Containerfartyg från Kina hinner inte fram i tid till julhandeln

Permalänk
Medlem

Om dubbelmoral kunde örfila, hade många av er suttit med röda kinder vid era senaste skärmar med 3476hz.

Jag vill inte ta emot julklappar(prylar) för att jag inte behöver något, jag gillar tanken om minimalism och tycker inte om när det ligger saker överallt i hemmet. Men jag tar gärna emot en parfym i julklapp.

Bilden av att köpa något som personen senare inte kommer att använda är bara brist på kreativitet.
Många ska ha det senaste gpu och pcu, det räcker inte med det man köpte för ett halvår sedan, men köper nån annan julklappar då j*vlar.
Lilla Sverige ska rädda planeten genom att inte köpa julklappar, heja.
Att konsumera mindre ska vara ett mål/livsstil, det ska inte appliceras en gång om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lal27:

Om dubbelmoral kunde örfila, hade många av er suttit med röda kinder vid era senaste skärmar med 3476hz.

Jag vill inte ta emot julklappar(prylar) för att jag inte behöver något, jag gillar tanken om minimalism och tycker inte om när det ligger saker överallt i hemmet. Men jag tar gärna emot en parfym i julklapp.

Bilden av att köpa något som personen senare inte kommer att använda är bara brist på kreativitet.
Många ska ha det senaste gpu och pcu, det räcker inte med det man köpte för ett halvår sedan, men köper nån annan julklappar då j*vlar.
Lilla Sverige ska rädda planeten genom att inte köpa julklappar, heja.
Att konsumera mindre ska vara ett mål/livsstil, det ska inte appliceras en gång om året.

Att köpa saker till sej själv som man verkligen vill ha och köpa någon random grej till någon som kanske inte vill ha det är en annan. De flesta har eller borde ha en hobby och datorer är lika mycket en hobby som allt annat.

Sedan om du vill köpa julklappar eller få är det upp till dej. Bara för att andra människor tycker att denna konsumtions tradition är fel så behöver du inte göra de, men försöka inte måla om det som något annat är ren konsumtions tradition som företag har skapat för att sälja mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Såg detta på nyheterna, tydligen är problemet att Kina har karantän på containrar som ska föras in i landet p.g.a covidrädsla.

Vet inte om det alls stämmer, men det kan ändå bara vara en del av problemet.

Problematiken började på allvar när Kina stängde sina hamnar förra våren, då stannade en stor del av containertrafiken upp och behållarna stannade på "fel" ställen.
När sedan trafiken återupptogs blev det stopp i Suezkanalen, vilket orsakade ytterligare stora problem.
Därtill kommer en närmast global brist på lastbilschaufförer. Senast i går hörde jag ett radioreportage om hur detta ställer till det i Los Angeles containerhamn, som är den största i USA. Där är inte alls samma flöde på trafiken som det brukar vara. I Storbritannien har de ett skriande behov av lastbilsförare efter att ha gjort sig av med alla dem som kom från andra EU-länder. Där gapar flera hyllor tomma i butikerna.

Permalänk
Medlem

Detta är mumma för flygfrakt branshen som haft det tufft under första året med corona då mycket frakt till Sverige går med personflyg som då uteblev.

Nu chartras det flygplan för frakt som aldrig förr:
https://transportnytt.se/nyheter/kraftig-prisokning-pa-flygfr...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Lägg ned istället. Blir bara löjligt när det skickas presenter och pengakuvert fram och tillbaka.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri

Mycket bra, då kanske folk umgås istället för denna absurda köphysteri vi haft sen iaf 70-talet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Att köpa saker till sej själv som man verkligen vill ha och köpa någon random grej till någon som kanske inte vill ha det är en annan. De flesta har eller borde ha en hobby och datorer är lika mycket en hobby som allt annat.

Sedan om du vill köpa julklappar eller få är det upp till dej. Bara för att andra människor tycker att denna konsumtions tradition är fel så behöver du inte göra de, men försöka inte måla om det som något annat är ren konsumtions tradition som företag har skapat för att sälja mer.

Jag tror inte det står någonstans att en julklapp inte kan vara hobbyrelaterat. Som jag skrev tidigare, att köpa en julklapp som personen inte kommer att ha nytta av dagen efter är brist på kreativitet och engagemang.

Det är tanken med att man kan önska sig några saker man behöver och kanske får en av sakerna man önskat.
Jag har inte skrivit något om att konsumtions tradition inte är fel. Att köpa det nya grafikkortet varje år är lika mycket konsumtions tradition som en julklapp.

Permalänk
Medlem

Det går också att frakta via tåg.
Det finns redan tågfrakt från många orter i Kina till Helsingfors och Narvik.
Frakttiden är under två veckor och mycket mer miljövänlig än flyget.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Det går också att frakta via tåg.
Det finns redan tågfrakt från många orter i Kina till Helsingfors och Narvik.
Frakttiden är under två veckor och mycket mer miljövänlig än flyget.

Hur ser miljöpåverkan ut jämfört med fraktfartyg? Borde vara bättre?
Och kostnad?

Det känns som att utökad tågfrakt ifrån Kina till Europa vore en rätt bra investering på lång sikt.
Men kanske lite svårt med så många instabila länder som måste korsas, och/eller Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur ser miljöpåverkan [vid tågfrakt] ut jämfört med fraktfartyg? Borde vara bättre? Och kostnad?

Miljöpåverkan skulle jag säga är oklar. Dieselloken drar mer bränsle per tonmil nyttolast och genererar bromsdamm, men kör en kortare sträcka.
Fartyg kan köras väldigt miljövänligt, särskilt med svavelrening och partikelfilter installerat, men det är billigare att använda bunkerolja med mer svavel och släppa ut skiten i luften.
Fraktkostnaden är i alla fall lägre med fartygsfrakt, om man inte räknar in att tid är pengar.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur ser miljöpåverkan ut jämfört med fraktfartyg? Borde vara bättre?
Och kostnad?

Det känns som att utökad tågfrakt ifrån Kina till Europa vore en rätt bra investering på lång sikt.
Men kanske lite svårt med så många instabila länder som måste korsas, och/eller Ryssland.

Lite sämre än båtfrakt men mycket bättre än flyg från vad jag hittat online.
Antar att det beror på vilket lok som används.
Hela Transsibiriska järnvägen är elektrifierad sedan 2002 men Ryssland har kanske inte bäst energimix.

Logistikföretags jämförelse av fraktsätt
Artikel om Tågfrakt

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Hela Transsibiriska järnvägen är elektrifierad...

... men en bra bit av sträckan går inte på transsibiriska järnvägen (Moskva-Vladivostok), utan på kinesisk räls.
Jag vet inte hur mycket av den som huvudsakligen nyttjas av ellok. När jag åkte tåg genom Kina (Peking-Luoyang-Xian) våren 2000 var det mer diesel- och ånglok(!) som sågs på bangårdarna.

Permalänk
Medlem

Men det är himla tur att det här bara drabbar Black-week och julhandeln/julklapparna, och inte kommer märkas i dagligvaruhandeln och på andra sätt.

Jag fattar, det här är en tekniksida och det är fokuset här, men vinkeln är underlig ändå.

Ur ett politiskt perspektiv så skulle man såklart kunna lösa det här direkt, men inget av dom 2 sätt man kan göra det på är speciellt tilltalande, inte minst då vi lever i en tid där vi tycker det är viktigare om man ska kalla någon för han eller hen.

Skrivet av Olle P:

Vet inte om det alls stämmer, men det kan ändå bara vara en del av problemet.

Skrivet av serdyllon:

Tvivlar på att många förstår hur stora utmaningar det har varit för importföretag sedan våren 2020. Det började med att Kina stängde ner helt i månader, sedan kom containerbristen, sedan stoppet i Suez, komponentbristen pga utpräglad hamstring och nu står vi här med leveranstider på flera månader.

Det är ju nästan så att man skulle kunna tro att det finns en plan bakom..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Vet inte om det alls stämmer, men det kan ändå bara vara en del av problemet.

Problematiken började på allvar när Kina stängde sina hamnar förra våren, då stannade en stor del av containertrafiken upp och behållarna stannade på "fel" ställen.
När sedan trafiken återupptogs blev det stopp i Suezkanalen, vilket orsakade ytterligare stora problem.
Därtill kommer en närmast global brist på lastbilschaufförer. Senast i går hörde jag ett radioreportage om hur detta ställer till det i Los Angeles containerhamn, som är den största i USA. Där är inte alls samma flöde på trafiken som det brukar vara. I Storbritannien har de ett skriande behov av lastbilsförare efter att ha gjort sig av med alla dem som kom från andra EU-länder. Där gapar flera hyllor tomma i butikerna.

Enligt obekräftade uppgifter så är lastbilschaufförer i Kalifornien ett bekymmer för att det dels är krav på att de skall vara fackanslutna, vilket utesluter alla oberoende eller kontrakterade "owner operators", dels för att en lastbil i Kalifornien måste uppfylla stränga utsläppskrav och inte vara äldre än en viss årsmodell. Årsmodellkravet uppdateras rullande.

Så de som kör lastbil i USA lastar om i en del fall i Nevada eller annan angränsande stat för att de inte uppfyller kraven i Kalifornien.

Sedan tillkommer det att olika stater har olika viktgränser för lastbilar och släp. Detta gör att ibland måste de stanna och flytta hjulaxlarna på släpet för att ändra viktfördelningen eftersom axelviktkraven varierar.

Men det största problemet är ändå att det finns containers på fel ställe samtidigt som "Just in time" har varit det stående mantrat. Jag sitter och väntar på en rulle nätverkskabel just nu - skärmad CAT6 för utomhusbruk, leverans slutet av Oktober.

Ever Given hjälper som sagt inte heller, men den händelsen har i alla fall visat på svagheterna i systemet. Tänk mera på vad som skulle hända om det blir så oroligt i området att Suez-kanalen måste stänga.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ja har va ja behöver så ja klarar mig fint 🙂
Kan faktiskt inte komma på nåt ja vill köpa förutom mat, mjölk o proteinpulver.

Skrivet av cyklonen:

Man kan ju hoppas. Jag har lobbat för att vi ska sluta ge födelsedagspresenter och julklappar inom släkten, förutom till barnen, men får inte gehör för det. Jag har i alla fall lyckats exkludera mig själv från vansinnet.

Tänker inte släkten om dig som ”den där jävla snålpellen!” ? 😄

När ja väl firade med släkten så körde vi julklappsspelet. Bättre så.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tänker inte släkten om dig som ”den där jävla snålpellen!” ? 😄

Nä, för jag har förstås förklarat varför jag inte vill vara med i det. Jag tycker att det är dumt och löjligt att vuxna människor med goda inkomster ska tvångsköpa meningslösa gåvor bara för att det råkar vara jul, eller födelsedag. I dag köper folk det man vill ha eller behöver, så det mesta, eller allt, andra kan köpa blir meningslöst. I mitt fall ger det också ångest när det gäller att välja nåt bra och lyckat. Så för min mentala hälsas skull och för att ta bort det tramsiga tvånget, så har jag klivit ut ur hetsen.

Jag har absolut inga problem med att ge gåvor som jag vet är önskade eller kommer att bli mottagna med stor glädje. Jag är inte snål och har inte ont om pengar. Men gåvor ska vara spontana och välmotiverade och fylla en "lucka" hos mottagaren.

Till barn gäller helt andra spelregler. Dels är det enklare att hitta på nåt (bara att fråga föräldrarna (jag har inga egna barn, så det är syskonbarn det handlar om i mitt fall)), dels gör det mig så glad att se barn bli glada. Att ge innehåller också ett mått av egoism, eftersom man blir glad av att göra andra glada. Men så är det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Miljöpåverkan skulle jag säga är oklar. Dieselloken drar mer bränsle per tonmil nyttolast och genererar bromsdamm, men kör en kortare sträcka.
Fartyg kan köras väldigt miljövänligt, särskilt med svavelrening och partikelfilter installerat, men det är billigare att använda bunkerolja med mer svavel och släppa ut skiten i luften.
Fraktkostnaden är i alla fall lägre med fartygsfrakt, om man inte räknar in att tid är pengar.

Nu kom det väl förvisso nya marpolregler förra årsskiftet, men även den nya gränsen för svavelinnehåll är forfarande rätt högt satt, 0.5%. Antalet båtar i linjetrafik på världshaven som använder scrubber och/eller partikelfilter kan nog typ räknas på fingrarna. Jag är inte helt insatt i bunkermarknaden, men i och med att ingen längre får köra på den gamla 3.5-procentiga oljan, kan man ju tänka sig att leverantörerna inte längre har den. Ingen vill ta den jätteinvestering det är att sätta in en scrubber. om man inte kan köra på betydligt billigare bränsle åtminstone under överskådlig framtid. Scrubbers är rätt stora pjäser också, ibland är det rent av omöjligt att efterinstallera en dylik av det enkla skälet att det inte finns plats.

I ECAS-områden (särskilt skyddsvärda områden) är gränsen satt till 0.1% svavel. Här finns alternativet att köra billigare olja med högre svavelinnehåll om man använder scrubber. En helt efterbliven pryl här är i övrigt att det är tillåtet att använda open loop utan kemikalietillsats, dvs i princip att svavlet nu går direkt ut i havet, istället för att ta omvägen via atmosfären. Förvisso eliminerar det problem med surt regn osv, men det skyddar inte havet, om det var tanken.

Om vi för matematikens skull säger att de största containerjagarna drar 100 ton/dygn, så är det ett halv ton svavel per dygn som eldas upp. Om vi utgår från idealfallet där allt blir svaveldioxid, så är det så matematiskt praktiskt att svavel har ganska exakt dubbla syrets molvikt, och att det där halvtonnet rakt av kan dubblas till ett ton SOx per dygn.

Då jag skarvade lite med bränsleförbrukningen kan vi skarva motsvarande med lastkapaciteten. Räkna på att en såndär jagare klarar 20k TEU.

Det är väl ungefär 30 dagars sjöresa från Kina till Sverige. På hela vägen från Kina till Sverige är det bara de sista timmarna från Engelska kanalen och vidare man inte får köra på den högre svavelhalten. Resten av vägen är det 0.5% svavel som gäller.

Så, mellan tumme och pekfinger får vi 30/20000 = 0.0015 ton = 1.5 kilo SOx per transporterad TEU från Kina till Sverige. Det vore intressant att se motsvarande överslagsberäkning för att transportera med tåg. Jag tror den är försvinnande mycket mindre, då svavel knappast kan vara mer än spårämne i den soppa de kör på.

Vad det gäller NOx och CO2 räcker det att jämföra bränsleförbrukningen per transporterad TEU för att få ett hyfsat jämförelsetal. Den ligger på 150 kg sjövägen enligt ovan.

En annan pryl med scrubbers man i övrigt kan fundera på är deras effektförbrukning. Det är enorma mängder vattten som ska pumpas runt. Wärtsiläs förslag på en som skulle installeras i en 35-tusentonnare med 24000kW maskinstyrka och en maximal dygnsförbrukning på runt 70 ton brännolja, behövde en extra hjälpkärra på 1 MW för sin egen strömförsörjning. Det blir en hel del extra föroreningar av

Partikelfilter i båtar har jag inte ens hört talas om. Det kanske finns i en handfull konceptbåtar som ett och annat rederi byggt i PR-syfte? Det är inget vanligt förekommande i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!