Permalänk
Inaktiv

Apple har gjort det igen!

Gud älskar displayen på min MacBook Pro 14”.
Och inte nog med det Apple har byggt in ”egen kalibrering” man laddar ner egna ref videos från Apple kör dom i QuickTime med sin egna colormeter / spectrameter sedan skriver man in värdena.

Kolla här;
https://support.apple.com/en-us/HT212851

@laxpudding detta måste du göra ettt test utav och publicera en artikel! Du får gästspela på sweclockers eller macradion.com !

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon300311:

Gud älskar displayen på min MacBook Pro 14”.
Och inte nog med det Apple har byggt in ”egen kalibrering” man laddar ner egna ref videos från Apple kör dom i QuickTime med sin egna colormeter / spectrameter sedan skriver man in värdena.

Kolla här;
https://support.apple.com/en-us/HT212851

@laxpudding detta måste du göra ettt test utav och publicera en artikel! Du får gästspela på sweclockers eller macradion.com !

Ah, låter ju som en bra idé till skillnad från det där med AppleTV och en iphone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Ah, låter ju som en bra idé till skillnad från det där med AppleTV och en iphone.

Dags att damma av recensionshatten och göra en tillfällig comeback?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Gud älskar displayen på min MacBook Pro 14”.

Trodde @Laxpudding var Gud?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Ja, han är det när det kommer till kalibrering därför han behöver göra comeback och göra en artikel om detta!

Permalänk
Bildexpert 📺

Gud kräver blind tro. Jag gillar upplysning, så kalla mig gärna Lucifer.

Permalänk
Avstängd

Jag älskar apple. Fan alltså man får säga vad man vill men deras displays o så är underbara

Visa signatur

Dator1:10900k, H110+NF-A14, Asus Z490 prime ,32Gb 3800mhz ,Msi suprim X 3080, HX850I,Asus PG278Q, Fractal XL R2, Samsung 970 Evo 500GB NVMe M.2, Kingston A2000 1TB M.2 NVMe +4tb 7200rpm +2tb firecuda, Xtrfy-K4+M4, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:8700@4.6Ghz, H100I, Asus VG278,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, +lagring ssd´s, Sennheiser GSP-600+ GSX300, Xtrfy K4+M4 Dator3 5820k@4.5ghz 16gb, överblivna saker. benq 2411 144hz logitech g933 Evga 1060 6gb + lagring ssd & hdd.

Permalänk
Medlem

Vad skiljer detta vad man kan göra på andra professionella datorer med tillgång till egenkalibrering? Lika så med 3e parts spectrometer som displaycal.
Lenovo vet jag har haft integrerad spectrometer i p50, P70 och andra professionella modeller och tror inte de är ensamma. Men de kräver själva kalibrering.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av koltrast6987:

Jag älskar apple. Fan alltså man får säga vad man vill men deras displays o så är underbara

Vem är det eg som gör deras paneler eftersom få andra verkar kunna göra liknande skärmar? Eller är det så att dom köper hela produktionen osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vem är det eg som gör deras paneler eftersom få andra verkar kunna göra liknande skärmar? Eller är det så att dom köper hela produktionen osv?

Samsung gör/gjorde deras retinaskärmar iaf. Även deras OLED skärmar till iphones.
Vet inte hur det är nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

Enligt en skumläsning från lite googlande säljer Apple enligt oenliga analytiker runt 4 miljoner Macbook-modeller om året. Viss spår högre, andra spår lägre.

Med tanke på skärmarnas egenskaper skulle jag gissa att Apple med de volymerna helt enkelt kan vända sig till paneltillverkarna och få panelerna exakt som de vill ha dem. De behöver inte finkamma marknaden och lägga bud på standardpaneler.

Då kan man också bygga den här typen av funktioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Vad skiljer detta vad man kan göra på andra professionella datorer med tillgång till egenkalibrering? Lika så med 3e parts spectrometer som displaycal.
Lenovo vet jag har haft integrerad spectrometer i p50, P70 och andra professionella modeller och tror inte de är ensamma. Men de kräver själva kalibrering.

What? spectrometer som displaycal. ??? DisplayCal är inte en spectrometer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Enligt en skumläsning från lite googlande säljer Apple enligt oenliga analytiker runt 4 miljoner Macbook-modeller om året. Viss spår högre, andra spår lägre.

Med tanke på skärmarnas egenskaper skulle jag gissa att Apple med de volymerna helt enkelt kan vända sig till paneltillverkarna och få panelerna exakt som de vill ha dem. De behöver inte finkamma marknaden och lägga bud på standardpaneler.

Då kan man också bygga den här typen av funktioner.

Precis, Apple säger: detta ska vi ha! Tillverkaren säger OK.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

Vad skiljer detta vad man kan göra på andra professionella datorer med tillgång till egenkalibrering? Lika så med 3e parts spectrometer som displaycal.
Lenovo vet jag har haft integrerad spectrometer i p50, P70 och andra professionella modeller och tror inte de är ensamma. Men de kräver själva kalibrering.

Googlar jag Lenovo P70 hade den en form av inbyggd Pantone Huey-sensor – oklart hur exakt den var inbyggd – för att mäta av skärmen och antagligen anpassa en icc-profil. Vilket är smidigare och "på köpet" jämfört med att köpa en egen Huey och separat programvara för att skapa en ICC-profil. Samtidigt gör detta ingen nytta ifall du har en extern skärm till Laptopen. Huey är inte en spektometer utan en trikromat och en väldigt enkel sådan dessutom.

Samt detta med att ICC-profiler aldrig kalibrerar skärmen utan endast är ett underlag för en färgmotor någonstans att kompensera för skärmens avvikelser. Program kan strunta i ICC-profiler helt och då får man i vilket fall de färger skärmen ger.

Apples lösning bygger på att du kan ta kvalificerade mätare, likt en klassisk X-rite i1 Pro-spektro som är lite av instegsnivån för precisionsmätning och mer eller mindre ett måste när vi har så många olika färgrymder att tänka på. Mäta upp hur den presenterar testmaterialet. Knacka in siffrorna du mäter och det räknas fram en kompensation på detta.

Då kan man ta datorn till någon som har bra mätutrustning och snabbt få sin skärm korrigerad utan att själv behöva köpa en X-rite i1 Pro för minst $1000+ Eller om det finns tillgång till ännu bättre mätare. Detta är måste om man ska ha en skärm som i ena stunden ska svara mot rec709, i nästa mot D65-P3 och ST.2084 och så vidare.

Sedan återstår det att se hur väl det anpassar hela skärmen. Att det får till det redan konsekventa Apple-flödet med Quicktime och Final Cut Pro tvivlar jag inte på. Men det vore väldigt smidigt om man kunde få samma färgåtergivning med andra mjukvaror också. Och det uppnår man enbart genom att kalibrera själva skärmen.

Permalänk
Medlem

Det är en mycket fin skärm, uppskattar främst 120hz.
Kontrasten är dock sjukt hög och gör ont i ögonen när det är mörkt. Har någon koll på om det går att dra ner kontrasten på något smidigt vis? Hittar inte så mycket på google om detta.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Kontrast kan inte göra ont i ögonen, du menar ljusstyrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

What? spectrometer som displaycal. ??? DisplayCal är inte en spectrometer

Dåligt ordval. Spectrometer tillsammans med program som displaycal var det jag menade.
Om detta kalibrerar deras interna skärmar helt så är det helt klart bättre än att bara ha något på oset vilket också windows ska ha i någon basal form.
Men tror kalibreringen ligger I OSX och sköts av operativet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis - dra ned ljusstyrkan. Den sänker man på alldeles vanligt vis direkt via tangentbordet. Brukar vara F1 och F2 sådär alldeles supertydligt märkta. Med eller utan fn-tangenten beroende på hur du väljer att köra dina tangentbordsintällningar.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Vad skiljer detta vad man kan göra på andra professionella datorer med tillgång till egenkalibrering? Lika så med 3e parts spectrometer som displaycal.
Lenovo vet jag har haft integrerad spectrometer i p50, P70 och andra professionella modeller och tror inte de är ensamma. Men de kräver själva kalibrering.

Frågan är om de inte har haft ännu längre? Där de flesta användare av dessa datorer säger vem bryr sig på den interna skärmen, för den använder man bara i nödfall och man värdesätter funktionalitet för vanligt arbete som hög konstrast och ljusstyrka när man har solljus rakt bakom . Men beroende på vad man har fått arbete så är det olika viktigt.

Alltså vanliga tekniker av dessa Lenovo datorer använder knappt den interna skärmen även om den är dyr. Hur deras externa skärmar är, ja det är en helt annan sak. Jag personligen tycker att en random 27" skärm i princip utklassar 15,6" Lenovoskärmarna till nästan allt arbete. Det enda skulle vara grafisk arbete där det är superviktigt med korrekta färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kontrast kan inte göra ont i ögonen, du menar ljusstyrka?

Skrivet av Laxpudding:

Precis - dra ned ljusstyrkan. Den sänker man på alldeles vanligt vis direkt via tangentbordet. Brukar vara F1 och F2 sådär alldeles supertydligt märkta. Med eller utan fn-tangenten beroende på hur du väljer att köra dina tangentbordsintällningar.

Nej, jag vet skillnaden mellan ljusstyrka och kontrast. Skillnaden mellan mörkaste och ljusaste nyanserna är för hög, och är ansträngande för ögonen.
Det här är ett typiskt problem tex. när man köper TV-apparater eller skärmar, som ofta har alldeles för hög kontrast som default (för att det ska se bra ut i butik). Jag upplever samma problem med min nya Macbook.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xinux:

Nej, jag vet skillnaden mellan ljusstyrka och kontrast. Skillnaden mellan mörkaste och ljusaste nyanserna är för hög, och är ansträngande för ögonen.
Det här är ett typiskt problem tex. när man köper TV-apparater eller skärmar, som ofta har alldeles för hög kontrast som default (för att det ska se bra ut i butik). Jag upplever samma problem med min nya Macbook.

Rent bildtekniskt kan du inte ha för hög kontrast. Då skulle alla med en OLED ha förstörda ögon.

Däremot kan du ha en tonkaraktär på bilden som inte lämpar sig för den miljö du använder skärmen eller TV:n inuti. Rakt ur kartong har de flesta TV en automagisk funktion påslagen som gör bilden extra ljusstark och samtidigt trycker ned skuggtoner mot svart.

Fast detta har du inte med en datorskärm och inte med Apples bärbara. Utan lösningen är återigen – dra ned ljusstyrkan. För det lyser antagligen så starkt om skärmen att din pupill drar ihop sig och du därför inte längre kan urskilja nyanser nära svart. Det kan också lysa så starkt om skärmen att du i förhållande till omgivningsljuset har samma problem. Pupillen måste hela tiden arbeta beroende på var du lägger blickens fokus och det är då uttröttande och ansträngande.

Så börja där - sänk ljusstyrkan tills du upplever ett lugn i förhållande till omgivningsljuset. Sedan kan man fundera kring skärmens egenskaper och ifall du behöver tänka annat, likt att välja en annan EOTF (och allt vad det innebär) för att skärmens ska vara behaglig för just dina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Rent bildtekniskt kan du inte ha för hög kontrast. Då skulle alla med en OLED ha förstörda ögon.

Däremot kan du ha en tonkaraktär på bilden som inte lämpar sig för den miljö du använder skärmen eller TV:n inuti. Rakt ur kartong har de flesta TV en automagisk funktion påslagen som gör bilden extra ljusstark och samtidigt trycker ned skuggtoner mot svart.

Fast detta har du inte med en datorskärm och inte med Apples bärbara. Utan lösningen är återigen – dra ned ljusstyrkan. För det lyser antagligen så starkt om skärmen att din pupill drar ihop sig och du därför inte längre kan urskilja nyanser nära svart. Det kan också lysa så starkt om skärmen att du i förhållande till omgivningsljuset har samma problem. Pupillen måste hela tiden arbeta beroende på var du lägger blickens fokus och det är då uttröttande och ansträngande.

Så börja där - sänk ljusstyrkan tills du upplever ett lugn i förhållande till omgivningsljuset. Sedan kan man fundera kring skärmens egenskaper och ifall du behöver tänka annat, likt att välja en annan EOTF (och allt vad det innebär) för att skärmens ska vara behaglig för just dina ögon.

Jag förstår att högre kontrast=bättre/mer precist från en teknisk synvinkel. Min upplevelse är dock att OLED-skärmar överlag är mer ansträngande för mina ögon, och detta är inget som jag lyckats motverka genom att justera backlight. Men jag är nog också rätt ljuskänslig.

Jag lyckas inte få en bekväm upplevelse genom att enbart justera ljusstyrkan. Om jag väljer en ljusnivå som är "lagom överlag", så är mörka nyanser för mörka, och ljusa nyanser för ljusa.
Det jag är ute efter är den effekt som en vanlig Contrast-slider gör.

Det finns en anledning att tex. programmerings-IDE:er har färgteman som heter low-contrast. Så länge man utan problem kan urskilja symbolerna så finns det ingen anledning att ha en hög dynamisk återgivning, iallafall när man kodar eller surfar på internet.

EOTF är något nytt för mig. Kan det användas för att minska det dynamiska omfånget?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Det jag är ute efter är den effekt som en vanlig Contrast-slider gör.

Tyvärr den enda kontrast-slidern som finns under >Accessibility höjer bara kontrasten. Du kan prova göra en egen kalibrerad färgprofil. Håll i Alt/option-knappen medans du trycker på Calibrate... knappen under Color panelen för Display. Detta aktiverar expert-mode och du kan fiffla lite mer.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xinux:

Jag förstår att högre kontrast=bättre/mer precist från en teknisk synvinkel. Min upplevelse är dock att OLED-skärmar överlag är mer ansträngande för mina ögon, och detta är inget som jag lyckats motverka genom att justera backlight. Men jag är nog också rätt ljuskänslig.

Jag lyckas inte få en bekväm upplevelse genom att enbart justera ljusstyrkan. Om jag väljer en ljusnivå som är "lagom överlag", så är mörka nyanser för mörka, och ljusa nyanser för ljusa.
Det jag är ute efter är den effekt som en vanlig Contrast-slider gör.

Det finns en anledning att tex. programmerings-IDE:er har färgteman som heter low-contrast. Så länge man utan problem kan urskilja symbolerna så finns det ingen anledning att ha en hög dynamisk återgivning, iallafall när man kodar eller surfar på internet.

EOTF är något nytt för mig. Kan det användas för att minska det dynamiska omfånget?

Det finns dessvärre inget som är ett "vanligt Contrast-reglage" eftersom alla sådana fungerar lite olika. Ofta väldigt olika. Så är du van med en visst resultat från ett visst reglage på en viss skärm eller liknande är det inte alls säkert du finner samma reglage på en annan.

Ifall du upplever "ljusa nyanser för ljusa" så har du fortfarande för hög ljusstyrka i skärmen. Skärmen pumpar ut för många nits. Då är resultatet att du får svårt att urskilja mörka nyanser från varandra.

Sedan kan du förstås tidigare ha dragit i ett godtyckligt reglage tills du är van med en viss typ av kontrastkaraktär. Du har vant dig att använda skärmen med en annan EOTF eller "gamma", förmodligen en flackare och mer linjär gamma. Nu får du ont i huvudet av det som är normal eller förväntad.

Då är det helt godtyckligt vad du upplever. Inget av det du är van med på din skärm eller producerar i form av foto och video kommer stämma för någon annans skärm. Men det kanske fungerar för dina ögon för att jobba med annat? Särskilt kodning och ren text som exempel. Då behöver du titta på alternativ sätt. Har ingen modern Macbook men kolla under Systeminställningar/Hjälpmedel samt Bildskärmar/Färg för att manuellt "Kalibrera" och där justera EOTF/gamma så att du exempelvis lyfter svartnivån i bilden.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det finns dessvärre inget som är ett "vanligt Contrast-reglage" eftersom alla sådana fungerar lite olika. Ofta väldigt olika. Så är du van med en visst resultat från ett visst reglage på en viss skärm eller liknande är det inte alls säkert du finner samma reglage på en annan.

Ifall du upplever "ljusa nyanser för ljusa" så har du fortfarande för hög ljusstyrka i skärmen. Skärmen pumpar ut för många nits. Då är resultatet att du får svårt att urskilja mörka nyanser från varandra.

Sedan kan du förstås tidigare ha dragit i ett godtyckligt reglage tills du är van med en viss typ av kontrastkaraktär. Du har vant dig att använda skärmen med en annan EOTF eller "gamma", förmodligen en flackare och mer linjär gamma. Nu får du ont i huvudet av det som är normal eller förväntad.

Då är det helt godtyckligt vad du upplever. Inget av det du är van med på din skärm eller producerar i form av foto och video kommer stämma för någon annans skärm. Men det kanske fungerar för dina ögon för att jobba med annat? Särskilt kodning och ren text som exempel. Då behöver du titta på alternativ sätt. Har ingen modern Macbook men kolla under Systeminställningar/Hjälpmedel samt Bildskärmar/Färg för att manuellt "Kalibrera" och där justera EOTF/gamma så att du exempelvis lyfter svartnivån i bilden.

Min upplevelse med skärmar är att man alltid i början har tyckt de har varit för starka när man har gått upp i storlek.
På den tiden då man satt med sin 14" så hade man ett visst ljusflöde, som troligen var betydligt mindre än den som idag sitter med 3* 34" skärmar. Och man blev ljuschockad när man gick upp, men man vänjer sig.

Nå jag ser problemet enkelt går att lösa i mjukvaror och många mjukvaror har mörkt läge. Att pilla med skärminställningar för olika program känns för mig endast för en väldigt liten mer extrem grupp. Jag själv kör mörkt läge i Office m.m och det blir väldigt mycket bättre, jag ser ingen mening att ha en massa strålkastare riktad emot mig hela tiden. (strålkastare = mycket vit på skärmarna)

För vanliga svenssons så anpassa ljuset för normalanvändning och ändra i vissa mjukvaror skulle jag säga. Där mjukvaror med mycket vit kör man ett tema på och problemet är löst. Än att kanske behöva ändra för att man senare ska kolla på film eller spela.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min upplevelse med skärmar är att man alltid i början har tyckt de har varit för starka när man har gått upp i storlek.
På den tiden då man satt med sin 14" så hade man ett visst ljusflöde, som troligen var betydligt mindre än den som idag sitter med 3* 34" skärmar. Och man blev ljuschockad när man gick upp, men man vänjer sig.

Nå jag ser problemet enkelt går att lösa i mjukvaror och många mjukvaror har mörkt läge. Att pilla med skärminställningar för olika program känns för mig endast för en väldigt liten mer extrem grupp. Jag själv kör mörkt läge i Office m.m och det blir väldigt mycket bättre, jag ser ingen mening att ha en massa strålkastare riktad emot mig hela tiden. (strålkastare = mycket vit på skärmarna)

För vanliga svenssons så anpassa ljuset för normalanvändning och ändra i vissa mjukvaror skulle jag säga. Där mjukvaror med mycket vit kör man ett tema på och problemet är löst. Än att kanske behöva ändra för att man senare ska kolla på film eller spela.

Förmodligen har du gått upp i storlek med tiden. Började på 14 tum, några år senare på 22 tum, senare 34 tum tum etc. Trenden senaste 15 åren har varit att det blir allt ljusstarkare skärmar i takt med utvecklingen av allt effektiva lysdioder: Alltså allt ljusstarkare och ljusstarkare skärmar. Varje gång du köpt en ny skärm har den varit större men också haft starkare och starkare lysdioder än din förra skärm.

Backa tillbaka till 2010 och inget hade någon större tanke på att Dark Mode skulle vara en bra idé. Detta eftersom vit text på svart bakgrund är sämre och mer ansträngande för ögonen. Idag tycker många tvärtom. "Det vita är för vitt!" och upplever Dark Mode som en förbättring fast det egentligen är en försämring. Vilket inte är konstigt när dagens skärmar är mycket ljusstarkare. Numera har man lyxen att bli bländad av skärmen.

Sänk ljusstyrkan. Stäng av Dark mode. Dina ögon kommer att må bättre.

Senaste åren har det sålts skärmar där lägsta ljusstyrkan är inom samma området som var högsta ljusstyrka på gamla skärmar. Finns en brytpunkt där runt 160 nits. Skärmar från innan 2010 hade ofta svårt att nå långt över 200 och kom ofta inställda runt 120–160 nits. Idag är det svårt för flera skärmar på marknaden att kliva under 160 nits och når till 350–400 nits.

160–250 nits är ofta tillräckligt för ett öppet kontor med dagsljusfönster och lysrör i taket. I ett hemmakontor klarar man sig på mindre. Har inte sett något djupare test av nya MBPro men den specas till att köra 1000 nits kontinuerligt med peak på 1600 nits. Vilket är extremt bra för behovet av 1000 nits inom HDR. Vad den kommer inställd på är dock en öppen fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sänk ljusstyrkan. Stäng av Dark mode. Dina ögon kommer att må bättre.

Jag brukar vanligtvis hålla med dig, men jag är tveksam här.

Det kanske är en ålders grej, men jag känner att mina 23-åriga ögon ansträngs mindre med vit text mot mörkgrå/väldigt-nära-svart bakgrund (helsvart är obehagligt däremot), och då kör jag 100 nits på dagen och 50 nits på kvällen, båda lägen i ett väldigt mörkt rum. Kör med en 24" i detta fall. När jag var yngre, typ 6-8 år tillbaka, så hade jag definitivt högre ljusstyrkor och allt var i stort sett svart text mot vitt, även om jag hade f.lux i vissa perioder som kanske hjälpte något.

Skulle jag sänka ljusstyrkan ännu mer bara för att kunna läsa text "som-det-är-tänkt" så skulle jag behöva offra allt annat som inte är dokument i stort sett.

Nu kanske det finns vetenskapliga bevis på att jag har "fel", men jag känner att detta är en smaksak i slutändan.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aleves:

Nu kanske det finns vetenskapliga bevis på att jag har "fel", men jag känner att detta är en smaksak i slutändan.

Generellt läser man bättre med svart text mot vit bakgrund vilket kan spåras i studier som att läsförståelsen ökar. Det mesta av detta är "gammal kunskap" på så sätt att det är forskning som bygger på läsning från papper. Jag är gammal nog för att en gång ha haft mina texter lästa på framför allt tryckta medier och där är det en big no-no med långa partier av vit text på svart bakgrund. Garanterat klagomål från läsare.

Men det är annorlunda med ett papper eftersom man läser pappret i ljuset av omgivningen. Med skärmen har du fler faktorer som kan ställa till detta.

På det har du sådant som olika typer av synavvikelser – vilket de flesta har i någon form. Det kan vara sådant att en mindre pupill med vit bakgrund gör det enklare att fokusera på texten vilket för en person med närsynthet eller astigmatism kan vara precis så att texten blir mer läsbar. Större pupill med dark mode och det kan bli svårare.

Men det kan också vara tvärtom. Någon vecka efter jag hade LASIK var det behagligare att läsa vit text på svart bakgrund därför att ljuset med vit bakgrund "blödde in" över texten och även kunde ge lite diffusare dubbelbilder av texten. Problem med hornhinnan som följd av olika sjukdomar verkar ge liknande effekter.