Snabbkoll: Vilka sociala medier använder du?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vilka sociala medier använder du?

Det finns gott om sociala medier, vissa mer populära än andra och ofta används de för något olika ändamål. Vilka använder du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sweclockers? Haha

Varför räknas Whatsapp som social plattform? Då borde ju iMessage/SMS göra det med

Permalänk
Hedersmedlem

Whatsapp har jag svårt att se som social media. På samma sätt som SMS inte passar in där riktigt.

Främsta sociala medierna jag använder är väl sweclockers och disqus.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Är inte speciellt aktiv själv men läser/använder allt utom telegram, snapchat och tiktok.

WhatsApp känns dock mer som en SMS-tjänst.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd

Varför har man börjat räkna Whatsapp till sociala medier egentligen?

Instagram annars, men bara för de jag faktiskt följer. Ibland har jag börjat scrolla i rekommenderade poster och jag blir bara ledsen och deprimerad och orolig för hur självcentrerade människor är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sweclockers? Haha

Varför räknas Whatsapp som social plattform? Då borde ju iMessage/SMS göra det med

Alla som svarar på inlägget/frågan använder Sweclockers. Ingår per automatik dvs i guess.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använder är ett starkt ord... Jag innehar konton på de flesta

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Beror på hur man definerar det. Använder främst Reddit och Youtube annars mest forum.

Permalänk
Hedersmedlem

Discord känns väl rätt vanligt (och borde väl räknas om Telegram gör det)?

Permalänk
Vila i frid

Flashback, sporthoj och sweclockers täcker mina behov.

Permalänk
Medlem

Ingen av de listade, tog bort Facebook för ett par år sen då jag tycker det är ett vidrigt företag.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Facebook och linkedin.

Jag är egentligen inte nöjd med någon. Och det hänger ihop med hur folket har blivit.
Någon skriver något som ibland är lite kontroversiellt, men nästan inte en jävel vågar att säga emot. Och den modiga som ändå säger emot får ofta mycket skit. Detta leder till att dessa sociala medier mer består av en grupp får.

Mer anonyma sociala medier har dock andra problem, men det blir samtidigt en vettig diskussion om något, mer än att alla är livrädda för att skriva något som kan reta upp någon..

T.ex. på en icke officiell kommunsida på facebook som jag av olika anledningar hängde på, så skrev en lokalpolitiker saker kring abort som hade fått skribenterna på gammelmedia att göra i byxorna. Men nästan ingen vågade säga emot, någon enstaka bara lite vagt. Alla var så tokrädda för att säga något. Och detta upplever jag hela tiden på dessa sociala medier.

Permalänk
Avstängd

Facebook. Nyheter, vänner, memes, oculus osv
Instagram. Kikar bara typ en gång per vecka. Har delat 2 saker på typ 3 år.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem

Saknade en ruta för Sweclockers forum

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder en hel del olika såsom Facebook, Instagram, Twitter m.fl. men väldigt lite. Jag går in och kikar någon / några gånger. Har kanske postat något någon gång.

På Instagram har jag faktiskt hela tre bilder men väl valda bilder som mest troligt inte kommer hända i livet igen. Jag hade nog kunnat avinstallera alla mina sociala medier utom snapchat utan att påverkas något egentligen.

Permalänk
Medlem

Märkligt att exkludera Discord?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Sweclockers.

Bara IRC jag använt längre, men kanske inte suttit på samma kanal hela tiden.

Permalänk
Medlem

Whatsapp känns inte som en social media. men jag har det och använder det.

de övriga listade har jag ingen konto, men reddit är något man kollar och scrollar så jag listade de 2 som jag använder.
Har funderat på att skaffa instagram då de låser ut mig för jag inte har konto... jag avskyr när platformar går det här spåret. och många artists anävnder ju enbart instagram nu för tiden.

Jag personligen tycker det är upp till användaren på platformen att godkänna att "folk utan användarkonto för se mitt innehåll JA/NEJ"
och det är enbart för att om jag skapar konto så skulle jag aldrig posta där själv, utan bara använda för att komma åt andras innehåll... så varför vill jag ha ett behov att ha ett konto??

Permalänk
Medlem

Mastodon och IRC är väl de ena jag använder numera.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Använder MeWe https://mewe.com/ mer och mer för att i nuläget finns det ingen censur som på fecebook.
Är användarvillkoren bättre? Knappast, finns säkert en hake där med..

Permalänk
Medlem

Instagram (har 2 profiler, en för min hobby som jag är 95% aktiv på, en för mig som person som jag är 5% aktiv på) samt LinkedIn.

För chatt använder jag:
- iMessage (kommer gå ifrån när jag byter till Android)
- Telegram
- Signal
- Matrix
- Discord
- Slack (främst för jobb)

Utöver det är det väl annars diverse olika forum man är medlem på. Är för många för att lista.

Permalänk
Inaktiv

Facebook, instagram och snapchat för att hålla kontakt med vänner.

Har ett Linkedin konto då arbetsplats ville ha länk till den vid ansökan. Övergav det väldigt snabbt, det är banne mig den största och värsta plattformen när det kommer till circlejerk och ordbajseri som jag någonsin sett.

Spyr numera lite varje gång jag läser orden "utmaning" och "spännande".

Permalänk
Medlem

Får man fråga vart ni säljer denna data ni samlar in via "snabbkoll"?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Elgot:

Discord känns väl rätt vanligt (och borde väl räknas om Telegram gör det)?

Rimligt! Lade till det.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av headphoneninja:

Får man fråga vart ni säljer denna data ni samlar in via "snabbkoll"?

Absolut! Ingenstans.

I alla fall – utan undantag – framgår det om något är kommersiellt (sponsrat).

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Av de som listades är det bara Telegram jag använder men det är ju en chattapp och inte så mycket en social media. Utöver det frekventerar jag här så klart och forumet för den bilmärkesklubb jag är medlem i. I övrigt inte alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Linkedin och Reddit är väl de två jag på något sätt använder som en social-media-plattform.
Jag har Facebook och Whatsapp men använder de ju uteslutande för att skicka meddelanden privat bara. (Kan man ens göra något annat med Whatsapp?)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tröttnade på facebook efter massa gamla ex kontaktade mig,

Numera sitter jag bara på irc och sweclockers (om det nu ska räknas?)

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Använder inget, men om WhatsApp är en sådan så kanske WeChat?

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett resultatet inte som en summering upp till 100%, utan att varje ruta individuellt visas i intervallet 0-100. Nu blir det konstigt när man också kan ge flera svarsalternativ.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8