Permalänk
Medlem

HW RAID lösning?

Hej

Jag undrar när man kör HW RAID i RAID6 t.ex. Hur vet man när en eller flera HDD går sönder så man kan plocka ut det och ersätta det med ett nytt HDD? Hur vet man fysiskt sätt vilken eller vilka diskar som behöver bytas ut? Jag tänkte köra 26-30st HDD i RAID6. Vilken HW RAID kontrollerkort ska man köpa så det täcker alla HDD? Jag har aldrig kört RAID så har ingen bra koll på hur man ska lösa så att man får ut så mycket som möjligt från diskarna och samtidigt att man har råd att förlora några diskar så man kan byta ut det och inte förlora all data? Jag tänkte köra det för Desktop i Windows 11.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert komma någon lagringsguru med en wall of text, men några spontana synpunkter.

* Du vill inte köra 26-30 diskar i en raid6, det är rätt osäkert. Du ska kolla på raid60 istället isf. Nu beror det såklart vad man är ute efter och andra faktorer men tre grupper med 6+2 eller 8+2 är väl helt ok alternativ.

* För att monitorera raiden så installerar du en mjukvara kompatibel med ditt raidkort, ett exempel är t ex MegaRAID Storage Manager

* Det kan vara värt att kolla på olika jbod lösningar och köra mjukvaruraid också. Det kan också vara värt att ta en funderare på att köra windows 11 är den bästa lösningen. Men har ingen aning vad du vill åstakomma så svårt att säga.

Permalänk
Medlem

Kanske https://min.io/ och kubenet - om man tänker på att lagra massiva mängder data och tex använder S3- interface. Där förlitar man inte på några ömtåliga RAID-strukturer.

Man byter heller inte diskar när de gå sönder i varje nod utan man har tillräckligt många av dem per set och kör tills lite över 50% är kvar om man har satt upp för 50% paritet och då byter man rubbet. (samma filosofi som tex blackblaze använder sig av med många disktråg, man byter inte diskar inom ett disktråg utan körs tills pariteten blir under en viss nivå och därefter kasserar hela disk-seten för nya och mycket större diskar)

Minio är mappbaserad S3-server och gör ingen distinktion om mapparna är på samma disk eller om var mapp är monterad till en underliggade fysisk disk med enkelt och snabbt filsystem under (som ext4) - ingen RAID-hantering alls utan billiga HBA i IT-mode fungerar.

Dessutom är byggklossar för mycket större system för replikering, multipla noder etc. det gör också att man kan prova saker i sin egna dator utan att behöva en massa diskar för att prova en koncept.

minio kan hantera disk-set på minimum 4 (om man skall ha redundans) upp till 12 diskar per nod och med paritet så använder man Reed-Solomo på filnivå för integritet, felrättning och kunna hantera partiella förluster (läs diskbortfall)

minio har också webb-gränssnitt där man skapa bucket, bestämmer generationshantering när samma filer modifieras med ny överskrivning och därmed kan få fram tidigare versioner, retentionstid och livslängder för filer (dvs. kan försvinna efter en tid om man bestämmer så (dvs räkningen är inte betald ), men också att filer inte försvinner hur mycket man än försöker radera utifrån av ett illsinnat angrepp förrän satt tid har förlöpt)

Det går också att ladda upp och ned filer via web-intrefacet - självklart kan man accessa via rclone liksom många backupprogram som hanterar molnlagringstjänster.

---

Med andra or lyft blicken lite och se hur de större grabbarna löser det idag när man pratar om +20 diskar i lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Hej

Jag undrar när man kör HW RAID i RAID6 t.ex. Hur vet man när en eller flera HDD går sönder så man kan plocka ut det och ersätta det med ett nytt HDD? Hur vet man fysiskt sätt vilken eller vilka diskar som behöver bytas ut? Jag tänkte köra 26-30st HDD i RAID6. Vilken HW RAID kontrollerkort ska man köpa så det täcker alla HDD? Jag har aldrig kört RAID så har ingen bra koll på hur man ska lösa så att man får ut så mycket som möjligt från diskarna och samtidigt att man har råd att förlora några diskar så man kan byta ut det och inte förlora all data? Jag tänkte köra det för Desktop i Windows 11.

Vad försöker du göra? Är detta privat eller till en företagsmiljö?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vad försöker du göra? Är detta privat eller till en företagsmiljö?

Jag vill ha enormt med lagring för att ha mycket med filmer och TV serier i okomprimerat format 4K och BluRay. Detta kommer vara i privat miljö i Windows 11 och vill ha en enda stort ställe och lagra det. Har aldrig haft sån stor projekt och vill gärna veta och lära mig hur jag ska på så bra sätt att hantera detta. Vill kunna kryptera det med VeraCrypt också. Uppskattar alla svar och är tacksam för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av socsoc:

Jag vill ha enormt med lagring för att ha mycket med filmer och TV serier i okomprimerat format 4K och BluRay. Detta kommer vara i privat miljö och vill ha en enda stort ställe och lagra det. Har aldrig haft sån stor projekt och vill gärna veta och lära mig hur jag ska på så bra sätt att hantera detta. Vill kunna kryptera det med VeraCrypt också. Uppskattar alla svar och är tacksam för det.

Generellt vill man inte köra hårdvaru-raid alls. Kika på exempelvis TrueNAS som är en mjukvara du kan köra på i princip vilken hårdvara som helst som innefattar motsvarande RAID-funktionalitet, men betydligt säkrare för att lagra din data. Du kan kryptera individuella diskpooler och få mycket bättre vy över din data jämfört med en traditionell hårdvaru-raid-kontroller.

Om du väljer en mjukvarulösning, läs på ordentligt om hårdvaran så att du har möjlighet att expandera och att du har rätt minnen etc då detta är väldigt viktigt. Finns hur många guider som helst på Google

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Generellt vill man inte köra hårdvaru-raid alls. Kika på exempelvis TrueNAS som är en mjukvara du kan köra på i princip vilken hårdvara som helst som innefattar motsvarande RAID-funktionalitet, men betydligt säkrare för att lagra din data. Du kan kryptera individuella diskpooler och få mycket bättre vy över din data jämfört med en traditionell hårdvaru-raid-kontroller.

Om du väljer en mjukvarulösning, läs på ordentligt om hårdvaran så att du har möjlighet att expandera och att du har rätt minnen etc då detta är väldigt viktigt. Finns hur många guider som helst på Google

TACK

Kan jag bara köpa 2st vanliga SATA kontrollerkort och köra RAID6 med TrueNAS mjukvaran? Finns det nå funktion där man kan se om det finns trasiga diskar så man kan byta ut det och hur vet man vilken disk som är trasigt fysiskt sätt? Kan man kryptera det diskarna som är i RAID6 med VeraCrypt? Om man kan vad händer om man byter ut diskar. Kommer VeraCrypt kryptera det nya disken automatiskt eller hur fungerar det?

Är det TrueNAS Core jag ska ladda ned för mina behov? Behöver jag tänka på vilken hårdvara man ska använda med TrueNAS?

Har TrueNAS egen kryptering och vilken sort är det?

Har dom egna hårdvarulösningar som möter upp till 400-500TB lagring? Tänkte på att man köper kanske ett chassi från dom utan diskar som har färdig hårdvara som man kan köra igång direkt?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

TACK

Kan jag bara köpa 2st vanliga SATA kontrollerkort och köra RAID6 med TrueNAS mjukvaran?

TrueNAS kör ZFS som kör Raidz istället, raidz2 motsvarar RAID6 (dvs två diskar paritet). Men som sagt du bör inte kör en så stor lagring med alla diskar i en grupp. Det är som sagt Raid60 du är intresserad av egentligen, i ZFS så jobbar man med vdevs för att göra samma sak med Raidz. Eftersom det är för privat bruk, och för att arkivera (dvs inga enorma mängder läs och skriv) så kan du iof använda ganska stora grupper/vdevs. Hur stora, ja det får du själv bestämma, 10+2 är nog det största jag har sett i en faktiskt lagringslösning.

Citat:

Finns det nå funktion där man kan se om det finns trasiga diskar så man kan byta ut det och hur vet man vilken disk som är trasigt fysiskt sätt? Kan man kryptera det diskarna som är i RAID6 med VeraCrypt? Om man kan vad händer om man byter ut diskar. Kommer VeraCrypt kryptera det nya disken automatiskt eller hur fungerar det?

Ja, du kan se i GUI:t när en disk går sönder. Hur man identifierar disken fysiskt är mer en fråga om hårdvara än mjukvara egentligen. Det beror på om vaggor etc är märkta, eller t ex ordentliga disklådor har du ju SES. Men oavsett så rapporterar TrueNAS seriesnummer, så du kan märka upp det i förväg så du kan identifiera vilken disk som är vart om du t ex har ett chassi utan märkta vaggor.

Citat:

Har TrueNAS egen kryptering och vilken sort är det?

Ja, tror dom kör med det som är inbyggt i ZFS (filsystemet som truenas använder) nu för tiden, finns nog lite olika alternativ men antar att defaut är AES-256-GCM eller liknande.

edit. Här är en bra genomggång av krypteringen https://blog.elcomsoft.com/2021/08/nas-forensics-truenas-encr...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av socsoc:

TACK

Kan jag bara köpa 2st vanliga SATA kontrollerkort och köra RAID6 med TrueNAS mjukvaran? Finns det nå funktion där man kan se om det finns trasiga diskar så man kan byta ut det och hur vet man vilken disk som är trasigt fysiskt sätt? Kan man kryptera det diskarna som är i RAID6 med VeraCrypt? Om man kan vad händer om man byter ut diskar. Kommer VeraCrypt kryptera det nya disken automatiskt eller hur fungerar det?

Är det TrueNAS Core jag ska ladda ned för mina behov? Behöver jag tänka på vilken hårdvara man ska använda med TrueNAS?

Har TrueNAS egen kryptering och vilken sort är det?

Har dom egna hårdvarulösningar som möter upp till 400-500TB lagring? Tänkte på att man köper kanske ett chassi från dom utan diskar som har färdig hårdvara som man kan köra igång direkt?

Tack på förhand

TrueNAS har egna lösningar, bara spana in deras webbplats. Beroende på vad det ska användas till och hur stabilt det ska vara kan det vara en bra idé att köpa ett färdigt system med support etc. Men det är också väldigt enkelt att köpa andrahandshårdvara och bygga för redundans.

Jag skulle exempelvis INTE köra 26-30 diskar i en enda RAIDz2-array, utan minst 2-3 stycken vdevs som i sin tur kör exempelvis RAIDz2. Jag bygger hellre för redundans och stabilitet än för rå lagringskapacitet. Kör lite diverse storage pools på min TrueNAS hemma, men den största är 9x4TB som består av 3 stycken vdevs i raidz1.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

RAID 6 fungerar bra om du inte har för höga krav på prestanda. Hårdvaru-RAID kan hjälpa till med prestanda, det hjälper framförallt till med enkelheten att sätta upp och glömma tekniken. Med RAID 60 tappar du mycket lagringsutrymme.

Vilket är du mest intresserad av i din lösning? Utrymme, hastighet, flexibilitet att ändra konfiguration, m m?

Du installerar hårddiskvaggor med indikator / LED för trasig disk. Hårdvaru-RAIDen pratar med vaggorna / ”backplane”.

Okomprimerad video tar mkt plats. Är det i stil med någon av Avids codecs du ska köra med eller? Är det flera som ska jobba, än om bara läsa, mot disken samtidigt? Vad har du för nät?

Filsystemet och formatering spelar roll.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Det är också väldigt bra ide att bygga upp det strukturmässigt att vid krångel/haveri att inte hela lagringen försvinner utan det är uppdelat så att bara en begränsad mängd data berörs när det skiter sig på riktigt - och tänk på hur backuphanteringen skall göras, det skiter sig alltid förr eller senare, det är inte ett 'om', utan ett när - i morron eller om 4 år... därför kanske man skall titta lite hur kubernet mfl. molnlösningar arbetar så att en "single point of failure" inte släcker allt du har och får all din lagring att bli korrupt och mycket svårräddningsbar.

- bygger man lagring kring ZFS så förutsätter det också att man har ofta uppdaterad backup då när ZFS skiter sig så är det dåligt med verktyg och program att rädda ut data i frisk form. Detta är känt med ZFS sedan länge, det har viss tålighet, ganska mycket till och med, men när det skiter sig så skiter det kungligt och det är inte mycket att ta rätt på efteråt. ...och använd ECC-minne i dina servrar och om SSD används för ZIL och L2ARC - se till att de är av server-klass då om de skiter sig där så är det på samma nivå som få minnesfel i RAM-minnet och med stor sannolikhet förlorat dina data.

och varför all detta kravhöjning med både ECC-minne och serverSSD (och helst NL-E-Diskar av SAS-modell) gentemot en soffice-NAS på 10-20 TB som mest - jo, du hanterar 10-50 ggr mer data än normalt - din 'träffyta' för fel är större och felen kommer tidigare.

---

500 TB är så mycket data att man kan överväga bandbackup typ LTO8 och bandrobot, nu vet jag inte riktigt aktiviteterna på just denna plan och kostnader men gissar att det är lättare att få tag på bandrobot för LTO-kassetter än något motsvarar att hantera 3.5"-diskar. - för backup i någon form behöver du oavsett då en RAID-lösning är ingen backup - bara tillgänglighet, och också kan angripas av skadlig mjukvara förutom rena HW-fel och inte minst användarfel.

Det enda säkra datat är det som ligger oanslutet off-line - oavsett om det är lösa diskar/USB-diskar eller bandkassetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag vill ha enormt med lagring för att ha mycket med filmer och TV serier i okomprimerat format 4K och BluRay. Detta kommer vara i privat miljö i Windows 11 och vill ha en enda stort ställe och lagra det. Har aldrig haft sån stor projekt och vill gärna veta och lära mig hur jag ska på så bra sätt att hantera detta. Vill kunna kryptera det med VeraCrypt också. Uppskattar alla svar och är tacksam för det.

Varför vill man kryptera tv-serier o blu-ray? Blir det fel på nyckelhanteringen kan man förlora allt.

Du kommer också vilja ha backup på allt... så räkna med minst lika många ytterligare diskar till det.

Själv byggde jag min första RAID6 år 2003 med 8 x 185 GB diskar i array + en boot disk. Mjukvaru-raid med mdadm då det inte fanns så mycket annat att välja på på den tiden. Har fungerat bra så fortsatt med det.

Permalänk
Medlem

Vad heter RAID 60 i TrueNAS Raidz? Hur många diskar har man råd att förlora i RAID 60? Om man vill få ut så mycket lagring som möjligt går det att köra 48 diskar i en enda RAID 60? Jag vill få ut så mycket som möjligt lagring. Jag kan alltid få tillbaka allt om jag förlorar allt. Jag kommer ha backup på annat håll

Vilka hastigheter kan man få i RAID60 med TrueNAS? Hur mountar man den den krypterade RAID lagringen i TrueNAS?

När man lagt till nya diskar efter trasiga diskar. Vad exakt gör man då så det läggs till resten av diskarna i RAID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Vad heter RAID 60 i TrueNAS Raidz? Hur många diskar har man råd att förlora i RAID 60? Om man vill få ut så mycket lagring som möjligt går det att köra 48 diskar i en enda RAID 60? Jag vill få ut så mycket som möjligt lagring. Jag kan alltid få tillbaka allt om jag förlorar allt. Jag kommer ha backup på annat håll

Du verkar inte riktigt förstått vad raid60 är. Raid60 är att du gör en raid av flera raid6 grupper (nested raid). Detta pga att det finns en de problematik i att ha allt för många diskar i en raid6/raidz2. Så hur många diskar du kan förlora bestäms av antalet grupper raid6/raidz2 du väljer att använda. Så delar du in 48 disk i tre så kommer varje grupp innehålla 16 diskar, du kan då tappa två diskar per grupp utan att förlora data (dvs sex diskar totalt). Och som jag redan skrivit så använder TrueNAS/ZFS vdevs för att uppnå samma sak som nested raid, så du skapar flera Raidz2 grupper och lägger till samma pool. Det kan också vara smidigare i jämförelse mot en enda stor grupp när det kommer till hur du ska växa din lagring, för du kan inte lägga till disk i en grupp i efterhand. Men om du nu vill köra allt i en korg, så kanske Raidz3 hade vart värt att kolla på också (det är tre diskar i paritet), för dina endamål kan du säkert köra med 24 diskar i en grupp utan att det är allt för wild n crazy.

Det ser alltså ut såhär om du behöver en visuell representation eller i TrueNAS/ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Du verkar inte riktigt förstått vad raid60 är. Raid60 är att du gör en raid av flera raid6 grupper (nested raid). Detta pga att det finns en de problematik i att ha allt för många diskar i en raid6/raidz2. Så hur många diskar du kan förlora bestäms av antalet grupper raid6/raidz2 du väljer att använda. Så delar du in 48 disk i tre så kommer varje grupp innehålla 16 diskar, du kan då tappa två diskar per grupp utan att förlora data (dvs sex diskar totalt). Och som jag redan skrivit så använder TrueNAS/ZFS vdevs för att uppnå samma sak som nested raid, så du skapar flera Raidz2 grupper och lägger till samma pool. Det kan också vara smidigare i jämförelse mot en enda stor grupp när det kommer till hur du ska växa din lagring, för du kan inte lägga till disk i en grupp i efterhand. Men om du nu vill köra allt i en korg, så kanske Raidz3 hade vart värt att kolla på också (det är tre diskar i paritet), för dina endamål kan du säkert köra med 24 diskar i en grupp utan att det är allt för wild n crazy.

Det ser alltså ut såhär om du behöver en visuell representation eller i TrueNAS/ZFS

Nu hänger jag med. Jag tror jag kör Raidz3 i 2 grupper. Så man kör 24 diskar i en grupp som visar 2 lagring platser i Windows sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Nu hänger jag med. Jag tror jag kör Raidz3 i 2 grupper. Så man kör 24 diskar i en grupp som visar 2 lagring platser i Windows sen?

Så säg att du siktar på att köra 24 diskar initialt, och har utrymme att växa till 48. Då sätter du upp en vdev med en Raidz3 på 24 diskar, när du sedan vill fylla ut med 24 diskar till så lägger du till en ny Raidz3 vdev som du lägger till i samma pool, på så sätt kommer alla diskar vara i samma volym så du slipper ha "2 lagring platser".

Som på bilden jag länka innan, men där är det två stycken vdevs med 6 diskar i raidz2.

Permalänk
Medlem

Om det handlar om så stora datamängder som halv Petabyte så skulle jag också utvärdera objektlagring som kubernet, Ceph mfl. Har inte själv läst på mig detta mer än provat 'minio' och sett konceptet liknande de som används på blackblaze, där man _inte_ byter ut trasiga diskar utan disk-seten körs tills det är under en viss nivå av kvarvarande paritetsdiskar och sedan skrotar man hela disk-setet då om nära hälften av diskarna redan rasat så är det inte många tusen timmar kvar i de som fortfarande fungerar!.

När man har så stora datamängder så måste man bygga efter att saker går sönder och delar faller ifrån - ofta - att det självläker och verifierar sin egna data (oftast med olika hash-värden) och man kan hela tiden utöka volymen.

Visst man kan bygga det på ZFS, kanske unRAID - men jag är rädd att de är ganska mycket glaskanoner - dvs. har bra tålighet till en viss nivå men sedan blir det totalhaveri och inget att rädda.

När man ha så här mycket data så bör enskilda fel i lagringen (tex. en hel VDEV i ZFS försvann av olika orsaker) inte sprida sig till att hela volymen kollapsar och du förlorar all data.

och som sagt - fundera på hur backupper hanteras, de behövs även på en mycket påkostad RAID-lösning...

RAID är inte backup - det är upptid och tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Så säg att du siktar på att köra 24 diskar initialt, och har utrymme att växa till 48. Då sätter du upp en vdev med en Raidz3 på 24 diskar, när du sedan vill fylla ut med 24 diskar till så lägger du till en ny Raidz3 vdev som du lägger till i samma pool, på så sätt kommer alla diskar vara i samma volym så du slipper ha "2 lagring platser".

Som på bilden jag länka innan, men där är det två stycken vdevs med 6 diskar i raidz2.

https://louwrentius.com/static/images/zfs-2vdev.png

Jag förstår. Kan du guida mig hur man skapar Raidz3 vdev från TrueNAS? Har inte möjlighet själv att ladda ned TrueNAS för tillfället.

Permalänk
Medlem

Tips på nåt chassi som rymmer upp till 72 3.5" HDD? Vill inte ha nå chassi som låter som ett flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Tips på nåt chassi som rymmer upp till 72 3.5" HDD? Vill inte ha nå chassi som låter som ett flygplan.

Om du absolut inte måste ha prestandan som du får men raid så kan jag tala gott om Unraid, stödjer dock bara upp typ 30diskar. Ang. chassi så kan du kolla på https://www.45drives.com/ De har chassin med alla möjliga konfigs.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna.

1. Kan man använda vanlig ATX och EATX moderkort?
2. Finns det 24Pin och CPU kontakt?
3. Hur kopplar man alla HDD till moderkortet?
4. Kan man installera CPU kylaren Noctua NH-D15
5. Kan vanliga personer köpa detta eller är det bara företag som gäller?
6. Har ni tips på liknande eller bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag hittade denna.

1. Kan man använda vanlig ATX och EATX moderkort?
2. Finns det 24Pin och CPU kontakt?
3. Hur kopplar man alla HDD till moderkortet?
4. Kan man installera CPU kylaren Noctua NH-D15
5. Kan vanliga personer köpa detta eller är det bara företag som gäller?
6. Har ni tips på liknande eller bättre?

Jag tycker du ska titta på dessa filmer så du förstår vad projektet innebär - till att börja med.
Att ha lösningar för att få RAID eller backup är en sak. Att praktisera det i verkligheten är en annan.

Känns som att du på dina frågor (speciellt 3 och 5) inte riktigt förstår vad du gör. Även om du vet hur man sätter upp en RAID, eller bara sån enkel sak som att någon här kan sätta upp den åt dig, så måste du fortfarande förstå skillnaden mellan några diskar i en RAID typ 4 till 6 stycken mot att köra 15+ diskar.

Eftersom du bygger en helt annan struktur avsedd för en helt annan skalning så är det inte samma sak som att ha moderkort med 6-8 diskar med RAID på. En sak du måste träna på är att hantera när det går fel, för det kommer det att göra, någon gång framöver.

Att ett kort eller en disk går sönder är det enklaste felet att laga. Bara byt ut och ta tillbaka från en backup ... MEN att få tillbaka din fungerade RAID är meckigare än så. Det är inte återkopieringen från en backup som tar tid, det är strukturen och ombyggnaden som tar tid och kostar din stress, energi och tid.

Några frågor du ska ställa till dig själv.
Är server och RAID separata? OS och lagring i samma RAID är rent H-E när det brakar.
Använder jag ett GUI eller ett CLI för att sätta upp?
Kan jag köra från CLI om det inte fungerar från GUI / webbaserat?
Hur kan jag boota från USB och reparera därifrån?
Hur håller jag reda på vad jag gör?
Ska jag bokföra internt eller externt, eller båda?

Det här är som att kunna ett recept. Kan du göra en pannkakssmet och steka pannkakor, Kanelbullar eller en filé Oskar utan titta på ett recept? Resultatet här är att det måste se lika dant ut varje gång. Kanelbullar får variera lite i storlek och form. En RAID-uppsättning däremot...

NEW SERVER! 150TB server install with Linus!

INSTALLING THE PETABYTE - Server Room Upgrade Vlog

Petabyte Project is FULL! Time to upgrade...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Mycket frågor i denna tråden.

Köp denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011244466/diskstation-ds24...

och 24 st 18 TB diskar så lär du klara dig ett tag

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Eftersom du har backup på annat ställe så tänker jag såhär:
Kör flera set om 8 diskar raidz2 så räcker det rätt gott och du kommer förmodligen klara
dig fint utan att tappa något. Då kan ju 2 diskar på varje 8 gå utan att du förlorar något.
Agerar du snabbt med att ersätta trasiga diskar så kan du vara lugnt.
TrueNAS och ECC minne räcker till detta.
Tänk bara på att när du fyller allt och behöver utöka utrymme men inte har fysisk plats
så måste du byta ut alla diskar i ett set (8 disk, en i taget eller 2 om du är busig).
Först när du bytt ut alla 8 så kan du expandera hela volymen och nyttja mer utrymme.

/S

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Mycket frågor i denna tråden.

Köp denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011244466/diskstation-ds24...

och 24 st 18 TB diskar så lär du klara dig ett tag

Varför ska hen köpa 24 stycken diskar när NAS-en bara tar 12 stycken?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför ska hen köpa 24 stycken diskar när NAS-en bara tar 12 stycken?

Skrev fel, menar 12

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Sötast

Har nog aldrig i mitt liv rekommenderat en bluray spelare förut, men att lägga runt 100.000kr för att lagra lite film låter rätt galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har nog aldrig i mitt liv rekommenderat en bluray spelare förut, men att lägga runt 100.000kr för att lagra lite film låter rätt galet

Ja det är lite åt det extrema hållet.
Siktar man på 72st diskar så får man vara beredd att underhållet kommer kosta en del.
Plus att elen inte är helt gratis idag så blir det en tusing på räkningen i månaden där också

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att man läser igenom guiden som finns på denna sida innan man sätter igång med ZFS.

https://www.truenas.com/community/resources/introduction-to-z...

Här finns en enklare introduktion:

https://www.servethehome.com/an-introduction-to-zfs-a-place-t...

Tidigare inlägg i tråden har berört viktiga saker, som att man inte kan lägga till diskar i en vdev, men det är bra att skaffa sig en grundläggande förståelse för helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Jag hittade denna.

1. Kan man använda vanlig ATX och EATX moderkort?
2. Finns det 24Pin och CPU kontakt?
3. Hur kopplar man alla HDD till moderkortet?
4. Kan man installera CPU kylaren Noctua NH-D15
5. Kan vanliga personer köpa detta eller är det bara företag som gäller?
6. Har ni tips på liknande eller bättre?

Har du hittat någon lösning på vad du ska använda framöver? Vad för låda samt os blir det?

Kan ju vara av intresse för andra att få reda på vad du kommit fram till..