kan man använda annat märke på ljudkortet och ett annat på högtalarna?

Permalänk

kan man använda annat märke på ljudkortet och ett annat på högtalarna?

hej jag har då ett par CREATIVE 5.1 inspieron 5100 högtalare men jag kan inte bestämma vilket ljudkort.

jag hörde att Herkules 5.1 muse ljudkort: http://www.mycom.se/produkter/432868/ men är de bätre än sb live! 5.1 ljudkortet? och om de är de kommer de funka bra med mina högtalare? för på kartongen ståre recommended for the sb type cards..
vilket av de två kommer funka bäst med mina högtalare? sb live 5.1 lr herkules 5.1?

jag bryr mej inte om HUR de funkar (förtom att de inte ska brusamycke) utan mer ATT de ska funka!

aja... tack o hej lever .. majs

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk

5.1 e 5.1, sen ska det inte spela nån roll vad det e för märke på högtalarna. Vet dock inte om det skulle vara nån skilland om det var digitala högtalare då.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Det funkar utmärkt att ha olika märke på ljudkort och högtalare. Av de två du har valt skulle jag dock ändå valt Live!- kortet.

Sedan är det ju klart att Creative rekommenderar sina egna produkter.

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjodan
Det funkar utmärkt att ha olika märke på ljudkort och högtalare. Av de två du har valt skulle jag dock ändå valt Live!- kortet.

Sedan är det ju klart att Creative rekommenderar sina egna produkter.

hehe ere så? är live alltså bätre?.. vem fan vare då som rekomenderade herkules istället för live o sa att live låter skit!

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen aning, men alla de 65536 svar du fått på dina posts har ju i princip rekommenderat samma sak: Köp ett Live!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Ingen aning, men alla de 65536 svar du fått på dina posts har ju i princip rekommenderat samma sak: Köp ett Live!

haha jo jag vet, därför jag beställde de från webhallen. men de står väl nånstanns 24h tills man kan åka till affären o hämta prylarna men sisst jag beställde så tog de 2 dar o sen tröttnade jag o avbeställde skiten! =/

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem

adigy 2 PLZ

Visa signatur

Jag är inte som du, jag får stava fel pga dyslexi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T1n
adigy 2 PLZ

yea adigy 2 plzzzzzzzzz.......... haha vad fan means med de? tigger du efter nått ljudkort vid namnet adigy22222?

Visa signatur

**AMD64 (939) 3500+ (Winchester)** 1024MB corair** K8T Neo2-FIR K8T800 Pro**radeon 9700pro**200gb hdd**

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0mbadill
yea adigy 2 plzzzzzzzzz.......... haha vad fan means med de? tigger du efter nått ljudkort vid namnet adigy22222?

Antagligen tycker han att du ska köpa ett audigy2...Han skriver ju klart och tydligt att han har dyslexi i sin sign..

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen ursäkt för att skriva ofullständiga meningar. Audigy 2 är ett bra film- och gamerkort, men jag har en känsla av att bombadill inte är villig att lägga de pengar ett sådant kort skulle kosta.

Permalänk
Medlem

Nej ett Live! Gamer skulle duga gott om du fick tag i ett, för de är snuskigt billiga nu för tiden (jag TROR det är Gamer som har 5.1). Audigy ÄR säkert bättre, men som Teetow sa så lär det inte vara värt de extra pengarna.

De som säger att Live! är skit har säkert bara haft otur eller så är de elite audiofiler som hatar allt från Creative av ren princip

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hatar allt från Creative av ren princip, men jag kan fortfarande rekommendera dem till folk som vill köpa billiga kort eftersom andra produkter i samma prisklass ofta är ÄNNU sämre

Permalänk
Medlem

sb live kortet suger ju, hercules muse 5.1 dvd är ett mycket bättre kort.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för det väldigt informativa inlägget Ja, Hercules gör i regel ganska bra kort, men det beror på vad man är ute efter. Vad tycker du "suger" med sblive?

Permalänk
Medlem

dåligt ljud, creatives dåliga drivers...

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Hedersmedlem

DAC:arna på SB Live! är hemska, men det är samma chip i många konkurrerande ljudkort. Dra upp diskanten lite så fixar det sig </ironi>

Vad det gäller drivers för SB Live! har jag hört relativt lite klagomål från de som har de senaste drivrutinerna. I värsta fall finns KX Project för dem som bara lyssnar på musik. Jag är lite nyfiken på huruvida Hercules har t.ex. EAX- eller A3D-stöd, det nämns nämligen inte på deras (ganska kassa) hemsida.

Återigen, billiga ljudkort ÄR skit, men Creative är ibland det minst dåliga alternativet.

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis köpte varsit Live! samtidigt när de var ganska nya. Trots extrem datorvana hade vi problem med korrekt installation båda två med de dåvarande drivrutinerna. Buggar och konflikter i en stor röra, tog ett halvår med uppdateringar innan det var acceptabelt. Jäkligt dåligt! Sen dess har drivrutinerna för Creatives kort blivit bättre och bättre med åren och de har klart bättrat sig.

Men jag tror många fick sitt förtroende sabbat då och det hänger kvar. Sen blir det en viss grupp som reflexmässigt hatar Creative av ren princip i stil med hata Telia, hata Microsoft osv, utan att de vet vad de snackar om eller har några argument egentligen. Men men...

Numera är ju Live! och Audigy snarast blivit budgetljudkort, så skit vet jag inte om jag kan hålla med om... Så länge man inte kopplar in en lite mer än hyfsad stereoanläggning, vilket de flesta inte gör, så räcker ett Live! långt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hela är väldigt enkelt.

Creative gör consumerljudkort, och fattar beslut därefter. Det jag inte gillar är att marknadsföringen av deras produkter ger sken av att vara något slags proffsverktyg, vilket det definitivt inte är. Om man dock ser Soundblaster-serien som billiga skitkort med lite roliga leksaksfeatures så är man betydligt närmare sanningen, och slipper bli besviken när t.ex. deras ASIO-drivers bara klarar 48 kHz, när det inte går att få ut surroundljudet ur spel via digital kabel, när bass management-inställningarna är rena skämtet osv.

Om man däremot bara vill att det ska låta lite coolt när man kollar på film eller spelar spel, då är de perfekta.

Permalänk
Medlem

Bara kortet är gjort till 5:1 så funkar det fint.

Visa signatur

#mysko @-QNet