Permalänk
Medlem

spelen krachar efter ett par minuter

jag har en dator som jag har kunnat spela på utan problem länge. men nu när jag spelar så stängs spelen av och sen kan jag inte starta dom igen utan att jag blir utkastad till skrivbordet och får felrapport av spelet och det kvittar vilket spel jag spelar.
jag har kört mem test 4 gånger och ej några fel och den blir ej för varm har kollat med gpu-z har kollat alla drivrutiner är ok och dom senaste. har rengjort den och fläkten snurar som den skall.
spec i5 2.4 GHz ram 16 gig. grafik GeForce 840M
model Aspier V3-572g något år gamal (ca 4-5år)
ps i felrapoten står det inget mer än att den har krachat

har kollat allt jag kan har installerat om datorn och bytt minne och ny hdd.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn kan omöjligen vara ett år gammal med ett GeForce 840M, den grafikkretsen kom ut 2014. Möjligen har du blivit pålurad en gammal hyllvärmare.

Jag hade reklamerat datorn i ditt läge. Det är ju inte så mycket mer du kan göra än att installera om på en laptop utan att sabba garantin. I bästa fall får du något lite nyare som ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Datorn kan omöjligen vara ett år gammal med ett GeForce 840M, den grafikkretsen kom ut 2014. Möjligen har du blivit pålurad en gammal hyllvärmare.

Jag hade reklamerat datorn i ditt läge. Det är ju inte så mycket mer du kan göra än att installera om på en laptop utan att sabba garantin. I bästa fall får du något lite nyare som ersättning.

blev lite fel där några år ca 4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mikkel82:

blev lite fel där några år ca 4

Har du provat äldre grafikdrivrutiner? Annars låter det som att du redan gjort allt du kan och hårdvaran helt enkelt är slut.

Permalänk
Medlem

Visar gpu-z din processors värme med? Jag vill veta hur varm din cpu och gpu blir.

Du ska enbart använda drivrutiner från tillverkarna av din dator.
Ej enskilda företag som nvidia.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Låter som mjukvaruproblem. Hade hårdvaran varit slut hade du märkt det på andra sätt tycker jag. Gör som @pv2b säger, och testa andra drivrutiner för grafikkorten (både nya och gamla för att se vilka som funkar).

Permalänk
Medlem

Visserligen sitter du på en Intel CPU men det kan ju var värt att veta om du kör Win 10 eller Win 11 eftersom problemet verkar vara hyfsat nytt.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat äldre drivrutin från Acers hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Visar gpu-z din processors värme med? Jag vill veta hur varm din cpu och gpu blir.

Du ska enbart använda drivrutiner från tillverkarna av din dator.
Ej enskilda företag som nvidia.

skall kolla det när jag har kommit hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Visserligen sitter du på en Intel CPU men det kan ju var värt att veta om du kör Win 10 eller Win 11 eftersom problemet verkar vara hyfsat nytt.

jag kör nu på win 11 som se om det löste problemet med det var samma var jag hade win 10 har haft bekymret i ca 3 månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du ska enbart använda drivrutiner från tillverkarna av din dator.
Ej enskilda företag som nvidia.

Kunde inte hålla med mindre. Datortillverkarna ger sällan ut uppdaterade drivrutiner längre än datorn säljs.
Dessutom är det svårt att inte köra nyare drivrutiner än de som tillverkaren ger ut då windows update konstant uppdaterar. Och så länge man kör windows update regelbunden och har tex GeForce Experience som uppdaterar grafikdrivarna så är man rätt så bra omhändertagen på drivrutinsfronten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Kunde inte hålla med mindre. Datortillverkarna ger sällan ut uppdaterade drivrutiner längre än datorn säljs.
Dessutom är det svårt att inte köra nyare drivrutiner än de som tillverkaren ger ut då windows update konstant uppdaterar. Och så länge man kör windows update regelbunden och har tex GeForce Experience som uppdaterar grafikdrivarna så är man rätt så bra omhändertagen på drivrutinsfronten.

Ja och nej. Funkar det så skitbra 👍
Det är tyvärr inte sällan det inte funkar bra alls. Vilket är skitdumt för du har rätt i att uppdaterade drivrutiner inte är en prioritering för en dator som inte längre är ny. En av anledningarna till varför jag har så svårt att förstå varför en del köper bärbara när dom inte behöver just en bärbar. Behövs det så fine. Behövs det inte så får en räkna med sådant här.
Det är hur som en god idé att prova drivrutinerna från tillverkaren för att se om det blir bättre.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Visar gpu-z din processors värme med? Jag vill veta hur varm din cpu och gpu blir.

Du ska enbart använda drivrutiner från tillverkarna av din dator.
Ej enskilda företag som nvidia.

idl 35 grader gpu med belastning 58 c
idl cpu 40 grader med belastning 63 c