3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ser det ut för dem som har bokat via Netonnet? Har hört väldigt lite om de.

Jag fick ett erbjudande att byta min v1 till en v2 till samma pris som jag bokade för. Jag bokade ett ASUS RTX 3060 Ti Dual i januari, och de skickade v2-kortet till mig nu i veckan. Så det verkar som om de arbetar sig igenom de köer som finns.

Permalänk
Medlem

Ni som letar efter 3080, letar ni efter något specifikt pris eller modell? Verkar finnas en del ute som "köp nu" på tradera bland annat till butikspris. Eller är 3080 inte längre intressant utan endast 3080 TI?

Permalänk
Skrivet av Karim:

Ni som letar efter 3080, letar ni efter något specifikt pris eller modell? Verkar finnas en del ute som "köp nu" på tradera bland annat till butikspris. Eller är 3080 inte längre intressant utan endast 3080 TI?

För min del undviker jag Tradera vid köp av bristvaror för så här stora belopp. Inte bara för att Konsumentköpslagen inte gäller, men även för att det finns risk för klydd. Har exempelvis dessutom sett MSI Suprim X 3080 LHR för mindre i butik än på Tradera och Blocket, så jag tycker det känns mycket bättre att vänta på att kunna köpa ett 3080 i butik än att hugga ett direkt och eventuellt behöva utstå tvist med en annan privatperson.

Permalänk
Medlem

Just ja, fick tag i ett Kfa 3080 demo för 10500kr på Netonnet. Har sett att ibland dyker det upp lite olika kort där.

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Ah, och du har inte blivit erbjuden några alternativ?

Jag fick också samma mail, och inget erbjudande om att byta till ett annat grafikkort. Dustins hantering av detta har varit den absolut sämsta tänkbara. Finns det någon återförsäljare i detta land som skött sig sämre vad gäller hanteringen av grafikkortsbristen?

Men man får väl nöja sig med att visa sitt missnöje på det bästa sätt man kan; Sluta handla av dem helt. Mitt förtroende för Dustin är i botten.

Suck...

Permalänk
Medlem

Varför gäller inte hot om täckningsköp och skadestånd även Dustin? Jag tror verkligen inte de har rätt att hävda att motsvarande kort inte finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Då kom mailet från Dustin:

Hej,
​​​​​​​
Vi kontaktar dig angående din beställning av - EVGA GEFORCE RTX 3080 XC3 BLACK.

På grund av stora produktionsproblem så kommer tillverkaren aldrig att kunna leverera denna vara. Vi har därför tyvärr inget annat val än att avbryta din beställning (bekräftelse på detta kommer i ett separat e-mail). Eventuella betalningsreservationer återbetalas inom 2-5 arbetsdagar.

Vi har nyligen blivit medvetna om detta och har tyvärr inte kunnat informera dig tidigare.

Grafikkorten som finns tillgängliga för närvarande finns på denna länk:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorkomponenter/gra...

Vi beklagar situationen och hoppas på din förståelse.

Vänliga hälsningar Dustin

Fick exakt samma meddelande idag! Inte direkt förvånande men då vet man var man absolut INTE ska handla komponenter
i framtiden!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton:

Fick exakt samma meddelande idag! Inte direkt förvånande men då vet man var man absolut INTE ska handla komponenter
i framtiden!

Anmäl till konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Anmäl till konsumentverket.

Du menar till ARN?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att läsa om Dustin, deras sortiment är svårt att slå och samtliga jobb jag har haft har använt Dustin som retailer för rätt stora inköp

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Riktigt tråkigt att läsa om Dustin, deras sortiment är svårt att slå och samtliga jobb jag har haft har använt Dustin som retailer för rätt stora inköp

Fast deras utbud av GPU'er är ju inte direkt lysande...

Förövrigt detta är dagens sanning:

Visst är det så?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hello,

Vi håller på med väldigt manuella listor desvärre så därför går det lite segt. Men vi fick in en batch kort nu som vi ska börja skicka ut information om. Kan inte svara på när just DITT mail kommer dock. Men vi har som mål att alla ska ha fått ett kort innan årskiftet.

mvh Alex

Hej Alex,

Jag beställde från er den 17/9 2020 och har ej fått något mail ännu, har också lagt ett PM

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Det Dustin skriver i sitt mail om att "vi har tyvärr inget annat val" är en ren lögn och ett hån mot oss som beställt där. De har haft samma val som alla andra återförsäljare och Dustin har aktivt valt det absolut sämsta alternativet.

Det finns inget Dustin har kunnat göra för att hantera detta på ett sämre sätt utan att bryta lagen.

Hoppas media får upp ögonen för detta.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av DBlackadder:

Det Dustin skriver i sitt mail om att "vi har tyvärr inget annat val" är en ren lögn och ett hån mot oss som beställt där. De har haft samma val som alla andra återförsäljare och Dustin har aktivt valt det absolut sämsta alternativet.

Det finns inget Dustin har kunnat göra för att hantera detta på ett sämre sätt utan bryta lagen.

Hoppas media får upp ögonen för detta.

Inte en chans att media plockar detta men däremot kanske deras forum representanter.

"Fel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur ser det ut för dem som har bokat via Netonnet? Har hört väldigt lite om de.

Har sedan länge stått ”redo att plockas” på min 3080 TUF non-oc order som är bytt från v1 till V2. Kundtjänsten säger att de borde vara på gång, men ingen verkar mig veterligen ha fått ett V2 skickat hem hittills 😓 (skriv gärna ifall ni har fått ett sådant kort från någon återförsäljare, så vet man att de ens finns)

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Skrivet av langvisaren:

Inte en chans att media plockar detta men däremot kanske deras forum representanter.

@Dustin

Jag tror inte det där är någon representant för företaget Dustin.

Permalänk
Medlem

Dustin lär ju inte bry sig vad som skrivs här. Deras försäljning riktar sig väl främst till företag och inte till privatpersoner.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBlackadder:

Jag tror inte det där är någon representant för företaget Dustin.

Du har rätt. Det ska vara @Dustin_Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Du har rätt. Det ska vara @Dustin_Home

Fungerar inte heller

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

@”Dustin Home”

Hur gjorde du det där? När jag skriver samma blir det inte samma sak?!

Senast aktiv i Februari, tveksamt att de kommer svara nu i närtid

#18936552

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@”Dustin Home”

Hur gjorde du det där? När jag skriver samma blir det inte samma sak?!

Senast aktiv i Februari, tveksamt att de kommer svara nu i närtid

#18936552

Man skriver "Dustin Home" efter @

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Dustin lär ju inte bry sig vad som skrivs här. Deras försäljning riktar sig väl främst till företag och inte till privatpersoner.

Kanske, men jag gissar att fler än mig här gör stora inköp hos Dustin via sina jobb också. Om de tror att deras hantering av detta inte kommer att påverka de drabbades inköp via företag så har de fel. Vid val av leverantör till företag så väger leverantörens hantering av problem tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Man skriver "Dustin Home" efter @

Som du ser är det det jag skrivit. Kanske är något som strular med mobilversionen av sidan eller ios @jreklund?

@"Dustin Home"
@ "Dustin Home"
@Dustin Home
@"Dustin Home”

Hmm verkar vara ios som gör ’smart quotes’ av citattecken... vafan! Har aldrig fattat vad jag gör för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Ni som letar efter 3080, letar ni efter något specifikt pris eller modell? Verkar finnas en del ute som "köp nu" på tradera bland annat till butikspris. Eller är 3080 inte längre intressant utan endast 3080 TI?

För min del så är det en principsak att när man köpt ett ASUS RTX 3080 TUF OC till intro-priset typ 7 dagar efter release som gällde vissa modeller (7990kr i mitt fall), varpå jag fått leveransdatum via några SMS i början om leverans oktober/november som nu blivit nästan 13 månader. När jag väl köpt mitt 3080 år 2020 och väntade på dess leverans, budgeterade jag in dess pris och valde övriga komponenter kring det priset... Till mitt "nya" bygge (den i min signatur), inte så nytt längre... Flyttade bara över mitt RTX 2080 Super temporärt nyligen.

När SMS med uppdateringar slutade komma och jag började kontakta supporten via chatt/mail/telefon lite då och då över den gångna tiden har jag blivit struken medhårs, med löften om större prisreduktion vid leveransen osv.

Som tur är har Elgiganten äntligen erkänt att de hanterat detta dåligt, och att vi kommer få våra RTX 3080 till priset vi köpte det för + 1000 kr presentkort som kompensation vilket man väl får vara nöjd med. Om det innebär att vänta ytterligare några veckor och i värsta fall ett par månader mer så känns det absolut värt det. Känns dumt att köpa något för många tusen kronor högre pris - speciellt nu när de uttalat sig officiellt ang. detta tidigare i denna tråden + mailat (iaf mig och några till här) om att de äger situationen och löser det snyggt för oss som väntat ihärdigt!

Klicka för mer information
Skrivet av Elgiganten:

Hej alla!

Jag vill att ni ska veta att det ligger långt upp på vår priolista att vara aktiva här på swec och vi siktar på att ha en person på plats under nästa år som kan axla det ansvaret. Det kommer också hjälpa oss att få ut information och framför allt ge er svar på era frågor/inspel.

Här kommer information till alla er som nyligen fått sin RTX 3080-order krediterad, eller har valt att byta till ett annat kort till en förhöjd kostnad.

Först och främst vill jag be om ursäkt att ni har fått vänta så länge, inte fått bra information under tiden och dessutom fått ett ersättningserbjudande som var allt annat än bra. Men jag vet att en ursäkt ibland inte räcker.

Här kommer därför en lösning som jag hoppas att ni tycker känns okej.

- Ni kommer alla få erbjudande om att köpa ett RTX 3080-kort till ursprungspriset som ni betalade förra året. Ni kommer även bli kompenserade med 1000kr presentkort för den bristande informationen och den långa väntetiden.

- För er som redan valt att köpa ett ersättningskort till en förhöjd kostnad, så kommer ni få mellanskillnaden tillbaka, samt 1000kr presentkort.

- Hur snabbt vi kan ordna ett ersättningskort till just DIG, kan jag inte svara på just nu. Men mitt mål är att alla på listan ska ha ett kort i sin dator innan årsskiftet.

Så här kommer det att gå till:

1. Så fort en leverans anländer från våra distributörer, så kommer vi att börja beta av listan.
Vi kommer alltså inte boka upp några kort som vi inte har fysiskt på lager.

2. När det är din tur att köpa ett ersättningskort, så kommer du få ett mail från social.gaming@giganten.se (spara det som en säker adress i er mailklient, så det inte hamnar i spam/skräp)

3. Efter det tar ni kontakt med kundtjänst, som kommer att hantera er order manuellt, skicka ut betalningslänk samt skicka ut presentkortet.

4. Grafikkortet levereras sedan direkt från vårt lager.

Situationen kring komponenter och särskilt grafikkort, har så långt jag kan minnas, aldrig
varit så utmanande och frustrerande som under det här året. Men vi kan åtminstone säga att vi har lärt av oss våra misstag. Särskilt i vår hantering av försäljningen och framför allt i den bristande kommunikationen samt vår initiala lösning till er kunder.

Återigen, ledsen för hur vi har hanterat detta. Men jag hoppas att ni kan ge oss en sista chans att äntligen leverera ett kort till er.

Om ni har frågor under tidens gång, så dra gärna ett PM via swec, eller instagram.com/elgigantengaming.

Mvh Alexander Åberg

Visa mer

——————————————————————————

Skrivet av Aeig:

Hej Alex,

Jag beställde från er den 17/9 2020 och har ej fått något mail ännu, har också lagt ett PM

Mvh

Jag köpte 26/9-2020 och jag har fått mail om detta (hade dock ett öppet supportärende där jag gick fram och tillbaka om hur vi skulle lösa situationen när de kom med de goda nyheterna). Om du är säker att du inte fått något mail och köpte vid releasen så skicka iväg ett email/PM till dem så löser det sig förhoppningsvis för dig med.

——————————————————————————

Är det någon här som blivit kontaktad av Elgiganten senaste veckan ang. sin ursprungliga order + 1000 kr presentkortet? Så att man vet att de börjat beta av listan iaf. Och hålla tummarna på att man själv får ett mail vilken dag som helst så att man iaf kan avnjuta fjolårets grafikkort i år hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För min del så är det en principsak att när man köpt ett ASUS RTX 3080 TUF OC till intro-priset typ 7 dagar efter release som gällde vissa modeller (7990kr i mitt fall), varpå jag fått leveransdatum via några SMS i början om leverans oktober/november som nu blivit nästan 13 månader. När jag väl köpt mitt 3080 år 2020 och väntade på dess leverans, budgeterade jag in dess pris och valde övriga komponenter kring det priset... Till mitt "nya" bygge (den i min signatur), inte så nytt längre... Flyttade bara över mitt RTX 2080 Super temporärt nyligen.

När SMS med uppdateringar slutade komma och jag började kontakta supporten via chatt/mail/telefon lite då och då över den gångna tiden har jag blivit struken medhårs, med löften om större prisreduktion vid leveransen osv.

Som tur är har Elgiganten äntligen erkänt att de hanterat detta dåligt, och att vi kommer få våra RTX 3080 till priset vi köpte det för + 1000 kr presentkort som kompensation vilket man väl får vara nöjd med. Om det innebär att vänta ytterligare några veckor och i värsta fall ett par månader mer så känns det absolut värt det. Känns dumt att köpa något för många tusen kronor högre pris - speciellt nu när de uttalat sig officiellt ang. detta tidigare i denna tråden + mailat (iaf mig och några till här) om att de äger situationen och löser det snyggt för oss som väntat ihärdigt!

Klicka för mer information
Visa mer

——————————————————————————

Jag köpte 26/9-2020 och jag har fått mail om detta (hade dock ett öppet supportärende där jag gick fram och tillbaka om hur vi skulle lösa situationen när de kom med de goda nyheterna). Om du är säker att du inte fått något mail och köpte vid releasen så skicka iväg ett email/PM till dem så löser det sig förhoppningsvis för dig med.

——————————————————————————

Är det någon här som blivit kontaktad av Elgiganten senaste veckan ang. sin ursprungliga order + 1000 kr presentkortet? Så att man vet att de börjat beta av listan iaf. Och hålla tummarna på att man själv får ett mail vilken dag som helst så att man iaf kan avnjuta fjolårets grafikkort i år hehe.

Jag tror inte de börjat beta av den ännu men märkte när jag kollade min köp/orderhistorik på Klarna att min order på grafikkortet står som "Preparing" istället för "Cancelled"(efter en tid avbryter Klarna fakturan och återförsäljaren måste manuellt kontakta dem för att förnya/lösa det enligt Klarnas support som jag pratade med när det hände för några månader sedan) så de verkar i alla fall förbereda sig för att leverera.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Jag tror inte de börjat beta av den ännu men märkte när jag kollade min köp/orderhistorik på Klarna att min order på grafikkortet står som "Preparing" istället för "Cancelled"(efter en tid avbryter Klarna fakturan och återförsäljaren måste manuellt kontakta dem för att förnya/lösa det enligt Klarnas support som jag pratade med när det hände för några månader sedan) så de verkar i alla fall förbereda sig för att leverera.

Jag har fått en ny faktura direkt från Elgiganten då Klarnas tydligen inte gick att aktivera pga så lång tid nu.

Dock ännu ingen kontakt om återbetalning av mellanskillnaden och presentkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBlackadder:

Det Dustin skriver i sitt mail om att "vi har tyvärr inget annat val" är en ren lögn och ett hån mot oss som beställt där. De har haft samma val som alla andra återförsäljare och Dustin har aktivt valt det absolut sämsta alternativet.

Det finns inget Dustin har kunnat göra för att hantera detta på ett sämre sätt utan bryta lagen.

Hoppas media får upp ögonen för detta.

Ja under alla dom här månaderna har det varit knäpptyst från Dustins sida, dom har inte försökt lösa det, och fortsätter att sälja kort som att inget har hänt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag har tagit kontakt med en konsumentvägledare i min kommun för att diskutera huruvida de finns grund att ta det vidare. Vi har ett telefonmöte nästa vecka. Har inte allt för stora förhoppnings att de kommer bära frukt.

Skrev även tidigare i veckan i Dustins butikstråd på Swec och frågande om de hade något uttalande.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Detta mejl möttes jag av igår, väldigt trist...
Jag har stått i kö sedan 30:e Januari

Kan det vara så att 3000-serien börjar bli lågprioriterad till fördel för Super-modellerna som det ryktas om från och med nästa år?

EDIT: Ser att ni redan är igång med diskussionen kring detta, håll oss uppdaterade!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless