Asus gör trippelmacka av Mini ITX-moderkort för "Alder Lake"

Permalänk
Melding Plague

Asus gör trippelmacka av Mini ITX-moderkort för "Alder Lake"

För att rymma fler funktioner i ett nätt format får ROG Strix Z690-I Gaming Wifi tre kretskort staplade ovanpå varandra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul grej! Kompakta byggen känns som framtiden för de flesta

Trodde först att hela sockeln satt på ett av korten längre från baksidan, det hade varit något (två fullstora separata lager)

Permalänk
Keeper of Traditions

Ser ingen större poäng med så små byggen mATX är antagligen det minsta jag hade gått ned till.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dunder:

Ser ingen större poäng med så små byggen mATX är antagligen det minsta jag hade gått ned till.

Roligaste bygget jag har gjort var ett ITX bygge i ett Ncase M1. Gick från ett Cooler Master HAF X. Blev ett helt annat tänk och satan vad gulligt allt blev med alla små komponenter. Otroligt stilrent med ITX chassin och perfekt size om man ska flytta datorn eller ha som en HTPC

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

4000 kr... det stoppar inte där va?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

ITX växer 😁

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

mATX är antagligen det minsta jag hade gått ned till.

Synd bara att i stort sett alla moderkortstillverkare verkar ha lämnat mATX. Hade lugnt downsize-at chassi och hela köret om det fanns en mATX crosshair hero mATX bräda. -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

varför behövs ens atx eller ens matx när cpun är en soc? inte ens många atx kort har plats för flera grafikkort då enbart två platser är "fullstora" pci-e slottar. Å xfire/sli är dött.

Jag sitter på ett atx sys nu, och får kvälningar när jag ser det, så onödigt stort. Även stora byggen med mini-itx mobos får mig att må illa förr i tiden kunde man bygga atx byggen som var mindre än dages mini itx byggen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Synd bara att i stort sett alla moderkortstillverkare verkar ha lämnat mATX. Hade lugnt downsize-at chassi och hela köret om det fanns en mATX crosshair hero mATX bräda. -_-

Har själv haft samma funderingar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519136-varfor-ar-inte...
Jag menar när använde du senast mer än 4 PCIe slots ?

Permalänk
Medlem

Dubbel/Trippel mackor är inga billiga lösningar så priset på detta moderkort lär bli rätt så saftigt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MarkSix:

Dubbel/Trippel mackor är inga billiga lösningar så priset på detta moderkort lär bli rätt så saftigt.

Känns som att priset blir saftigt oavsett. ROG Strix så blir det dyrt. Punkt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Matx är den ultimata storleken enligt mig.
Men vi verkar vara en döende skara då det inte byggs så många sådana tydligen.
miniitx offrar ofta för mycket funktioner eller blir svindyra medans matx ofta bara offrar pci-e platser mot vanliga ATX.

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det kommer komma moderkort med Micro-ATX format för Alder Lake?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

miniitx offrar ofta för mycket funktioner eller blir svindyra medans matx ofta bara offrar pci-e platser mot vanliga ATX.

Håller med, men när det inte går att hitta bra brädor i M-ATX så bygger man i ATX istället, vilket gör att man inte ser behovet av M-ATX, så man slutar lägga energi på M-ATX

Lite som att bygga elbilsladdare. Man bygger inga laddare för det finns inga bilar, och man köper inga bilar för det finns inga laddare...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Detta löser ju två av tre dimensioner, men kylarhöjden kommer ju bli lidande i många chassin.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Håller med om att det inte behövs så mycket mer än itx på mellanserien pga få pci-e linor själv kör jag hedt & har alla pci-e platser fulla på alla 3 datorer jag har hemma är bara på linuxburken jag har några över men allt beror på vad man använder datorn till såklart

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Håller med, men när det inte går att hitta bra brädor i M-ATX så bygger man i ATX istället, vilket gör att man inte ser behovet av M-ATX, så man slutar lägga energi på M-ATX

Lite som att bygga elbilsladdare. Man bygger inga laddare för det finns inga bilar, och man köper inga bilar för det finns inga laddare...

Jag ficka leta länge innan jag hittade ett Matx till mitt z390 moderkort med rimligt pris och funktioner.
Valde faktiskt bort Ryzen 3900x som jag tänkte köpa först då det var ännu sämre utbud och högre pris just då iallafall.

Permalänk

Jag behöver quad channel! Dual channel är för fattiga bonndrängar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Då är nog inte 1700-plattformen något för dig. Vi får se vad det blir för ersättare till nuvarnade 2066-sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

varför behövs ens atx eller ens matx när cpun är en soc? inte ens många atx kort har plats för flera grafikkort då enbart två platser är "fullstora" pci-e slottar. Å xfire/sli är dött.

Jag sitter på ett atx sys nu, och får kvälningar när jag ser det, så onödigt stort. Även stora byggen med mini-itx mobos får mig att må illa förr i tiden kunde man bygga atx byggen som var mindre än dages mini itx byggen.

Nja, små ITX-chassin finns det gott om. Den delen av marknaden mår mycket bra just nu. Tillverkare som Louqe, SSUPD, Sliger, Velkase och till och med Cooler Master har gjort massor med fina chassin senaste åren.

Det problem som finns är ju att speciellt grafikkort blir större och större, och tre fläktar med tjocklek på tre slots gör ju att storleken blir rätt tilltagen. En del kort närmar ju sig till och med 3 liter i storlek, vilket är nästan lika stort som hela chassit när vi pratar om riktigt, riktigt små chassin (typ Velka 3).

Personligen gillar jag verkligen mitt Ghost S1, men skulle hoppas på en uppdaterad modell som är lite bredare för tjockare grafikkort.

Skrivet av Triton242:

Jag tycker inte att ITX offrar för mycket - åtminstone inte för en normalanvändare. De flesta använder bara en pci-plats (grafikkortet), vilket finns på ITX. Bättre ITX-chassin har inbyggd wifi+bt, och har ofta 2 m.2-platser, plus fler fläktplatser än man behöver. Det enda man egentligen uppoffrar är 2 ram-slots, men istället så brukar ju ITX prestera bättre ur ram-perspektiv än större moderkort (kortare distanser), och de allra flesta klarar sig fint på 64gb eller mindre.

Gällande det här moderkortet så är jag skeptisk till designen. Många kylare som faller bort där, bland annat NH-L12/S, som ju är en av de viktigaste kylarna på marknaden för ITX. Många chassin är byggda kring den höjden på 67mm.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skrivet av joakim99:

Då är nog inte 1700-plattformen något för dig. Vi får se vad det blir för ersättare till nuvarnade 2066-sockeln.

Jao. DDR5 delar varje sticka i två kanaler så effektivt på två stickor så får du quad channel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Detta löser ju två av tre dimensioner, men kylarhöjden kommer ju bli lidande i många chassin.

CPU sockeln sitter på det understa lagret så det borde inte vara någon skillnad. Men man får nog kolla så att kylaren får plats i "hålet" på moderkortet runt sockeln.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jao. DDR5 delar varje sticka i två kanaler så effektivt på två stickor så får du quad channel.

Tack, detta hade jag missat helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tack, detta hade jag missat helt.

2x32-bit kanaler per sticka, förr var det 1x64-bit

Permalänk
Snusfri

Vad finns det för lämpliga chassin att montera detta tillsammans med en 12900K och mitt 3090 i?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kommer dom nya moderkorten med standarden ATX12VO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Nja, små ITX-chassin finns det gott om. Den delen av marknaden mår mycket bra just nu. Tillverkare som Louqe, SSUPD, Sliger, Velkase och till och med Cooler Master har gjort massor med fina chassin senaste åren.

Det problem som finns är ju att speciellt grafikkort blir större och större, och tre fläktar med tjocklek på tre slots gör ju att storleken blir rätt tilltagen. En del kort närmar ju sig till och med 3 liter i storlek, vilket är nästan lika stort som hela chassit när vi pratar om riktigt, riktigt små chassin (typ Velka 3).

Personligen gillar jag verkligen mitt Ghost S1, men skulle hoppas på en uppdaterad modell som är lite bredare för tjockare grafikkort.

Jag tycker inte att ITX offrar för mycket - åtminstone inte för en normalanvändare. De flesta använder bara en pci-plats (grafikkortet), vilket finns på ITX. Bättre ITX-chassin har inbyggd wifi+bt, och har ofta 2 m.2-platser, plus fler fläktplatser än man behöver. Det enda man egentligen uppoffrar är 2 ram-slots, men istället så brukar ju ITX prestera bättre ur ram-perspektiv än större moderkort (kortare distanser), och de allra flesta klarar sig fint på 64gb eller mindre.

Gällande det här moderkortet så är jag skeptisk till designen. Många kylare som faller bort där, bland annat NH-L12/S, som ju är en av de viktigaste kylarna på marknaden för ITX. Många chassin är byggda kring den höjden på 67mm.

Vanligt prissatta ITX moderkort offrar fläkt-kontakter, ram-slots och ofta usb portar.
De svindyra varianterna är ofta bra helt klart men då till ett pris som jag känner är svårt motiverat.
Matx har nästan alltid gott om sådant även i normala prisklasser och motsvarar i stort ATX. Man förlorar lite PCI-e platser.

Sedan är det väl på sin plats med en aio-kylare om man skall köra de värre Adlerlake varianterna i ett så litet chassi, så jag vet inte om jag ser något större problem med den platsen faktiskt i detta fallet.
Köper man en enklare variant av CPU blir detta moderkortet så fruktansvärt overkill med tanke på att det kommer kosta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Triton242:

Ja, det är synd. Att betala extra för sämre funktionalitet och antagligen högre ljudnivå/sämre kylning med mini-ITX går helt bort för min del.

Mitt Antec P183 får antagligen hänga med ett tag till

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad finns det för lämpliga chassin att montera detta tillsammans med en 12900K och mitt 3090 i?

SSUPD Meshlicious

Permalänk
Medlem

Mitt strix B550 är dubbelmacka. Inget jag tänkte på tills man notera hur illa interna ljudporten (HD audio vad de heter) satt. Blir säkert likadant på detta kort med en osmidig kabeldragning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD