Rog Strix B550-F tappar musenkontakten i spel

Permalänk
Medlem

Rog Strix B550-F tappar musenkontakten i spel

Hej.

Någon som varit med om liknande?

När jag spelar så efter ett tag så tappar musen kontakten i spel. Man hör det typiska ljudet av USB-port som tappar kontakt och återansluts inom loppet av 1 sekund, ibland sker det väldigt ofta och ibland mindre ofta.

Har provat alla portarna på baksidan av moderkortet, uppdaterat till bios 1805, provat ställa ner till PCIE3.0 och ändrat diverse USB-inställningar på datorn för att plocka bort alla "sleep"-lägen men hur jag än gör så är problemet det samma.

Var i kontakt med Komplett som tyckte jag skulle prova reseta CMOS men efter bios uppdatering så var det i princip samma. Även provat nya chipset drivers utan framgång.

Någon mer som upplever något liknande på B550? Det är bara musen som påverkas så här och endast i spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar den felfritt på annan dator? Har du testat annan sladd om det går att byta?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Funkar den felfritt på annan dator? Har du testat annan sladd om det går att byta?

Går inte att byta sladd, har testat musen i annan dator. Med tanke på att detta bara händer när jag spelar så borde det vara något med moderkortet, annars borde musen väl hålla på hela tiden.

Om jag drar/vrickar runt sladden, lyfter musen, drar den snabbt höger vänster, slår den lite lätt i handflatan etc så händer ingenting.

Köptes via Komplett så har 60 dagars öppet köp, det är nästan så att jag funderar på att utnyttja detta. Orkar inte riktigt med att pilla. Först grafikkortet från AMD och nu detta...

https://letmegooglethat.com/?q=B550+usb+disconnects

Permalänk
Medlem

@wessmen

Hmm... jag skulle testa med en budget-mus; mycket pekar på att det inte är själva musen.

Fortsätter det konstiga beteendet även med andra möss, så skulle man kunna misstänka bugg i chipset eller drivrutiner... snarare än i mössen.

OM det orsakas av något annat än möss så är det inte mycket att göra (annat än vänta på buggfixade drivrutiner).

Testa tillräckligt länge med varje USB-port också!
Vissa USB-portar är "kopplade" direkt till CPU:n och vissa till chipset, så därför kan det skilja sig hur pass buggfri en USB-port är från en annan.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@wessmen

Hmm... jag skulle testa med en budget-mus; mycket pekar på att det inte är själva musen.

Fortsätter det konstiga beteendet även med andra möss, så skulle man kunna misstänka bugg i chipset eller drivrutiner... snarare än i mössen.

OM det orsakas av något annat än möss så är det inte mycket att göra (annat än vänta på buggfixade drivrutiner).

Testa tillräckligt länge med varje USB-port också!
Vissa USB-portar är "kopplade" direkt till CPU:n och vissa till chipset, så därför kan det skilja sig hur pass buggfri en USB-port är från en annan.

Får nog testa det, har en del möss hemma men alla har trasiga skrollhjul så blir lite jobbigt att spela med dessa.

Det påverkar iaf alla 3.0 (blåa) USB portar bak på moderkortet. Jag har datorn på bordet och det första jag testat har varit att dra in /ut och byta portar. Ibland ger det en tillfällig förbättring så jag kan spela 15 minuter till och ibland så fortsätter den om och om igen för att sedan ha en "paus" där allt fungerar som det ska igen för en stund.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

En usb-hub kanske hjälper? Välj en som har separat strömförsörjning.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem men klart mindre efter att ha installerat AMDs senaste chipset-drivrutiner och senaste beta BIOS.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kbr6zl/usb_issues_on_b5...

PS. Kan vara mycket noga att man flashar BIOS rätt. Ladda default. Dra ut nätsladden och kortslut CREAR-CMOS pinnarna minst 10 sekunder. Flasha BIOS och kör sedan samma procedur med clear-cmos igen. D.S

Visa signatur

9800X3D RTX5090

Permalänk
Medlem

Testade en ”vanlig port” istället för 3.0, pekdonet installerades om och peppar-peppar så fungerade det felfritt igår kväll.

Frågan är väl om problemet skulle dyka upp igen om man tex skulle plugga in sin joystick för det finns bara en ”vanlig” och sen ”flashback”-porten. Vet inte om den går att använda till vanliga men joysticks har många gånger två usb för reglage.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma moderkort och exakt samma problem, försöker själv hitta en lösning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kevkevva:

Har exakt samma moderkort och exakt samma problem, försöker själv hitta en lösning

Har du senaste bios? V.2423? Jag har detta mobo och det funkar ok med de senaste drivarna/chipset och BIOS:et.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Jag hade en del USB-problem med mitt ROG Strix B550-I, men efter att ha uppdaterat till senaste BIOS-versionen har allt fungerat problemfritt!