Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att det är värt att månadsspara ett par tusen i Thematica – Future Mobility? specifikt på avanza, Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)

Väldigt fin utveckling vad tror ni om fondens förväntade avkastning framöver?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Lite oklart vad rabatten innebär, men 5,8%?! Elektriska fordon och batterier har gått oerhört bra på sistone, men jag skulle inte betala 5,8% för att få ta del av en fond.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Lite oklart vad rabatten innebär, men 5,8%?! Elektriska fordon och batterier har gått oerhört bra på sistone, men jag skulle inte betala 5,8% för att få ta del av en fond.

Upp till 50 k i totalt kapital får man tillbaka avgift på Avanza, har själv mitt huvudparande på Nordnet Global.+ Sverige.

Har nyligen gjort en portfölj i avanza med en fond för Rysslands samt Indien och den har gått helt ok, tänkte addera denna, finns väl ingen garanti att man går mer plus än global/sverige index..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Man verkar dock vara illa tvungen om man vill åt exponeringen mot de ingeånde företagen på Avanza. Flera verkar inte vara listade där alls, och de som är där finns inte i någon annan fond (av största innehaven iaf).

@Kvarnis: Jag kör inte Nordnet själv. Är där inga bättre alternativ med liknande exponering där?

Frågan är väl också hur billigt man kan tänka sig komma undan när det gäller en fond med utländska företag som inte heller finns med i andra fonder. Personligen tycker jag det är på tok för dyrt oberoende av exklusiviteten, jag hade hittade något att lägga mina pengar på, även om det fått bli något helt annat.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Man verkar dock vara illa tvungen om man vill åt exponeringen mot de ingeånde företagen på Avanza. Flera verkar inte vara listade där alls, och de som är där finns inte i någon annan fond (av största innehaven iaf).

@Kvarnis: Jag kör inte Nordnet själv. Är där inga bättre alternativ med liknande exponering där?

Frågan är väl också hur billigt man kan tänka sig komma undan när det gäller en fond med utländska företag som inte heller finns med i andra fonder. Personligen tycker jag det är på tok för dyrt oberoende av exklusiviteten, jag hade hittade något att lägga mina pengar på, även om det fått bli något helt annat.

Han får tillbaka fondavgiften, hans egentliga kostnad för sitt innehav i Thematica kommer ligga på 1,74% (0,3*5,8) eftersom återbäringen beskattas som en utdelning.
Edit:
Läs igenom diskussionen under det här inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

På Nordnet skulle kvarnis dock inte få tillbaka fondavgiften, så om alternativen där kostar ungefär lika mycket är de nog inte intressanta. Fonden blir gratis eftersom Kvarnis säger sig ha mindre än 50 000 på Ava. Så dyr vet jag inte om fonden är. Osäker på vad skatteffekten av att få tillbaka avgiften blir på en ISK?
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/prislista/starterb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Han får tillbaka fondavgiften, hans egentliga kostnad för sitt innehav i Thematica kommer ligga på 1,74% (0,3*5,8) eftersom återbäringen beskattas som en utdelning.

Ah, hela avgiften? Vet inte varför men jag tolkade det som att man fick någon rabatt på den bara. 1.74% (från skatt eller ej) är fortfarande rätt dyrt, men klart överkomligt, jag hade nog köpt om jag inte redan varit en rätt bra bit över 50k på Avanza ^^

@betan se ovanstående från pine-orange

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Ah, hela avgiften? Vet inte varför men jag tolkade det som att man fick någon rabatt på den bara. 1.74% (från skatt eller ej) är fortfarande rätt dyrt, men klart överkomligt, jag hade nog köpt om jag inte redan varit en rätt bra bit över 50k på Avanza ^^

@betan se ovanstående från pine-orange

Om återbäringen skattas som utdelning på en ISK är det inte 30% utan bara schablon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Om återbäringen skattas som utdelning på en ISK är det inte 30% utan bara schablon.

Det är en bra poäng, eftersom de kräver att kontot ska vara aktivt så blir det nog schablonbeskattning? Jag hade kollat med Avanza för säkerhets skull men det låter rimligt.

Permalänk
Medlem

Vad händer om värdet går över 50 000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vad händer om värdet går över 50 000?

Antar att man ej får tillbaka fondavgifter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag försöker avväga också om detta är en bra investering eller ej. Får väl satsa en summa jag är bekväm med att förlora.

Är också rädd för ett nytt Telia.

Och andra sidan har Volvo börjat sälja så det knakar i Kina. Man köper Volvo främst för att de ses som säkra.
I Beijing så får man i princip inte köpa bränslebilar längre. Man får vara med i ett lotteri om ett regnummer.
För elbilar kunde man få reg nummer direkt, vet inte om det fortfarande är så.

Volvo är ett bra märke och har historiskt gjort bra bilar. Just nu är det elbilar som gäller. De har hybrider och dyra sådana.
De måste få fram billigare nu.

Något som är oroande är dock halvledarbristen och hur det kan påverka volvo.

Många glömmer även att Volvocar B äger redan 49.5% av aktierna i Polestar, Polestar går via spac och noteras på nasdaq för 20miljarder usd, volvo kommer behålla sin andel men det motsvarar hela börsvärdet av nuvarande Volvo. Finns ju en risk att polestar spacen sjunker ganska hastigt som många andra EV spacs senaste tiden.

Nyckeltalen är inte alls så dåliga som alla påstår, ps runt 0.5-0.7, p/e runt 7-9, finns mycket billigare bilkoncerner där ute givetvis.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Är sjukt irriterad över halts på Nasdaq. köpte Phun på 8,5 dollar, den var uppe på 24 dollar och vände. Avanza lyckades aldrig sälja på 18 enligt min order...

missade bara 330k....

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Många glömmer även att Volvocar B äger redan 49.5% av aktierna i Polestar, Polestar går via spac och noteras på nasdaq för 20miljarder usd, volvo kommer behålla sin andel men det motsvarar hela börsvärdet av nuvarande Volvo. Finns ju en risk att polestar spacen sjunker ganska hastigt som många andra EV spacs senaste tiden.

Nyckeltalen är inte alls så dåliga som alla påstår, ps runt 0.5-0.7, p/e runt 7-9, finns mycket billigare bilkoncerner där ute givetvis.

Polestar säljer extremt få bilar just nu. Runt 1500st per månad i Europa Carsalesbase och 259st i USA jan-juni 2021 Polestar 2 US Sales Figures. Länken dom länkar till gå inte att besöka på grund av GDPR.
Polestar är absolut inte värd 20miljarder usd

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Polestar säljer extremt få bilar just nu. Runt 1500st per månad i Europa Carsalesbase och 259st i USA jan-juni 2021 Polestar 2 US Sales Figures. Länken dom länkar till gå inte att besöka på grund av GDPR.
Polestar är absolut inte värd 20miljarder usd

Polestar är även skyldiga volvocar b 5.5miljarder sek, därav många antar dem måste noteras för att få in kapital. Ipo pris är 20miljarder usd, och guggenheim spacen handlas redan till över substans kassa, så marknaden delar inte din åsikt.

Men ja bli inte förvånad om den sjunker när affären gått igenom.
Nikola hade trots allt 21miljarder usd i börsvärde med ett tomt skal rullandes på en lutande landsväg. På Nasdaq kan du sälja en servett skiss.

Visa signatur

=)

Permalänk

Har 1 aktie i Microsoft

Permalänk
Medlem

Brännt mig fint på ONCO var 100% upp vid första FDA beslutet i våras när den passerade 210:- idag kostar den 6.5.
Lärdom ska sluta och hålla i aktier för evigt och sälja med förlust i tid. Någerlunda glad att det var mindre än 10% av min aktieportfölj men 6 siffrig förlust det svider.

Tur att fonderna gått bra i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har 1 aktie i Microsoft

Skrivet av Eduardo_S:

Är nybliven ägare utav 1 aktie i Microsoft

Du kanske har 2 st nu?

Skrivet av Trevlig:

Är sjukt irriterad över halts på Nasdaq. köpte Phun på 8,5 dollar, den var uppe på 24 dollar och vände. Avanza lyckades aldrig sälja på 18 enligt min order...

missade bara 330k....

Varför ens medverka i en pump & dump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kanske har 2 st nu?
Varför ens medverka i en pump & dump?

Pengar? gick 20k plus iaf.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kvarnis:

Skulle ni säga att det är värt att månadsspara ett par tusen i Thematica – Future Mobility? specifikt på avanza, Avgiften är 5,80% så säljer av vid senast 50 tusen (rabatt)

Väldigt fin utveckling vad tror ni om fondens förväntade avkastning framöver?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1158131/thematica...

Värt det kan du själv bara avgöra, jag har haft den i snart 1år i SAF LO + månadssparat 1500kr, avgifterna är som du säger höga men det är inget jag personligen bryr mig om så länge den avkastar bra, och bra är ju bara förnamnet på Thematica, sedan är den såklart en högriskfond men hög avkastning och hög risk går hand i hand.

Permalänk
Medlem

Jag vill varna för Volvo emissionen. Brist på halvledare, men framför allt brist på aluminium beroende på avstannad produktion pga energikris. Magnesium saknas när Kina prioriterar egen marknad. Bilproduktionen i EU är mycket låg nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag vill varna för Volvo emissionen. Brist på halvledare, men framför allt brist på aluminium beroende på avstannad produktion pga energikris. Magnesium saknas när Kina prioriterar egen marknad. Bilproduktionen i EU är mycket låg nu.

Det är brist men inte för att Kina prioriterar sin egna marknad. Sen är Volvo Cars ett kinesiskt bolag, så även om det var sant borde de inte drabbas särskilt hårt om Kina skulle prioritera sin egna marknad.
https://asia.nikkei.com/Business/Markets/Commodities/Aluminum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är brist men inte för att Kina prioriterar sin egna marknad. Sen är Volvo Cars ett kinesiskt bolag, så även om det var sant borde de inte drabbas särskilt hårt om Kina skulle prioritera sin egna marknad.
https://asia.nikkei.com/Business/Markets/Commodities/Aluminum...

Enligt tyska börsnyheter som jag ser är det helt slut på magnesium. Elbilar som i sig är tunga måste byggas av mest aluminium i stället för stål.
Kommer kunderna köpa Volvo made in china?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

volvo gör redan idag bilar i kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Enligt tyska börsnyheter som jag ser är det helt slut på magnesium. Elbilar som i sig är tunga måste byggas av mest aluminium i stället för stål.

Jag hade missat att du pratade om både aluminium och magnesium, så du kan egentligen bortse från mitt inlägg. Magnesiumlagret verkar räcka november ut, det ser ut som att det kan bli problem där om de inte får bukt med det.

Frågan är väl hur lång tid det kommer bli brist om det blir brist. Det är osannolikt att det kommer påverka Volvo Cars i längden och det påverkar alla i den branschen.

Permalänk
Medlem

Hur tänker ni kring Intel? Dök med 11% i fredags. Funderar på passa på öka innehavet nu, de verkar ju ha bra grejer på gång om man ska tro det som står på nätet.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur tänker ni kring Intel? Dök med 11% i fredags. Funderar på passa på öka innehavet nu, de verkar ju ha bra grejer på gång om man ska tro det som står på nätet.

Negativ. Tror mer på arm som finns i alla plattor och mobiler. Hoppas att nvidia inte får köpa bolaget. Det behövs konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Negativ. Tror mer på arm som finns i alla plattor och mobiler. Hoppas att nvidia inte får köpa bolaget. Det behövs konkurrens.

Amd, där har jag ett litet innehav, och det har ju gått rätt bra där.

Framtiden är jag riktigt osäker på däremot. Skillnaden emot Intel där är inte så stor gissar jag?

Antingen så kommer dom med något nytt stort snart, eller så är dom nästan borta om några år? Eller är jag drastisk nu? Hoppas såklart att dom finns kvar ännu starkare i framtiden, men läser man om potentialen med arm osv så känns det inte troligt att Amd och Intel kan vara med och konkurrera i nuvarande form i framtiden?

Jag skjuter nog vilt nu gissar jag på, men kul att spåna lite...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Finns ingen konkurrens, alla sitter i knät hos tsmc som sätter produktionskostnaden. Nvidia, amd, samt arm, iprincip endast intel som har egen tillverkning i väst numera. Tsmc sitter dock i en guldsits och kan höja priserna, det har dem redan gjort.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Geely har valt att konvertera deras röststarka A-aktiern till vanliga B-aktier i förbindelse med IPOn av Volvo Cars.
Vet inte hur stor roll det spelar när de ändå har stor majoritet men positivt att de lyssnar ändå

https://www.ft.com/content/47f66373-bc91-4d5f-9d86-7b46509249...

Samtidigt har priset på aktierna fastställts (blir det lägsta i intervallet). Dessa var väl de huvudsakliga frågetecknena.

Jag tecknar lite på alla konton för att maxa chanserna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Grattis Tesla aktieägare!

Nu återstår att se vad som händer med gapet.

Edit: Mer krydda "initial order":

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"