Vad gör jag för fel? EKWB + 3090

Permalänk

Vad gör jag för fel? EKWB + 3090

GPU:n går alldeles för varm. Har alldeles för mycket pengar och för lite kunskap om dessa komponenter:

EK-Quantum Vector RE RTX 3080/3090 - Copper + Acetal
EK-Quantum Vector RE RTX 3080/3090 Active Backplate - Acetal
EK-CoolStream XE 360
EK-Quantum Velocity - AMD Nickel + Acetal
PNY RTX 3090 24GB XLR8 Gaming

Idlar 50, hoppar upp till 90 grader när jag belastar lite via Furmark. Temperaturen borde väl ligga på typ 35 idle och 50-70 vid belastning? En rimlig gissning efter mitt googlande.

CPU:n verkar inte gå över 50 vid stresstest, så vattentemperaturen bör vara inom rimliga gränser.

Vid första monteringen använde jag allt orginal, paddor och pasta. Vågade inte belasta när jag såg att tempen var fel. Tog isär och tyckte väl att det såg rätt ok ut. Satte ihop, ingen skillnad. Andra demonteringen tog jag ett par bilder. Vet dock inte hur/om man kan ladda upp bilder till forumet utan att länka (tänker inte registrera mig på någon bildsite) men man ser 'lagom' fördjupningar i paddorna både på front- och backplate.

Kanske att det var för mycket pasta på GPU:n, såg lite kladdigt ut.

Köpte på mig Thermal Grizzly minus 8 paddor, lade på allt nytt på frontplaten (allt ska vara 1mm enligt EKWB), bytte ut det som var 1mm på backplaten -> ingen skillnad. Typ.

Nu stannar GPU tempen på 90-91 åtminstone, men även det är väl tokmycket?

Det enda jag kan komma på är att det är dålig värmeöverföring från blocken till vattnet av någon orsak, men varför? Tyckte jag var rätt noggrann vid montering. Har skruvat isär den två gånger nu och inte sett något fel direkt.

Vad är nästa steg? Visar gärna bilder om det finns något bekvämt sätt att göra det på.

Hmm.... medan jag skrev detta så sjönk idle till 40. Furmark fick upp den till 90 grader på mindre än en minut.

Permalänk
Medlem

Angående bilder

Kopierar ett tidigare inlägg av mig angående hur du länkar bilder från imgur.
Blir lättare att se dina bilder då 🙂

Du trycker först på bilden och får upp en drop down meny, där du trycker på Get share links
Tryck på copy link för BBcode (Forums)

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Låter som att du inte har tillräcklig kontakt med gpun och kylplattan till vattenblocket. Är du helt 100% säker att du har rätt tjocklek på alla ställen? Är det fel där så kommer det påverka kontakten till kortet. Hur var tempsen med stock kylaren?

Permalänk

Bilderna funkade inte vid första försöket.

Argh! Jag får väl falla till föga och registrera mig på imgur. Tack för tips Ravix.

Så här ser det ut med grizzly-paddorna:

EKWB:s instrutioner.

Allt ska vara 1mm, så det borde inte vara fel. Ja, jag tog bort skyddsfilmen på båda sidor.

Plaskade på rejält med pasta (orginal):

Det står i instruktionerna att man ska rita ett kryss och låta blocket pressa ut pastan, men för cpu-blocket stod det att man skulle stryka ut så tunt som möjligt över ytan. Så jag gjorde på det viset på GPU:n denna gång.

Permalänk

Åhå

Avtrycken på backplaten ser bra ut, men den gör väl inte så väldans stor nytta.

Däremot ser jag nu att det knappt är några avtryck på de långa på sidorna. Något kanske inte står helt rätt till? Minnena ser bra ut, men GPU:n har ju väldigt mycket pasta. Det här är bild från efter andra öppnandet när jag ritade ett kryss och låt blocket pressa ut pastan.

Permalänk
Medlem

Mm mycket märkligt. Har du provat haft någon kotnakt med EK gällande ditt problem? Vad jag kunde se på deras lista så borde vattenblocket passa till ditt grafikkort. Så det är ju inte problemet med att det inte skulle passa

Permalänk
Avstängd

Kanske dum fråga, men är det tillräckligt med luftflöde av varm luft ut ur chassit?

Permalänk
Samsung Sverige

Klipp ner thermal-padsen. Just nu täcker du en del yta som spiller över minneskretsar ocksåvidare.

Fungerar det fortfarande inte så ta isåfall bort alla thermalpads, montera kortet och prova sedan en snabb gpu-bench. Som högst bör du se cirka 50-60c när datorn är nystartad och vattnet inte har kommit upp i någon nämnvärd temperatur.

En sista grej också, kör du pumpen på iaf 50% eller högre? Att ha minimal pumphastighet kan göra så man får helt otroligt höga temps

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av stgr:

Kanske dum fråga, men är det tillräckligt med luftflöde av varm luft ut ur chassit?

Bra tänkt, men kör nercabbat tills vidare. Lättare att komma åt.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Klipp ner thermal-padsen. Just nu täcker du en del yta som spiller över minneskretsar ocksåvidare.

Fungerar det fortfarande inte så ta isåfall bort alla thermalpads, montera kortet och prova sedan en snabb gpu-bench. Som högst bör du se cirka 50-60c när datorn är nystartad och vattnet inte har kommit upp i någon nämnvärd temperatur.

En sista grej också, kör du pumpen på iaf 50% eller högre? Att ha minimal pumphastighet kan göra så man får helt otroligt höga temps

//Pontus

Tack för tips! Pumpen går på 100%. När datorn är nystartad med allt inkopplat ser jag runt 30-35. Belastar jag har jag 90 grader på 30 sekunder blankt. CPU, som är efter GPU, går typ aldrig över 50. Slutsats:
- Inga problem med vattentemp
- Inga problem med luftflöde
- Inga problem med vattenflöde
- Vattnet kyler cpu som är efter GPU.

Måste ju vara dålig värmeöverföring från block till vatten? Problemet torde ligga i frontplaten, där ska alla pads vara 1mm och ni ser på bilderna att de täcker (och lite till) de områden de är tänkta att täcka.

Jag gör som Undesired_hero rekommenderar och tar kontakt med deras support. Det enda jag kan komma på nu är att öppna blocket igen och kolla hur grizzly-paddorna ser ut, hur avtrycken ser ut på dom.

Permalänk

Oooookej....

Problemet var inte blocket. Det är/var detta:

När man lägger till en aktiv backplate så byter man ut grunkan där vattnet kommer in, den matar två block istället för ett. Provade skruva dit orginal grunka och tempen går inte över 50 grader på GPU längre.

Nu ska jag bara försöka få fart på backplaten också. Och ja, jag har naturligtvis tagit bort den där plåten som skyddar vid frakt Det går inte att få ihop det med den på plats.

Jäklans vad skönt att se att idle är på 26 grader! Problem solved (nästan). Tack för er input!

Permalänk
Medlem

Härligt att höra att det har löst sig för dig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Kattlucka:

Problemet var inte blocket. Det är/var detta:

https://i.imgur.com/8PFAAsm.png

När man lägger till en aktiv backplate så byter man ut grunkan där vattnet kommer in, den matar två block istället för ett. Provade skruva dit orginal grunka och tempen går inte över 50 grader på GPU längre.

Nu ska jag bara försöka få fart på backplaten också. Och ja, jag har naturligtvis tagit bort den där plåten som skyddar vid frakt Det går inte att få ihop det med den på plats.

Jäklans vad skönt att se att idle är på 26 grader! Problem solved (nästan). Tack för er input!

Gött att det har löst sig, tråkigt att det dock inte riktigt fungerar med aktiva backplaten. Kan det vara så illa att någon typ av restriktion har glömts bort från fabrik så at backplaten fick majoriteten av flödet?

Kom gärna tillbaka när du/EK har löst det, jag är intresserad av lösningen

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Det var förbenat bra gjort att lyckas hitta det felet!

Som pontus var inne på måste ju vara nån restriktion som glömts bort/ej funkar som den ska.
Alternativt att det kräver ett enormt vatten flöde för att lyckas få vatten till både fram o baksida, vilket givetvis tyder på att nån restriktion behövs.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Gött att det har löst sig, tråkigt att det dock inte riktigt fungerar med aktiva backplaten. Kan det vara så illa att någon typ av restriktion har glömts bort från fabrik så at backplaten fick majoriteten av flödet?

Kom gärna tillbaka när du/EK har löst det, jag är intresserad av lösningen

//Pontus

Det är bara jag som är korkad. När jag läser instruktionerna så tolkar jag texten "You can use any opening as an inlet/outlet port." som att det går bra att stoppa in slangar lite här och där, det finns två öppningar uppåt, en nedåt. Jag ville ha både in- och utloppet uppåt, men när jag hade fördelaren lös och provblåste genom olika öppningar så kom jag fram till att ena in-/utloppet måste vara nedåt för att flödet ska gå igenom båda blocken.

Fungerar ju utmärkt när man gör rätt.

Permalänk
Medlem

ESD much? 3090 + frottéhandduk...