lite på.

https://www.dormy.com/sv/varumarken/cobra/king-f9s-black-yell...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Normalt sett hade vi nog varit igång redan. Men i år har golfbanan varit mer restriktiv med spelandet. Dom försökte släppa på spel mot ordinarie greener men folk har varit dåliga på att respektera att det varit frost och spelat mot green ändå.
Så det har varit stängt i två veckor, bara spel på vintergreen vilket är sjukt tråkigt att spela. Då kan man lika gärna strunta i det.
Men nu när det har varit sol hela veckan, dock minusgrader på kvällar, nätter och mornar, så kliar det i golftarmen.

Jag var hos vår coach tidigare i veckan för att försöka få bort min ständiga fade/slice. På bra dagar är det en hanterbar fade, dåliga dagar en riktigt bananslice.
Kommer mycket utifrån och in och behöver jobba på det. Efter en halvtimme med coachen slår jag numer vansinniga pull-draws. Dom skruvar sig så mycket att jag nästan har lika långt kvar till mitt mål, bara att jag nu ligger till vänster om.
Ska öva några hinkar på rangen, så att jag startar bollen höger om mitt mål. Sen ska jag boka nästa lektion.

Skrivet av MoNkeY-05:

Sol! Mars månad! Börjar närma sig lite nu, tror jag? I år ska jag inte vänta mer, det ska shoppas en ny träfemma. Någon rekommendation? Stiffskaft, ~10hcp.

Finns så mycket att välja på. Du kan nog bara prova dig fram helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Normalt sett hade vi nog varit igång redan. Men i år har golfbanan varit mer restriktiv med spelandet. Dom försökte släppa på spel mot ordinarie greener men folk har varit dåliga på att respektera att det varit frost och spelat mot green ändå.
Så det har varit stängt i två veckor, bara spel på vintergreen vilket är sjukt tråkigt att spela. Då kan man lika gärna strunta i det.
Men nu när det har varit sol hela veckan, dock minusgrader på kvällar, nätter och mornar, så kliar det i golftarmen.

Jag var hos vår coach tidigare i veckan för att försöka få bort min ständiga fade/slice. På bra dagar är det en hanterbar fade, dåliga dagar en riktigt bananslice.
Kommer mycket utifrån och in och behöver jobba på det. Efter en halvtimme med coachen slår jag numer vansinniga pull-draws. Dom skruvar sig så mycket att jag nästan har lika långt kvar till mitt mål, bara att jag nu ligger till vänster om.
Ska öva några hinkar på rangen, så att jag startar bollen höger om mitt mål. Sen ska jag boka nästa lektion.

Finns så mycket att välja på. Du kan nog bara prova dig fram helt enkelt.

Finns ju ingen mirakelmedicin men senast jag hade problem med att jag började fada lite så bättrades det på genom att fokusera på att trycka fram högeraxeln rejält in under hakan i genomsvingen. Svårt att komma utifrån och in om man fokuserar på det, för då hamnar den ju nästan mer framför än under.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8