- Bilen känns inte liten men faktiskt inte (för) stor heller. Den känns på något vis väldigt lagom både i förarsätet och som passagerare. Jag hade förväntat mig att den skulle kännas mycket större med tanke på allt snack om storleken. Det är först när man ställer den bredvid andra bilar som man inser att den är... stor. Parkerade bredvid en Yaris vilket fick den att se ut som rena leksaksbilen i jämförelse.
- Komforten under körning är verkligen top notch både i tätort och på landsväg. Just komfort har alltid varit det viktigaste för min del. Dämpningen klarar av väggupp och ojämnheter i vägen riktigt bra. Säteskomforten är riktigt bra också och går att ställa in med en miljard olika reglage (minst 3 för många i mitt tycke, men nå väl).
- Laddningen är... snabb. Behövs det ens så pass snabb laddning? Kanske inte. Men det är taget. Skönt om man åker till Norge där du betalar för tiden du laddar snarare än effekten, vilket jag tror kommer bli allt vanligare även här i takt med att laddstationerna campas av personer som gått iväg för att käka.
- Svarta klädseln är att rekommendera framför den ljusa. Vi hade tänkt välja den ljusa först, men den mörka passar mycket bättre ihop med materialvalen i bilen. Det enda som är lite synd är de vita ramarna runt skärmarna, men stör man sig oerhört på just den biten finns det billig vinyltejp. Efter ett tag kommer de flesta förmodligen inte tänka på skärmens ramar.
- Vissa har klagat på att RW-modellen inte skulle vara tillräckligt rapp på grund av vikten. Jag har inte märkt av det alls. Jämfört med Tesla, visst, men jämfört med nästan allt annat (under lyxbudget) är den är så pass vass att du aldrig kan uppnå maxpotentialen med våra nuvarande hastighetsbegränsningar. Sätter du plattan i botten trycks du bakåt i sätet.
- Eluttaget i baksätet har en minst sagt awkward placering. Man får verkligen leta efter det och överhänget från mittensätets sittdyna blockerar sikten. Det är en struntsak, absolut, men samtidigt synd att det inte satt i mittkonsolen. Hade nog hellre haft en statisk mittkonsol och bättre placering av det uttaget.
- Bilens autolåsfunktion gör att man ibland inte kan öppna bagageluckan när man står där bak. Finns säkert en inställning för att handskas med det (... hoppas jag).
- Skärmen är helt okej. Inte 120hz respons, men helt okej. Har inte upplevt att den varit otydlig vare sig i dagsljus eller i mörker. Sedan lär 99% förmodligen använda sina telefoner hellre än den inbyggda mjukvaran som är som inbyggd mjukvara är för jämnan = inte lika bra som Android/iOS.
- Auto-styrningen gör att ratten stundtals kan upplevas mer trögvriden än vad den egentligen är. Om man inte absolut älskar lane assist så rekommenderar jag att man stänger av den funktionen. Jag kommer kanske ha den på vid långfärd på motorväg, men knappast i stadskörning där det är många filbyten, start-stopp och svängar. Då blir den mest tröttsam.
- Baklyktorna är inte tända under färd? Finns säkert en inställning för det också, som jag inte hittat ännu. Du får en hel byrålåda med manualer som ingen orkar läsa. Den som söker skola finna förmodar jag.
- Räckvidden motsvarar spec om du inte kör som om körkortet var 2 dagar gammalt. Eco Mode ger mig ~45 mil om det är torra vägar och inte blåser storm. Normal Mode ger 40+. Sport har jag inte kört en hel tur på, men enligt bilens egna beräkningar tappar du förmodligen 3-4 mil jämfört med normalläget.
- Plingandet är inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Men ett högt dubbel-pip när man öppnar och stänger bagageluckan är ganska irriterande. Hoppas det går att stänga av någonstans. Du får i varje fall inte något PIP-PIP-PIP när du backar, som på en lastbil (... eller tidigare modeller av Ioniq).
- Den augmenterade heads-up-displayen i vindrutan är ganska tydlig, men i starkt solljus är den svår att se. Den ser också ut som om den ligger i ett hologram mellan glaset och ett till skikt som inte finns. Svårt att beskriva i text, men man vänjer sig efter ett tag. Eftersom den vänstra skärmen delvis är obstruerad av ratten tycker jag heads-up-displayen är en bra feature. Jag upplever sällan att jag behöver kolla på skärmen, vilket är ganska tacksamt.
Kort sagt: en riktigt trevlig bil. Inte jämförbar med någon ICE jag suttit i (även i de högre prisklasserna).