@TobiasStockholm Nja. Du har rätt i att en cykel är en cykel, men det övriga förutsätter att laddmönster har noll inverkan på batteriet. Vad jag vet/hört/läst så är det inte riktigt så enkelt i verkligheten. Du kan få ut fler cykler ur batteriet (med kapacitet inom toleranserna) än vad tillverkaren estimerat givet att laddmönstret är bättre än vad som antagits till beräkningen. Gissningsvis går det också att döda batteriet innan antalet estimerade cykler nåtts om man laddar med sämsta tänkbara laddmönster. Ett tredje alternativ är att tillverkarna angett antalet cykler givet sämsta möjliga förutsättningar för att ge någon slags garanti...
Jag tolkade det som att @Qziny menade "3000 laddningar" (inte battericykler) och att laddmönster påverkar livslängden på batteriet.
Det är precis så jag menade! Jag skrev 3000 laddningar med 60 % per laddning (då menade jag typ 20-80 % laddning). Då är det faktiskt så att ett batteri inte bara klarar fler cykler, utan det går exponentiellt upp hur många cykler det klarar. Det är det som är det fina med Li-Jon batterier
Sen är det såklart olika mellan olika kemier och olika uppsättningar. Vissa battericeller byggs för att klara höga effekter (urladdningar) och andra byggs för att ha längre livslängd eller högre kapacitet (kWh), men det är en hel vetenskap som jag inte är helt insatt i... Vet att det handlar lite om uppsättningar/andelar av olika grundämnen osv.