Facebook vill byta namn

Permalänk
Melding Plague

Facebook vill byta namn

Enligt uppgift vill bolaget byta namn till något som bättre representerar det metaverse som är under uppbyggnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar hur glada alla är över att deras privata liv blir sålda världen över.

Permalänk
Medlem

Second Life... nej det var visst taget redan..

Permalänk
Medlem

Same shit, different name

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Varför inte Spybook? :'D

Permalänk
Medlem

Svårt. Facebook är ju så inarbetat. Det känns lite som när Statoil bytte namn till circle K. Händer fortfarande att jag alger Statoil ibland, av misstag alltså.

Nej jag kommer inte på något som skulle vara bättre och som är lätt att vänja sig vid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Skynet.

Annars facebook gör mycket och det är inte fel att ha olika namn på deras största produkt och företaget.

Permalänk

Bookface

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Svårt. Facebook är ju så inarbetat. Det känns lite som när Statoil bytte namn till circle K. Händer fortfarande att jag alger Statoil ibland, av misstag alltså.

Nej jag kommer inte på något som skulle vara bättre och som är lätt att vänja sig vid.

Tror inte självaste Facebook ändrar namn. De skapar förmodligen ett annat moderbolag som äger allt likt Alphabet Inc och Google. Sen när du köper en Oculus quest skapar du inte ett facebook konto utan ett "Faceverse" konto, vilket gör att det inte blir lika kontroversiellt för användaren. Ganska smart.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

"Facebook vill byta namn" till Metaverse
"Termen metaverse ... som nyttjade det för att beskriva en digital värld dit människor kan fly från en dystopisk verklighet."

Undra varför de vill byta namn 🤔

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

"Facebook vill byta namn" till Metaverse
"Termen metaverse ... som nyttjade det för att beskriva en digital värld dit människor kan fly från en dystopisk verklighet."

Undra varför de vill byta namn 🤔

Tror snarare att dem byter namn till horizon

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Du menar väl Booky McBookFace

Visa signatur

[Asus ROG Strix B550-F Gaming][Ryzen 5 5600X][16 GB 3200 MHZ CL16][MSI RTX 2070 Super Gaming X Trio][Asus ROG Strix 750W][Samsung 1TB 970 EVO Plus][Fractal Design Define 7 Compact][Noctua NH-U12S chromax.black]

Permalänk
Medlem

Numbers? För att kontra Alphabet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Svårt. Facebook är ju så inarbetat. Det känns lite som när Statoil bytte namn till circle K. Händer fortfarande att jag alger Statoil ibland, av misstag alltså.

Nej jag kommer inte på något som skulle vara bättre och som är lätt att vänja sig vid.

Skrivet av danskung:

Tror inte självaste Facebook ändrar namn. De skapar förmodligen ett annat moderbolag som äger allt likt Alphabet Inc och Google. Sen när du köper en Oculus quest skapar du inte ett facebook konto utan ett "Faceverse" konto, vilket gör att det inte blir lika kontroversiellt för användaren. Ganska smart.

Precis som @danskung skriver och som det står i nyheten handlar det inte om tjänsten Facebook utan företaget. På samma sätt som Google blev Alphabet utan att byta namn på sina Google-tjänster och -produkter.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hm.. Ironiskt passande med metaverse. Först skapar de en dystopi, och nu går de över till produkter som låter folk slippa tänka på dystopin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Tror inte självaste Facebook ändrar namn. De skapar förmodligen ett annat moderbolag som äger allt likt Alphabet Inc och Google. Sen när du köper en Oculus quest skapar du inte ett facebook konto utan ett "Faceverse" konto, vilket gör att det inte blir lika kontroversiellt för användaren. Ganska smart.

Japp, och nu när vargarna är dom i hälarna är det smart att dela upp det hela för att kunna peka på att: "vi visste ju inte alls vad som gjordes, det är ju ett annat företag!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moton:

Älskar hur glada alla är över att deras privata liv blir sålda världen över.

Jaja, och i gentjänst har jag fått obegränsad och enkel kontakt med nära och kära. Vet inte om mitt "privata liv" är så mycket i fara om 2.8 miljarder användares data säljs vidare. Man blir bara en i mängden. Jag borde kanske ha mer problem med det än jag har, men jag bryr mig verkligen inte. Jag har aldrig känt att min integritet är hotad på något sätt eller att det finns risk för det.

Permalänk
Medlem

Bidrar med det mogna alternativet: "Fecesbook" .

Permalänk
Medlem

"Facepalm Inq"

There, done

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Hjälper inte, kommer inte gå med oavsett vad de heter.
Finns andra sätt att kommunicera.

Permalänk
Medlem

"WeSellData inc"

Permalänk
Medlem

Cyberdyne Systems

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jaja, och i gentjänst har jag fått obegränsad och enkel kontakt med nära och kära. Vet inte om mitt "privata liv" är så mycket i fara om 2.8 miljarder användares data säljs vidare. Man blir bara en i mängden. Jag borde kanske ha mer problem med det än jag har, men jag bryr mig verkligen inte. Jag har aldrig känt att min integritet är hotad på något sätt eller att det finns risk för det.

Gott för dej! Whatever floats your boat liksom.

Permalänk
Medlem

Detta är troligtvis bara det första steget för när Twitter, Myspace och Facebook om några år går ihop och skapar Twit on my face, som Stephen Fry avslöjat i denna video från framtiden:

Permalänk
Medlem

Ja Google gjorde ju i princip samma sak...under...var det 2015? De lyckades väl ganska bra? Alla säger fortfarande "det är Google's fel", "Google är så dåliga", "Google läser av allt och spionerar".

Den "riktiga skurken" står dock gömd bakom kulliserna.

Facebook är så otroligt etablerat namn att det blir svårt att ändra på det, det är därför de behåller tjänstens namn, precis som med Google. Dock så är väl syftet att skifta fokus på moderbolaget så att de inte hamnar i skotthålet hela tiden för all skit de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Tror inte självaste Facebook ändrar namn. De skapar förmodligen ett annat moderbolag som äger allt likt Alphabet Inc och Google. Sen när du köper en Oculus quest skapar du inte ett facebook konto utan ett "Faceverse" konto, vilket gör att det inte blir lika kontroversiellt för användaren. Ganska smart.

Skrivet av Jacob:

Precis som @danskung skriver och som det står i nyheten handlar det inte om tjänsten Facebook utan företaget. På samma sätt som Google blev Alphabet utan att byta namn på sina Google-tjänster och -produkter.

Ja då är det ju en annan sak, då spelar det inte så stor roll, då kan de lika gärna kalla bolaget för något lite grått som låter bra ihop med produkterna, typ "Facebook by MindMiner"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av perost:

Detta är troligtvis bara det första steget för när Twitter, Myspace och Facebook om några år går ihop och skapar Twit on my face, som Stephen Fry avslöjat i denna video från framtiden:
https://www.youtube.com/watch?v=mPXOkcjPCo0

Twit..shit... Scatbook ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det mest anmärkningsvärda är hur hårt Zuck tror på VR och AR. Han trotsar alla haters och investerar benhårt för att det ska bli verkligt, med målet att ta över i princip allt man använder en skärm till idag.

Permalänk
Medlem

Det handlar väl inte om att att dom byter namn på den sociala plattformen utan att moderbolaget skall få ett nytt namn. Blir som Alphabet och Google etc,

Permalänk
Musikälskare

Tänk kostnaderna av ett namnbyte i detta slaget

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?