Intel Arc "Alchemist"-grafikkretsarna tar plats framför kameran

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc "Alchemist"-grafikkretsarna tar plats framför kameran

Silvergrå kåpor tillhörande Intel Arc har tidigare plåtats, men nu träder de tillhörande grafikkretsarna in i rampljuset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om dom ens behöver lanseras, bara att ha en direktleverans lina till dom största mining farmerna så kommer alla att gå åt utan lansering

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Om dom ens behöver lanseras, bara att ha en direktleverans lina till dom största mining farmerna så kommer alla att gå åt utan lansering

Framtids tro?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv

Hoppas Intels nya grafikkort är värdelösa för mining

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas Intels nya grafikkort är värdelösa för mining

Tänk om de skulle vara dubbelt så bra som existerande kort till ish samma förbrukning. Kanske beg. marknaden blir bra.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Det var väl ingen som trodde de skulle lanseras Q1 nästa år? Då kan Nvidia och AMD andas ut.

Frågan är om Intel kan ta mindre marginaler än vad Nvidia och AMD kan? De har väldigt stora marginaler på grafikkort just nu. Det är nästan annars förstår jag inte hur de ska kunna lyckas med denna generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hoppas Intels nya grafikkort är värdelösa för mining

Tror inte de blir det. Kommer ihåg att jag läste någonstans att de ej kommer vara LHR-capped.
Men kanske blir som AMD rx6000-serien där de inte är attraktiva för mining.

Är själv mest nyfiken på hur intels FE kort kommer att se ut. Har ju funnits en del intressanta bilder, men vet inte om det är officielt än.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jaaa mer grafikkort till miners!

Personligen hoppas jag på att Intel tar täten mer "äkta" ray tracing som något av Path tracing varianten eller motsvarande; Utan att blanda in rasterering hybridlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Men kanske blir som AMD rx6000-serien där de inte är attraktiva för mining.

Stämmer nog inte alls med tanke på att RX6800 har varit unobtanium sen det släpptes, är det mest energieffektiva kortet för beräkning av RDNA2 korten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av HappyPie:

Jaaa mer grafikkort till miners!

Personligen hoppas jag på att Intel tar täten mer "äkta" ray tracing som något av Path tracing varianten eller motsvarande; Utan att blanda in rasterering hybridlösning.

Fast den förhoppningen får du nog lägga hos spelutvecklarna istället.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fast den förhoppningen får du nog lägga hos spelutvecklarna istället.

Säg inte det, Intel har ju lång erfarenhet av ray tracing i spel De kommer väl kanske inte börja utveckla spel själva, men om ray tracing är något de vill skylta med så kommer de säkert göra som Nvidia och samarbeta med spelutvecklare i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hoppas de tar över marknaden för mining HELT!

Permalänk
Medlem

Grafikkortsnyheter 2021, nämner papperslansering...

Allt är som vanligt, inget att oroa sig för

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Säg inte det, Intel har ju lång erfarenhet av ray tracing i spel De kommer väl kanske inte börja utveckla spel själva, men om ray tracing är något de vill skylta med så kommer de säkert göra som Nvidia och samarbeta med spelutvecklare i alla fall.

Har de kvar teamet som haft hand om raytracing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har de kvar teamet som haft hand om raytracing?

Svårt att säga, situationen är nog mer komplicerad än att de haft ett särskilt team enbart för ray tracing. Det är ju något som troligtvis alltid varit av intresse för Intel sedan de började med processorer. Intel Embree är väl t.ex. runt 10 år gammalt och utvecklas fortfarande, bara för att nämna en sak de gjort genom åren relaterat till ray tracing.

Permalänk
Medlem

Kretstillverkningen har tillgång till en viss mängd kisel hos TSMC/Samsung. Frågan är om det är bättre att lägga denna på AMD/Nvidia istället för på dessa till synes fotogeniska kretsar? Om MH/s / mm2 är lägre innebär ju bara detta att gpu-bristen förvärras?

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Fast den förhoppningen får du nog lägga hos spelutvecklarna istället.

spelutvecklarna är idag tvungna att blanda raytrace med rasterering, eftersom större delen av transistorbudgeten går till raster.
Raytrace budgeten behöver bli 5-15ggr mer minst än vad 3090ti har att erbjuda för att det ska bli användbart.

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

spelutvecklarna är idag tvungna att blanda raytrace med rasterering, eftersom större delen av transistorbudgeten går till raster.
Raytrace budgeten behöver bli 5-15ggr mer minst än vad 3090ti har att erbjuda för att det ska bli användbart.

Kommer inte hända. Det är knappt det går att tillverka med 3nm med dagens kretsuppsättning såsom ett 3090 om det ska bli fem gånger mer effektivt så måste vi minska ytterliggare. Kisel funkar inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända. Det är knappt det går att tillverka med 3nm med dagens kretsuppsättning såsom ett 3090 om det ska bli fem gånger mer effektivt så måste vi minska ytterliggare. Kisel funkar inte längre.

Fast jag tror inte det är där skon klämmer. Som jag förstår det så hanteras raytracingen idag av dedikerad hårvara (tenser) som inte ens testas i många effekt/prestandatester då majoriteten av dagens spel förlitar sig helt på rasterisering.

Dessutom är dessa bara inne på sin andra generation, där den såg en RT prestandaökning öka massivt från 1a generationen. Frågan är snarare, om det kommer en punkt där vi kan ha helt dedikerade tenser-GPUer som lägger all effekt på raytracing istället för en liten "binjure" som nu. Detta skulle dock innebära en multi-GPU lösning med en GPU för rasterisering och en för RT, så vet inte om det någonsin kommer att ske, men som det är nu så är RT tekniken inte bara ung i spelhårdvara OCH mjukvara, utan den är som sagt ditklämd som ett "extra" till den traditionella rasteriserings-GPUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Fast jag tror inte det är där skon klämmer. Som jag förstår det så hanteras raytracingen idag av dedikerad hårvara (tenser) som inte ens testas i många effekt/prestandatester då majoriteten av dagens spel förlitar sig helt på rasterisering.

Nja, tensor-kärnorna hanterar annat, bl a används de för de här uppskalningsteknikerna som kommit senaste åren. Raytracing sköts delvis av RT-kärnorna. Man kan säga att Nvidias grafikkretsar nu har tre huvudkomponenter: beräkning/CUDA/raster-kärnor, RT-kärnor och tensor-kärnor. Förenklat...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte hända. Det är knappt det går att tillverka med 3nm med dagens kretsuppsättning såsom ett 3090 om det ska bli fem gånger mer effektivt så måste vi minska ytterliggare. Kisel funkar inte längre.

I och med rasterering har nått en s.k. "diminishing returns" d.v.s. ju högre upplevd detaljnivå desto exponentiellt fler transistorer krävs det; Samt även massor av jobb från spelutvecklarens sida för att skapa rimliga lösningar för högre upplevd detaljnivå.

Kisel fungerar jättebra så länge budgeten går åt rätt ändamål, "rastererings tävlingen" är mot sin död. Det är i princip en återvändsgränd med att öka dess prestanda idag. Så med andra ord det kommer att hända mer ray trace förr eller senare.

Jag påstår att nivån för godtycklig rasterering är uppnådd d.v.s. sweet spot kring ett radeon 5000 / rtx 2000 mellanklass, resterande "transistor realestate" bör läggas på annat som RT, encoder och annan acceleration.

Dessutom skalar RT i princip till 100%, så du kan köra dubbla, trippel eller 10st grafikkretsar och få en gedigen skalning, de kan man inte säga om rasterering

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrByte:

Hoppas de tar över marknaden för mining HELT!

Den förhoppningen är nog kraftigt grusad om man ska tro wccftech:
Alleged NVIDIA GeForce RTX 4090 Ti & AMD Radeon RX 7000 Equipped Mining Farm Spotted, Over 3 TH/s Effective Hash Rate

Om wccftech nu har rätt så får vi vänta länge innan det blir något normal, om någonsin med grafikkort.

Suck

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ahh, de har inte ens tillräckligt med kretsar för att fylla alla facken i förpackningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Den förhoppningen är nog kraftigt grusad om man ska tro wccftech:
Alleged NVIDIA GeForce RTX 4090 Ti & AMD Radeon RX 7000 Equipped Mining Farm Spotted, Over 3 TH/s Effective Hash Rate

Om wccftech nu har rätt så får vi vänta länge innan det blir något normal, om någonsin med grafikkort.

Suck

Wccftech skriver dock att det är väldigt osannolikt att det faktiskt stämmer. Det finns inget som tyder på att det är sant, det är troligtvis bara någon som döpt arbetarna på det sättet för att få uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Wccftech skriver dock att det är väldigt osannolikt att det faktiskt stämmer. Det finns inget som tyder på att det är sant, det är troligtvis bara någon som döpt arbetarna på det sättet för att få uppmärksamhet.

Now, this could all be just a huge-scale mining farm with dedicated ASIC miners or existing graphics cards being given names of next-gen parts to make it stand out from the rest. But then again, if this was true, which is highly unlikely, then NVIDIA and AMD's next-gen lineup is definitely going to be gobbled up by a new wave of miners hungry for the massive crypto-mining potential that these chips pack.

Ja... Vet inte riktigt hur man skall tolka det ovan.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Now, this could all be just a huge-scale mining farm with dedicated ASIC miners or existing graphics cards being given names of next-gen parts to make it stand out from the rest. But then again, if this was true, which is highly unlikely, then NVIDIA and AMD's next-gen lineup is definitely going to be gobbled up by a new wave of miners hungry for the massive crypto-mining potential that these chips pack.

Ja... Vet inte riktigt hur man skall tolka det ovan.

Det är väl ganska enkelt ändå? Namnet på arbetarna kommer inte från hårdvaran, det är någon som manuellt gett dem namn så de kan heta precis vad som helst. Att en arbetare heter t.ex. "4090-Overclock-Test" betyder alltså lika mycket som om jag skulle ändra namn på mitt WiFi till "RTX 4090".

Och de skriver ju som sagt att det är "highly unlikely" att det faktiskt stämmer, så inte ens Wccftech tror på det utan den enda orsaken att de ens har skrivit en artikel om det är för clickbait.