Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem

Beställde precis en series x på Mediamarkt. In och kolla!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av MacMacarus:

Om man vill få tag i en series X innan jul, vart är störst chans till det?

Yep finns på mediamarkt just nu!

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-series-x...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Hur ofta kraschade den? Kraschade den oavsett spel? Berätta gärna mer.

I snitt 2-3 gånger / timmen kunde den krascha, det var oftast bara att spelen krascha och man kom ut till dashboard men det hände även att hela konsolen dog så att man fick starta den igen. Jag hade problem med allt från Yakuza: Like a Dragon, Fallen Order, Halo Infinite, BF2042 och Doom Eternal. Lustigt nog så klarade jag hela Call of the Sea utan en enda krasch och jag lyckades även få in ett par timmar på raken när jag spelade Children of Morta.

Det är kanske långsökt men det känns som alla grafiskt tunga spel är dem som kraschar, medans 2d indie och liknande klarar sig rätt bra.

Jag testade allt från att rensa cache, starta om den, fabriksåterställa(inkl ta bort spel m.m) och städade den så gott det går, men inget hjälpte.

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Tack för infon, men jag hann inte =/

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla i kalendern vilket år det var, men nej, står fortfarande 2021. Seriöst, Microsoft skickar med två icke laddningsbara AA-batterier..?

Kan jag ens ladda två laddningsbara AA i kontrollen, via USB-C, eller måste jag köpa Microsofts chargekit? (Som dock verkar ännu svårare än själva konsolen att få tag i...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Var tvungen att kolla i kalendern vilket år det var, men nej, står fortfarande 2021. Seriöst, Microsoft skickar med två icke laddningsbara AA-batterier..?

Kan jag ens ladda två laddningsbara AA i kontrollen, via USB-C, eller måste jag köpa Microsofts chargekit? (Som dock verkar ännu svårare än själva konsolen att få tag i...)

Du har rätt! Kalendern säger 2021 och du har fortfarande inte köpt laddare och laddningsbara batterier?

Nej, du kan inte ladda via kontrollen utan får använda t.ex. den alldeles utmärkta (men fula) laddaren STENKOL och använda batterierna LADDA (2450 mAh) eller LADDA (1900 mAh).

Galet billiga batterier som fungerar till mer än bara Xbox-kontroller och är bland dom absolut bästa i världen!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nej.

Köp vanliga uppladdningsbara batterier bara.

IKEA har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Nej, AA batterier kan inte laddas i handkontrollen. Men att byta mot ett nytt par laddade går fortare än att ladda playncharge batteriet. 🙂

Sen finns ju tredjeparts lösningar som kan vara rätt smidigare med en docka att ladda kontrollen i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har rätt! Kalendern säger 2021 och du har fortfarande inte köpt laddare och laddningsbara batterier?

Nej, du kan inte ladda via kontrollen utan får använda t.ex. den alldeles utmärkta (men fula) laddaren STENKOL och använda batterierna LADDA (2450 mAh) eller LADDA (1900 mAh).

Galet billiga batterier som fungerar till mer än bara Xbox-kontroller och är bland dom absolut bästa i världen!

Sett andra nämna att IKEAs batterier antagligen är samma som Eneloop Pro, så tack för det tipset, får nog bli några sådana. Och jo, jag har en hög gamla laddningsbara batterier i olika skick, men att behöva börja använda sådana igen tycker jag känns som ett stort steg tillbaka jämfört med PS4:an eller Switchen där man bara kopplar in sladden ibland och inte tänker mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Sett andra nämna att IKEAs batterier antagligen är samma som Eneloop Pro, så tack för det tipset, får nog bli några sådana.

Och jo, jag har en hög gamla laddningsbara batterier i olika skick, men att behöva börja använda sådana igen tycker jag känns som ett stort steg tillbaka jämfört med PS4:an eller Switchen där man bara kopplar in sladden ibland och inte tänker mer på det.

Yes, IKEA har bland världens bästa batterier så man bör helt klart använda dom till var och varannat.

Jag tycker tvärtom. Min PS5-kontroll har bara några timmars speltid och behöver i princip laddas efter var eller varannan spelsession på någon timme eller tre om jag ska vara säker på att nästa session inte blir avbruten pga. dåligt batteri. Min Xbox Series X-kontroll med IKEA-batterier, däremot, klarar säkerligen närmare 5x eller mer innan det börjar bli dags att byta batteri. Och då byter man batteri med full styrka. Med PS5 måste jag koppla in sladden som är för kort - eller med sladden som är tillräckligt lång men... med en sladd hängandes när jag spelar. Vem spelar med sladd 2021?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Yes, IKEA har bland världens bästa batterier så man bör helt klart använda dom till var och varannat.

Jag tycker tvärtom. Min PS5-kontroll har bara några timmars speltid och behöver i princip laddas efter var eller varannan spelsession på någon timme eller tre om jag ska vara säker på att nästa session inte blir avbruten pga. dåligt batteri. Min Xbox Series X-kontroll med IKEA-batterier, däremot, klarar säkerligen närmare 5x eller mer innan det börjar bli dags att byta batteri. Och då byter man batteri med full styrka. Med PS5 måste jag koppla in sladden som är för kort - eller med sladden som är tillräckligt lång men... med en sladd hängandes när jag spelar. Vem spelar med sladd 2021?

Håller med dig helt och hållet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Sett andra nämna att IKEAs batterier antagligen är samma som Eneloop Pro, så tack för det tipset, får nog bli några sådana. Och jo, jag har en hög gamla laddningsbara batterier i olika skick, men att behöva börja använda sådana igen tycker jag känns som ett stort steg tillbaka jämfört med PS4:an eller Switchen där man bara kopplar in sladden ibland och inte tänker mer på det.

Som övriga säger så föredrar jag batterier som går att byta. Det tar inte många sekunder att gå fram till konsolen och plocka ur de fräscha nyladdade batterierna och byta. Jämfört med min gamla PS där batterierna dör efter kanske 20 minuter och behöver laddas i flera timmar och då är man fast med sladden.

Jag har ett play and charge kit till XBone men det batteriet är mycket klenare än vanliga laddningsbara AA och dessutom har man ju hela problemet med att behöva ha en trådad kontroll emellanåt, så det användes några månader men inte sen. Istället har jag fyra uppsättningar batterier till tre kontroller, och en liten USB-ansluten laddare för två batterier som sitter i konsolen. Om batterierna skulle ta slut i två kontroller samtidigt, vilket har hänt typ en gång, så har jag förstås lite vanliga AA liggandes till annat där laddningsbara hade varit slöseri som tillfälligt kan täcka upp.

Permalänk
Medlem

Jag inser att jag är i minoritet här

Skrivet av snajk:

Som övriga säger så föredrar jag batterier som går att byta. Det tar inte många sekunder att gå fram till konsolen och plocka ur de fräscha nyladdade batterierna och byta. Jämfört med min gamla PS där batterierna dör efter kanske 20 minuter och behöver laddas i flera timmar och då är man fast med sladden.

Jag har ett play and charge kit till XBone men det batteriet är mycket klenare än vanliga laddningsbara AA och dessutom har man ju hela problemet med att behöva ha en trådad kontroll emellanåt, så det användes några månader men inte sen. Istället har jag fyra uppsättningar batterier till tre kontroller, och en liten USB-ansluten laddare för två batterier som sitter i konsolen. Om batterierna skulle ta slut i två kontroller samtidigt, vilket har hänt typ en gång, så har jag förstås lite vanliga AA liggandes till annat där laddningsbara hade varit slöseri som tillfälligt kan täcka upp.

Det där låter ju väldigt vettigt, vet du vilken laddare du köpte?

Permalänk

Någon som kör series X med LG C1? Bra priser just nu på den tvn. Känns som det borde vara en bra kombo.

Permalänk
Medlem

När ska Microsoft få tummen ur röven och fixa USB audio?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jaqob:

Jo, den är från Ikea och heter Vinninge. Verkar inte finnas kvar längre dock. Recensionen var väl inte direkt superpositiv heller, så jag kanske borde byta ut den mot något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Personligen har jag en laddare från och en noname laddare ifrån clasOhlsson sämre skit än den tror jag inte går att hitta. Laddare långsamt och stänger av sig nu före batterierna är fulla.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Haft Ps4 sen release och nu Ps5 och har nog aldrig behövt köra med sladden. Hur många timmar i sträck spelar du egentligen då dom har iaf +10tim mellan laddningarna? Inte jättesvårt att sätta dom i stället efter varje session eller koppla in sladden om man nu väljer det. Valde bort utbytbara batterierna i Xboxen efter 2 veckor. Helt värdelöst. Nu kör jag usb-c som jag kopplar tillbaka i kontrollen när jag spelat klart. Har alltid minst 2 kontroller till varje konsol dessutom, vilket alla som spelar i så långa sessioner så batterierna tar slut borde ha kan jag tycka.

Ser inga större problem med någon av lösningarna. PS5ans kontroll är i normalpris något dyrare medans Xboxens får man köpa ett laddkit till för dom som behöver det. I slutändan landar väl dessa ganska lika i pris. Rent miljötänk så är ju ps5an att föredra då inte alla väljer laddbara batterier.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Haft Ps4 sen release och nu Ps5 och har nog aldrig behövt köra med sladden. Hur många timmar i sträck spelar du egentligen då dom har iaf +10tim mellan laddningarna? Inte jättesvårt att sätta dom i stället efter varje session eller koppla in sladden om man nu väljer det. Valde bort utbytbara batterierna i Xboxen efter 2 veckor. Helt värdelöst. Nu kör jag usb-c som jag kopplar tillbaka i kontrollen när jag spelat klart. Har alltid minst 2 kontroller till varje konsol dessutom, vilket alla som spelar i så långa sessioner så batterierna tar slut borde ha kan jag tycka.

Ser inga större problem med någon av lösningarna. PS5ans kontroll är i normalpris något dyrare medans Xboxens får man köpa ett laddkit till för dom som behöver det. I slutändan landar väl dessa ganska lika i pris. Rent miljötänk så är ju ps5an att föredra då inte alla väljer laddbara batterier.

Nja. Interna fasta batterier gör ju att kontrollen är i princip förbrukad när batterierna är körda. Det är inte bra för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja. Interna fasta batterier gör ju att kontrollen är i princip förbrukad när batterierna är körda. Det är inte bra för miljön.

Men hallå, menar du på riktigt att det är bättre att byta 2 nya batterier var 5e dag än att slänga kontrollen efter 3 år då ändå något annat är slitet ändå?

Har säkert förbrukat 15 kontroller med batterier senaste 10 åren och endast 1 av dessa va pga att batteriet av nån anledning stendog efter 2 år. Dom andra har blivit slitna , driftat eller andra bekymmer.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Men hallå, menar du på riktigt att det är bättre att byta 2 nya batterier var 5e dag än att slänga kontrollen efter 3 år då ändå något annat är slitet ändå?

Har säkert förbrukat 15 kontroller med batterier senaste 10 åren och endast 1 av dessa va pga att batteriet av nån anledning stendog efter 2 år. Dom andra har blivit slitna , driftat eller andra bekymmer.

Nej, jag menar förstås laddningsbara AA-batterier. Engångs hade förstås varit sämre på alla sätt, förutom då batteritiden som förstås slår alla kontroller med inbyggda batterier.

Av de kontroller jag har hemma just nu är de enda som inte är användbara de två PS3-kontrollerna jag har, med inbyggda batterier. Då har jag kanske fem trådlösa 360-kontroller som funkar utmärkt (dock känns de rätt svampiga i jämförelse med nyare), fem XBone-kontroller som också funkar som de ska och två Series-kontroller som förstås funkar. Jag har haft två kit till 360 där batterierna knappt håller någon laddning längre och ett till XBone som väl har ungefär nyprestanda men det är för att jag i princip direkt märkte att batteriet inte räckte i närheten av så länge som ett par uppladdningsbara AA och därmed använde jag inte det mer (kitet har ett batteri på 1600 mAh, jämfört med 5000 för två Eneloop, men till och med Ikeas billigare batterier på 2x1000 mAh håller ju bra mycket längre). Inga av de uppladdningsbara AA-batterierna jag har kört på alla dessa har blivit så dåliga att de inte slår speltiden från ens XBone-kitets batteri trots att några av dem är rätt många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Min PS5-kontroll klarar då verkligen inte några 10 timmar spelande och med haptic feedback och triggers så försvinner batteritiden ännu snabbare. Jag har alltid det igång i spel där det stöds.

Läser man noga vad jag skrev så skrev jag att kontrollen "i princip måste laddas var eller varannan gång för att vara säker på att nästa session inte blir avbruten".

Jag stoppar i sladden efter varje spelsession men ibland glömmer man. Hur som helst är jag ändå tvungen att köra med det inbyggda batteriet, medan med Xbox-kontrollerna kan jag välja själv om jag vill använda uppladdningsbara AA-batterier eller ett P&C-kit.

Får jag valet så väljer jag självfallet uppladdningsbara AA-batterier då jag redan har många, så det blir ingen ytterligare kostnad. Dessutom håller en laddning mycket längre. Och när det är slut på kräm i batterierna så finns alltid flera uppsättningar redo att användas.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacMacarus:

Om man vill få tag i en series X innan jul, vart är störst chans till det?

IMO skadar det inte att ha ett fönster i webbläsaren med Series X-produktsidan på Webhallen, Amazon, Mediamarkt m.fl. uppe som du regelbundet uppdaterar. Se till att du är inloggad på hemsidorna med så det går smidigt när du väl är i kassan.

Den här sidan kan vara bra med:
http://gpukollen.ingman.me/

Permalänk
Skrivet av patrik441:

Någon som kör series X med LG C1? Bra priser just nu på den tvn. Känns som det borde vara en bra kombo.

Jag kör med cx och är grymt nöjd. Du kommer vara nöjdare än mig med c1 som har lite bättre panel

Permalänk
Medlem

Min Series X bestämde sig för att ge upp idag. Den stängdes av när jag spela cod och efter det går den inte att starta. När man startar den så tänds lampan och melodin spelar men stänger av sig efter 3 sek 😐. Har googlat och Youtubat men inget funkar , så det blir att skicka in den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre021:

Min Series X bestämde sig för att ge upp idag. Den stängdes av när jag spela cod och efter det går den inte att starta. När man startar den så tänds lampan och melodin spelar men stänger av sig efter 3 sek 😐. Har googlat och Youtubat men inget funkar , så det blir att skicka in den..

Tråkigt att höra!

Dum fråga kanske, men jag antar att du testat att dra ut strömsladden? Testat annat uttag? Hållit inne knappen när du startar den?

Startar fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Tråkigt att höra!

Dum fråga kanske, men jag antar att du testat att dra ut strömsladden? Testat annat uttag? Hållit inne knappen när du startar den?

Startar fläkten?

Har provat allt. Ingenting funkar.

Permalänk
Medlem

Har senaste månaden sneglat på att köpa en konsol. Har tittat då naturligtvis på PS5 eller Xbox series X.
I grunden är jag inte en konsolspelare men just nu känns det som ett jävligt billigt alternativ än att bygga en ny dator (kostar ju en halv förmögenhet).

Nu är det ju typ omöjligt att få tag på någon konsol men vi kan ändå leka med tanken.

Jag har plöjt extrema mängder youtube (ps5 vs xbox x) och konstaterat följande:
Hårdvaran är mer eller mindre lika. För mig som förvisso har en 4k TV från 2019 men utan HdMI 2.1 lär man ju ändå inte få ut max av konsolen ändå.

Handkontrollen på PS5 är mer next gen.

PS5 har mer exklusiva titlar än Xbox ?
Xbox har dock gamepass som är jäkligt bra till skillnad från PS
Xbox har quick resume

Någonstans landade alla recensioner i att allt beror på vilka exklusiva titlar du vill spela.
Jag har kollat på de exkluslva titlarna och kan väl inte riktigt säga att jag dras till någon av spelen...
Möjligtvis att jag skulle kunna tycka att Spider man skulle vara roligt.. sedan såg jag att man jobbar på wolverine som kan vara riktigt grymt.

Men för mig som just nu vill spela lite Fifa, lite Battlefield och någon annat spel (som troligtvis finns på både konsolerna).. vad sjutton ska man köpa?

Ps.. den här TVen har jag... hur pass bra är den egentligen?

https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q70r-65-inch-qled-4k-s...

Permalänk
Medlem

Ska du spela multiplattformspel så köp Xbox.
Vad gäller exklusiva titlar är det en smaksak.
Spel som Ghost of Tsushima och Uncharted hittar man inte på Xbox medan Forza finns inte till PS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Har senaste månaden sneglat på att köpa en konsol. Har tittat då naturligtvis på PS5 eller Xbox series X.
I grunden är jag inte en konsolspelare men just nu känns det som ett jävligt billigt alternativ än att bygga en ny dator (kostar ju en halv förmögenhet).

Nu är det ju typ omöjligt att få tag på någon konsol men vi kan ändå leka med tanken.

Jag har plöjt extrema mängder youtube (ps5 vs xbox x) och konstaterat följande:
Hårdvaran är mer eller mindre lika. För mig som förvisso har en 4k TV från 2019 men utan HdMI 2.1 lär man ju ändå inte få ut max av konsolen ändå.

Handkontrollen på PS5 är mer next gen.

PS5 har mer exklusiva titlar än Xbox ?
Xbox har dock gamepass som är jäkligt bra till skillnad från PS
Xbox har quick resume

Någonstans landade alla recensioner i att allt beror på vilka exklusiva titlar du vill spela.
Jag har kollat på de exkluslva titlarna och kan väl inte riktigt säga att jag dras till någon av spelen...
Möjligtvis att jag skulle kunna tycka att Spider man skulle vara roligt.. sedan såg jag att man jobbar på wolverine som kan vara riktigt grymt.

Men för mig som just nu vill spela lite Fifa, lite Battlefield och någon annat spel (som troligtvis finns på både konsolerna).. vad sjutton ska man köpa?

Ps.. den här TVen har jag... hur pass bra är den egentligen?

https://www.samsung.com/se/tvs/qled-tv/q70r-65-inch-qled-4k-s...

Handlar i mitt tycke om 2 frågor:
-Vad kör majoriteten av dina vänner? Välj det om du gillar online-lir.
-Vilken konsoll har exklusiva titlar som tilltalar?

Spel på båda plattformarna verkar generellt prestera ganska likartat så svårt att säga att någon är kraftfullare än den andra.
Xbox är väl lite tystare än PS5 om du är ljudkänslig(inte så att PS5 låter särskilt högt men ändå).
Vad du än väljer så är ju båda konsollerna trevliga val

Själv kör jag PS5 då jag kört playstation sen -97 men har givetvis spelat mycket Xbox genom åren med och tycker de är trevliga.
Gamepass som finns nu till Xbox ser riktigt trevligt ut jämfört med Sonys motsvarighet.

Största problemet för dig är väl snarare att få tag någon av dem då komponentbristen ser ut att hålla i sig nästa år med

Visa signatur

Bara gammalt skräp...