Asus gör trippelmacka av Mini ITX-moderkort för "Alder Lake"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

4000 kr... det stoppar inte där va?!

Knappast... Gav över 4 papp för min ATX S2066-bräda för drygt 4 år sedan och den var inte värstingmodellen (den kostade över 7 papp redan då.) Krympning brukar ju alltid slå på priset dessutom, och att bygga ihop den här våningssängen i fabrik lär väl hamna på prislappen det med. Så detta lär bli en dyr rackare.

Ser dock rätt spännande ut får man ju säga. ASUS har haft en del andra intresanta dotterkortsspäckade mITX-kort förut, inklusive ett där hela spänningsreguleringen till CPUn satt på ett av totalt tre dotterkort.

Skrivet av Prokie:

Kommer dom nya moderkorten med standarden ATX12VO?

Strömkontakten ser ut som standard ATX vad jag tyckte mig skönja, så blir väl nej, i detta fall. Fjärran östern-tillverkarna verkar inte särskilt sugna på ATX12V, så det blir nog lite BTX-varning över den här standarden skulle jag säga.

Hoppas för övrigt Thunderbolt stöds! Vet inte hur det ser ut på PC-marknaden med Alder Lake, det ska väl vara inbyggt i CPUn på den modellen? Så man kanske får se lite moderkort som faktiskt använder anslutningen framöver!

Permalänk
Medlem

Inte långt ifrån det ITX kort jag hade sist: Asus Maximus VIII Impact https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/All...
Den har påbyggnad för att platsa med biffig VRM samt ljudkortet som "instickskort".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har själv haft samma funderingar:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1519136-varfor-ar-inte...
Jag menar när använde du senast mer än 4 PCIe slots ?

Jag håller med. mATX har alla funktioner som ATX har fast utan onödigt många PCIe.
ITX är fortfarande begränsade eller för dyra.

Jag hade som roligast när jag byggde i ett Zalman ZM-T2 för länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vanligt prissatta ITX moderkort offrar fläkt-kontakter, ram-slots och ofta usb portar.
De svindyra varianterna är ofta bra helt klart men då till ett pris som jag känner är svårt motiverat.
Matx har nästan alltid gott om sådant även i normala prisklasser och motsvarar i stort ATX. Man förlorar lite PCI-e platser.

Sedan är det väl på sin plats med en aio-kylare om man skall köra de värre Adlerlake varianterna i ett så litet chassi, så jag vet inte om jag ser något större problem med den platsen faktiskt i detta fallet.
Köper man en enklare variant av CPU blir detta moderkortet så fruktansvärt overkill med tanke på att det kommer kosta.

Jag håller inte med. Jag har ett Asrock B560m-itx/ac som antagligen är billigaste ITX-moderkortet som finns för Rocket Lake (förutom vissa som säljs endast i Asien). Jag har 2 fläkt-kontakter (förutom CPU), 4 USB 3.0 bakpå plus interna headers. Behöver man verkligen mera? Vill man ha flera interna fläktar så finns det både PST-liknande lösningar, fläktkontrollers och Y-splitters. Vill man ha fler USB så finns hubbar och liknande. Själv har jag aldrig behövt mer än 4 usb i alla fall (hörlurar, mus, tangentbord och en extra).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

ITX blir allt vanligare men samtidigt blir komponenter strömtörstigare för varje generation (iaf de senaste 2-3).
Känns inte som att det går bra ihop om man ska ha top end CPU+GPU. Kommer i så fall kanske behöva köra mer svensson komponenter.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Hade chassitillverkarna bara gjort lite smartare/smidigare mATX chassin så hade mATX varit sweet spot enligt mig.

Jag har krav att kunna köra (utan vatten) fullstor tornkylare, 32cm långt grafikkort och sen ett vettigt prisvärt moderkortet som mitt mATX MSI Mortar Max (1200:-) med dubbla NVME och 4 ramplatser utan massa Wifi osv. Då finns det tyvärr få (inga) bra små chassin att välja på utan man måste gå till ett ITX moderkort med allt vad det för med sig.

Ta t.ex Coolermaster N200P som hade kunnat va perfekt för mig, det har plats för max 244x226mm (miniDTX) moderkort medans mATX är 244x244mm alltså endast 18mm mer hade krävts för ett perfekt mATX chassi enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

Kommer dom nya moderkorten med standarden ATX12VO?

Man ser tydligt på första bilden att det är en gammal hederligt 24 pin ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Hade chassitillverkarna bara gjort lite smartare/smidigare mATX chassin så hade mATX varit sweet spot enligt mig.

Jag har krav att kunna köra (utan vatten) fullstor tornkylare, 32cm långt grafikkort och sen ett vettigt prisvärt moderkortet som mitt mATX MSI Mortar Max (1200:-) med dubbla NVME och 4 ramplatser utan massa Wifi osv. Då finns det tyvärr få (inga) bra små chassin att välja på utan man måste gå till ett ITX moderkort med allt vad det för med sig.

Ta t.ex Coolermaster N200P som hade kunnat va perfekt för mig, det har plats för max 244x226mm (miniDTX) moderkort medans mATX är 244x244mm alltså endast 18mm mer hade krävts för ett perfekt mATX chassi enligt mig.

In win 301. Har inte koll exakt hur lågt graffe som går in. Finns flera billiga modeller som FD core 1000 som är jättefin i storlek och layout i teorin men är gammal och billig.
FD hade blivit ledande på tower matx om de gjort en core liknande storlek med modern layout.
Ofta kylarhöjeden som är den begränsande i de mindre mATX chassina. De som har högre kylarhöjd hamnar lådan upp i de mindre av ATX klassen av någon anledning. Ond cirkel av att det finns inget bra så ingen köper så därför görs inget bra.
Tyckte min mATX kombo var alldeles lagom men fanns inte så mycket val därute

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller inte med. Jag har ett Asrock B560m-itx/ac som antagligen är billigaste ITX-moderkortet som finns för Rocket Lake (förutom vissa som säljs endast i Asien). Jag har 2 fläkt-kontakter (förutom CPU), 4 USB 3.0 bakpå plus interna headers. Behöver man verkligen mera? Vill man ha flera interna fläktar så finns det både PST-liknande lösningar, fläktkontrollers och Y-splitters. Vill man ha fler USB så finns hubbar och liknande. Själv har jag aldrig behövt mer än 4 usb i alla fall (hörlurar, mus, tangentbord och en extra).

Tja ja har 6st USB inkopplade för jämnan så det blir ju ett svar ja bara direkt där för mig själv.
Skall man behöva köpa till hubbar och fläktkontroller (ja har en corsair commander pro i min burk) så visst kan man göra det, men totalpriset på hårdvaran ökar då en del också, med ett matx får man ofta mer av allt dessa vilket egentligen bara är vad jag ville framföra till en mindre storlek än ATX.

Själv styr jag tex cpu, gpu block, gpu pump, gpu fläkt och sedan chassifläktar på separata styrningar, så det räcker helt enkelt inte.
Att jag har en Commander pro har mer med att ja vill ha bättre möjlighet att styra fläktarna via olika temperaturer än vad Gigabytes egna mjukvara kan prestera samt att jag har lite andra corsair produkter som passar bra i med denna. Speedfan som jag brukade använda till förra systemet inte verkar fungera med den kontroller som sitter på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja ja har 6st USB inkopplade för jämnan så det blir ju ett svar ja bara direkt där för mig själv.
Skall man behöva köpa till hubbar och fläktkontroller (ja har en corsair commander pro i min burk) så visst kan man göra det, men totalpriset på hårdvaran ökar då en del också, med ett matx får man ofta mer av allt dessa vilket egentligen bara är vad jag ville framföra till en mindre storlek än ATX.

Själv styr jag tex cpu, gpu block, gpu pump, gpu fläkt och sedan chassifläktar på separata styrningar, så det räcker helt enkelt inte.
Att jag har en Commander pro har mer med att ja vill ha bättre möjlighet att styra fläktarna via olika temperaturer än vad Gigabytes egna mjukvara kan prestera samt att jag har lite andra corsair produkter som passar bra i med denna. Speedfan som jag brukade använda till förra systemet inte verkar fungera med den kontroller som sitter på moderkortet.

Självfallet finns det personer som utnyttjar en mer än vad som finns i ett billigt itx-moderkort, men det är ju då inte fråga om en normalkonsument. Det är max 1-2% av PC-användare som har såna behov.

Fast det finns nog rätt få matx-moderkort också som har 5 fläktkontakter. Vanligtvis har de ju 3-4. Du får nog oberoende då gå till entusiastklasserna.

Edit: procentecknet fattades

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

In win 301. Har inte koll exakt hur lågt graffe som går in. Finns flera billiga modeller som FD core 1000 som är jättefin i storlek och layout i teorin men är gammal och billig.
FD hade blivit ledande på tower matx om de gjort en core liknande storlek med modern layout.
Ofta kylarhöjeden som är den begränsande i de mindre mATX chassina. De som har högre kylarhöjd hamnar lådan upp i de mindre av ATX klassen av någon anledning. Ond cirkel av att det finns inget bra så ingen köper så därför görs inget bra.
Tyckte min mATX kombo var alldeles lagom men fanns inte så mycket val därute

Inwin 301 ser helt ok ut, det är typ lika stort/litet som mitt nuvarande Raijintek Thetis men då är mitt också ett ATX chassi så jag tycker man ska borde komma ner i NR200P storleken med mATX.
Jag hade varit nöjd med mitt Thetis om luftflödet varit bättre designat och fläktfiltren varit bättre.

Och precis innan jag ska posta så får jag för mig att söka på om någon försökt få in mATX i NR200P och ta mig f.. så har någon har gjort det .
NR200P mATX

Detta kanske man ska slänga ut pengar på att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Inwin 301 ser helt ok ut, det är typ lika stort/litet som mitt nuvarande Raijintek Thetis men då är mitt också ett ATX chassi så jag tycker man ska borde komma ner i NR200P storleken med mATX.
Jag hade varit nöjd med mitt Thetis om luftflödet varit bättre designat och fläktfiltren varit bättre.

Och precis innan jag ska posta så får jag för mig att söka på om någon försökt få in mATX i NR200P och ta mig f.. så har någon har gjort det .
NR200P mATX

Detta kanske man ska slänga ut pengar på att testa

Enda är väl att den är inte enkel tower längre, lite mer meck att få in allt. Den Thetis såg fin ut men också lite samma problem som core 1000.
Hade behövt en modern omdesign.
Finns bra därute, inte riktigt nått hela vägen bara.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara så svårt för moderkortstiööverkana att bygga ett mini itx med 10GbE och Thunderbolt 4 samt att det går in i ett litet snygg case och har plats för ett 3080/90 eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Ta t.ex Coolermaster N200P som hade kunnat va perfekt för mig, det har plats för max 244x226mm (miniDTX) moderkort medans mATX är 244x244mm alltså endast 18mm mer hade krävts för ett perfekt mATX chassi enligt mig.

Sama Im01 är mer eller mindre en klon av NR200 men några centimeter större för att rymma µATX-kort och ATX-agg. Råkade impulsköpa en sådan på AliExpress som anlände häromveckan men inte riktigt hunnit/orkat packa upp den ännu, borde göra det och bestämma mig för om jag skall behålla den eller ej…

http://www.sama.cn/en/p1622.html

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Sama Im01 är mer eller mindre en klon av NR200 men några centimeter större för att rymma µATX-kort och ATX-agg. Råkade impulsköpa en sådan på AliExpress som anlände häromveckan men inte riktigt hunnit/orkat packa upp den ännu, borde göra det och bestämma mig för om jag skall behålla den eller ej…

http://www.sama.cn/en/p1622.html

Roligt att du skriver det för jag satt och kollade runt på NR200P moddning och fick då syn på just Sama IM01 och någon här på Swec har även skrivit att det finns en polsk Sama IM01 som heter Krux Naos.

Vad blev totala priset? Jag tyckte frakten va dyr där jag hittade den på Aliexpress. Du får skriva lite kort vad du tycker om den när du väl packat upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ser ingen större poäng med så små byggen mATX är antagligen det minsta jag hade gått ned till.

Vad är poängen med större byggen?

Folk har olika behov, jag tycker det är smidigt att ha en mindre burk som tar mindre plats på golv/skrivbord/var jag nu har den och är lättare att flytta på och så för att komma åt att städa eller fixa med kablar.

Jag tycker det är synd att mITX-moderkort sällan känns alls prisvärda och mATX är inte heller lika prisvärda som ATX.

CPU+Grafikkort, RAM, 2 SSDs och sen kylning på det.
Vad mer behövs?

Det hade lätt gått in i ett litet chassi som var optimerat, det är lite tråkigt att så många chassin idag handlar om att vara flexibla och kunna göra allt. Jag hade velat se mer optimerade chassin som var riktigt bra på en sak istället. Utan att tappa sin prisvärdhet.

När jag började bygga datorer så var det riktigt stora grejer som gällde, viktigt att ha mycket plats åt ljudkort, nätverkskort, extra grafikkort så en kan köra flera skärmar, hårddiskar osv.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kilroy:

Vad är poängen med större byggen?

Det har tagits upp i tidigare inlägg.

Skrivet av Kilroy:

CPU+Grafikkort, RAM, 2 SSDs och sen kylning på det.
Vad mer behövs?

Håller helt med

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.