3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Så var mitt 3080 ordnat, vill tacka @Webhallen för ännu en lyckad affär

Beställde vitt Strix 3080 v2 när det fanns i lager 27 september.
Kvällen 29 sep fick jag mail om att kortet fanns i lokala butiken för upphämtning så torsdagen 30 september åkte jag förbi efter jobbet för att hämta ordern. Personalen kunde inte hitta kortet och efter långt letande upptäckte man att man lämnat ut kortet till fel person. Man beställde ett nytt och gjorde en prisjustering på kortet eftersom jag hade åkt dit i onödan och sa att det brukar ta ca 2 arbetsdagar att få dit ett nytt. Tänkte att det lär dröja mer än 2 dagar men vi får väl se.

Kvällen måndag den 4 oktober så var det återigen grön bock på min order på mina sidor så åkte dit dagen efter. Kortet fanns då hemma och jag slapp vara utan grafikkort.

Jäklar vilket rejält kort, riktigt fint och bra temps. Att det är LHR gör inte mig något, ska ändå bara spela med det.

Listpriset var 13490 men efter prisavdrag, rabatt med presentkort och lite cashback så blev slutpriset 11356:- vilket jag anser vara fullt rimligt trots dagens priser på kort.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Som jag sagt tidigare i tråden så är den springande punkten om ett avtal ingåtts. Om inget avtal ingåtts (t.ex. för att EG inte skickat någon riktig "orderbekräftelse"), så är EG inte i dröjsmål. Man lär få bedöma på individuell basis om avtal ingåtts eller inte.

Jag hävdade att täckningsköp var aktuellt och meddelade det till EG men inte fått svar. Om de nekar kommer jag anmäla dem till ARN. De ska få arbeta för sitt schabbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Sa personen nått om på vilka grunder elgiganten fick ensidigt häva avtalet? Eller var det på grund av att inget avtal existerade?

De sa att det inte var wn livsviktigt pryl, och därför kunde de inte byta till annat kort och ge rabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

ifall jag skulle köpa ett grafikkort från webhallen och modellen sänks i pris efter någon månad, kan man då få tillbaka mellanskillnaden i form av pengar/presentkort?
typ ifall ett kort köps in för 14k och priset sänks till 13k efter 1 månad

Varför skulle du få det? Priset sätts ju baserat på deras inköpspris och det kommer ju inte ha magiskt sänkts för ditt kort bara för att det gjort det för kort de beställer in senare.

Vill du ha en sådan garanti får du handla på ett kreditkort som erbjuder detta. Där kan kortföretaget ge sådant eftersom det fungerar mer som en försäkring i form av att de tar högre avgifter från återförsäljarna för varje köp (plus troligen en årsavgift från kortinnehavaren) och bara ibland behöver betala ut sådan ersättning. Därmed har de råd att betala ut ersättningen de få gånger situationen uppstår och kortinnehavaren samtidigt faktiskt tar sig tid att anmäla detta. Samtidigt har de förmodligen i många fall redan tjänat betydligt mer på dig som kund om du aktiv användare av deras kreditkort ett tag.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Varför skulle du få det? Priset sätts ju baserat på deras inköpspris och det kommer ju inte ha magiskt sänkts för ditt kort bara för att det gjort det för kort de beställer in senare.

Vill du ha en sådan garanti får du handla på ett kreditkort som erbjuder detta. Där kan kortföretaget ge sådant eftersom det fungerar mer som en försäkring i form av att de tar högre avgifter från återförsäljarna för varje köp (plus troligen en årsavgift från kortinnehavaren) och bara ibland behöver betala ut sådan ersättning. Därmed har de råd att betala ut ersättningen de få gånger situationen uppstår och kortinnehavaren samtidigt faktiskt tar sig tid att anmäla detta. Samtidigt har de förmodligen i många fall redan tjänat betydligt mer på dig som kund om du aktiv användare av deras kreditkort ett tag.

Netonnet har denna typ av prisgaranti

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Netonnet har denna typ av prisgaranti

Netonnet gör väl beräkningen att det kanske lönar sig över tid för deras kundbas. De säljer dock också en massa varor ur segment med traditionell betydligt högre marginal, så det är lättare för dem att ta igen sådana förluster på andra ställen förmodligen.

Netonnet verkar ju heller inte leverera så många grafikkort som folk beställt så de gör väl inte lika stora förluster där heller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Netonnet gör väl beräkningen att det kanske lönar sig över tid för deras kundbas. De säljer dock också en massa varor ur segment med traditionell betydligt högre marginal, så det är lättare för dem att ta igen sådana förluster på andra ställen förmodligen.

Netonnet verkar ju heller inte leverera så många grafikkort som folk beställt så de gör väl inte lika stora förluster där heller.

Dom har samma garanti för TV på/inför BF också. Antar att det inte är så många som utnyttjar sånt i slutänden ändå?

Aja, ville bara visa att andra ÅF har liknande, därför är ju frågan om webbis har det fullt relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tack, och ja det har vart en minst sagt trist sits nu i mer än ett år så jag förstår frustrationen.

Vi äter hästgödsel på varje kort vi levererar till intropris desvärre (inköpspris överstiger intropris).

---------------
När jag kollade våra saldon snubblade jag på detta också:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2.

/Patrik

Eloge till dig hur mycket tid du lägger på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Tack, och ja det har vart en minst sagt trist sits nu i mer än ett år så jag förstår frustrationen.

Vi äter hästgödsel på varje kort vi levererar till intropris desvärre (inköpspris överstiger intropris).

---------------
När jag kollade våra saldon snubblade jag på detta också:

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
Alla som bokat upp till 20 nov 2020 kan nu PM mig om att få sitt kort utbytt till V2.

/Patrik

Ni ska veta att det verkligen uppskattas, särskilt i en situation där somliga företag behandlar sina kunder som hästgödsel. Två tummar upp till er!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått sina kort via EVGAs kölista?

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisrolex:

Är det någon som har fått sina kort via EVGAs kölista?

Nej men fick mail om ett nytt tilldelnings system etc.

Permalänk
Medlem

Måste inflika att priserna på 3080/ti är ju rena skämtet. Fattar inte att kunderna går med på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Måste inflika att priserna på 3080/ti är ju rena skämtet. Fattar inte att kunderna går med på detta.

3080? Ha. Vissa 3060Ti ligger nu på över 10K hos vissa återförsäljare.. Där har vi vansinnig prissättning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Måste inflika att priserna på 3080/ti är ju rena skämtet. Fattar inte att kunderna går med på detta.

3080 är 3k för dyrt, men annars inte orimligt. 3080ti däremot där håller jag med.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom har samma garanti för TV på/inför BF också. Antar att det inte är så många som utnyttjar sånt i slutänden ändå?

Aja, ville bara visa att andra ÅF har liknande, därför är ju frågan om webbis har det fullt relevant

Nej, jag känner mig ganska säker på att det bara är en bråkdel av de som skulle kunna utnyttja det som gör det. Det är sannolikt ungefär som med så kallade "mail in rebates" som är vanligt i USA och Kanada. Andelen som faktiskt skickar in dessa är relativt liten, men folk får fortfarande känslan av att de fått ett bra rea-pris.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undesired_hero:

Enligt min rådgivares bedömning om mitt läge så fanns det inga oklarheter. Min bekräftelse ansågs som en accept och att vi hade ett avtal. Eftersom EG inte kunde leverera någon vara. Och har aldrig kunnat. Därför var de i dröjsmål.

Det är möjligt att du redan svarat i ett tidigare inlägg, men...
Tänker du dra ditt fall till ARN om EG inte levererar eller står för täckningsköp?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Webhallen
Skrivet av antherz:

Så var mitt 3080 ordnat, vill tacka @Webhallen för ännu en lyckad affär

Beställde vitt Strix 3080 v2 när det fanns i lager 27 september.
Kvällen 29 sep fick jag mail om att kortet fanns i lokala butiken för upphämtning så torsdagen 30 september åkte jag förbi efter jobbet för att hämta ordern. Personalen kunde inte hitta kortet och efter långt letande upptäckte man att man lämnat ut kortet till fel person. Man beställde ett nytt och gjorde en prisjustering på kortet eftersom jag hade åkt dit i onödan och sa att det brukar ta ca 2 arbetsdagar att få dit ett nytt. Tänkte att det lär dröja mer än 2 dagar men vi får väl se.

Kvällen måndag den 4 oktober så var det återigen grön bock på min order på mina sidor så åkte dit dagen efter. Kortet fanns då hemma och jag slapp vara utan grafikkort.

Jäklar vilket rejält kort, riktigt fint och bra temps. Att det är LHR gör inte mig något, ska ändå bara spela med det.

Listpriset var 13490 men efter prisavdrag, rabatt med presentkort och lite cashback så blev slutpriset 11356:- vilket jag anser vara fullt rimligt trots dagens priser på kort.

https://i.imgur.com/MUXoQ4v.jpg

Skönt att det löste sig tillslut!
Vill tipsa med strömkablarna till GPU, sätter du PCIE-kabeln utan kabelkammar i mitten så kan du gömma den under dina två andra "kammade" stammar , blir väldigt mycket mer uniformt, ett knep vi kom på när kunder bokat cablemod till RTX 3080 och man vart utan en extra PCiE kabel.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

3080 ti är i princip ett 3090 med hälften minne så förstår inte varför man reagerar på 3080 ti priset och inte 3090.

Sen tycker jag alla är överprisade, runt 7-8k för 3080 är egentligen smärtgräns och kanske 9-10k för 3080 ti och 13-14 för 3090.

Det börjar bli riktigt dyrt med datorkomponenter. För 10 år sen fick du en high end dator för ca 10k idag får du knappt ett hyfsat grafikkort för dom pengarna.

1070 gick loss för 4k på black friday när det släpptes. 1080 ti för 7k och det var bara några år sedan.

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Skönt att det löste sig tillslut!
Vill tipsa med strömkablarna till GPU, sätter du PCIE-kabeln utan kabelkammar i mitten så kan du gömma den under dina två andra "kammade" stammar , blir väldigt mycket mer uniformt, ett knep vi kom på när kunder bokat cablemod till RTX 3080 och man vart utan en extra PCiE kabel.

/Patrik

Tack för tipset! Har en ny cablemod kabel på ingång men ska pröva det tills dess!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

3080? Ha. Vissa 3060Ti ligger nu på över 10K hos vissa återförsäljare.. Där har vi vansinnig prissättning.

Asså om.man jämför prisutvecklingen för grafikkort med andra produkter så ...ja helt galet. Tänk om bilar ökade lika fort i pris haha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av antherz:

Så var mitt 3080 ordnat, vill tacka @Webhallen för ännu en lyckad affär

Beställde vitt Strix 3080 v2 när det fanns i lager 27 september.
Kvällen 29 sep fick jag mail om att kortet fanns i lokala butiken för upphämtning så torsdagen 30 september åkte jag förbi efter jobbet för att hämta ordern. Personalen kunde inte hitta kortet och efter långt letande upptäckte man att man lämnat ut kortet till fel person. Man beställde ett nytt och gjorde en prisjustering på kortet eftersom jag hade åkt dit i onödan och sa att det brukar ta ca 2 arbetsdagar att få dit ett nytt. Tänkte att det lär dröja mer än 2 dagar men vi får väl se.

Kvällen måndag den 4 oktober så var det återigen grön bock på min order på mina sidor så åkte dit dagen efter. Kortet fanns då hemma och jag slapp vara utan grafikkort.

Jäklar vilket rejält kort, riktigt fint och bra temps. Att det är LHR gör inte mig något, ska ändå bara spela med det.

Listpriset var 13490 men efter prisavdrag, rabatt med presentkort och lite cashback så blev slutpriset 11356:- vilket jag anser vara fullt rimligt trots dagens priser på kort.

https://i.imgur.com/MUXoQ4v.jpg

blev snyggt med vita Strix i den setupen också

Permalänk

Tjena i stugan , ge mig lite input sitter och velar om man ska ta ett evga 3080ti eller ett 3090 skiljer 7000 men än ändå 7000 spänn ska ha ett kort vilket som

Permalänk
Medlem

tycke tillverkarna skyllde på komponent brist när det gällde tillgången på 3080 kort.. hur kan dom då trycka ut massor med 3080ti kort? är ju som att spotta alla som bokade 3080 kort rakt i ansiktet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

kommer stå på paketet

Vart står det?
Har ett zotac 3060 men ser inget om lhr

Visa signatur

Internet: IP-Only Bahnhof 1000/1000 fibern direkt in i UDM Pro
Nät: Unifi UDM Pro, Unifi Switch Pro 48 PoE, U6-Pro, U6-Long-Rang, U6-Lite,
Kameror: 2st G3 Flex, 4st G4 Dome, 4st G4 Bullet
Lagring: QNAP TVS-H1288X W-1290 / 80GB ECC / 2x 500GB M.2 / 2x SSD 1TB / 6x Ironwolf 4TB
UPS: UPS 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

tycke tillverkarna skyllde på komponent brist när det gällde tillgången på 3080 kort.. hur kan dom då trycka ut massor med 3080ti kort? är ju som att spotta alla som bokade 3080 kort rakt i ansiktet

Det är ju en enorm backlogg av 3080, samt att de flesta inte väljer att köra på ett 3080ti då det ger lite mer prestanda för mycket mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

tycke tillverkarna skyllde på komponent brist när det gällde tillgången på 3080 kort.. hur kan dom då trycka ut massor med 3080ti kort? är ju som att spotta alla som bokade 3080 kort rakt i ansiktet

Nvidia konstaterade att de GA102-chip de producerade inte hade lika stor andel defekta chip som de räknade med, och att de som var defekta inte var det till den grad som man trodde. Därmed lade man in en extra SKU mellan 3090 och 3080. Det framstår också som att Nvida lagt en hel del sådana chip på hög medan de beslutade hur de skulle använda dem. Därmed stämmer det att det var brist på kärnor som inte nådde upp till 3080 Ti-specifikationerna.

Binningen utförs av Nvidia så det är inget tillverkarna styr över, de kan bara köpa det Nvidia vill sälja. Det har också varit brist på flera av de andra komponenterna som monteras på kretskorten, vilket resulterat i högre priser och eventuellt saktat ner produktionen.

Håller dock med om att ett sådant uttalande lätt blir ganska missvisande, då det till viss del handlar om att Nvidia helt enkelt vill sälja GPU:er med högre marginal.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

tycke tillverkarna skyllde på komponent brist när det gällde tillgången på 3080 kort.. hur kan dom då trycka ut massor med 3080ti kort? är ju som att spotta alla som bokade 3080 kort rakt i ansiktet

Nvidia tjänar väldigt mycket mer pengar på att spotta er i ansiktet än att leverera på en backlogg för 30-50% under nuvarande pris på billigaste kortet med samma GPU. De kan ju få dubbelt betalt per GPU för 3080ti/3090-kretsar... varför skulle de någonsin vara snälla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidia tjänar väldigt mycket mer pengar på att spotta er i ansiktet än att leverera på en backlogg för 30-50% under nuvarande pris på billigaste kortet med samma GPU. De kan ju få dubbelt betalt per GPU för 3080ti/3090-kretsar... varför skulle de någonsin vara snälla?

klart alla vill tjäna pengar, men då skulle tillverkare och återförsäljare dödat köerna för länge sen då dom visste att korten aldrig kommer komma..

Permalänk
Medlem

Ju längre man väntar med att leverera de ursprungliga 3080-ordrarna, desto färre behöver man leverera till ursprungspriserna. Det verkar på flera plan: Tillverkarna har tryckt ut andra 3080-modeller som prioriteras före kön.
Nvidia gör andra modeller, som 3080ti som tar chippen som kunde använts till 3080 eller LHR-versionerna som Elgiganten använder som ursäkt för att säga att de ursprungliga modellerna inte tillverkas längre och därmed stryker.

När sen 4000-serien kommer så kommer väl intresset för de kvarvarande orderna vara noll.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

blev snyggt med vita Strix i den setupen också

Tack, ja det det blev väldigt snyggt! Enda jag stör mig på i bygget är att det hade varit snyggare med vita heatsink covers på kylaren men men man tager vad man haver

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3