Pricerunner: "Var fjärde reapris är bluff"

Permalänk
Melding Plague

Pricerunner: "Var fjärde reapris är bluff"

I syfte att ta igen förlorade marginaler lurar svenska återförsäljare sina kunder med falska kampanjpriser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och med tanke på att inga företag straffas kommer det fortsätta som alltid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Då Pricerunner sitter på denna kompetens, skulle det då gå att flagga för "eventuell reabluff" vid varor med misstänkt prisutveckling?

På sällanköpsvaror är det lätt som kund att bli lurad. Prishistorik hjälper mycket. Köpte tvättmaskin för ett par år sedan. Rekommenderat pris från tillverkaren, typ 10990. Ordinarie pris i butik ca 7990. Låg ofta på rea kring 6000. Tack vare prishistorik kunde jag få en pling när den sänkts, nypa den för kring 5300 med hemkörning, installation och 5 års garanti. (Men just det kanske var prisjakt, kommer inte ihåg)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det inte är högre.
Väldigt mycket som är samma reapris som det är var och varannan vecka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Folk är idioter. Vissa köper smartphones för över 10 000kr och när de står där i butiken så kan de ej googla på varan, för moderniteter som internet har de aldrig hört talas om. Jag känner folk som är superduktiga på att finkamma tradera efter saker. Men deras förmåga är obefintlig att göra en enda googlesökning på samma produkt och se att produkten från en butik som de ofta handlar i är billigare sprillans ny.

Så för oss vanliga så handlar det främst om att man köper saker som man annars inte hade gjort. Man kanske också i panik inte granskade produkten tillräckligt noggrant och fick tänka till. Men själva priset har man väldigt bra koll på just den varan.
Problemet är dock att produkten är sällsynt och man har svårt att jämföra priset med annat.

Jag själv har handlat väldigt mycket på olika reor och sparat pengar på detta. Sedan har jag väl handlat onödig skit också så det skulle kunna ta ut sig. Skillnaden är dock nu att jag för ungefär samma kostnad som om jag inte använder rean också har en massa roliga saker som jag skulle kunna använda om jag bara fick tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har handlat väldigt mycket på olika reor och sparat pengar på detta. Sedan har jag väl handlat onödig skit också så det skulle kunna ta ut sig. Skillnaden är dock nu att jag för ungefär samma kostnad som inte använder rean har en massa roliga saker som jag skulle kunna använda om jag fick tid.

Det här en underbart klockren summering av min erfarenhet av reashopping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Då Pricerunner sitter på denna kompetens, skulle det då gå att flagga för "eventuell reabluff" vid varor med misstänkt prisutveckling?

På sällanköpsvaror är det lätt som kund att bli lurad. Prishistorik hjälper mycket. Köpte tvättmaskin för ett par år sedan. Rekommenderat pris från tillverkaren, typ 10990. Ordinarie pris i butik ca 7990. Låg ofta på rea kring 6000. Tack vare prishistorik kunde jag få en pling när den sänkts, nypa den för kring 5300 med hemkörning, installation och 5 års garanti. (Men just det kanske var prisjakt, kommer inte ihåg)

Det skulle absolut gå att göra så från Pricerunner / prisjakts sida. Men de tjänar ju pengar på att butikerna betalar för att listas där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Säger Pricerunner som numera ägs av CDON, mästare på bluffreor.

Edit: Klarna var det visst som hade köpt upp dem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kollar alltid Prisjakt oavsett. Jag är förvånad att det bara är 50%

Permalänk
Inaktiv

Detta har de ju pysslat med sedan urminnes tider.. när de började införa mellandagsrea osv

Webbhallen kör denna bluffen oxå genom att höja priserna innan rea
Jag köpte en trådlös mus för 1½ kanske 2månader sedan.. Den har de kvar fortfarande https://www.webhallen.com/se/product/269443-Logitech-MX-Anywh...
När jag köpte den kostade den 549kr(ordinarie pris, ej rabatterad då, för den kosta 499 månaden tidigare).. De har alltså höjt den med 100kr inför blackfriday

Permalänk
Medlem

Knepet är att tänka bort "Rea", "Du sparar xxx kr" och oftast "ord pris" och istället antingen fundera på om det är ett vettigt pris eller gå direkt till Prisjakt.

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att veta mer om Pricerunners metodologi, "höjts med minst 10 procent efter sommaren och sedan sänkts med minst 5 procent veckan innan" säger inte så mycket. Räknar de snittpriset eller kvalar alla produkter som haft minst en prishöjning och en prissänkning inom de relevanta perioderna in? Med tanke på hur många inte förstår att priset på många produkter fluktuerar (i högre eller lägre grad) över tid blir det väldigt många som tror sig se detta beteende i fall där det inte alls existerar. Det torde bli lättare att komma till rätta med den här typen av fusk om man är saklig och har väl underbyggd kritik.
Solklara exempel där priser höjs innan en kampanj för att sedan markeras som nedsatta är ofta rätt enkla att se, men det blir svårare med produkter som frekvent kampanjas ut - är det då fusk att inkludera en sådan återigen nedsatt produkt som del av en kampanj? Snittpriset blir ett rätt relevant verktyg då, men att ta fram ett sådant underlag kräver naturligtvis betydligt mycket mer arbete.

Skrivet av anon309108:

Webbhallen kör denna bluffen oxå genom att höja priserna innan rea
Jag köpte en trådlös mus för 1½ kanske 2månader sedan.. Den har de kvar fortfarande https://www.webhallen.com/se/product/269443-Logitech-MX-Anywh...
När jag köpte den kostade den 549kr(ordinarie pris, ej rabatterad då).. De har alltså höjt den med 100kr inför blackfriday

Problemet gäller produkter som anges säljas till kampanjpris men det nedsatta priset inte egentligen är nedsatt sett till prishistoriken. Musen du tar som exempel är (i dagsläget) inte del av någon kampanj så du kan inte använda den som exempel på något fulspel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Problemet gäller produkter som anges säljas till kampanjpris men det nedsatta priset inte egentligen är nedsatt sett till prishistoriken. Musen du tar som exempel är (i dagsläget) inte del av någon kampanj så du kan inte använda den som exempel på något fulspel.

Det återstår att se.. det kommer en julrea o mellandagsrea oxå.
Sedan är det ju konstigt att de höjer priset på en produkt som börjar bli äldre... oftast är det dyrast när de kommer ut som nyhet o sedan dalar priset tills den dagen den försvinner ur sortimentet.
Edit.Kikar man på pricerunner ska den kosta 539 på webhallen just nu.
edit2 den för 539 finns inte samt den var svart en för 555 i svart fanns på 1 ställe
Länken jag använde först var den jag köpte för 549 så länken var den samma, men priset ändrat.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gender Bender:

Säger Pricerunner som numera ägs av CDON, mästare på bluffreor.

De ägs av Klarna, inte CDON

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det återstår att se.. det kommer en julrea o mellandagsrea oxå.

Visst återstår det att se, men du försöker exemplifiera någonting som inte återspeglas i ditt exempel. Man kan hitta på precis vad som helst och säga att "Aaah det stämde visst inte just nu, men det kanske det kommer göra senare!" men det drar undan mattan för en saklig diskussion och ett vettigt försök att komma tillrätta med det faktiska problemet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De ägs av Klarna, inte CDON

Så kanske det var. Fel av mig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Visst återstår det att se, men du försöker exemplifiera någonting som inte återspeglas i ditt exempel. Man kan hitta på precis vad som helst och säga att "Aaah det stämde visst inte just nu, men det kanske det kommer göra senare!" men det drar undan mattan för en saklig diskussion och ett vettigt försök att komma tillrätta med det faktiska problemet.

Om du såg så skrev jag Citat: Detta har de ju pysslat med sedan urminnes tider.. när de började införa mellandagsrea osv
Det vill säga 80talet var det väl de började införa rea jippon.. så det var innan internet.
Jag har aldrig lusläst listor över produkter som kommer reas ut i förväg, då de oftast sätter olistade produkter som rea oxå.
Men vi kan ju tagga @Webhallen så kan vi se om de kan svara på varför de höjt priset på produkten med 100kr

Permalänk
Medlem

Köper aldrig något utan att kolla Prisjakt eller Pricerunner. Sedan kan man ju betala extra för att slippa vänta

Permalänk
Medlem

kolla alltid prisjakt/pricerunner och kolla prishistoriksgraferna för att se vilket pris varan legat på tidigare och hur den har ändrats över tid

Permalänk
Medlem

Inget nytt. Lockpriser kallas det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Finns en massa som är nedsatta till ett pris man aldrig hade sett utan black friday.
Dessa undersökningar är bra för folk som känner någon slags press av att shoppa under rean. Har man koll på nyckelprodukter så kan man göra riktigt bra kapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inget nytt. Lockpriser kallas det

Presis vad jag skulle skriva!
En rutten branch men så har det alltid varit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inget nytt. Lockpriser kallas det

Nej, ett lockpris är ett lågt pris på en vara satt med avsikt att locka kunder till butiken för att möjliggöra mer- och uppförsäljning av andra varor. Ett lockpris är ofta satt så att butiken går utan vinst eller till och med back på varan.

Det här gäller fusk med priser för att lura kunder tro att priset är lägre än ordinariepris när det i själva verket inte är det. Lockpriser är lagliga, prisfusk som avses i artikeln är det inte.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man göra? I sådant debattklimat vi har nu i samhället är det ju en väldig vurm för företag, även från folk som inte har företag själva, så skulle man föreslå någon form av reglering skulle genast vissa komma med saker som "Nej, staten ska inte lägga sig i hur företag prissätter sina produkter. Gillar man inte så är det bara att låta bli att köpa", så det känns tyvärr som att det här kommer pågå i en evighet. Miljoner människor kommer fortsätta att bli blåsta varje år för att det är så himla viktigt med ett "företagsvänligt klimat".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, ett lockpris är ett lågt pris på en vara satt med avsikt att locka kunder till butiken för att möjliggöra mer- och uppförsäljning av andra varor. Ett lockpris är ofta satt så att butiken går utan vinst eller till och med back på varan.

Det här gäller fusk med priser för att lura kunder tro att priset är lägre än ordinariepris när det i själva verket inte är det. Lockpriser är lagliga, prisfusk som avses i artikeln är det inte.

Nästan samma sak annat utförande, syftet är desamma att sälja andra varor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Icket förvånande. Företagen gör vad som helst för att sälja. Vi ska vara tacksamma över att vi har ett så starkt konsumentskydd i Sverige och i Europa som faktiskt ger oss ett visst skydd för företagens knep. I USA kan det vara helt galna saker de håller på med och samma sak i Asien. Vi hade en butik här i uppsala som ALLTID hade 50-70% rabattskyltar ute. Anmälde dem och nu har de tagit bort skyltarna

Permalänk
Webhallen
Skrivet av anon309108:

Om du såg så skrev jag Citat: Detta har de ju pysslat med sedan urminnes tider.. när de började införa mellandagsrea osv
Det vill säga 80talet var det väl de började införa rea jippon.. så det var innan internet.
Jag har aldrig lusläst listor över produkter som kommer reas ut i förväg, då de oftast sätter olistade produkter som rea oxå.
Men vi kan ju tagga @Webhallen så kan vi se om de kan svara på varför de höjt priset på produkten med 100kr

Vänta nu lite, bromsa hästarna och pausa musiken, låt mig försöka reda ut detta.

Du anklagar oss för att bluffas för att vi sålde en mus för 549 utan kampanj till dig för 1-2 månader sedan, och nu säljer vi musen (inte på kampanj) för 649 kr och den är inte med i vår BF kampanj. Har jag förstått detta rätt?

Har faktiskt inget bra svar på detta, vi har höjt/sänkt priset på massa produkter av olika orsaker och att höja priser medvetet inför kampanjer är olagligt.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Shit vad det gnälls i denna tråden.
Anledningar till att saker kan ha höjts/sänkts i pris:
1. Växelkursändringar.
2. Kampanjer från tillverkarna som verkar via återförsäljarna.
3. Tillgångsförändringar. Denna är den stora anledningen. Har haft 50elva artiklar om att det är brist på si och så. Att det där transportfartyget fastnade i suezkanalen har fortfarande efterverkningar på hela fraktindustrin.

Permalänk
Medlem

100% av Pricerunners notifieringar är bluff. Enbart idag har jag fått två stycket och varje gång när jag har tryckt på dem så kommer jag in i appen, men produkten som notifieringen länkade till fanns inte.