Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du kan köpa presentkort med 23% rabatt och sedan beställa ps+ för 318 kr.
https://link.getgifted.com/2qef
https://store.playstation.com/sv-se/product/IP9102-NPIA90006_...

Var man tvungen att ladda ner och använda deras app för att ta del av koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Var man tvungen att ladda ner och använda deras app för att ta del av koden?

Ja du får en nedladdningslänk i SMS till appstore. Där samlas rabattkoderna.

Permalänk
Medlem

Returnal
449 kr
-rean slut

Permalänk
Avstängd

Kompisen har köpt sig en PS5:a eller iallafall beställt och blivit lovad den om en vecka eller så. Han är nu ute efter en ratt till den och tänkte kasta ut frågan här bland mina proffsvänner, vilken Logitech ratt är det som gäller till PS5:an. Måste han ha en G923 eller duger det med den äldre G29 eller i värsta fall en G27 som jag sett någon som har fått att funka. Kan krävas en massa extra fix för den kan jag tänka mig.
Han är ingen proffsgamer och vill bara ha en ratt för lite causal gaming så då känns ändå Logitechrattarna som ett bra val.

Någon som kan ge mig ett enkelt svar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

Rykte: PS Plus December 2021 har läckt ut:

- Godfall (PS4/PS5)
- Mortal shell
- Lego DC Supervillains

https://twitter.com/Nibellion/status/1463512826568450065?t=50...

Stämde!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Ganska okej månad då! Blir intressant att se om Mortal Shell får fria PS5 uppgraderingen. Står ju tyvärr bara 'PS4' så kanske blir som med Greedfall, att det inte är någon fri upgrade :/

Permalänk
Medlem

Är inte direkt intresserad av Godfall men tydligen inte originalversionen som ”ges” bort.
https://www.pushsquare.com/news/2021/12/godfalls-ps-plus-vers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Är inte direkt intresserad av Godfall men tydligen inte originalversionen som ”ges” bort.
https://www.pushsquare.com/news/2021/12/godfalls-ps-plus-vers...

Nepp läste det nyss. Förstår det som att själva kampanjen är väck och att man kommer till ”end game” direkt. Trist, blir nästan som ett demo. Får se om jag ens orkar testa

Permalänk
Medlem

Kass månad för PS Plus. Mortal Shell är helt okej om man gillar soulslike men barnspel och Godfall är helt ointressant. Godfall är riktigt dåligt och det här är dessutom en nerbantad skräp-version?

Sista steget innan Godfall blir free-to-play.

Skärpning Sony!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

NYTT RYKTE: Sony planerar en ny tjänst som ska utmana Xbox Game Pass, kodord 'Project Spartacus'

- Ska vara tillgänglig på PS4/5, förväntas till våren
- Ska sammanfoga PS+ och Now
- Tier 1: PS+ fördelar
- Tier 2: Tillgång till utvalda PS4 och PS5 spel
- Tier 3: Tillgång till ett bibliotek av klassiska titlar från bland annat PS1, PS2, PS3 & PSP
- Sony ska fortsätta investera i 'cloud gaming'

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-12-03/playstatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kompisen har köpt sig en PS5:a eller iallafall beställt och blivit lovad den om en vecka eller så. Han är nu ute efter en ratt till den och tänkte kasta ut frågan här bland mina proffsvänner, vilken Logitech ratt är det som gäller till PS5:an. Måste han ha en G923 eller duger det med den äldre G29 eller i värsta fall en G27 som jag sett någon som har fått att funka. Kan krävas en massa extra fix för den kan jag tänka mig.
Han är ingen proffsgamer och vill bara ha en ratt för lite causal gaming så då känns ändå Logitechrattarna som ett bra val.

Någon som kan ge mig ett enkelt svar?

G29 är nog att föredra framför 923 faktiskt. Men jag skulle verkligen rekommendera att titta på fanatecs nya ratt GT DD Pro eller iaf någon thrustmaster istället. Logitech är leksaker, för jag snålade och köpte en g29 och sedan insåg jag att det var rätt bortkastade pengar när man tittade på annat som kostar någon tusenlapp till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

NYTT RYKTE: Sony planerar en ny tjänst som ska utmana Xbox Game Pass, döpt 'Project Spartacus'

- Tier 2: Tillgång till PS4 och utvalda PS5 spel
- Tier 3: Tillgång till ett bibliotek av klassiska titlar från bland annat PS1, PS2, PS3 & PSP

Oh! Sjukt najs! Känns som denna modellen är framtiden så. Men känns som "utvalda" PS5-spel betyder att det inte kommer handla om Day 1-titlar som hos Xbox Game Pass utan spel som redan funnits ute ett tag och redan tjänat Sony/utvecklarna största första kakan. Men så länge utbudet är bra och välfyllt rör inte det mig så mycket i ryggen. Att spela är kul även om det inte är det senaste. Dock borde Tier1 och 2 sammanfogas, precis som Gold ingår i XGP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Oh! Sjukt najs! Känns som denna modellen är framtiden så. Men känns som "utvalda" PS5-spel betyder att det inte kommer handla om Day 1-titlar som hos Xbox Game Pass utan spel som redan funnits ute ett tag och redan tjänat Sony/utvecklarna största första kakan. Men så länge utbudet är bra och välfyllt rör inte det mig så mycket i ryggen. Att spela är kul även om det inte är det senaste. Dock borde Tier1 och 2 sammanfogas, precis som Gold ingår i XGP.

Japp day one kan man nog glömma, vilket är väntat. Playstation släpper ett flertal grymma AAA titlar varje år, man hade förlorat stora summor på att ge bort dessa (Om man inte tar typ 1500/år ). Xbox har också börjat få ut lite med Horizon 5, Halo och nästa år Starfield. Men går inte enligt mig att jämföra Microsofts first party lineup med Sonys just nu.

Jag gissar att de tre tiersen innebär att det kommer finnas typ:

Tier 1 = PS Plus "Basic" - klassiska plus som vi har nu, spela online och några "gratis" spel i månaden,
Tier 2 = PS Plus "Extended" - Allt som "Basic" har, men fler utvalda PS4 & PS5 spel, kanske att Now ingår här?
Tier 3 = PS Plus "Ultra" - Allt från Basic & Extended fast man får tillgång till det klassiska biblioteket.

Namnen kanske inte så bra haha men bara en tanke om hur det kanske ser ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

G29 är nog att föredra framför 923 faktiskt. Men jag skulle verkligen rekommendera att titta på fanatecs nya ratt GT DD Pro eller iaf någon thrustmaster istället. Logitech är leksaker, för jag snålade och köpte en g29 och sedan insåg jag att det var rätt bortkastade pengar när man tittade på annat som kostar någon tusenlapp till.

Tack för svar, skickade det vidare till kompisen så får han kolla vad han satsar på.
Har själv en G27 till PC och PS3 och tycker den funkar ok men inte provat något dyrare och värre.
Kör rallyspel, ETS2 på PC och för länge sen GT5 på PS3.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Entash:

NYTT RYKTE: Sony planerar en ny tjänst som ska utmana Xbox Game Pass, kodord 'Project Spartacus'

- Tier 2: Tillgång till utvalda PS4 och PS5 spel

Hoppas detta stämmer och att tjänsten blir bra! Sony behöver verkligen en tjänst som Game Pass!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Hoppas men blir nog svårt https://youtu.be/_GBvTCJp4jo

Skrivet av tyvar1:

Hoppas detta stämmer och att tjänsten blir bra! Sony behöver verkligen en tjänst som Game Pass!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiXeR:

Hoppas men blir nog svårt

Vad är det för video du länkar till, och varför?

Permalänk
Medlem

Kolla på videon så förstår du 😉

Skrivet av anon132576:

Vad är det för video du länkar till, och varför?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Endast Ps3 spelen som är ”svåra”. Inget nytt mao. Och ärligt talat, den generationen är väl den som borde locka minst. 10-30fps eran med värdelöst optimerade spel kan vi klara oss utan i värsta fall. Tror nog ändå Sony kommer lösa det mesta genom streaming på ps3an iaf med hyfsat resultat.

Många har klagat på PS Now och dess steaming och jag har iofs bara provat ett par spel nu i veckan för första gången, men jag tycker det funkade väldigt bra. Jag tror folk snabbt glömmer hur dåligt vissa av dessa spelen va under dom generationerna. Man får originalspelet och gnäller över prestanda och kontrollen fast den är i stort sett samma som den va då.

Jag har köpt en hel del gamla spel på Xboxen nu sen jag skaffade Series X och dom är väldigt svåra att spela idag trots jag är uppvuxen med dom.
Jag tror folk blir som jag, väldigt nostalgisk när man ser ett gammalt spel och laddar ner det och spelar några minuter och märker hur jävla kasst det är idag.
Även Xbox har ett begränsat utbud där vissa spel är omöjliga att ha BC på pga teknisk begränsning och licenser. Kan va lätt att glömma nu när Sony ska göra sitt och folk ska börja döma tjänsten. Lär ta några år innan man får upp ett större bibliotek.

Med det sagt så tar jag gärna emot denna tjänsten med glädje, men det är inte en så jäkla stor grej med BC som man vill det ska vara. Mao gör det inte så mycket att det kanske inte är 100% i början eller kanske överhuvudtaget. Men gött att ha access och försöka bevara dessa gamla klassikerna och gör dom spelbara igen på nya konsoler. Ett steg i rätt riktning från Sony ändå.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Endast Ps3 spelen som är ”svåra”.

I den länkade videon pratade ju MVG om att det svåra är att reversa spelen för att bygga in trophies och då blir ju alla spelen svåra att porta, inte endast PS3.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I den länkade videon pratade ju MVG om att det svåra är att reversa spelen för att bygga in trophies och då blir ju alla spelen svåra att porta, inte endast PS3.

Men Trophies hindrar väl ändå inte BC-funktionen? Jag jagar själv lite trophies då o då men detta är ingen dealbreaker för min del. Var väl dessutom bara ps3 spelen och framåt som hade detta från början?

Visst finns det många problem, små och stora, att lösa men eftersom detta ”läckt” ut så tror jag ändå man är en bra bit på vägen. Vi får se helt enkelt.
Helt ärligt så är dom flesta spelen jag vill spela redan remastrade för ps4 och därmed spelbara på ps5 så jag har inte jättemånga titlar jag skulle vilja spela i denna servicen. Dessutom är dom remastrade oftast bättre optimerade med kontroller mm.

Vilka titlar ser ni fram emot att spela med Bc-funktion på ps5an då? Jag hade sagt Tomb Raider serien, RE, och Final Fantasy, men dessa finns ju redan dom flesta i bättre versioner. Sen tänker jag Parasite Eve och Dino crisis, men dessa vill jag ha remastrade istället. Uncharted Golden Abysse hade varit najs men vet inte om Vitan var med?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

Kanske har lagts upp tidigare, men verkar som MediaMarkt tar emot PS5 beställningar i varuhus, för att undvika köpbotar:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-ps5-...

"PlayStation 5 info! Just nu tar vi beställningar på PS5 i alla våra fysiska varuhus, välkommen in!

Det går inte att beställa denna produkt via hemsidan eller kundtjänst.
För att förhindra köpbotar tar vi endast beställningar via våra varuhus.
Max 1 Playstation 5-konsol per kund och hushåll.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Men Trophies hindrar väl ändå inte BC-funktionen? Jag jagar själv lite trophies då o då men detta är ingen dealbreaker för min del. Var väl dessutom bara ps3 spelen och framåt som hade detta från början?

Visst finns det många problem, små och stora, att lösa men eftersom detta ”läckt” ut så tror jag ändå man är en bra bit på vägen. Vi får se helt enkelt.
Helt ärligt så är dom flesta spelen jag vill spela redan remastrade för ps4 och därmed spelbara på ps5 så jag har inte jättemånga titlar jag skulle vilja spela i denna servicen. Dessutom är dom remastrade oftast bättre optimerade med kontroller mm.

Vilka titlar ser ni fram emot att spela med Bc-funktion på ps5an då? Jag hade sagt Tomb Raider serien, RE, och Final Fantasy, men dessa finns ju redan dom flesta i bättre versioner. Sen tänker jag Parasite Eve och Dino crisis, men dessa vill jag ha remastrade istället. Uncharted Golden Abysse hade varit najs men vet inte om Vitan var med?

MVG menade att PS4- och PS5-titlar *måste* ha trophies, dvs det är ett krav som Sony har på spelen och då måste de kunna sätta in triggers i spelkoden på de gamla spelen vars källkod antagligen supits bort decennier sedan.

Angående vilka spel så är jag också väldigt sugen på Dino Crisis och Parasite Eve. Hoppas också på Gitaroo Man, underbart litet spel

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

MVG menade att PS4- och PS5-titlar *måste* ha trophies, dvs det är ett krav som Sony har på spelen och då måste de kunna sätta in triggers i spelkoden på de gamla spelen vars källkod antagligen supits bort decennier sedan.

Meh, det är ju bara att ändra på en sådan regel om den skulle visa sig opraktisk eller ställa till hinder. Om man vill såklart, för vill man vara fyrkantig, konsumentfientlig och kass med flit så kan man ju välja att inte ändra på den...

Skulle för övrigt gärna spelat klart Resistance: Fall of Man och Folklore som jag aldrig nådde slutet på, och Dante's Inferno var också ett jäkla fräckt lir tyckte då jag iallafall... Körde igenom det hela vägen till slutet (lätta svårighetsgraden; det räckte fint) och skaffade all DLC till det. Uppgraderade min hjälte till max, och sen försvann sparfilerna då min fet-PS3 fick YLOD och HDDn inte kunde läsas pga krypteringsnyckel som saknades. *suck* Och förresten, nu när jag ändå drömmer så skulle ju en emulerad version teoretiskt kunnat använda xbox 360-texturerna dessutom som är skarpare.

Tycker överlag det är ganska skandalöst att Sony inte gjort något alls för att fixa emulering av äldre PS-konsoller på PS5 måste sägas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Meh, det är ju bara att ändra på en sådan regel om den skulle visa sig opraktisk eller ställa till hinder. Om man vill såklart, för vill man vara fyrkantig, konsumentfientlig och kass med flit så kan man ju välja att inte ändra på den...

Håller helt och hållet med. Inte många skulle lida av att man böjde lite på den regeln, och hoppas (men tvivlar) att Sony är förnuftiga i den saken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

(men tvivlar) att Sony är förnuftiga i den saken.

Jo. Så är det nog... Sony verkar tycka att vi inte ska spela gamla rötna spel från gamla rötna playstationgenerationer på vår nya fina blänkande PS5-konsoll, utan köpa nya istället så de tjänar royalties på spelförsäljningen.

Att spel faktiskt är kulturyttringar och något man kan känna sig mycket nostalgisk över verkar inte vara något de bryr sig särskilt mycket om, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt rätt tråd men har precis fått PS5, vilka spel rekommenderar ni att man ska köpa? Tidigare har jag spelat en del Battlefield, NHL, äventyrsspel, Red Dead Redemption osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Kanske inte riktigt rätt tråd men har precis fått PS5, vilka spel rekommenderar ni att man ska köpa? Tidigare har jag spelat en del Battlefield, NHL, äventyrsspel, Red Dead Redemption osv.

Om du har PS Plus finns det mängder med spel man får gratis, och kan spelas så länge man har medlemskapet. Bland annat God of War, Ratchet & Clank (2016), Days Gone och massa annat bra, lägger en bild på hela listan nedan. Tyvärr är inte alla spel uppdaterade till PS5 standard. Alltså spelas vissa i 30 fps. Spelen jag nämnde ovanför körs dock i 60 fps.

Ett tips om du bryr dig om fps och upplösning på spel, är att använda sidan https://www.backwards-compatible.com/ Där kan man söka upp spel så visar dem i vilken upplösning och fps spelen körs i.

Andra bra spel som jag rekommenderar är nog Ghost of Tsushima, Last of Us 2 och Horizon Zero Dawn.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av axcent:

Mycket bra tips från @Entash

Skulle också rekommendera:

• Marvel's Spider-Man: Miles Morales - Ultimate Edition

• Death Stranding: Director’s Cut

• Final Fantasy VII Remake: Intergrade

• Returnal

• Ratchet & Clank: Rift Apart

• Kena: Bridge of Spirits

• Uncharted: The Nathan Drake Collection (Uncharted 1-3)

• Uncharted: Legacy of Thieves Collection (Uncharted 4 & 5 i 4k 60 FPS release Q1 2022)

Finns otroligt många bra exklusiva spel till Playstation idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av axcent:

Utöver tidigare bra tips vill jag slå ett slag för Deathloop som jag hade några sköna kvällar med. Lite ovanligt Gameplay och gillade det skarpt. För ca 300kr som funnits på rea nu va det riktigt bra. Även Guardians of the Galaxy va ganska skönt om man vill ha ett ok Singleplayerspel att köra igenom för en billig peng just nu.

Visa signatur