MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Den stora uppgraderingen av Z900 gjordes på modellen som släpptes 2020, dom slängde på TFT-skärm, 3 olika körlägen och lite annat. Jag missar säkert en del nu, någon annan kanske kan fylla på.

Den modellen jag har beställt nu, SE, är ny för 2022 och kommer med Öhlin-dämpare fram och bak samt Brembo-bromsar fram och bak

Satan vad trevligt! Körlägena speciellt hjälper säkert med några av dom åsikterna jag hade om hojen efter några månader

Glöm inte att uppdatera här när du fått henne med en recension

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Satan vad trevligt! Körlägena speciellt hjälper säkert med några av dom åsikterna jag hade om hojen efter några månader

Glöm inte att uppdatera här när du fått henne med en recension

Recension kommer helt klart!
Dessvärre så fick jag meddelande om att leverans inte kan ske förens i mars/april då det är otroligt högt tryck på Öhlin som medför förseningar i leveranser från dom :/ Så länge den kommer i mars så är jag nöjd, vill börja säsongen så fort jag kan!

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Dessvärre så fick jag meddelande om att leverans inte kan ske förens i mars/april då det är otroligt högt tryck på Öhlin som medför förseningar i leveranser från dom :/ Så länge den kommer i mars så är jag nöjd, vill börja säsongen så fort jag kan!

Det är enbart dämparen som är öhlins på den om jag minns rätt, dvs inte gaffeln?

Ett ganska ordentligt prispåslag mot ”original”.
Eller är det mer än dämpare och m4 bromsarna som tillkommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Det är enbart dämparen som är öhlins på den om jag minns rätt, dvs inte gaffeln?

Ett ganska ordentligt prispåslag mot ”original”.
Eller är det mer än dämpare och m4 bromsarna som tillkommer?

Det finns att läsa:

Although not a premium brand name unit, the inverted fork is new. Compared to the standard Z900, the SE’s fork adds compression damping, giving the 41mm fork full damping adjustability.

Kawasaki has set up the new suspension with softer initial action. According to a Kawasaki insider, the new settings provide “an increased sense of contact with the road.”

Källa: https://ultimatemotorcycling.com/2021/10/07/2022-kawasaki-z900-se-first-look-5-fast-facts-photos/

Dämpare, m4 bromsarna, unikt färgschema.

Jag hade redan bestämt mig för en Z900 Performance och blev glad när jag såg SE modellen. Helt ärligt (inte meningen att låta dryg) så tänkte jag inte så mycket på prisskillnaden, utan såg det som en riktigt trevlig uppgradering med SE-paketet. Så det blev en Z900 SE Performance

Visa signatur

| Fractal Design North TG | Corsair HX1000i Platinum | Rog Strix Maximus Hero XIII | Intel i9 11900k @ stock | Deepcool LT520 240mm | Team group DDR4 32GB 4000MHz CL18 | Rog Strix RTX 3080 TI | Asus PG348Q @ 100hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Det finns att läsa:

Although not a premium brand name unit, the inverted fork is new. Compared to the standard Z900, the SE’s fork adds compression damping, giving the 41mm fork full damping adjustability.

Kawasaki has set up the new suspension with softer initial action. According to a Kawasaki insider, the new settings provide “an increased sense of contact with the road.”

Källa: https://ultimatemotorcycling.com/2021/10/07/2022-kawasaki-z900-se-first-look-5-fast-facts-photos/

Dämpare, m4 bromsarna, unikt färgschema.

Jag hade redan bestämt mig för en Z900 Performance och blev glad när jag såg SE modellen. Helt ärligt (inte meningen att låta dryg) så tänkte jag inte så mycket på prisskillnaden, utan såg det som en riktigt trevlig uppgradering med SE-paketet. Så det blev en Z900 SE Performance

Hade också valt SE modellen om jag skaffat Z900 som jag först tänkte göra, men det är ändå ett rätt bra prishopp mot standard

Permalänk
Skrivet av =):

Säkert många andra faktorer som kan komma att påverka, delar från andra underleverantörer sen förseningar med diverse leveranser. Har man sin nya hoj i april/maj kan man nog skatta sig lycklig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hade också valt SE modellen om jag skaffat Z900 som jag först tänkte göra, men det är ändå ett rätt bra prishopp mot standard

Ja, den blev "lite" dyrare. Och hamnar dessutom högre upp än till exempel MT-09 SP.
Men har man bestämt sig så har man

Skrivet av Mookachacka:

Säkert många andra faktorer som kan komma att påverka, delar från andra underleverantörer sen förseningar med diverse leveranser. Har man sin nya hoj i april/maj kan man nog skatta sig lycklig.

Realisten i mig säger samma sak... Optimisten säger mars

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Ja, den blev "lite" dyrare. Och hamnar dessutom högre upp än till exempel MT-09 SP.
Men har man bestämt sig så har man

Realisten i mig säger samma sak... Optimisten säger mars

Bättre att känna sig riktigt nöjd än att spara ett par kronor.

Hann höja priset på min ordentligt under de 6månader jag fick vänta på leverans genom att läsa ”tillvalskatalogen” ett par gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Bättre att känna sig riktigt nöjd än att spara ett par kronor.

Hann höja priset på min ordentligt under de 6månader jag fick vänta på leverans genom att läsa ”tillvalskatalogen” ett par gånger

Håller helt och hållet med!

Vad gjorde du för tillval? Jag funderar på om jag ska slänga på USB-kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Håller helt och hållet med!

Vad gjorde du för tillval? Jag funderar på om jag ska slänga på USB-kontakt.

"Connectivity-modul"(gps-nav, telefonbok, musikspelare etc.), värmehandtag, flyscreen, bobbins, tankpad.
Så simpla grejer jag vet att jag kommer nyttja, inget superexotiskt, då det mesta roliga kommer som standard, (quickshift etc.)

Det enda jag funderar på om jag inte skulle ha valt till ytterligare är trycksensorer för båda hjulen. Får fundera på det och säga till vid inkörningsservicen om det verkar behändigt

Permalänk
Livsnjutare 😎

Beställt idag från Amazon:

MC Black Handguard for Honda NC700 x CB650F CTX700 NC750X 2014-2018

Alpine MotoSafe Race öronproppar

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

"Connectivity-modul"(gps-nav, telefonbok, musikspelare etc.), värmehandtag, flyscreen, bobbins, tankpad.
Så simpla grejer jag vet att jag kommer nyttja, inget superexotiskt, då det mesta roliga kommer som standard, (quickshift etc.)

Det enda jag funderar på om jag inte skulle ha valt till ytterligare är trycksensorer för båda hjulen. Får fundera på det och säga till vid inkörningsservicen om det verkar behändigt

Trevliga tillval!
Får se om jag "vågar" dyka ner i tillvalslistan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Trevliga tillval!
Får se om jag "vågar" dyka ner i tillvalslistan

"Pillion Seat Cover" är ju ett måste på Z900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

"Pillion Seat Cover" är ju ett måste på Z900

Ingår i Performance-paketet som jag redan valt till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter över 6månader väntan, rullade jag tillslut hem henne från GBG. Blir att tvätta av och sedan ställa in i väntan på våren.

Permalänk
Medlem

Bara gått en vecka sedan vinterförvaringen började.
Någon som har några spännande uppdateringar/uppgraderingar på hoj/utrustning att dela med sig av? Vore kul med lite idéer.

Permalänk
Vila i frid

Istället för att trimma hojens vikt kan man själv ställa in sig på en asketisk vinter och loosa 10 kg, helt gratis. Det motsvarar kanske 10 hästar på en literklubba. 10 sugmotorhästar kostar ca 10,000 spänn. Det får man "ett par tre" liter Motul 300V för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Istället för att trimma hojens vikt kan man själv ställa in sig på en asketisk vinter och loosa 10 kg, helt gratis. Det motsvarar kanske 10 hästar på en literklubba. 10 sugmotorhästar kostar ca 10,000 spänn. Det får man "ett par tre" liter Motul 300V för.

Bra tips, men tappar jag 10kg så är jag nere strax över 60kg.. känns som min allmänhälsa skulle vara lite väl skakig med en sådan vikt

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Cerb:

Bra tips, men tappar jag 10kg så är jag nere strax över 60kg.. känns som min allmänhälsa skulle vara lite väl skakig med en sådan vikt

Hehe, Fredrik Fredlunds "sommarvikt" var 55 kg under tävlingssäsongen men gick upp lite över vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Hehe, Fredrik Fredlunds "sommarvikt" var 55 kg under tävlingssäsongen men gick upp lite över vintern.https://www.youtube.com/watch?v=KoGDG0P4mzA

Klart det går, men är man inte hobbit och har ett jobb där man tvingas tänka så är det nog inget att sträva efter

Sen är det inte snabbare jag vill få min hoj för den delen, den är kvick nog som den är.
Har aldrig kört en mc och tänkt, "om den ändå vore snabbare".

Efterfrågar mer roliga tillbehör och personlig utrustning som kollektivet är nöjda med.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Bara gått en vecka sedan vinterförvaringen började.
Någon som har några spännande uppdateringar/uppgraderingar på hoj/utrustning att dela med sig av? Vore kul med lite idéer.

Förutom en optimering med PC5 så har jag bytt gasreglage (tuben) till en som egentligen tillhör Yahama R6, gav mig kortare "väg" från 0-100%, alltså 1/5 varv istället för original 1/4 varv.

Sen så drevade jag ner en tagg fram för att få den lite rappare.

Yamaha FZ8-N 2013

Permalänk
Medlem

Efter bra svar förra gången så ställer jag några nya frågor 😁. Hur lika är det att köra en manuell mopes jämfört med mc, växlar man på liknande sätt? Eftersom jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag om det skulle funka att lära sig växla på ett bra sätt?

Jag kollar lite på olika mc och funderar på att skaffa en blandning mellan touring och offroad är det något viktigt att tänka på?

Permalänk
Medlem

Känns som en onödig omväg att skaffa en moppe, även om det i princip är samma. Du lär dig hantera kopplingen och växla ganska fort skulle jag tro, några timmar på en parkering. Det är hantering av motorcykeln som tar längre tid att få in i ryggmärgen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det är busenkelt att växla en hoj.. crossar, mopeder osv har i princip alla samma "schema" på växlar men du löser det där som glemmy säger på en parkering en söndag. Visst tar det lite tid att få in det så att du inte behöver tänka på det men det är lättare än en bil.
6 (sen har inte alla 5 och 6)
5
4
3
2 (upp)
neutral
1 (ner)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Efter bra svar förra gången så ställer jag några nya frågor 😁. Hur lika är det att köra en manuell mopes jämfört med mc, växlar man på liknande sätt? Eftersom jag inte har någon att övningsköra med tänkte jag om det skulle funka att lära sig växla på ett bra sätt?

Jag kollar lite på olika mc och funderar på att skaffa en blandning mellan touring och offroad är det något viktigt att tänka på?

Har du växlat runt me noppe så är det inga problem.. same shit👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Har du växlat runt me noppe så är det inga problem.. same shit👍

Jo det är ju det har jag hört. Tyvärr så hade jag vespa under moppe åren 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Du lär dig på under 1h utan problem.
Växlingen kommer vara det absolut lättaste att lära sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

körde själv en gillera stalker som ung men för för min del så räckte det med 3 långturer med far min och 2 körlektioner på skolan där jag själv åkte runt med deras hoj på deras lågfartsbana. nu är det olika för alla men har man 1-3 års mopedåkande så sen man va ung så är det som att cykla, det sitter tills man dör mer eller mindre och växlingen va inga konstigheter häller iom vana från att köra blir. ända jag kan ha lite "problem" med är att jag försöker få i 7e växeln på min sv1000s lite då och då =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Tjena jag funderar på mc kort till nästa år. Finns det någonstans man kan börja plugga teorin online? Tänkte plugga allt som jag behöver lära mig över vintern.

Sent svar, men jag började också under december för ett år sedan och då köpte jag 1års abonemang hos https://mc-jakten.se/
Och det var riktigt bra faktiskt, jag kom väl förberedd till våren när jag sedan gick till körskolan. Väldigt bra.

Skrivet av Zoegas22:

Någon som kan tipsa om ett par handskar som är lite varmare?
Har bara ett par tunna sommarhandskar och det börjar bli lite för kallt.

Jag köpte Richa North Gore-Tex
https://www.xlmoto.se/mc-utrustning/mc-handskar_c17/touringha...
Men hann tyvärr aldrig använda dom då det blev för halt på vägarna, men dom känns RIKTIGT bra och ska klara riktigt låga temperaturer.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tog mitt körkort i höstas och ska nu köpa min första hoj till våren. Funderar på en Yamaha MT 07 eller 09. Vilken lämpar sig bäst för en nybörjare? Ganska stor skillnad i effekt på dem.