Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Men utan överföring.
Jag betalade 1,76kr per kw/h i oktober med Tibber.
Då tar jag min elräkning och delar på antal kw/h
Billigaste månaden i år var Januari med 1,21kr

Fast det är inte heller rätt, du skall inte räkna in fasta avgifter och skatter eftersom de inte ökar när du använder mer. Så överföringsavgifter måste med men inte de fasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Men utan överföring.
Jag betalade 1,76kr per kw/h i oktober med Tibber.
Då tar jag min elräkning och delar på antal kw/h
Billigaste månaden i år var Januari med 1,21kr

Överföringen ligger på 75öre inkl skatt och moms, jag har solceller och kan lite beroende på hur man räknar ta bort överföringen ur kalkylen då jag får tillbaka 60öre i överföring eller vad beloppet nu är på när jag istället säljer el.
Men även med överföring ligger elpriset för att nattladda en elbil nästan alltid under 1:- kWh och inga 5,5:- som @str8forthakill påstår.
Och en normal elbil som man framför normalt bör man utan problem kunna ligga på en förbrukning på under 2kWh/mil

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är inte heller rätt, du skall inte räkna in fasta avgifter och skatter eftersom de inte ökar när du använder mer. Så överföringsavgifter måste med men inte de fasta.

Jag köper argumentet. För att göra det ännu krångligare så betalar man bara hälften av priset på elen när man laddar bilen (med smartladdning) som övrig förbrukning. Jag tycker ändå det är det mest rättvisa sättet att räkna.

Skrivet av lasseTM:

Överföringen ligger på 75öre inkl skatt och moms, jag har solceller och kan lite beroende på hur man räknar ta bort överföringen ur kalkylen då jag får tillbaka 60öre i överföring eller vad beloppet nu är på när jag istället säljer el.
Men även med överföring ligger elpriset för att nattladda en elbil nästan alltid under 1:- kWh och inga 5,5:- som @str8forthakill påstår.
Och en normal elbil som man framför normalt bör man utan problem kunna ligga på en förbrukning på under 2kWh/mil

👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har själv inte Tibber så är lite osäker på hur det fungerar men om jag tolkar sidan rätt så är väl inte det där hela kostnaden?

Citat:

Vad innebär detta mer specifikt?

  • Elpriset baseras på Tibbers faktiska inköpspris som inkluderar kostnader för el, elcertifikat, ursprungsmärkning, avgifter till Svenska Kraftnät och eSett, handelskostnader och kreditkostnad.

  • Ditt elpris beräknas utifrån Tibbers inköpspris per timme multiplicerat med din förbrukning per timme.

  • Till inköpspriset tillkommer moms.

  • Elnätsavgifter och energiskatt omfattas ej - Elnätsavgifter och energiskatt betalar du direkt till ditt elnätsbolag.

Då jag själv är väldigt intresserad av elbil vid nästa bilbyte så hade det vart intressant att veta om du vet på ett ungefär vad kostnaden blir om du slår ut alla avgifter. Det blir väl såklart olika för alla då de fasta avgifterna både varierar mellan bolag och slår olika beroende på hur mycket man förbrukar. Men vad jag har sett är att man generellt kan räkna på 2 kr milen för elbilar i praktiken. Men frågan är om det inte borde vara närmre 4 kr milen då vi i snitt verkar betala ca 2 kr kWh för ett "normalhushåll" med alla skatter och avgifter inräknade.

EDIT: Ser att det var några ovan som var snabbare på bollen än vad jag var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag köper argumentet. För att göra det ännu krångligare så betalar man bara hälften av priset på elen när man laddar bilen (med smartladdning) som övrig förbrukning. Jag tycker ändå det är det mest rättvisa sättet att räkna.

Problemet med att ta med fasta avgifter är att det blir väldigt komplext att räkna på då kalkylen bara gäller för det exakta kWh du använde den månaden du kollar på. Så om du kommer fram till att kostnaden per kWh är 1 kr så är den lägre än så om du använder 100 kWh till.

Visst är det inga stora skillnader men i diskussionen vad det kostar att köra en elbil per mil blir det faktiskt rent felaktigt att ta med de fasta kostnaderna i priset för elen då de inte hör ihop med frågeställningen vi svarar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Problemet med att ta med fasta avgifter är att det blir väldigt komplext att räkna på de kalkylen bara gäller för det exakta kWh du använde den månaden du kollar på. Så om du kommer fram till att kostnaden per kWh är 1 kr så är den lägre än så om du använder 100 kWh till.

Visst är det inga stora skillnader men i diskussionen vad det kostar att köra en elbil per mil blir det faktiskt rent felaktigt att ta med de fasta kostnaderna i priset för elen då de inte hör ihop med frågeställningen vi svarar på.

Jag såg att ni hann ta det där innan jag fick iväg mitt inlägg och jag editerade mitt i efterhand också och jag köper argumentet med de fasta avgifterna. I sådana fall skulle man, med de spotpriserna och överföring, kunna räkna ca 1 kr/kWh för att ladda bilen?

Det håller på att installeras laddstolpar i vår brf vilket gör att jag börjat kolla mycket mer på elbil då ladda hemma vart ett av kraven. Det ska bli intressant att se vad det kommer kosta att ladda då vi inte fått den infon än men tyvärr gissar jag att vi inte kan räkna med 1 kr/kWh med våra elavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Jag såg att ni hann ta det där innan jag fick iväg mitt inlägg och jag editerade mitt i efterhand också och jag köper argumentet med de fasta avgifterna. I sådana fall skulle man, med de spotpriserna och överföring, kunna räkna ca 1 kr/kWh för att ladda bilen?

Det håller på att installeras laddstolpar i vår brf vilket gör att jag börjat kolla mycket mer på elbil då ladda hemma vart ett av kraven. Det ska bli intressant att se vad det kommer kosta att ladda då vi inte fått den infon än men tyvärr gissar jag att vi inte kan räkna med 1 kr/kWh med våra elavtal.

Jag råkade citera fel person :). De flesta skulle nog hamna kring 1 kr/kWh om de ser till att ha ett bra elavtal hemma ja, bor man i BRF så kan det vara allt ifrån att man bara betalar självkostnadspris för elen eller att man skall betala för administrationen från något bolag och betala av stolparna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Överföring saknas som skrivits av andra. Men det är såklart väldigt billigt ändå. Det vore bra om ni som lägger ut era 14 öre osv så det inte bli missförstånd. Folk har väldigt svårt att förstå sina elräkningar idag.
Hur ser det ut med Tibber för övrig elkonsumtion, går det att välja rörligt enbart på billaddning eller åker ni på rörligt timpris på all el hemma?

Jag personligen som kör hybridbil kör all min lokala vardagskörning på el och laddar gratis på jobbet och i motorvärmaruttaget hemma utan extra kostnad utöver månadshyran för parkeringsplats med stolpe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Överföring saknas som skrivits av andra. Men det är såklart väldigt billigt ändå. Det vore bra om ni som lägger ut era 14 öre osv så det inte bli missförstånd. Folk har väldigt svårt att förstå sina elräkningar idag.
Hur ser det ut med Tibber för övrig elkonsumtion, går det att välja rörligt enbart på billaddning eller åker ni på rörligt timpris på all el hemma?

Jag personligen som kör hybridbil kör all min lokala vardagskörning på el och laddar gratis på jobbet och i motorvärmaruttaget hemma utan extra kostnad utöver månadshyran för parkeringsplats med stolpe.

Ska man räkna utan solceller och med överföringsavgift för Vattenfall i elområde SE3 det som kallas "Stockholm" så ligger överföringsavgiften på ca 75öre inkl skatt och avgifter.
Elen här i SE3 på natten med tibber kostar allt mellan -5öre och ca 30 öre med några få kvällar som undantag.

Så det jag betalar totalt inlk skatt och avgifter för att ladda min bil nattetid är i runda slängar 75+15öre totalt inkl skatt, moms och avgifter.
Då är inte abonemangskostnad medräknad då jag ändå måste betala denna, jag har inte heller tagit höjd för att vissa säkert höjer sin huvudsäkring men jag har valt att lastbalansera istället och ligger kvar på 16A i huvudsäkring.
Och för att röra till det ytterliggare så har man solpaneler på taket så får man en skatteåterbäring på 60öre/kWh på varje såld kWh på det du producerar upp till din årsförbrukning så i mitt fall kostar min el 15+15öre kWh när jag laddar på natten.

Man kan räkna lite hur man vill men några 5,5:-/kWh är det inte talan om och betalar man det så ska man snarare fråga sig varför man ger bort pengar till sitt elbolag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfn:

Jag såg att ni hann ta det där innan jag fick iväg mitt inlägg och jag editerade mitt i efterhand också och jag köper argumentet med de fasta avgifterna. I sådana fall skulle man, med de spotpriserna och överföring, kunna räkna ca 1 kr/kWh för att ladda bilen?

Det håller på att installeras laddstolpar i vår brf vilket gör att jag börjat kolla mycket mer på elbil då ladda hemma vart ett av kraven. Det ska bli intressant att se vad det kommer kosta att ladda då vi inte fått den infon än men tyvärr gissar jag att vi inte kan räkna med 1 kr/kWh med våra elavtal.

Det är lite märkliga regler kring laddning av elbil och hur man ska betala i en BRF. Min BRF har gjort så att det är ett fastpris varje månad oavsett hur mycket vi laddar. Vi fick uppskatta ungefär hur mycket vi kommer ladda. Skulle det vara individuella avtal skulle BRF behöva vara momsregistrerad (kan heta något annat) vilket tydligen kostar en massa pengar och tid. Nu är vi en ganska liten förening, 20 lägenheter så en större förening kanske hanterar det annorlunda.

Permalänk
Medlem

Begagnade bilbatterier i kluster kommer användas för att jämna ut belastning och sänka toppriserna. Privat kan man slippa huvudsäkring på 3*25A och kanske gå ner till bara 10A om belastning sker via batterierna!

Detta borde ge kraftigt sänkt nätkostnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Elen kostade 14 öre mellan 00-04 inatt med Tibber, hur är det dyrare än de 20kr/litern som soppan kostar menar du?

För att förankra lite i verkligheten så får du slå på elöverföringen/moms också.
Annars är det lite väl enkelt att få fram bra kalkyler som talar för din sak.

Bensin/diesel utan skatt och moms är också rätt billigt annars

Edit: Var visst lite sen till partyt, försökte läsa ikapp

Permalänk
Avstängd

Den här typen av överslagsberäkningar har en tendens att flyta iväg beroende på skribentens åsikter, flera små antaganden eller avrundningar kan ju slå ganska stort på sista raden liksom. Som att man räknar med en bränslekostnad för fossilbilar på tio kronor milen, vilket innebär en förbrukning på under 0,6 med dagens priser och det är inte så många bilar som når upp till det i praktiken. Jag diskuterade förbrukning igår med en kollega där vi båda har gjort samma resa från en manuell dieselbil till en nyare bensinare med automat, där vi båda hamnar runt litern i förbrukning nu medan det var mer 0,7-0,8 med våra tidigare bilar. Samtidigt räknar man med två kronor milen för elbilar, vilket istället är ganska högt räknat för de som laddar hemma, speciellt för de som har möjlighet att ladda när det är billigast.

Jag har räknat på att enbart ladda på publika laddare eftersom jag inte har någon möjlighet till laddning, och elbilen är trots det väldigt mycket billigare i förbrukning i alla fall, även om det kanske kan gå upp emot 5-5,50 per mil för mig då, speciellt om jag köper en elbil som inte är så snål. Men jämfört med min nuvarande som kostar närmare 20 milen så är det ju sjukt billigt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag betalar 0-30öre för varje kWh ungefär när jag laddar på natten. Det bör ju ge en milkostnad på max 1:- milen om jag kör som en biltjuv, annars 50-60öre

Du kanske har någon slags superavtal men jag (och alla andra?), betalar även för överföringen förutom kraftpriset. I mitt fall är överföringen cirka 1 till 1,2kr/kWh.
Sedan har jag ett elavtal med Tibber på kraften, i bästa fall negativt, i värsta fall sisådär 3 kr/kWh nu i höst.

Min bil drar i snitt för mig cirka 2kWh/mil så att komma under 2 kr/ mil är otänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den här typen av överslagsberäkningar har en tendens att flyta iväg beroende på skribentens åsikter, flera små antaganden eller avrundningar kan ju slå ganska stort på sista raden liksom. Som att man räknar med en bränslekostnad för fossilbilar på tio kronor milen, vilket innebär en förbrukning på under 0,6 med dagens priser och det är inte så många bilar som når upp till det i praktiken. Jag diskuterade förbrukning igår med en kollega där vi båda har gjort samma resa från en manuell dieselbil till en nyare bensinare med automat, där vi båda hamnar runt litern i förbrukning nu medan det var mer 0,7-0,8 med våra tidigare bilar. Samtidigt räknar man med två kronor milen för elbilar, vilket istället är ganska högt räknat för de som laddar hemma, speciellt för de som har möjlighet att ladda när det är billigast.

Jag har räknat på att enbart ladda på publika laddare eftersom jag inte har någon möjlighet till laddning, och elbilen är trots det väldigt mycket billigare i förbrukning i alla fall, även om det kanske kan gå upp emot 5-5,50 per mil för mig då, speciellt om jag köper en elbil som inte är så snål. Men jämfört med min nuvarande som kostar närmare 20 milen så är det ju sjukt billigt i alla fall.

De senaste snart 300 milen har jag ~0,55 l/mil på bensin med en manuellt växlad liten bil, men det är inte direkt någon prestandamaskin. Jag har inte räknat exakt om det stämmer på andra decimalen vad datorn säger, men det kan inte vara mycket fel utifrån körd sträcka och hur mycket det går i tanken. Enligt NEDC ska den dra runt 0,45 blandat, men det gör den bara i 70-80 km/h i jämn fart, givet att AC:n inte går hårt. Som värst har jag nog haft något på 0,7, men då var det kallstarter, snö och mer stadskörning. Större bilar går att köra på 0,6 också, men då får det nog vara diesel. Har för mig att jag låg ungefär där med V60 D4 av nya modellen utanför stan, kanske till och med marginellt lägre. Vi har förut haft flera olika manuella bilar -99 till -03, S70 GLT, 530i och S80 2,4t, och de drog 0,75-0,85 i snitt om man inte körde för mycket i stan och rimligt lugnt. Men det är klart att när folk envisas med att köpa tunga fyrhjulsdrivna bilar med automatlåda, plastsjok, styltor osv så drar det upp förbrukningen. Är man Dr Leadfoot så blir det också därefter... Något en del av elbilsägarna i den här tråden förefaller vara. Full gas med Stefan och Krister från varje rödljus.

Tillägg: Sedan hör förstås också till saken att elbilar mer eller mindre är som bäst där förbränningsmotorbilar är som sämst och vice versa, om man ser till förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kanske har någon slags superavtal men jag (och alla andra?), betalar även för överföringen förutom kraftpriset. I mitt fall är överföringen cirka 1 till 1,2kr/kWh.
Sedan har jag ett elavtal med Tibber på kraften, i bästa fall negativt, i värsta fall sisådär 3 kr/kWh nu i höst.

Min bil drar i snitt för mig cirka 2kWh/mil så att komma under 2 kr/ mil är otänkbart.

Jag har bara koll på Vattenfall i SE3 men här kostar överföringen 75öre inkl skatt och moms.
Vissa har ju högre överföring men då istället lägre kostnad för säkringen osv beroende på vilket företag du har.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har bara koll på Vattenfall i SE3 men här kostar överföringen 75öre inkl skatt och moms.
Vissa har ju högre överföring men då istället lägre kostnad för säkringen osv beroende på vilket företag du har.

Betalade 67 öre för överföring inkl skatt o moms, men har en månadsavgift på 488 kr/mån också (alltså till nätägaren).

20 A säkring.

Sen kostar elen 161 öre/kwh nu... fy fasen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

De senaste snart 300 milen har jag ~0,55 l/mil på bensin med en manuellt växlad liten bil, men det är inte direkt någon prestandamaskin. Jag har inte räknat exakt om det stämmer på andra decimalen vad datorn säger, men det kan inte vara mycket fel utifrån körd sträcka och hur mycket det går i tanken. Enligt NEDC ska den dra runt 0,45 blandat, men det gör den bara i 70-80 km/h i jämn fart, givet att AC:n inte går hårt. Som värst har jag nog haft något på 0,7, men då var det kallstarter, snö och mer stadskörning. Större bilar går att köra på 0,6 också, men då får det nog vara diesel. Har för mig att jag låg ungefär där med V60 D4 av nya modellen utanför stan, kanske till och med marginellt lägre. Vi har förut haft flera olika manuella bilar -99 till -03, S70 GLT, 530i och S80 2,4t, och de drog 0,75-0,85 i snitt om man inte körde för mycket i stan och rimligt lugnt. Men det är klart att när folk envisas med att köpa tunga fyrhjulsdrivna bilar med automatlåda, plastsjok, styltor osv så drar det upp förbrukningen. Är man Dr Leadfoot så blir det också därefter... Något en del av elbilsägarna i den här tråden förefaller vara. Full gas med Stefan och Krister från varje rödljus.

Tillägg: Sedan hör förstås också till saken att elbilar mer eller mindre är som bäst där förbränningsmotorbilar är som sämst och vice versa, om man ser till förbrukningen.

Jo absolut. Det går förstås att köra snålt oavsett biltyp eller drivmedel, men bensinbilar i storleken som elbilarna hamnar ytterst sällan på de siffrorna som hade krävts för att soppan bara skulle kosta 10 kronor milen. Min gamla diesel kunde jag också köra på 0,6 på min pendling då som gick på 80-100-väg typ hela vägen trots att det var en ganska stor och bekväm bil, men med lite stadstrafik gick det ju snabbt upp till 0,9. Nu har jag förstås en bensinare med automat och fyrhjulsdrift, och jag snålkör inte då det knappt påverkar i slutändan ändå (och jag gillar att köra snabbt).

Sen spelar förstås typ av körning också in. En elbil är väldigt effektiv i stadstrafik där fossilbilar är sämst, men relativt sämre på motorväg då man inte får någon regeneration att tala om och luftmotståndet är värre i högre hastighet. Definitionen av stadstrafik är också lite lös tycker jag, många verkar tro att stadstrafik bara innefattar långsamma gator där man puttrar runt och stannar för rött i varenda korsning och mest sitter still i köer typ men i verkligheten innefattar ju också stadstrafik snabbare sträckor. Jag bor i vad som räknas till centrum, och jobbar i centrum också, ändå har jag ju en minst hälften 70-80-vägar på vägen till jobbet liksom. Sen kan jag få sitta i kö också, beroende på när jag åker, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag har bara koll på Vattenfall i SE3 men här kostar överföringen 75öre inkl skatt och moms.
Vissa har ju högre överföring men då istället lägre kostnad för säkringen osv beroende på vilket företag du har.

Precis, då stämmer ju inte kostnaden du anger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Det går förstås att köra snålt oavsett biltyp eller drivmedel, men bensinbilar i storleken som elbilarna hamnar ytterst sällan på de siffrorna som hade krävts för att soppan bara skulle kosta 10 kronor milen. Min gamla diesel kunde jag också köra på 0,6 på min pendling då som gick på 80-100-väg typ hela vägen trots att det var en ganska stor och bekväm bil, men med lite stadstrafik gick det ju snabbt upp till 0,9. Nu har jag förstås en bensinare med automat och fyrhjulsdrift, och jag snålkör inte då det knappt påverkar i slutändan ändå (och jag gillar att köra snabbt).

Sen spelar förstås typ av körning också in. En elbil är väldigt effektiv i stadstrafik där fossilbilar är sämst, men relativt sämre på motorväg då man inte får någon regeneration att tala om och luftmotståndet är värre i högre hastighet. Definitionen av stadstrafik är också lite lös tycker jag, många verkar tro att stadstrafik bara innefattar långsamma gator där man puttrar runt och stannar för rött i varenda korsning och mest sitter still i köer typ men i verkligheten innefattar ju också stadstrafik snabbare sträckor. Jag bor i vad som räknas till centrum, och jobbar i centrum också, ändå har jag ju en minst hälften 70-80-vägar på vägen till jobbet liksom. Sen kan jag få sitta i kö också, beroende på när jag åker, men ändå.

Med stadskörning avsåg jag inte Essingeleden eller Centralbron* sent på kvällen utan vägarbeten, utan inne i trängselskattezonen i Stockholm. Dock inte enbart det, men jag har för mig att medelhastigheten låg någonstans mellan 20 och 30 km/h när förbrukningen var som sämst för lillbilen. F.n. ligger den strax över 50 km/h för de nästan 300 milen, om jag minns rätt.

*Är förvisso inne i trängselskattezonen, men du förstår nog vad jag menar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Med stadskörning avsåg jag inte Essingeleden eller Centralbron* sent på kvällen utan vägarbeten, utan inne i trängselskattezonen i Stockholm. Dock inte enbart det, men jag har för mig att medelhastigheten låg någonstans mellan 20 och 30 km/h när förbrukningen var som sämst för lillbilen. F.n. ligger den strax över 50 km/h för de nästan 300 milen, om jag minns rätt.

*Är förvisso inne i trängselskattezonen, men du förstår nog vad jag menar.

Jo det var inte kritik mot dig på något sätt, bara en reflektion om att stadstrafik är ganska varierande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Precis, då stämmer ju inte kostnaden du anger...

Vilken av kostnaderna?
Om jag inte ska räkna med solceller på taket och ett snittpris på el på 15 öre och en överföring på 75 öre så åker jag i min Model 3 på ca 1,6:- milen inkl skatt och moms med min nuvarande förbrukning.
Räknar jag med solcellerna jag har på taket och därför får tillbaka på skatten så överföringen kostar 15 öre/kWh så åker jag med min nuvarande förbrukning till kostnaden av 53 öre/ mil totalt i drivmedel.
Skedan har man ju några % förlust när man laddar batteriet vilket jag väljer att inte ta hänsyn till.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Hämtade min laddhybrid idag innan jobb (Audi Q3) och har ju inte köra så längt, men fasiken vad skön den är att köra på el
Om inget oförutsett dyker upp blir ju helt klart nästa (om ca 3 år) en ren elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vilken av kostnaderna?
Om jag inte ska räkna med solceller på taket och ett snittpris på el på 15 öre och en överföring på 75 öre så åker jag i min Model 3 på ca 1,6:- milen inkl skatt och moms med min nuvarande förbrukning.
Räknar jag med solcellerna jag har på taket och därför får tillbaka på skatten så överföringen kostar 15 öre/kWh så åker jag med min nuvarande förbrukning till kostnaden av 53 öre/ mil totalt i drivmedel.
Skedan har man ju några % förlust när man laddar batteriet vilket jag väljer att inte ta hänsyn till.

Nja, du kan ju inte riktigt räkna in solceller, för det skulle ändå medföra en alternativkostnad då du annars kunde sålt denna el. Börjar man fiffla så med kalkylerna så betyder de ju inget alls istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Hämtade min laddhybrid idag innan jobb (Audi Q3) och har ju inte köra så längt, men fasiken vad skön den är att köra på el
Om inget oförutsett dyker upp blir ju helt klart nästa (om ca 3 år) en ren elbil

EL i alla 5 kilometrarna sedan diesel eller bensin resten av vägen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är lite märkliga regler kring laddning av elbil och hur man ska betala i en BRF. Min BRF har gjort så att det är ett fastpris varje månad oavsett hur mycket vi laddar. Vi fick uppskatta ungefär hur mycket vi kommer ladda. Skulle det vara individuella avtal skulle BRF behöva vara momsregistrerad (kan heta något annat) vilket tydligen kostar en massa pengar och tid. Nu är vi en ganska liten förening, 20 lägenheter så en större förening kanske hanterar det annorlunda.

Exakt samma blev det här.

Betalar en fast summa, 400 kr, för parkering o hur mkt laddning jag vill genom ett vanligt shuko uttag. Fungerar jättebra.

Innan det fixades så sa jag att jag kan betala för det jag använder men precis som för dig ville de hellre lägga det på en fast summa.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du kanske har någon slags superavtal men jag (och alla andra?), betalar även för överföringen förutom kraftpriset. I mitt fall är överföringen cirka 1 till 1,2kr/kWh.
Sedan har jag ett elavtal med Tibber på kraften, i bästa fall negativt, i värsta fall sisådär 3 kr/kWh nu i höst.

Min bil drar i snitt för mig cirka 2kWh/mil så att komma under 2 kr/ mil är otänkbart.

6 kr/mil iaf bättre än 12 kr/mil som det är med bensinbil ungefär.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Jag har betalat ganska exakt 1.25kr milen, laddstationen som jag använde mig av var gratis fram tills årsskiftet.

Permalänk
Medlem

Första intrycken av vår Ioniq 5:

- Bilen känns inte liten men faktiskt inte (för) stor heller. Den känns på något vis väldigt lagom både i förarsätet och som passagerare. Jag hade förväntat mig att den skulle kännas mycket större med tanke på allt snack om storleken. Det är först när man ställer den bredvid andra bilar som man inser att den är... stor. Parkerade bredvid en Yaris vilket fick den att se ut som rena leksaksbilen i jämförelse.

- Komforten under körning är verkligen top notch både i tätort och på landsväg. Just komfort har alltid varit det viktigaste för min del. Dämpningen klarar av väggupp och ojämnheter i vägen riktigt bra. Säteskomforten är riktigt bra också och går att ställa in med en miljard olika reglage (minst 3 för många i mitt tycke, men nå väl).

- Laddningen är... snabb. Behövs det ens så pass snabb laddning? Kanske inte. Men det är taget. Skönt om man åker till Norge där du betalar för tiden du laddar snarare än effekten, vilket jag tror kommer bli allt vanligare även här i takt med att laddstationerna campas av personer som gått iväg för att käka.

- Svarta klädseln är att rekommendera framför den ljusa. Vi hade tänkt välja den ljusa först, men den mörka passar mycket bättre ihop med materialvalen i bilen. Det enda som är lite synd är de vita ramarna runt skärmarna, men stör man sig oerhört på just den biten finns det billig vinyltejp. Efter ett tag kommer de flesta förmodligen inte tänka på skärmens ramar.

- Vissa har klagat på att RW-modellen inte skulle vara tillräckligt rapp på grund av vikten. Jag har inte märkt av det alls. Jämfört med Tesla, visst, men jämfört med nästan allt annat (under lyxbudget) är den är så pass vass att du aldrig kan uppnå maxpotentialen med våra nuvarande hastighetsbegränsningar. Sätter du plattan i botten trycks du bakåt i sätet.

- Eluttaget i baksätet har en minst sagt awkward placering. Man får verkligen leta efter det och överhänget från mittensätets sittdyna blockerar sikten. Det är en struntsak, absolut, men samtidigt synd att det inte satt i mittkonsolen. Hade nog hellre haft en statisk mittkonsol och bättre placering av det uttaget.

- Bilens autolåsfunktion gör att man ibland inte kan öppna bagageluckan när man står där bak. Finns säkert en inställning för att handskas med det (... hoppas jag).

- Skärmen är helt okej. Inte 120hz respons, men helt okej. Har inte upplevt att den varit otydlig vare sig i dagsljus eller i mörker. Sedan lär 99% förmodligen använda sina telefoner hellre än den inbyggda mjukvaran som är som inbyggd mjukvara är för jämnan = inte lika bra som Android/iOS.

- Auto-styrningen gör att ratten stundtals kan upplevas mer trögvriden än vad den egentligen är. Om man inte absolut älskar lane assist så rekommenderar jag att man stänger av den funktionen. Jag kommer kanske ha den på vid långfärd på motorväg, men knappast i stadskörning där det är många filbyten, start-stopp och svängar. Då blir den mest tröttsam.

- Baklyktorna är inte tända under färd? Finns säkert en inställning för det också, som jag inte hittat ännu. Du får en hel byrålåda med manualer som ingen orkar läsa. Den som söker skola finna förmodar jag.

- Räckvidden motsvarar spec om du inte kör som om körkortet var 2 dagar gammalt. Eco Mode ger mig ~45 mil om det är torra vägar och inte blåser storm. Normal Mode ger 40+. Sport har jag inte kört en hel tur på, men enligt bilens egna beräkningar tappar du förmodligen 3-4 mil jämfört med normalläget.

- Plingandet är inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Men ett högt dubbel-pip när man öppnar och stänger bagageluckan är ganska irriterande. Hoppas det går att stänga av någonstans. Du får i varje fall inte något PIP-PIP-PIP när du backar, som på en lastbil (... eller tidigare modeller av Ioniq).

- Den augmenterade heads-up-displayen i vindrutan är ganska tydlig, men i starkt solljus är den svår att se. Den ser också ut som om den ligger i ett hologram mellan glaset och ett till skikt som inte finns. Svårt att beskriva i text, men man vänjer sig efter ett tag. Eftersom den vänstra skärmen delvis är obstruerad av ratten tycker jag heads-up-displayen är en bra feature. Jag upplever sällan att jag behöver kolla på skärmen, vilket är ganska tacksamt.

Kort sagt: en riktigt trevlig bil. Inte jämförbar med någon ICE jag suttit i (även i de högre prisklasserna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

- Plingandet är inte så farligt som jag trodde det skulle vara. Men ett högt dubbel-pip när man öppnar och stänger bagageluckan är ganska irriterande. Hoppas det går att stänga av någonstans. Du får i varje fall inte något PIP-PIP-PIP när du backar, som på en lastbil (... eller tidigare modeller av Ioniq).

Bra skrivet!

Det är för sånt här man hänger i tråden.

Men hur låter det när du backar? Antar att det måste vara nåt tillagt ljud nuförtiden?