Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

@TobiasStockholm Nja. Du har rätt i att en cykel är en cykel, men det övriga förutsätter att laddmönster har noll inverkan på batteriet. Vad jag vet/hört/läst så är det inte riktigt så enkelt i verkligheten. Du kan få ut fler cykler ur batteriet (med kapacitet inom toleranserna) än vad tillverkaren estimerat givet att laddmönstret är bättre än vad som antagits till beräkningen. Gissningsvis går det också att döda batteriet innan antalet estimerade cykler nåtts om man laddar med sämsta tänkbara laddmönster. Ett tredje alternativ är att tillverkarna angett antalet cykler givet sämsta möjliga förutsättningar för att ge någon slags garanti...

Jag tolkade det som att @Qziny menade "3000 laddningar" (inte battericykler) och att laddmönster påverkar livslängden på batteriet.

Det är precis så jag menade! Jag skrev 3000 laddningar med 60 % per laddning (då menade jag typ 20-80 % laddning). Då är det faktiskt så att ett batteri inte bara klarar fler cykler, utan det går exponentiellt upp hur många cykler det klarar. Det är det som är det fina med Li-Jon batterier
Sen är det såklart olika mellan olika kemier och olika uppsättningar. Vissa battericeller byggs för att klara höga effekter (urladdningar) och andra byggs för att ha längre livslängd eller högre kapacitet (kWh), men det är en hel vetenskap som jag inte är helt insatt i... Vet att det handlar lite om uppsättningar/andelar av olika grundämnen osv.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Är ingen expert heller men redan nu, när elbil för alla än så länge är i sin vagga, kan man se problemen. Personligen har jag extremt svårt att tro att elbil i sin nuvarande form är en långsiktig lösning. Känns mer som en mode fluga snarare än ett seriöst försök att ersätta fossila bränslen.

Kan du utveckla varför det inte skulle vara en långsiktig lösning? Batterier som har en livslängd långt över livslängden för bilars ålder när de skrotas idag är runt hörnet och har redan börjat tillverkas (dock inte i stor skala ännu).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Det är precis så jag menade! Jag skrev 3000 laddningar med 60 % per laddning (då menade jag typ 20-80 % laddning). Då är det faktiskt så att ett batteri inte bara klarar fler cykler, utan det går exponentiellt upp hur många cykler det klarar. Det är det som är det fina med Li-Jon batterier
Sen är det såklart olika mellan olika kemier och olika uppsättningar. Vissa battericeller byggs för att klara höga effekter (urladdningar) och andra byggs för att ha längre livslängd eller högre kapacitet (kWh), men det är en hel vetenskap som jag inte är helt insatt i... Vet att det handlar lite om uppsättningar/andelar av olika grundämnen osv.

Nej du skrev bara termen cykler, inte laddningar, och du skriver fortfarande att de klarar fler cykler om man laddar snällare vilket inte stämmer (eller visst det finns en marginell sanning i det i form av att det sliter marginellt snabbare på batteriet att ladda ur det till 0% och att ladda upp det till 100% så att de tappar kapacitet något snabbare och ökar risken något att batteriet ska spontandö men det är knappast någon flerfaldigt ökning/minskning vi pratar om utan enstaka procentenheter. Och påverkar knappast antalet cykler i batteriets livslängd i någon större utsträckning. Speciellt då i princip alla bilbatterier har en oåtkomlig buffert både uppåt och nedåt). Om du ändå menar det du skriver så ge mig gärna en källa på det.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otur:

Fast du kan ju leasea en elbil istället.

De 'folkbilar' du pratar om är gamla, begagnade bilar. Elbilar idag är inriktade på att attrahera nybilsköpare, och sådana som du är inte nybilsköpare. Om ett par år när de nya elbilarna som säljs idag, som är relativt billiga, återkommer som begagnade så kommer de attrahera din sorts bilköpare.

Elbilar för folket finns redan idag. Problemet är att de som har fossilbilar idag har ofta en massa argument varför de aldrig skulle fungera för dem. Och då kommer det aldrig komma en elbil som är tillräckligt bra. Det enda som kommer hjälpa är om det blir för dyrt att köra fossilbil, tyvärr.
Så det som behövs för avveckling av fossilbränslen är högre bensinpris eller kraftigt höjd skatt. Det är den dystra verkligheten.

Så elbilar är så fantastiskt bra att dom måste subventioneras samtidigt som vi måste göra det överjävligt via ännu värre straffskatter för folk som har andra typer av bilar?

Permalänk
Medlem

Batterier som håller 20-30 år? Första jag hört om det om jag ska vara ärlig.

Rent miljömässigt kan jag tycka att det är rätt enfaldigt att tro att tillverkning av batterier och miljövänligt är något som hör ihop. Har aldrig under hela mitt liv hört någon koppla ihop "batteri" med "miljövänligt". Är inte så svårt att lista ut vad som händer när bara lilla Sverige helt plötsligt behöver ett par millioner "släpvagnsstora" batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

...Du snackar också om "billiga mil" och "dyra mil"... Jag kan garantera dig att även om min bensingris förbrukar 0,7l/mil och bensinen kostar 19kr/l så åker jag billigare än samtliga el-bilar på marknaden, om man räknar på totalekonomin.

Garantera inte för mycket... Själv åker jag runt i hela Europa typ helt gratis och beroende på från vilket håll jag kommer, så kostar resan mig mellan 7-20kr i elkostnader. Även om jag åker ner till södra Italien och det är kostnaden från sista SuperChargern och hem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Om du nu har timbaserat rörligt elpris, kom ihåg att tala om toppnoteringarna med.
Oavsett så är det dit genomsnittspris som är intressant i en jämförelse.

Jag har 1,75 kr/kWh med konventionellt rörlig elpris på min senaste faktura. Detta då med energiskatt och moms, men före överföringsavgift. Säg 2 kr/kWh exkl fasta avgifter för enkelhetens skull då. Eftersom jag i det här fallet hade en lägenhetsfaktura tillgänglig är det egentligen lite mer än så då överföringsavgiften är högre, men själva elpriset ju ungefär detsamma. Sedan kanske man med konventionell debitering mer troligt har någon form av bundet avtal dock.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Rent miljömässigt kan jag tycka att det är rätt enfaldigt att tro att tillverkning av batterier och miljövänligt är något som hör ihop. Har aldrig under hela mitt liv hört någon koppla ihop "batteri" med "miljövänligt". Är inte så svårt att lista ut vad som händer när bara lilla Sverige helt plötsligt behöver ett par millioner "släpvagnsstora" batterier.

Inga bilar är miljövänliga, inte heller elbilar. De är bara mindre miljöskadliga. Och "kemiska" miljöföroreningar kommer knappast ta kål på mänskligheten, vilket växthusgaser garanterat kommer om vi fortsätter konsumera och släppa ut CO2 i den här takten och om hela tredje världen ska få samma levnadsstandard som västvärlden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej du skrev bara termen cykler, inte laddningar, och du skriver fortfarande att de klarar fler cykler om man laddar snällare vilket inte stämmer (eller visst det finns en marginell sanning i det i form av att det sliter marginellt snabbare på batteriet att ladda ur det till 0% och att ladda upp det till 100% så att de tappar kapacitet något snabbare och ökar risken något att batteriet ska spontandö men det är knappast någon flerfaldigt ökning/minskning vi pratar om utan enstaka procentenheter. Och påverkar knappast antalet cykler i batteriets livslängd i någon större utsträckning. Speciellt då i princip alla bilbatterier har en oåtkomlig buffert både uppåt och nedåt). Om du ändå menar det du skriver så ge mig gärna en källa på det.

Jag menar precis det så som du tolkar. Har vart på Scania och jobbat med saker som lagt en stor del av grunden för deras batterisatsning, så jag kan garantera dig att det är så som forskarvärlden i varje fall har sett på det - och mig veterligen ser på det än idag.
Nedan bland annat en likadan kurva som de som jag baserade mina utredningar på, som endast baserades på (vid den tiden) spetsforskning inom NMC och NCA kemier.

https://www.researchgate.net/figure/Depth-of-discharge-versus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Garantera inte för mycket... Själv åker jag runt i hela Europa typ helt gratis och beroende på från vilket håll jag kommer, så kostar resan mig mellan 7-20kr i elkostnader. Även om jag åker ner till södra Italien och det är kostnaden från sista SuperChargern och hem.

Trots allt en rätt hyfsad uppförsbacke mellan 50 tkr och de 355 tkr som den billigaste Model S med 23 000+ mil på mätaren på Blocket kostar, om tanken är att köra tills bilen är slut. Allt utom just drivmedel lär nog vara dyrare till Model S dessutom. De flesta ligger (minst) över 400 tkr. Sedan kan man förstås värdera annat med Tesla, om man gillar deras sätt att bygga bilar, men Model S startar rätt långt bakom om principen är att köpa en ganska billig bil, mecka själv och köra tills allt är sopslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Är jättenöjd med min VW ID3:a angående värmen. Kommer full värme ca. 30 sekunder efter jag startat bilen, så pass att man inte kan hålla handen mot utblåset för att det blir för varmt. Och självklart kan man starta värmen via mobilen ett tag innan så är all is och snö borta lagom tills man kommer ut. Körs direkt från batteriet, eller om du har bilen på laddning så tar den strömmen därifrån för uppvärmning av kupén.

Samma på min Seat Leon Plug in hybrid som är kusin. Inte ren elbil men funkar precis likadant. Sjukt najs är det. Kan också som vanligt sätta klockslag man skall åka så man har fin o skön bil lagom tills dess.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OK? Förstår inte er som kidnappar den här tråden med era livshistorier.

OnT: Verkar som om VAG har lite kampanjer på gång, såg priser på annat forum strax över 4000kr på privatleasing för Q4 35.

Är det där bara rykten eller finns det någon källa?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Om du nu har timbaserat rörligt elpris, kom ihåg att tala om toppnoteringarna med.
Oavsett så är det dit genomsnittspris som är intressant i en jämförelse.

Varför skulle mina toppnoteringar vara relevanta? Har man lite sunt förnuft i sig så förlägger man ju laddningen när det är billigast att nyttja elen, det går även att använda sån smart laddning med Tibber om man så behagar. Så även om man skulle ladda bilen under den tiden då elpriset peakar över 200 öre så blir väl det billigare än fossilt för runt tjugan per liter?

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Jag menar precis det så som du tolkar. Har vart på Scania och jobbat med saker som lagt en stor del av grunden för deras batterisatsning, så jag kan garantera dig att det är så som forskarvärlden i varje fall har sett på det - och mig veterligen ser på det än idag.
Nedan bland annat en likadan kurva som de som jag baserade mina utredningar på, som endast baserades på (vid den tiden) spetsforskning inom NMC och NCA kemier.

https://www.researchgate.net/figure/Depth-of-discharge-versus...

Kommer inte åt hela artikeln så kan inte se vad grafen baseras på för data. Eller hur de hällt batterierna laddning när de väl laddats? Sen är det skillnad på lithiumjon batteri och lithiumjon batteri. Men visst har du jobbat på Scania med batteriteknik så har du säkert bättre koll på det än jag har 😅 även om jag inte kan föreställa mig att det skulle vara en såpass stor skillnad.

Som jag förstått det är det som är absolut skadligast för batterierna att hållas laddade antingen väldigt fullt eller väldigt lågt. Optimalt ska vara att hålla de laddade kring 50%. Att ladda upp till nära 100% för att sedan ladda ur batteriet ganska direkt eller ladda ur det nära tomt för att sedan direkt ladda upp det ska vara betydligt mindre skadligt, det är även den informationen t.ex Tesla går ut med till sina kunder. Sen lär väl knappast biltillverkarna ange uppskattat antal cykler vid laddning 0-100% utan snarare 20-80%.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

https://www.electrive.com/2020/10/19/tesla-researchers-presen...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Trots allt en rätt hyfsad uppförsbacke mellan 50 tkr och de 355 tkr som den billigaste Model S med 23 000+ mil på mätaren på Blocket kostar, om tanken är att köra tills bilen är slut. Allt utom just drivmedel lär nog vara dyrare till Model S dessutom. De flesta ligger (minst) över 400 tkr. Sedan kan man förstås värdera annat med Tesla, om man gillar deras sätt att bygga bilar, men Model S startar rätt långt bakom om principen är att köpa en ganska billig bil, mecka själv och köra tills allt är sopslut.

Även försäkring på en Model S verkar ju orimlig med 2500kr/mån i premie för helförsäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I totalkostnaden ingår oerhört många fler parametrar än just den direkta kostnaden för framdrivningsenergin.

Skrivet av ztenlund:

Här har vi nån som fattar grejen lite bättre.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Kul att tråden fick uppmärksamhet från första sidan men känns som den spårade ur totalt pga det, tyvärr... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

OK? Förstår inte er som kidnappar den här tråden med era livshistorier.

För egen del beror det i mitt fall på att jag vill skapa en förståelse för att detta med att hämta ut en ny bil för 5-600.000:- och byta inom 2-3år är inget som "alla" gör.... Samt att många kräver mer av sina bil än att den ska kunna rulla 25-30mil i sträck under optimala förhållanden.

En överväldigande majoritet av bilägare anser det hutlöst dyrt och fullständigt orimligt att snacka om privatleasing för 4-5000:-/mån bara för att ha bil, min egen koster knappt hälften.... om året, i fasta kostnader. Då har jag även räknat med värdeminskningen.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför skulle mina toppnoteringar vara relevanta? Har man lite sunt förnuft i sig så förlägger man ju laddningen när det är billigast att nyttja elen, det går även att använda sån smart laddning med Tibber om man så behagar. Så även om man skulle ladda bilen under den tiden då elpriset peakar över 200 öre så blir väl det billigare än fossilt för runt tjugan per liter?

Dina toppnoteringar är inte relevanta. Lika irrelevanta som din bottennotering du skrev på 14 öre.
Som jag skrev. Genomsnitt är vad som är relevant.

Edit: Om man enbart ser till drivmedelskostnad så är el billigare än fossila bränslen. Men det är inte särskilt stor del av kostnaden på en modern bil.
Känns rätt meningslöst att jämföra så. Totala ägandekostnad är intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du kanske skall vänta tills laddstolparna finns på plats innan du säger att dom "finns", man köper knappast bilen innan laddningen är löst och NEJ det är inte "många" bostads- och hyresrätter som har laddning. Snarare extremt få. Och det finns inte särskilt många offentliga laddplatser heller.

Jag har bara bott i 3st olika lägenheter alla med laddning till min elbil. Kanske har tur? Eller så förhandlar man bara med sin fastighetsägare och hjälper till att hitta en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Min Model S har precis passerat 20000mil och det enda jag gjort är en hjulinställning. Har inte ens bytt bromsbackar, utan det är original som sitter på. Hade planerat en service i år, men har inte hunnit med det ännu. Ska fixa några stenskott också...

Om en Model S blir billig eller inte beror på.. det gäller alla elbilar. Ska den bara stå på gården och eventuellt åka ner på stan och handla med den en gång i veckan, så blir en elbil väldigt dyr. Men används den frekvent och då kanske framför allt som pendlingsbil, blir det helt andra förutsättningar och kostnadsläge.
Har inte räknat på det senaste året, men borde ligga mellan 5-7000kr billigare per månad, mot den Volvo jag hade innan.
Då laddar jag nog runt 90-95% hemma.. och har en hutlöst dyr försäkring på köpet.

Skrivet av Kasken:

I totalkostnaden ingår oerhört många fler parametrar än just den direkta kostnaden för framdrivningsenergin.

Se ovan... och som tagits upp flertalet gånger i tråden. Alla har olika förutsättningar. Om dina förutsättningar visar att en elbil inte är rätt just nu, så är den inte det.
Men inom en snar framtid kommer det finnas en bra begagnat marknad och även komma billigare varianter. Det som behöver fixas först innan den produktionen, är batteri-tillgång och laddmöjligheter. Tesla jobbar hårt på bägge.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Hur jag lyckas? Dålig planering, litet batteri, värdelöst ställe att åka till (byhåla väster om Arvika, 23.5 mil utan en enda snabbladdare som passade), värdelös snabbladdning som bara fungerade för en bil åt gången trots flera snabbladdare. Slutade med att vi hamnade på en laddstation utan chans att nå nästa snabbladdare. Kötid på laddstationen. Vad gör man om det är en lång kö? På väg tillbaks så hade vi chans att välja mellan två laddstationer och valde att vänta 1½ timme på att ladda, för vi visste inte om det var 5 timmar kö på nästa snabb-laddstation som var den enda vi kunde nå.

Det var fint väder, vi låg och solade och hade det rätt gött. Men nåt alternativ vet jag inte om det fanns.

Du bör nog kolla lite på teslabjörn på youtube, han brukar köra ca 1000 KM på 10 timmar i sin challange! Nu säger jag inte att du ska göra det, men det är INGA problem att köra lång med en elbil (Tesla, ionic eller tex ID4, Skoda Enya).

https://www.youtube.com/watch?v=by_e1CSqz70

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du kanske skall vänta tills laddstolparna finns på plats innan du säger att dom "finns", man köper knappast bilen innan laddningen är löst och NEJ det är inte "många" bostads- och hyresrätter som har laddning. Snarare extremt få. Och det finns inte särskilt många offentliga laddplatser heller.

Detta var ju verkligen en 360 i förhållande till din förra post som antydde att man vara tvungen att bo i villa för att kunna ladda hemma.
Sen har jag aldrig benämnt några som att dom finns om dom inte redan är på plats.

Men att infrastrukturen för laddare kan bli bättre är vi helt överens om och det kan se olika ut beroende på var man bor.
Innan jag kollade hur det såg ut i min närhet trodde jag det var betydligt färre ställen att ladda på än vad det är och hör jag med folk jag känner så är där en hel del som säger att dom kan få laddning hemma även om dom bor i lgh.
Kolla upp hur det ser ut, du kanske blir överraskad, finns bra appar som listar dom flesta ställen att ladda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Är det där bara rykten eller finns det någon källa?

Vad som är strax över 4000 skiljer väl från person till person men 4485 hittar jag.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-q4-35-e-tron-...

Sen finns även 4695
https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/audi-q4-e-tron-35-proli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Är ingen expert heller men redan nu, när elbil för alla än så länge är i sin vagga, kan man se problemen. Personligen har jag extremt svårt att tro att elbil i sin nuvarande form är en långsiktig lösning. Känns mer som en mode fluga snarare än ett seriöst försök att ersätta fossila bränslen.

Beror väl på vad du menar med "i sin nuvarande form", tekniken kommer ju utvecklas på olika sätt.
Men att det är ett "seriöst försök" att ersätta fossila bränsle tror jag nog, många tillverkare har ju redan ställt om tillverkningen för ökad andel elbilar och har även satt upp ett slutmål för när fossila bilmodeller helt kommer sluta tillverkas.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/el-racet-biljattarna-fl...

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Finns gott om laddplatser här, jag har ingen laddplats hemma, vill nog inte ha det heller. Ville jag det så finns det många lägenheter runt om som har laddplats och garage.

Skrivet av anon330692:

Så elbilar är så fantastiskt bra att dom måste subventioneras samtidigt som vi måste göra det överjävligt via ännu värre straffskatter för folk som har andra typer av bilar?

Ja, straffskatter på farliga utsläpp är vettigt och bidrag är till för att snabba på bytet till en modern och bättre teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Skrivet av ZyntaX:

Dina toppnoteringar är inte relevanta. Lika irrelevanta som din bottennotering du skrev på 14 öre.
Som jag skrev. Genomsnitt är vad som är relevant.

Edit: Om man enbart ser till drivmedelskostnad så är el billigare än fossila bränslen. Men det är inte särskilt stor del av kostnaden på en modern bil.
Känns rätt meningslöst att jämföra så. Totala ägandekostnad är intressant.

Jo men om man skall jämföra totalkostnaden kan man ju inte heller jämföra gamla bilar med nya, den är ju ganska självklar att den gamla bilen får en lägre totalkostnad än den nya, oavsett "bränsle".

Finns väl bara två sätt att få en någorlunda korrekt jämförelse.
1. Jämföra el version med fossil version av samma bil.
2. Jämföra elbil med fossilbil som kostar lika mycket att anskaffa.

Första sättet är väl det mest korrekta eftersom en av fördelarna med en fossilbil är att den kan vara lite billigare att köpa.

Sen har jag full förståelse för att dom som inte vill/kan köpa en ny bil inte ser någon vinning med elbil, men om ett par år kommer det finns fler begagnade elbilar på marknaden som kanske passar den kundkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad som är strax över 4000 skiljer väl från person till person men 4485 hittar jag.
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-q4-35-e-tron-...

Sen finns även 4695
https://www.atteviks.se/bilar-i-lager/audi-q4-e-tron-35-proli...

Väldigt knapert utrustad t.ex inte ens adaptiv farthållare plus sega motorn och ID3 batteriet på bara 58 kWh.

Det är ungefär vad Kia EV6 kommer kosta med så inte intressant.

Hade det varit Q4 40 hade det varit annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men om man skall jämföra totalkostnaden kan man ju inte heller jämföra gamla bilar med nya, den är ju ganska självklar att den gamla bilen får en lägre totalkostnad än den nya, oavsett "bränsle".

Finns väl bara två sätt att få en någorlunda korrekt jämförelse.
1. Jämföra el version med fossil version av samma bil.
2. Jämföra elbil med fossilbil som kostar lika mycket att anskaffa.

Första sättet är väl det mest korrekta eftersom en av fördelarna med en fossilbil är att den kan vara lite billigare att köpa.

Sen har jag full förståelse för att dom som inte vill/kan köpa en ny bil inte ser någon vinning med elbil, men om ett par år kommer det finns fler begagnade elbilar på marknaden som kanske passar den kundkretsen.

Sant.
1: Jag jämför det här: #19314191
2: Det finns inga gamla elbilar, så den jämförelsen finns ej. Även om du har rätt i sak så existerar inte den möjligheten.

Sen finns ett till problem som verkar förnekas i denna tråden. Det är elnätens brister. Samt statens törst efter skatt. Ju fler som går över till el, desto större skattelast kommer att läggas på elbil.
Så fort Svensson börjat handla elbil i tillräcklig utsträckning så kommer skatter och avgifterna som ett brev på posten. Skatten ska in helt enkelt.
Sen om det är hög kilometerskatt på elbil eller ”laddningsskatt” eller annan avgift, det återstår att se. Pengarna ska staten ha in i alla fall.

Eftersom att diesel är mer eller mindre ett mördat alternativ är det förmodligen det alternativ som kommer vara billigast inom ett par år igen. (Begagnat).

Att säga att det finns billiga elalternativ om ett par år så säger jag, vi får se. I inköp absolut. Men då är det bilar som står inför svindyrt batteribyte samt kostnader som rusat i höjden för att äga just en elbil.

Visa signatur