Permalänk
Medlem

Terminalglasögon

Hej jag funderar skaffa terminalglasögon. Jag tänkte fråga huruvida bluecut(blåljusskydd) fungerar och om de ens är bra om man spelar tillexempel csgo och spel där man behöver va på alerten. Man har ju hört något om sömnproblem med blåljus och om de gör att man presterar sämre kommer jag ju inte använda dem.

Jag undrar även om de förändrar färgerna som man ser på sin skärm?

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ripan_:

Hej jag funderar skaffa terminalglasögon. Jag tänkte fråga huruvida bluecut(blåljusskydd) fungerar och om de ens är bra om man spelar tillexempel csgo och spel där man behöver va på alerten. Man har ju hört något om sömnproblem med blåljus och om de gör att man presterar sämre kommer jag ju inte använda dem.

Jag undrar även om de förändrar färgerna som man ser på sin skärm?

Blåfilter gör nog vare sig till eller ifrån men beroende på hur filtret skär kommer det påverka färgåtergivningen. Mest en fråga för den som arbetar med färg snarare än den generella upplevelsen. Om inte glasögonen är gula då förstås.

Annars är detta mest så att optikerna försöker få tjäna lite extra på något som gärna lindas in som en påstådd hälsoeffekt vilket det saknas evidens för. Sömnproblem har funnits i alla tider. Får du svårt att sova lär det knappast bero på att du saknade blåfilter i dina nya terminalglasögon.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

Man har ju hört något om sömnproblem med blåljus och om de gör att man presterar sämre kommer jag ju inte använda dem.
Jag undrar även om de förändrar färgerna som man ser på sin skärm?
Mvh

Ser du blåljus brukar det betyda att räddningstjänsten är i närheten och det kan ge sömnproblem. Att du skulle prestera sämre av att ha blåljusfilter beror på vad du gör, behöver du se färger på ett naturligt sätt är det inte bra för naturligtvis förändras ditt färgseende om du har färgfilter i glasögonen. För inte så länge sedan var det ju däremot inne att ha blåtonade glas i glasögon men det är en modetrend, den i mitten har dock "blåfilter"

Det viktigaste med terminalglasögon är att korrigera synfel och att hjälpa till att fokusera på rätt avstånd, de kan också ha en svagt förstorande effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Hej jag funderar skaffa terminalglasögon. Jag tänkte fråga huruvida bluecut(blåljusskydd) fungerar och om de ens är bra om man spelar tillexempel csgo och spel där man behöver va på alerten. Man har ju hört något om sömnproblem med blåljus och om de gör att man presterar sämre kommer jag ju inte använda dem.

Jag undrar även om de förändrar färgerna som man ser på sin skärm?

Mvh

Ett hett tips är fråga en optiker, du har enligt lag rätt till terminalglasögon om du i arbetet sitter framför en dataskärm mer än 1 timme om dagen.

Jag själv har nu bokat undersökning och rekvision via jobbet, modell på bågen bekostas upp till 400kr och utöver får jag lägga till själv.

Är 37 år och känner fokus inte riktigt finns där med egna ögon. Edit "Lirar Apex Legends som har betydligt mer inputs på skärmen än CS"

Gällande ljus osv så ska linsen bryta av våglängden av ljuset från skärmen, hör med optikern om gaming för det finns speciella glas för det ändamålet med.

Edit "Om du ska köpa terminalglas för att prestera bättre så är du helt ute och cyklar..." det är hälsan som är prioritet med terminalglas.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

Ett hett tips är fråga en optiker, du har enligt lag rätt till terminalglasögon om du i arbetet sitter framför en dataskärm mer än 1 timme om dagen.

Jag själv har nu bokat undersökning och rekvision via jobbet, modell på bågen bekostas upp till 400kr och utöver får jag lägga till själv.

Är 37 år och känner fokus inte riktigt finns där med egna ögon. Edit "Lirar Apex Legends som har betydligt mer inputs på skärmen än CS"

Gällande ljus osv så ska linsen bryta av våglängden av ljuset från skärmen, hör med optikern om gaming för det finns speciella glas för det ändamålet med.

Edit "Om du ska köpa terminalglas för att prestera bättre så är du helt ute och cyklar..." det är hälsan som är prioritet med terminalglas.

Klart att de kan förbättra prestationen om man inte blir trött i ögonen fort. Men känns som att de kanske är bättre o hoppa över bluecut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Blåfilter gör nog vare sig till eller ifrån men beroende på hur filtret skär kommer det påverka färgåtergivningen. Mest en fråga för den som arbetar med färg snarare än den generella upplevelsen. Om inte glasögonen är gula då förstås.

Annars är detta mest så att optikerna försöker få tjäna lite extra på något som gärna lindas in som en påstådd hälsoeffekt vilket det saknas evidens för. Sömnproblem har funnits i alla tider. Får du svårt att sova lär det knappast bero på att du saknade blåfilter i dina nya terminalglasögon.

Är de svårt o sova eller att man sover dåligt? För svårt o somna har jag icke.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ripan_:

Är de svårt o sova eller att man sover dåligt? För svårt o somna har jag icke.

Terminalglasögonen – med eller utan blåfilter – kommer inte ha något effekt på din sömn.

Permalänk
Medlem

Är alla med en liten förstoring? Känns som att de kunde vara bra. Men historien har bevisat att jag ofta tänker så om saker men sen har de varit dåligt av andra anledningar jag inte kunnat tänka mig innan jag köper saken ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Är alla med en liten förstoring? Känns som att de kunde vara bra. Men historien har bevisat att jag ofta tänker så om saker men sen har de varit dåligt av andra anledningar jag inte kunnat tänka mig innan jag köper saken ifråga.

Vad terminalglasögon egentligen är har jag förstått skiljer sig en del beroende på vad man har för synfel helt enkelt. Är du närsynt är dina vanliga glasögon ofta för starka. Översynt så är de för svaga eftersom de är anpassade för ett kortare läsavstånd än vad du har bildskärmen på. Har du progressiva glas så är läsdelen för lågt placerad vilket gör att du måste böja bak huvudet när du tittar på en bildskärm.

Så, för alla som sitter timtal om dagarna framför en skärm är det ganska bra att fixa.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Lego Master

Also, blåljusfilter finns i Windows nuförtiden. Eller som tredjepartsappar. Går att styra på time of day, så den minskar mängden blått ljus efter solnedgång, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

Är alla med en liten förstoring? Känns som att de kunde vara bra. Men historien har bevisat att jag ofta tänker så om saker men sen har de varit dåligt av andra anledningar jag inte kunnat tänka mig innan jag köper saken ifråga.

Nej förstoring eller inte går att välja, det är något du säkert något optikern kan hjälpa dig med att testa men det är nått många uppskattar både för terminalglasögon och läsglasögon..
Terminalglasögon är också nått arbetsgivaren ska stå för och inget du själv skaffar om det inte är för hemmabruk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej förstoring eller inte går att välja, det är något du säkert något optikern kan hjälpa dig med att testa men det är nått många uppskattar både för terminalglasögon och läsglasögon..
Terminalglasögon är också nått arbetsgivaren ska stå för och inget du själv skaffar om det inte är för hemmabruk.

Är de något som bara finns i Sverige? Hittar inte de engelsk namnet. Provade söka rakt av men hittade inte alls lika mycket som svenska sidor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ripan_:

Är de något som bara finns i Sverige? Hittar inte de engelsk namnet. Provade söka rakt av men hittade inte alls lika mycket som svenska sidor.

Nej, de kallas computer glasses på engelska men de är kanske inte lika vanliga utomlands för jag tror att man oftast måste köpa dem själv i de flesta länder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte varför du envisas fråga här, när det är en optiker du ska vända dig till.

Vad du har för eventuellt brytningsfel är något en synundersökning ger svar på, varpå optikern ger dig recept på eventuell styrka -/+ värde.

För jag antar att ingen av de som svarat är leg. optiker.
Inte jag heller utan hänvisar till optiker.

Även en optiker kommer hänvisa dig att genomföra en synundersökning först...

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB