Youtube. Hur bevisar man att man är myndig nog att se videos utan kortuppgifter eller bild på körkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon som kan länka till en sådan video? Jag kan inte minnas att jag stött på det problemet.

Slarvigt av mig. Skulle länkat en video som exempel på att jag måste verifiera min ålder.

https://www.youtube.com/watch?v=OriR-vTOqYg

Ville visa den för en kille som exempel på videos jag får förslag om på tuben som folk "react"s på. Blev lite snopen när originalvideon flaggas för mig.

Skrivet av cyklonen:

Här är videon som fick mig att ge upp och verifiera mitt konto. Visst finns det andra versioner, men jag insåg att fler och fler saker skulle hamna bakom den korkade åldersspärren, så jag gav mig. Tröstar mig med att det faktiskt inte är YT:s fel. De är också offer för korkade beslut och har inte nåt att välja på.

(Videon är alltså bara en "musikvideo" med gamla slagdängan "When Johnny Comes Marching Home"!)

https://www.youtube.com/watch?v=d9uarq2_hQ8

Kan inte heller se.

Skrivet av mrqaffe:

Farlig svensk musik
Och som referens barnvänlig amerikansk
https://www.youtube.com/watch?v=hsm4poTWjMs
Vad säger man ?

Humor. Det var den första du länkade till jag skulle visa en kille. Den andra kan jag se. Helt vrickat.

Skrivet av mrqaffe:

Google hoppas väl att du ska använda kontokortet på YT så de kan lagra uppgifterna och sedan hoppas de att du ska råka köpa nått av misstag.

Skrivet av Ibymafayhas:

Använder samma och tror det är den enda fungerande. Aldrig man laddar upp pass eller kreditkort till företag.

Nä. Vill inte ge körkort eller kortuppgifter. Annat än om jag köper något men att ge kortuppgifter för att sen en video, nä.

Skrivet av AplAy:

Jag gav YT mina kortuppgifter som ändå löper snart så spela roll? Värsta som händer är väl att de köper tvättmedel för cirka 2000 SEK via Storbritannien trots att jag aldrig har så mycket pengar direkt på mitt kortkonto på banken.

Nackdelen är att nu är det mitt för- och efternamn som syns så jag kan inte längre kommentera i YT-klipp utan att exponera mig för hela världen!

Detta fick mig även att inse hur kraftfull känslan av anonymitet är för att vilja bli ett fullvärdigt internettroll. Jag verifierade mig för jag ville titta på vissa klipp på Police Activity-kanalen. Faktiskt rätt bra ändå så slipper jag oxå "trolla av mig".

Jag kommenterar just aldrig på tuben. Stör mig bara på att jag som medelålders måste behöva bevisa att jag är bortom myndig. Visst, på ett sätt kan jag förstå men som @mrqaffe visar på, den ena flaggad som inte ens en pingstpastor skulle rodna över men den andra som till och med jag smårodnade över........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ser inte varför det skulle finnas strikt åldersbegränsning på videor förutom de som laddats upp för "utbildningssyfte" så att säga.
Vi hade inte internet när jag var som minst och det var dessutom uppringt på den tiden. Men jag är uppvuxen med alla möjliga filmer. Allt från komedi till splatter.
Helt ärligt, vad är problemet? Varför måste det finnas åldersbegränsning?
Om det prompt måste finnas någon slags åldersbegränsning så behöver man inte låsa ute folk helt. Det räcker med en varning på varje video som man måste klicka bort innan man kan se den och kanske även låsa kommentarsfältet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ser inte varför det skulle finnas strikt åldersbegränsning på videor förutom de som laddats upp för "utbildningssyfte" så att säga.
Vi hade inte internet när jag var som minst och det var dessutom uppringt på den tiden. Men jag är uppvuxen med alla möjliga filmer. Allt från komedi till splatter.
Helt ärligt, vad är problemet? Varför måste det finnas åldersbegränsning?
Om det prompt måste finnas någon slags åldersbegränsning så behöver man inte låsa ute folk helt. Det räcker med en varning på varje video som man måste klicka bort innan man kan se den och kanske även låsa kommentarsfältet.

Ärkekonservativa, religiösa, pryda tokfransar som styr mycket av kontinentala Europa, och EU.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. Allt i rubriken egentligen.

Skulle länka några klipp till en kille på låtar från några grupper men de var "vuxenflaggade". Inte för att jag för mitt liv fattar varför, noll naket eller så i dem. Har sett dem själv då jag hamnat i en loop med att Youtube föreslår musikvideos som folk "react" på. De går alltså bra men inte originalvideon själv.

Sitter alltså och är rejält myndig. Medelålders. Vill inte ge Youtube mina kortuppgifter och än mindre bild på mitt körkort.

Förstår någonstans i bakhuvudet att det är de två alternativ jag har men måste höra här.

En släkting skulle göra en operation som jag skulle kolla upp och samma där, vuxenflaggad video.

Kör inprivate/incognito utan att logga in?

EDIT:
Fungerade på någon länk men inte andra.
Sorry, har haft YT konto i evigheter och har det kopplat till mitt gmail-konto så google har mina uppgifter. Minns att jag reagerade över hur det kändes konstigt att ladda upp en video på Youtube senast jag gjorde det, kändes som man var tvungen att välja vuxeninnehåll för att det inte skulle bli barn som målgrupp. Troligen dålig svensk översättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

EDIT:
Sorry, har haft YT konto i evigheter och har det kopplat till mitt gmail-konto så google har mina uppgifter. Minns att jag reagerade över hur det kändes konstigt att ladda upp en video på Youtube senast jag gjorde det, kändes som man var tvungen att välja vuxeninnehåll för att det inte skulle bli barn som målgrupp. Troligen dålig svensk översättning.

Det som är ålderbegränsat visas inte alls för oinloggade, eller i inbäddade länkar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Så är det våldet eller sexet som stoppar den här tro?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Testade att använda ett engångskort och självklart så sparade google det som betalningsmetod... desperata.

Permalänk
Skrivet av coolwine:

Testade att använda ett engångskort och självklart så sparade google det som betalningsmetod... desperata.

Vad kör du för engångskort?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Laddade hem den mha yt-dlp (utan att ange ålder) och det är nog en anti-vaxxers som inte gillar nålen på sprutan som doktorn visar upp.

Permalänk
Medlem

Visste inte att det fanns saker med åldersgräns på YT. Bra gjort av dem dock! Jag har en inloggning, men har nog inte loggat in mer än 2-5 gånger ^^

Vill du ta del av allt som finns, legitimera dig. Eller ta bara del av nästan allt som "anonym". Oavsett så är det kostnadsfritt.

Dock finns det ju en hög med sidor helt utan spärrar som inte kräver inloggning ännu, bara en kort sökning bort på google.

OT: Om du känner någon som jobbar för google som också kan göra ändringar i databasen, be dem om hjälp :> Finns ett annat ganska löst alternativ, men som inte ska diskuteras eller ens övervägas.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

EDIT:

Testat oinloggad med och inget av dem fungerar på ovan länkade klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=ltsVs2_HIBc

Vet inte. Kan inte se. (Sorry. Kunde inte låta bli, nu är jag nyfiken på vad du länkade för klipp. )

Skrivet av Nauie:

Visste inte att det fanns saker med åldersgräns på YT. Bra gjort av dem dock! Jag har en inloggning, men har nog inte loggat in mer än 2-5 gånger ^^

Vill du ta del av allt som finns, legitimera dig. Eller ta bara del av nästan allt som "anonym". Oavsett så är det kostnadsfritt.

Dock finns det ju en hög med sidor helt utan spärrar som inte kräver inloggning ännu, bara en kort sökning bort på google.

OT: Om du känner någon som jobbar för google som också kan göra ändringar i databasen, be dem om hjälp :> Finns ett annat ganska löst alternativ, men som inte ska diskuteras eller ens övervägas.

Hmmm. Vet inte ens hur jag ska formulera mig.....

Jag vill genuint inte ge bort mina kortuppgifter till ett företag "bara" för att verifiera min ålder än mindre ge dem mitt id bara för att se en oskyldig musikvideo (speciellt inte då det uppenbarligen finns "grövre" videos som inte är vuxenflaggade). OM det vore porr eller andra klipp som renderar vuxentagg så.

Svårt. Jag förstår att en del saker kanske kräver inloggning med åldersverifiering för att se innehållet. Det är just att ge bort kortuppgift eller id till ett gigantiskt internationellt företag som i princip kan göra vad de vill med det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nauie:

Grejen är att det känns rätt så random vilka som kräver autentisiering, och saker som absolut inte borde kräva det (typ Cracked:s After Hours-videos, där svordomarna är blippade) gör det. Jag hade inte tittat på Youtube på ett tag och en dag krävde nästan allt jag försökte titta på autentisiering, även sådant som inte innehöll ens anspelningar sex, droger eller våld.

Youtube-innehåll brukar inte heller finnas utanför Youtube.

Jag lade till ett betalkort som jag sedan tog bort.

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Vet inte. Kan inte se. (Sorry. Kunde inte låta bli, nu är jag nyfiken på vad du länkade för klipp. )
Hmmm. Vet inte ens

Det är det här finska bandet. Inte samma video här men deras videos är väldigt roliga ibland sedan har dem några seriösa ibland oxå. Det roliga är att jag sett ett par youtube kanaler där dem reagerar på musik.
En av dem tog bort det lilla skämtsamma sexet som finns med men våldet fick vara kvar. En annan kanal körde hela videon och asgarvar men då har den ju åldersbegränsningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är det här finska bandet. Inte samma video här men deras videos är väldigt roliga ibland sedan har dem några seriösa ibland oxå. Det roliga är att jag sett ett par youtube kanaler där dem reagerar på musik.
En av dem tog bort det lilla skämtsamma sexet som finns med men våldet fick vara kvar. En annan kanal körde hela videon och asgarvar men då har den ju åldersbegränsningen.

https://www.youtube.com/watch?v=RXZQ55kA1lM

Aha. Tack. Ska kolla sen, om det går att se.

Som jag nämnde, eller kanske inte. En av videorna jag skulle skicka till kille var ju censurerad, obegripligt varför, men den går bra att visa då folk "react"´s på den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Farlig svensk musik
Och som referens barnvänlig amerikansk
https://www.youtube.com/watch?v=hsm4poTWjMs
Vad säger man ?

Lite av moral panik om man tycker WAP skulle behöva barnförbjudas tycker nog jag, o trodde vi i Sverige skulle klara av en sådan video bättre än dem stackars dubbelmoralisterna i USA.
När man jämför med Amaranthes video där det faktiskt står så här "Video med åldersgräns (begärd av innehållsleverantören)" då undrar jag om det är dem själva som begärt åldersgräns. Står nämligen samma på det finska Turmion Kätilöt - Naitu videon jag länkade till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är helt löjeväckande. Jag testade att logga in med mitt äldsta konto och då krävde Google födelsedatum för att ens komma in i GMail på webben. Sedan prövade jag att spela upp ett ålderslåst klipp och för att kunna göra det ska jag verifiera åldern. En smärre detalj är att kontot är 17 år gammalt, men likförbannat ska Google "verifiera". Antingen anser de alltså att jag köpt eller "hackat" kontot (bättre att göra det med ett verifierat då, kan tyckas...) eller så har jag registrerat det samtidigt som jag föddes och är därför åtminstone under 18... Google AI i sitt esse, precis som när man försöker söka på något och sökmotorn envist bestämmer sig för att man egentligen vill söka på något annat.

Permalänk
Medlem

Lite av moral panik om man tycker WAP skulle behöva barnförbjudas tycker nog jag, o trodde vi i Sverige skulle klara av en sådan video bättre än dem stackars dubbelmoralisterna i USA.
När man jämför med Amaranthes video där det faktiskt står så här "Video med åldersgräns (begärd av innehållsleverantören)" då undrar jag om det är dem själva som begärt åldersgräns. Står nämligen samma på det finska Turmion Kätilöt - Naitu videon jag länkade till.

Troligen är det de själva, för det kan även stå "community guidelines" som skäl. Ibland är det helt förvirrat, där det kan finnas liknande klipp på samma kanal där de flesta inte är låsta och ett mycket snarlikt är låst enligt "community guidelines". Och det är inte alltid ens uppenbart vad det är som är så "farligt" heller, men det kanske är någon uttråkad person som har rapporterat ett specifikt klipp, Google har låst det och sedan orkar inte kanalinnehavaren bry sig.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för engångskort?

Revolut.

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig efter alla år på tuben sett ett sånt meddelande. Trodde först att det berodde på att jag har en egen kanal och att det var därför men när jag tittar en kort stund på en av videorna så fattar jag varför. Det var ett äckligt skit och jag såg inget som helst konstnärligt värde i det överhuvudtaget dessvärre.

Det hjälper i och förs sig inte att hag har svårt för den musikstilen men det är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem

Finns ju udda ting där ett vanligt klipp ej går att lägga i favoriter t ex. Då innehållet är "skapat" för barn. T ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Finns ju udda ting där ett vanligt klipp ej går att lägga i favoriter t ex. Då innehållet är "skapat" för barn. T ex...

https://www.youtube.com/watch?v=6tYd6lauL1M

Va i..... Ganska konstigt ändå att det inte kan sparas i favoriter.
Men det måste ju vara något som uppladdaren själv har valt?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Inaktiv

Använder sällan YouTubes officiella hemsida och aldrig deras app. Använder YouTube local på datorn och NewPipe i telefonen. Vet inte om jag har sett åldersbegränsad videor på YouTube local men jag vet att jag har gjort det på NewPipe. När någon inte kan se/casta en video via sin telefon brukar jag ta upp den på min telefon istället och så kan vi se den. Hittills aldrig sett något naket eller uppenbart barnförbjudet heller, så vet inte varför vissa videor har åldersbegränsning till att börja med.

Permalänk
Medlem

Har inte märkt nåt, men det kan bero på att jag blev förbannat less på all reklam så jag skaffade YouTube Premium för att slippa 95% av den (kreatörerna lägger ibland in reklam själva i videon, den går inte undvika)

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

kreatörerna lägger ibland in reklam själva i videon, den går inte undvika

SponsorBlock for YouTube fixar det. Hoppar automatiskt förbi den typen av reklam.