[Ubiquiti UniFi Switch US-XG-6POE] Valfri port upplänk?

Permalänk
Medlem

[Ubiquiti UniFi Switch US-XG-6POE] Valfri port upplänk?

Lite på det oklara om jag kan tilldela vilken fysiskt port som helst upplänken på Ubiquiti UniFi Switch US-XG-6POE ?

Mitt behov är 10G (rj45)-10G (rj45)

Om inte...

Vilken konverterare från SFP+ till koppar (rj45) skaffar jag då?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du inte ett väldigt konstigt nätverk är det väl inget att konfigurera, använd godtycklig port. Men om det skall kopplas till en switch som inte redan har 10G RJ-45 men har lediga SFP+ skulle jag kört en kabel av denna typ:

https://www.dustin.se/product/5011181302/unifi-dac-sfp-05m

Får faktiskt exakt samma switch levererad till kontoret imorgon. Skall användas specifikt till att driva två UniFi XG APs, då vi inom kort får vår internetuppkoppling uppgraderad till 10G…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Lite på det oklara om jag kan tilldela vilken fysiskt port som helst upplänken på Ubiquiti UniFi Switch US-XG-6POE ?

Mitt behov är 10G-10G (rj45)

Om inte...

Vilken konverterare från SFP+ till koppar och rj45 skaffar jag då?

Du är alltså ute efter en 10GbE kapabel switch med RJ45 anslutning? Kör på en Mikrotik CSS610-8G-2S+IN i kombination med Ubiquiti SFP+ Rj45 gbic

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5576409
UF-RJ45-10G

Går att hitta SFP+ RJ45 gbic på Amazon.se för typ 600:- om man vill komma undan lite billigare.

Permalänk
Medlem

Utan att svara helt säkert så ja jag tror du kan använda vilken port som helst som upplänk. Ser ut som att de delar ett bakplan kapabelt till 120Gbit.

Det beror på vad du vill göra och hur andra sidan ser ut. Är det SFP+ i båda ändar och avståndet inte är så långt så finns det även DAC-kablar. Se det som SFP+-modul och kabel integrerat i ett. Om du har rj45 i ena änden och SFP+ i andra så behöver du en SFP+-modul likt den som länkas av tearzyo så "omvandlar du fiberporten till koppar".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Mitt behov är 10G (rj45)-10G (rj45)

Om inte...

Vilken konverterare från SFP+ till koppar (rj45) skaffar jag då?

Skrivet av Mayhem SWE:

Har du inte ett väldigt konstigt nätverk är det väl inget att konfigurera, använd godtycklig port. Men om det skall kopplas till en switch som inte redan har 10G RJ-45 men har lediga SFP+ skulle jag kört en kabel av denna typ:

https://www.dustin.se/product/5011181302/unifi-dac-sfp-05m

Får faktiskt exakt samma switch levererad till kontoret imorgon. Skall användas specifikt till att driva två UniFi XG APs, då vi inom kort får vår internetuppkoppling uppgraderad till 10G…

Skrivet av wille61:

Du är alltså ute efter en 10GbE kapabel switch med RJ45 anslutning? Kör på en Mikrotik CSS610-8G-2S+IN i kombination med Ubiquiti SFP+ Rj45 gbic

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5576409
UF-RJ45-10G

Går att hitta SFP+ RJ45 gbic på Amazon.se för typ 600:- om man vill komma undan lite billigare.

Skrivet av Dimman:

Utan att svara helt säkert så ja jag tror du kan använda vilken port som helst som upplänk. Ser ut som att de delar ett bakplan kapabelt till 120Gbit.

Det beror på vad du vill göra och hur andra sidan ser ut. Är det SFP+ i båda ändar och avståndet inte är så långt så finns det även DAC-kablar. Se det som SFP+-modul och kabel integrerat i ett. Om du har rj45 i ena änden och SFP+ i andra så behöver du en SFP+-modul likt den som länkas av tearzyo så "omvandlar du fiberporten till koppar".

Jag var möjligen lite otydlig i min fråga ser jag nu.

Alltså: Jag kommer få bahnhof 10g router. I den routern finns bara en 10g koppar port ut på LAN sidan med RJ45. Den porten tänkte jag dra vidare till switch ovan. Därav frågan om det går att sätta upplänk på en rj45 port.

Men om jag (på ett hyggligt prisvärt sätt ) kan omvandla spf+ porten på switchen (som vi vet garanterat går som upplänk) vore det ju också en lösning...

Anledningen är att jag tänkte köpa denna switch är för att jag gillar poe++ och tanken av att kunna driva mina wifi 6e AP den dagen det blir aktuellt

tearzyo är något bra på spåren...Tack!

denna transceiver bör väl också funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Jag var möjligen lite otydlig i min fråga ser jag nu.

Alltså: Jag kommer få bahnhof 10g router. I den routern finns bara en 10g koppar port ut på LAN sidan med RJ45. Den porten tänkte jag dra vidare till switch ovan. Därav frågan om det går att sätta upplänk på en rj45 port.

Men om jag (på ett hyggligt prisvärt sätt ) kan omvandla spf+ porten på switchen (som vi vet garanterat går som upplänk) vore det ju också en lösning...

Anledningen är att jag tänkte köpa denna switch är för att jag gillar poe++ och tanken av att kunna driva mina wifi 6e AP den dagen det blir aktuellt

tearzyo är något bra på spåren...Tack!

denna transceiver bör väl också funka?

Ja du kan självklart köra en av rj45-portarna som upplänk i ditt scenario

Behöver du verkligen en 10G-switch? Beroende på hur många enheter du har hade jag nog köpt en 16-24p PoE+ switch med 2-4st 10G SFP+. Accesspunkterna har sannolikt inte 10G ethernet, med dagens WiFi-standarder låter det overkill.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Ja du kan självklart köra en av rj45-portarna som upplänk i ditt scenario

Behöver du verkligen en 10G-switch? Beroende på hur många enheter du har hade jag nog köpt en 16-24p PoE+ switch med 2-4st 10G SFP+. Accesspunkterna har sannolikt inte 10G ethernet, med dagens WiFi-standarder låter det overkill.

Super! Tack!

Bra fråga!

Jag har läst mig till att wifi 6e kommer behöva poe++ från lite olika källor?

Sen behöver jag inte 16 portar ...

Som du är inne på behöver inte wifi AP 10G....men wifi 6 kommer numera med 2.5G i sin lan port...och wifi 6e detsamma eller mer?

Men som sagt....det är framförallt drivningen av wifi 6e AP som är syftet med införskaffandet av denna switch...men tipsa gärna om alternativ...det tas tacksamt emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Super! Tack!

Bra fråga!

Som du är inne på behöver inte wifi AP 10G....men wifi 6 kommer numera med 2.5G i sin lan port...och wifi 6e detsamma eller mer?

Men som sagt....det är framförallt drivningen av wifi 6e AP som är syftet med införskaffandet av denna switch...men tipsa gärna om alternativ...det tas tacksamt emot!

"Kommer behöva" är nog inte riktigt sant, däremot kommer det garanterat finnas WiFi 6E-enheter som kräver PoE++ (sannolikt inriktade mot enterprise).

Ubiquiti's AP WiFi 6 Lite kräver PoE (max 12W), deras LR-modell (long range) kräver ~16W så precis över kanten för att kräva PoE+. Jag har svårt att se att man inte kommer klara sig med PoE+ och 25.5W per device. Skulle det ändå vara så att enheterna kräver mer än 25W stycket så hade jag kört separata PoE-injektorer. Prova kör några effekttörstiga PoE-enheter i en switch så förstår du snabbt vad jag menar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heeMan:

Super! Tack!

Bra fråga!

Har du kikat på Ubiquiti UniFI Enterprise 8? Den har åtta 2.5-gigbitsportar samt två 10G SFP+ portar med en PoE-budget på 120W. Om man ska skapa mindre WiFi 6/6E-nät verkar den rätt lämplig om man ändå vill ha Ubiquiti. Men tillgängligheten på Ubiquitis switchar har ju varit sådär sista tiden.

Aruba släppte precis sin Aruba AP-635 som är en WiFi 6E-accesspunkt, den ligger 26.4W i förbrukning, så där klarar du dig med 802.3AT iaf, enligt databadet (den stödjer 802.3BT också dock).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du kikat på Ubiquiti UniFI Enterprise 8? Den har åtta 2.5-gigbitsportar samt två 10G SFP+ portar med en PoE-budget på 120W. Om man ska skapa mindre WiFi 6/6E-nät verkar den rätt lämplig om man ändå vill ha Ubiquiti. Men tillgängligheten på Ubiquitis switchar har ju varit sådär sista tiden.

Aruba släppte precis sin Aruba AP-635 som är en WiFi 6E-accesspunkt, den ligger 26.4W i förbrukning, så där klarar du dig med 802.3AT iaf, enligt databadet (den stödjer 802.3BT också dock).

Tack!

Den har jag faktiskt missat. Jag måste absolut inte ha UniFi prylar .

Den är helt klart intressant!

Arubas Ap har jag snubblat in i och satta snabbt kaffet i halsen när jag såg priset…

Men den väcker ha -begär!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heeMan:

Tack!

Den har jag faktiskt missat. Jag måste absolut inte ha UniFi prylar .

Den är helt klart intressant!

Arubas Ap har jag snubblat in i och satta snabbt kaffet i halsen när jag såg priset…

Men den väcker ha -begär!

Aruba är ju enterprise, du hittar dem normalt i större miljöer, som gym, butiker eller industrier. Om du vill ha ett mer prisvärt alternativ (med betydligt enklare licenshantering) är det Aruba Instant On du ska kika på. Finns dock ingen WiFi 6E-modell där än tyvärr

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro